Australiaan JA Uuteen-Seelantiin Turistiviisumilla ja muita typeriä kysymyksiä

(Luettu 2558 kertaa)

tiko987

• Aloittelija
    • Profiili
Eli onko siis mahdollista hakea Uuteen Seelantiin JA Australiaan peräkkäisiä turistiviisumeja? Esim. oleskelisin ensin 90 päivää Australiassa ja sitten 90 päivää Uudessa Seelannissa ja vaikka vielä hetken uudestaan Australiassa jne.

Entäpäs semmoinen homma että olen suunnittelemassa tätä reissua sen jälkeen kuin määräaikainen työ loppuu ja olisin poissa n. puoli vuotta tai vähän enemmän niin mitenkäs rakkaan TE toimiston kanssa toimitaan tämän jälkeen. Tuleeko karenssia reissun takia ja onko enää oikeutettu ansiosidonnaiseen kunnes löytää töitä (toivon mukaan löytyisi mahdollisimman nopeasti)?

Kiitoksia jos joku jaksaa lukea romaanin ja vastata hölmöläisen kysymyksiin.  :D

SlummiViikuna

• Tosireissaaja
    • Profiili
Yli 4kk:n ulkomaanmatka poistaa oikeuden Suomen sosiaaliturvaan eli ainakaan sen jälkeen et saa mitään. Tosin eikös ansiosidonnaisen maksa liitto, joten en tiedä miten asia heidän kanssa toimii. Ansiosidonnaista saadaksesi sun tulis kuitenkin työkkärissä olla työttömänä työnhakijana, mutta ollessasi reissussa et kuitenkaan pysty ottaa vastaan mahdollisesti tarjolla olevaa työtä. Joko et kerro, että lähdet ja pakoilet työkkärin yhteydenottoja TS. Siirrät tapaamisia, keksit selityksiä..jne. Tai sitten kerrot, että menet ä, etkä nosta mitään etuuksia.

Mulla edessä vähän sama päätös. Määräaikainen työsuhde päättyy ja lähden reiluksi 3kk reissun päälle enkä oikein vielä tiedä miten toimin ansiosidonnaisen kanssa. Tosin itsellä se etu, että nykyinen työpaikka lupas jatkaa mun sopimusta toukokuussa, joten sen varjolla selvinnen työkkärin painostuksesta.

Muoks.

Noihin viisumeihin en osaa muuta sanoa, kuin että miksi ihmeessä et saisi Australian ja uuteen-seelantiin perättäisiä turrevisoja?
« Viimeksi muokattu: 25.12.2017, 09:56:32 kirjoittanut SlummiViikuna »

Saramaria

• Himoreissaaja
    • Profiili
Sosiaaliturva ei lopu ulkomaanmatkaan. Se on sidoksissa ihmisen asuinpaikkaan ja matkaileva ihminen asuu edelleen Suomessa! Yli 3kk oleskelu on ilmoitettava KELAan (en tosin tiedä, tekeekö joku oikeasti niin). Jos on yhtäjaksoisesti yli vuoden pois Suomesta, KELA katsoo sinun muuttaneen ulkomaille http://www.kela.fi/kun-elamantilanne-muuttuu_oleskelu-tai-tyoskentely-ulkomailla-

tiko: tämmöisen pätkän löysin.. sen ja viitatun lainkohdan perusteella voisit olla alle 6kk pois työmarkkinoilta ja palata vielä normaalisti ansiosidonnaiselle, pidempi aika, niin joudut kerryttämään työssäoloehdon uusiksi. Varmistaisin tuon vielä viranomaisilta. Tuen nostaminen matkan ajan voi olla hankalampaa, koska 3kk välein haluavat tavata.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2017, 23:51:18 kirjoittanut Saramaria »

SlummiViikuna

• Tosireissaaja
    • Profiili
Tuo on näköjään muuttunut. 2013 se oli 4kk. Tosin, vaikka olin reissussa tuolloin alle 3kk, Kela oli poistanut mun oikeuden Suomen sosiaaliturvaan. "Kun et ilmoittanu meille mitään niin oletettiin, että oot muuttanut pysyvästi" kun olivat jostain kaivaneet tiedon, että olen reissussa. Että ilmoitit tai et niin se mikä pitäisi teoriassa toimia ei välttämättä, jos koskaan, Kelan kanssa toimi käytännössä.