Terveisiä Riadista, Saudeista. Tulin tänne pari päivää sitten. Pikkaisen jännitti lähtiessä, koska matkustan yksin naisena eikä ollut mitään käsitystä mitä on odotettavissa. En tunne arabimaailmaa juuri ollenkaan enkä osaa arabiaa. Sain kutsun Arabiemiraattejen kautta ja kävin täyttämässä viisumipaperit Abu Dhabissa. (Tai ne täytettiin mun puolesta. Multa kysyttiin vain uskontoa ja oonko naimisissa: Sanoin kristitty ja en oo. Olin kuullut että kristitty on parempi kuin että "ei uskontoa". Viereiseltä tosin kysyttiin "muslim or non-muslim")
Sain kutsun Saudejen kulttuuriministeriöstä ja tätä ei kyllä voi verrata tavallisiin omatoimimatkoihin mitä yleensä teen. Kaikki on luksusta, lensin bisneksessä (ekaa kertaa ikinä, yleensä aina takarivissä), lentokentällä mut haettiin suoraan portilta buggy ridella johonkin vip-passintarkastukseen. Joku hosti tarjos teetä ja kahvia vip-loungessa sillä aikaa kun joku toinen kävi tekemässä tulliselvityksen mun puolesta ja hakemassa matkalaukun valmiiksi autoon. On autonkuljettajat ja viiden tähden hotelli.
Eihän täällä (ainakaan Riadissa) mitään nähtävyyksiä tai tekemistä vielä ole. Varmaan kaikki mielenkiintoinen on Jeddahissa tai jossain. Mutta mielenkiintoista on seurata tätä muutosta mitä on ilmassa. Oon 3 päivää pitämässä workshopia kirjamessuilla. Osallistujana on ryhmä kolleegoita, naisia eri puolilta Saudeja.
Säännöt muuttuvat kaiken suhteen tällä hetkellä niin nopeasti, ettei kukaan pysy perässä.
Ja eilen karattiin egyptiläisen kaverin (mies) kanssa autolla ajelulle ja ravintolaan. Ei tullut kukaan kyselemään eikä jääty kiinni, vaikka ei täällä ole naisten ja miesten välistä kaveruutta. Se on kiellettyä. Ravintolassa piti mennä "perhepuolelle" eli omaan loossiin jonka verho vedetään kiinni. Tylsäähän se on kun ei tapaa eikä kohtaa ketään.
Naisten pitää pitää abayaa. Huivi pitää laittaa välillä päähän jos on jossain konservatiivisemmassa paikassa. Pahinta siinä on ehkä musta väri. Kaikki miehetkin käyttää perinneasua. Tänään näin julkisella paikalla yhden naisen jolla oli vihreä tukka ja kultainen abaya, housut, nilkat näkyvissä ja abaya auki eli vähän kuin takki. Ja hän kulki yksin.
Periaatteessa kai naisilla pitäisi olla mies mukana. Ainakin tapojen mukaan. Osa kurssille osallistujistakin tuli seuralaisen, isän tai palvelijan saattamana. Mutta kirjamessujen sisällä liikuin kyllä ihan yksinään. Kaupungilla ei tiedä miten toimisi. Riippuisi varmaan paljon korttelista. Egyptiläisnaiset kulkee täällä yksinään omilla kulmillaan.
En tulis tänne yksin omatoimimatkalle (vielä). Miehenä ei varmasti ois omatoimimatkailu mikään ongelma sitten kun niitä viisumeita alkaa saamaa. Ja pariskuntana vois tulla kans. Turisti-infraa ei vielä ole, mutta ilmeisesti sitä koitetaan rakentaa kovaa vauhtia. Tällä hetkellä rakentavat Riadiin ekaa metroa: kuutta linjaa samaan aikaan.
Eniten tästä tulee mieleen jenkkilä, mutta kieli on vaan eri. Kaikkialla isoja jenkkiautoja ja amerikkalaisia brändejä. Kaikkialle kuljetaan autolla. Uskonto on läsnä koko ajan. Kaupat menee kiinni rukousten ajaksi - eli vähän väliä. Naisten ei tarvi rukoilla, joten voi vaan oottaa ja hengailla että rukous menee ohi. Oon mokaillut jo monta kertaa, mennyt miesten kahvijonoon ja miesten puolelle aamupalabuffaan, mutta kyllä sieltä ohjataan omalle paikalle.
Ainiin, kirjamessuilla on myös simulaattori, jossa voi testata autolla ajoa. Siihen on jatkuvasti jonossa naisia.