Balin tulivuori

(Luettu 760 kertaa)

anttir

• Reissaaja
    • Profiili
Balin tulivuori
« : 01.10.2017, 21:32:09 »
Onkos täällä joku menossa lähiaikoina Balille, ja miettii, että pitäisikö sittenkään mennä tuon purkautumisillaan olevan tulivuoren takia? Varsinainen evakuoitu aluehan on "vain" 12km säde tulivuoren ympärillä, mutta kukaanhan ei voi vielä varmuudella tietää, mihin asti ja mihin suuntaan tuhkapilvi leviää. Myös sadekausi on pian alkamassa, jolloin tuhkat saattavat tipahtaa niskaan aika nopeastikin. Lisäksi alueelta evakuoidut ihmiset vaativat jonkin verran resursseja, joten mm. ruuan ja juoman saannin kanssa saattaa tulla pieniä ongelmia.

En tiedä, että kuumotunko tuosta nyt ihan liikaa, mutta itse olen jo ruvennut selvittelemään, että minkä verran lennon kohteen vaihto maksaisi. En kuitenkaan haluaisi pilata reissuani tuon jännittämisen takia, vaikka eihän koko tulivuori välttämättä edes lopulta purkaudu.

Onko joku täällä nyt saman ongelman kanssa, ja mihin tulokseen olette päätyneet?

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Balin tulivuori
« Vastaus #1 : 02.10.2017, 06:47:23 »
Moi Antti,

Ressaa niin hitosti taallakin paassa! Olen kaverin kanssa lentamassa Denpasariin 12.10. taalta Australiasta (ensin yksi sisainen lento taalla paassa). Mulla ei ole oikein mahdollista jaada miettimaan tai vaihtamaan suunnitelmia, koska Australian viisumini umpeutuu 12.10. myoskin. Vakuutus ei korvaa toki mitaan, ellei tulivuori ehdi tassa ennen purkaantua  ja taten lennot peruuntua ja niin edelleen. Siina tapauksessa saan vaantaa rajaviranomaisten kanssa, mika on seuraava askel...

Balilta mulla on jatkolento Saksaan 30.10. eli siihen saakka pitaa jannittaa. Itsekin luin uutisia, kuinka ruoka ja vesi saattaa menna kortille tilanteen laajuudesta riippuen ja muutenkin tuntuu todella epakohteliaalta menna periaatteessa kriisialueelle turreloimaan. Mulla ei kuitenkaan ole varaa heittaa jo 1300 eurolla ostettuja lentoja makeen ja ostaa uusia nain todella short notice Australialaisten koululomien aikaan... Katsoin, etta uudet lennot tuonne Saksan maalle taalta nykyisesta lokaatiostani maksaisi jotain 2000 euroa.

Eli mun/meidan lopputulos on menna tehtyjen suunnitelmien mukaan ja toivoa ettei se purkaannu... Monesko paiva olet lentamassa?

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 02.10.2017, 07:13:30 »
Mun aussipomo tuossa just soitteli ja rauhoitteli, etta ei mitaan stressia, kunhan ei mene sen tulivuoren lahelle. Samaa ne viranomaisetkin siella sanovat, etta turret ovat edelleen tervetulleita ja etta vaaraa ei ole (ellei mene Agungin lahelle). Kai taytyy yrittaa vaan rauhoittua!

kasasagi

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 02.10.2017, 09:37:27 »
Stressaa täälläkin. Meillä on varattuna matka Singaporeen lokakuun loppupuolella, ja sieltä on ollut tarkoitus käydä Balilla. Tulivuoriepisodi on laittamassa suunnitelmia uusiksi.

Balin hotellivarauksesta voi saada rahat vielä takaisin, jos peruu sen tämän viikon aikana. Balin lennoista tuskin saa mitään, ellei tulivuori purkaudu juuri matkapäivien aikaan. Lentoyhtiö on Singaporen Jetstar. Parinsadan euron menetys harmittaa, mutta jos jäätäisiin tuhkapilven vuoksi jumiin Balille, niin Singaporen reissu olisi pilalla. Tämä jäisi harmittamaan enemmän kuin Balin reissun väliinjääminen, koska Singaporeen on enemmän suunnitelmia, majoituksesta on maksettu enemmän kuin Balin lennoista, ja rahoja siitä ei voi saada takaisin. Matkavakuutus on, mutta en haluaisi testata sen toimivuutta.

Jos reissu suuntautuisi pelkästään Balille ja paluulennolla ei olisi niin kiirettä, niin siinä tapauksessa varmaan mentäisiin. Singaporen reissun onnistumisen vuoksi olen oikeastaan päättänyt perua Balin matkan, joten tällä hetkellä stressaan lähinnä siitä että missä vaiheessa päätän lopullisesti perua hotellivarauksen ja minkä hotellin varaan Singaporesta tilalle. Alkuperäinen hotelli on jo täynnä, joten joudutaan väkisinkin vaihtamaan majapaikkaa välissä.

anttir

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 02.10.2017, 13:24:52 »
Jes, kiva saada jonkinlaista vertaistukea täältä :D

Pussijamssi: Lennän Tongalta Sydneyyn aamulla 12.10. ja Denpasariin samana iltana, klo 18.45 tais olla kellonaika. Voi siis olla, että oltais päädytty jopa samalle lennolle! Taidan kuitenkin jäädä Sydneyyn, ja ostaa lennot johonkin muuhun kohteeseen Aasiassa. Itselläni kun on sen verran onnellinen tilanne, että aikaa ja joustovaraa löytyy runsaasti. Sulla tietysti vähän hankalampi tilanne :/ Kuulemma ainakin Balilla saat viisumiin automaattisesti lisää aikaa, jos jäät tulivuoren takia jumiin sinne, ja uskoisin siis, että  Australiankin päädyssä ovat hyvin ymmärtäväisiä jos tuon takia lento perutaan. Pieni lohtu, mutta ompahan edes pieni.

Indonesian viranomaisethan sanovat, että Balille on turvallista matkustaa, ja pomosi varmaan komppaa heitä. Liekö sitten vaan rauhoittelua, jotta alueen turismi ei romahtaisi ihan täysin... En oo mikään alan ammattilainen, mutta oma järki sanoo kuitenkin, että onhan tuo tuhkapilvi ihan oikeasti uhka, eikä sen liikkumissuuntaa kukaan pysty arvaamaan etukäteen. Ja jo pelkästään sen jännittämisen takia siellä suunnalla reissaamisesta menisi hohto, joten sen takia olen itse melko varmasti vaihtamassa kohdetta. Ja lisäksi tietysti vaara-alueen ulkopuolella on jopa tavallista enemmän sakkia, mikä saattaa jonkin verran vaikuttaa hyvänhintaisen majapaikan yms. löytymistä.

Ja kasasagi: En todellakaan halua lietsoa pelkoa tms. mutta sun tilanteessa olisin todennäköisesti tehnyt saman ratkaisun. Joskus tämmösissä tilanteissa on pakko priorisoida, ja miettiä, että minkälaisia riskejä kannattaa ottaa.

Toivotaan kuitenkin, että hommasta selvitään vain pienillä vulkaanisilla ilmavaivoilla!

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 05.10.2017, 05:44:13 »
Minakin/me paadyttiin nyt valimuotoratkaisuun: Lennetaan Balille alkuperaisen suunnitelman mukaan ja ollaan siella Ubudissa 5 paivaa mita ollaan maksettu non refundable -hotellia jo ennakkoon. Sitten 17.10. lennetaan karkuun Kuala Lumpuriin ja tullaan takaisin 30.10. Balille jos tulivuori suo... ja sitten illalla 30.10. mulla on sielta jatkolentoa kohti Euroopan tanteria ja kaverilla 31.10. Mutta silti pitaa lahtea suojamaskiostoksille jos se tulivuori nyt sattuu paukahtamaan ja se toki sitten saattaa laittaa uusiksi myos naita muita lentoja.

Mielummin oltaisi oltu toki Balilla, mutta taytyy nyt alkaa selvittaa, mita Kuala Lumpurin lahella voi tehda kun aikaa on melkein kaksi viikkoa :) Onneksi menopaluut Balilta oli vain reilu sata euroa per larvi. Holmoa vain matkustaa melkein Thaimaahan asti, sitten taas palata taaksepain ja menna kohti kotia kahdella lennolla kun Thaimaasta olisi paassyt jo suoraan, mutta kunhan nyt hengissa pysyisi niin avot!