Nepal avustus.

(Luettu 2174 kertaa)

Ikuisella matkalla

• Aloittelija
    • Profiili
Nepal avustus.
« : 11.10.2017, 10:37:00 »
Hepä hei,
Täällä aloittelevana foorumilaisena olisin kiinnostunut kuulemaan vähän muiden mielipiteitä sekä neuvoja.
Olen jo jonkin verran reissannut ympäriinsä ja tullut siihen lopputulokseen että me täällä euroopassa elellään
suoraansanoen liian etuoikeutettua elämää, kun vertaan esim. moniin Aasian maihin.Olen pitempään miettinyt että lähtisin mukaan
johonkin avustusprojektiin, ensin rahallisesti ja myöhemmin mahdollisesti kun työt täällä suomessa antaa periksi itse myös perässä.
Kiinnostuksen aiheena juurikin yleisen elämänlaadun parantaminen koulutuksen, hygienian, asumisen yms. saralla ja erityisesti Nepalista, vaikka muutkin Kaakkos-Aasian maat käy hyvin.Kysynkin nyt että löytyykö jotain hyviä linkkejä/vinkkejä millä pääsen alkuun?
Kiitoksin jo etukäteen!

Ikuisella matkalla.

musti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Nepal avustus.
« Vastaus #1 : 11.10.2017, 13:22:54 »
Olen pitempään miettinyt että lähtisin mukaan johonkin avustusprojektiin, ensin rahallisesti ja myöhemmin mahdollisesti kun työt täällä suomessa antaa periksi itse myös perässä.
Kiinnostuksen aiheena juurikin yleisen elämänlaadun parantaminen koulutuksen, hygienian, asumisen yms. saralla ja erityisesti Nepalista, vaikka muutkin Kaakkos-Aasian maat käy hyvin.Kysynkin nyt että löytyykö jotain hyviä linkkejä/vinkkejä millä pääsen alkuun?
Tänään kansainvälisenä tyttöjen päivänä avauksesi on erittäin tervetullut. Siinä oli kuitenkin ehkä kirjoitusvirhe, mikä kuvannee asennettasi, joka mielestäni vaatii tarkistusta siltä osin, missä Nepal sijaitsee. Nepal ei kuulu Kaakkois-Aasiaan vaan on osa Etelä-Aasian yhteistyöjärjestöä SAARC. Tutustu siksi huolella myös alueen voimakkaimpaan valtioon (Intia), sillä se määrää hyvin paljon oloja Nepalissakin.

Suomen valtion kehitysyhteistöstä Nepalissa http://formin.finland.fi/public/default.aspx?nodeid=15372

Jos aiot rahallisesti auttaa jotakin järjestöä, niin ota selville myös järjestön muut tavoitteet. Esim jos googlaa hakusanoina: Nepal kehitysyhteistyö, niin ekana  mainostaa omalla koneellani  World Vision, jolla on kristillinen arvopohja.

Ikuisella matkalla

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.10.2017, 07:50:10 »
Joo olet oikeassa kirjoitusvirheen sipaisin kiireissäni kun tekstiä kirjoitin enkä viitsinyt tuota tarkistaa.Ei ollut tarkoitus antaa itsestäni ylimielistä kuvaa pyydän anteeksi. Kyllä tuo SAARC kuulostikin tutulta ja kun tarpeeksi kaivelee niin lopulta tieni sinne löysin. Suomen suurlähetystön sivuilta en ole aikaisemmin hoksannut tutustua näihin aiheisiin.Minulle on jäänyt semmoinen mielikuva krstillisten järjestöjen toiminnasta avustustyössä,
että sinä lomassa hieman "pelastetaan eksyneitä lampaita".

musti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 13.10.2017, 11:01:22 »
Kehitysmaat näkevät toisinaan ongelmaksi, kun vieraita arvoja edustavat haluavat avustaa. He saattavat nähdä lampaiden vaatteissa olevien susien olevan tunkeutumassa tiloihinsa. Punahilkkaakin odotti isoäidin luona susihukka. Mutta jatka hyvää työtäsi tehdä maailmasta parempi paikka elää.

En kokenut kirjoitustasi ylimieliseksi.

Kannattaa olla tarkkana kun osallistuu maailmanparantamiseen, sillä moni järjestö ja valtiokin pitää itseään muita parempana ja valitsee työntekijänsäkin sihdillä, jota ei voida pitää kannatettavana maailman monimuotoisuuden näkökulmasta.

Hank da Silva

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 13.10.2017, 12:06:39 »
Mä olen aika skeptinen antamaan rahaa avustusjärjestöille, koska noin 96.4%:lla niistä on joko:
1) uskonnollinen agenda
2) poliittinen agenda
3) taloudellinen agenda, taustalla tavallinen voittoa tavoitteleva yritys
4) niin raskas organisaatio (mm. YK:n alaisilla järjestöillä), että lahjoitetusta 100 eurosta päätyy oikeaan kohteeseen 1,95 €

Parempaa käyttöä rahoille saa ostamalla oikeanlaisia palveluita ja paikallisesti tuotettuja tavaroita, ruokia, vaatteita yms. ollessaan itse reissussa kyseisessä maassa. Miksei siellä voisi myös suoraan lahjoittaa ruokaa ja sen sellaista, Youtubesta löytyy paljon videoita joissa mennään ihan slummiin jakamaan avustuksia.

Suomessa ollessaan voi auttaa lähes ilmaiseksi tarjoamalla esim. couchsurfing-majoitusta kyseisen maan reissaajille. Se ei tietysti auta slummeissa asuvia kodittomia lapsia, mutta siitä on iso apu köyhille opiskelijoille, jotka haluavat vähän tutustua länsimaihin.
Cheque yourself before you wreque yourself.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 13.10.2017, 16:39:06 »
Itse olin viime vuonna Nepalissa pari kuukautta rakentamassa koulua järjestöllä, joka on 100 % uskonnoton, ei poliitiinen ja jossa hyvin selkeästi näki, mihin raha meni. Järjestö tekee tosin työtä vain katastrofialueilla ja suurin apu on tilapäismajoitusten rakentaminen alussa, raivaaminen, koulujen rakentaminen ja on jossain paikoissa rakennettu kaivojakin kun vanhat ovat tuhoutuneet tulvissa. Järjestö pyörii pelkästään lahjoitusvaroin ja vapaaehtoisten ei tarvitse maksaa osallistumisestaan, vaan työtä vastaan he saavat majoituksen ja 3 ateriaa työpäivien aikana. Voin lämpimästi suositella vapaaehtoistöitä tai lahjoittamista kyseiselle järjestölle.  Tällä hetkellä heillä on projekteja Nepalin maanjäristys jälleenrakennuksessa, Perun tulva-alueilla ja Usassa tulva- ja myrskyalueilla.

www.hands.org

Ikuisella matkalla

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 23.10.2017, 21:31:57 »
Kiitos! :) Tuo Hands- järjestö antaa jo hieman pohjaa sille mitä mahdollisesti ehdinkin.

Dukarth

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - nikosuorsa@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #7 : 15.12.2017, 15:03:17 »
Anteeksi että vastaan näin vanhaan lankaan.

Mutta itsekkin olisin kiinnostunut vapaaehtoistyöstä. Minkälaisia kädentaitoja tarvitsee olla että voi olla auttamassa? Vai riittääkö vain terve kunto?
Esim. tuossa hands organisaatiossa katselin applicationia niin on erikseen Skillset osio. En tiedä mitä voisin antaa kuin fyysista apua, toki osaan ajaa kuorma-autoa ja käyttää pyörökuormaajaa tms.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 15.12.2017, 18:06:25 »
Rakennuksella tarvitaan kaikenlaisia apuja. Mullakaan ei ollut mitään erityisiä taitoja, joten tein kaikenlaista apuhommaa ja ihan niska hiessä sain huhkia silti. Itse olin mukana siinä vaiheessa kun tehtiin perustuksia ja alettiin muuraamaan ulkoseiniä. Opin paikallisten timpureiden kanssa raudoittamista, hirveä määrä oli hiekkaa ja mursketta mitä piti siirtää, purettiin tiilikuormat, sekoitettiin laastia ja toimitettiin sitä muuraajille, siivottiin tonttia, purettiin vanhoja rakennuksen osia pois jne. Aina vapaaehtoisissa on myös niitä joilla on ihan oikea rakennusalan koulutus ja he ovat sitten työnjohtajina ja meillä oli myös kymmenkunta paikallista ammattilaista ihan palkattuina työntekijöinä. Mutta sitä aputyötä on tosiaan tosi paljon, kun hyvin vähän käytetään mitään sähkötyökaluja tai moottorikoneita. Mukaan siis voi päästä vaikka ei oliskaan mitään aikaisempaa kokemusta rakennuksella työskentelystä. Suurimmalla osalla ei ollut, mutta kaikki oppi paljon.

Dukarth

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - nikosuorsa@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #9 : 15.12.2017, 18:13:17 »
Okei, kiitos vastauksesta.

Täytyy laittaa korvan taakse vakavasti. Tosin pystyisin vain kuukauden kerrallaan osallistumaan tämmöiseen. Mutta kai sekin riittänee

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 15.12.2017, 18:32:15 »
Tällä hetkellä Nepalin projektin työmaa on muuten aivan mielettömän hienolla paikalla. Suora näköyhteys lumihuippuisille vuorille.

Ja juu, voi olla vain kuukauden tai vaikka vain viikon.