Kannattavin tapa hoitaa raha-asiat Thaimaassa kuukauden reissulla?

(Luettu 2457 kertaa)

mmmm17

• Aloittelija
    • Profiili
Olen siis lähdössä marraskuussa kuukaudeksi Thaimaahan ja kapaisin ajantasaista tietoa siitä, että mikä on kannattavin tapa vaihtaa rahaa , jos en halua kantaa mukana koko kuukauden edestä euroja. Onnistuuko bahtien hankkiminen paikallisista pankeista tai rahanvaihtokojuista suoraan Visa Electronilla vai vaativatko käteistä? Kroatiassa ainakin osa rahanvaihtopisteistä kelpuutti vain käteistä... Vai onko ainoa keino maksaa enemmän ja nostaa rahaa automaateista?

clubi

• Himoreissaaja
    • Profiili
Käteinen halvin vaihtaa..atm ottaa suomikulujen lisäks omat kulut.

Hank da Silva

• Himoreissaaja
    • Profiili
Olen siis lähdössä marraskuussa kuukaudeksi Thaimaahan ja kapaisin ajantasaista tietoa siitä, että mikä on kannattavin tapa vaihtaa rahaa , jos en halua kantaa mukana koko kuukauden edestä euroja.
En tiedä paljonko "kuukauden edestä" sun tapauksessa on, mutta ottaisin ainakin 500 € käteisenä. Se riittää yleensä aika pitkälle, ellet maksa yöpymisiä käteisellä. Sitten jos (ja kun) se loppuu kesken reissun loppupuolella, niin nostat automaatista kerran lisää. Siinä tulee ehkä 10 € takkiin, mutta tuskin reissu siihen kaatuu.  Sukellukset ja auton vuokraukset voi maksaa kortilla, ainakin sellaisissa paikoissa, joista niitä ylipäänsä kannattaa hankkia.

Isommankin käteissumman säilyttäminen kyllä onnistuu, kun vähän miettii, mihin niitä jättää. En ole kuullut, että esim. hotellien safeboxeista olisi viety keneltäkään (suomalaiselta) mitään. Pidän niissä usein 3000 € Macbookia ja parin tonnin kamerasettiä, joten tonni käteistä siihen viereen ei pahenna tilannetta merkittävästi. Mestaa vaihdettaessa tunkee ne vaan johonkin mistä ensimmäinen taskuvaras kadulla ei niitä saa ongittua.

Lainaus
Onnistuuko bahtien hankkiminen paikallisista pankeista tai rahanvaihtokojuista suoraan Visa Electronilla vai vaativatko käteistä? -- Vai onko ainoa keino maksaa enemmän ja nostaa rahaa automaateista?
Kojuissa kelpaa vain käteinen. En usko, että pystyt nostamaan pankista mitään ulkomaisen pankin kortilla, ja jos pystyisit, niin siitä tulee enemmän kuluja kuin automaatin käytöstä. Sulla pitäisi olla paikallinen tili, jonka järkkääminen tietysti onnistuu, mutta on turhaa kuukauden reissulle.
Cheque yourself before you wreque yourself.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
No olen ollut samassa paikassa 10 vuotta. Käteistä mukaan, rahat heti majapaikan safetyboksiin. Paikan päällä kiertää rahanvaihtopaikat, mikä maksaa parhaimman kurssin. Isoja summia bahteja ei kannata kantaa mukana. Jos meinaa tulla jatkossa Thaimaahan, niin paikallinen thaitili on kova juttu. Itse sain muutama vuosi sitten Bangkok bankista, tosin tuttu thailady takasi minut. Suomesta olen siirtänyt rahaa Verkkopankin kautta thaitililleni rahaa. Rahoja ei kannata näyttää paikan päällä, esim. 1000 bahtia on iso raha heille. Jatkossa nostan rahaa vain oman pankkini tiskiltä, hätätapauksessa oman pankin automaatista. Ostaminen joka paikasta käteisellä. Pientä laskua ei kannata maksaa esim. tonnin setelillä, koska silloin voi saada väärin takaisin. Minä rikon rahan yleensä pieneksi tutussa hotellissa, missä syön aamiaista. Edullisin paikka vaihtaa rahaa on Suvarnabhumin alakerran Super Rich maahan tultaessa.

mmmm17

• Aloittelija
    • Profiili
Kiitos hyvistä vastauksista :) Nämä valuutanvaihtokuviot ovat minulle ihan tuntemattomia, kun lyhyillä viikon matkoilla asiaa ei ole pahemmin tarvinnut miettiä. Pitänee varmaan yrittää selvitä mahdollisimman pitkälti pitämällä euroja käteisenä mukana, ja eihän se tosiaan budjettia kaada jos jonkun kerran joutuu automaatista käteistä nostamaan.