Bolivia ja Salar de Uyuni

(Luettu 1463 kertaa)

Nikka

• Reissaaja
    • Profiili
Bolivia ja Salar de Uyuni
« : 15.11.2017, 08:59:07 »
Suunnittelen tammikuulle visiittiä tuonen Salar du Uyunin suola-aavikolle. Vähän pelottaa tuo korkeus, yli 4000 m.
Onko kokemuksia miten kroppaa ja pää kestää nuo korkeudet? En ole saanut firmalta, joka matkaa on järjestämässä, mitään vahvistusta onko lisähappea tarjolla reissussa. Ja mitä tehdä, jos ihan oikeasti vuoristotauti iskee, kuljettavatko alemmille rinteille vai oletko oman onnesi varassa sen jälkeen...

Kesis

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Bolivia ja Salar de Uyuni
« Vastaus #1 : 15.11.2017, 09:37:35 »
Vuoristotaudin ehkäisemisessä olennaista akklimatisaatio. Eli sinne Uyunin neljääntonniin ei pidä rynnätä suoraa tietä liian alhaalta. On hyvä edetä korkeammalle pikkuhiljaa, jotta keho ehtii tottumaan. Kun itse olin Uyunilla, olin sitä ennen viettänyt pari viikkoa La Pazin ympäristössä. Ensin 2800 metrissä viikon, sitten La Pazin 3700:ssä viikon. Näissäkin oli vielä totuttelemista, mutta se oli hallittavissa. Joka tapauksessa näiden viikkojen jälkeen ei ollut mitään ongelmia jatkaa Uyuniin. 4000 on sellainen, että pahojakin oireita voi tulla jos liian alhaalta liian nopeasti kiirehtii. Ja vaikka ei tulisi vakavia oireita, niin ilman akklimatisaatiota pää on luultavasti niin jumissa, että retkestä on vaikea nauttia.

En tiedä onko noilla retkioperaattoreilla lisähappea mukana, mutta sen varaan ei kannata laskea, eikä se muutenkaan ole mikään ihmelääke vuoristotautiin. Siitä kun itse olin Uyunissa on kohta 10 vuotta, enkä usko, että retkueella oli happipulloja mukana. Muutoinkin siellä ollaan niin syrjässä, että vaikka jonkun jeepin kyydissä pääsisit poispäin, vie aikaa päästä oikeasti alemmas, joka on välttämätöntä vuoristotaudin iskiessä. Tunnen myös erään tapauksen, joka sinne liian äkkiä paineli, ja vaikka säästyi kaikista vaikeimmilta oireilta, oksenteli kauheissa pääkivuissa koko retken ajan.

Toisin sanoen ilman akklimatisaatiota Uyuni on riski.

Purkka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.11.2017, 12:11:04 »
Komppaan edellistä. On tärkeää että olisi ennen Uyunia viettänyt edes pari päivää tai viikon alempana. Itse olin La Pazin seuduilla viikon ennen retkeä suola-aavikoille. Menin La Paziin bussilla merenrannalta Chilestä ja se nousu tuntui kyllä päässä! Olin ekat 2-3 päivää pää aivan jumissa ja piti vaan lepäillä hostellissa. Hengästyin jo pieneistä kävelystä ja oli aivosumu koko ajan.

Matkanjärjestäjiä on monia mutta kun itse hoidin ja varsin reissun La Pazista käsin, ei kukaan maininnut mistään lisähapesta.

servechilled

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 16.11.2017, 16:52:16 »
Itse olin juuri Uyunin tasoisissa korkeuksissa Chilen puolella Atacamassa ja kyllä taas vähän huimasi vaikka ei ollut ensimmäinen kerta 4-5km korkeuksissa.

Se että saatko oireita on hyvin yksilöllinen asia. Joku saa ja joku toinen ei. Jos et ole aiemmin ollut noin korkealla niin älä nyt ihan ensimmäiseksi mene Uyuniin tai edes La Paziin, joka sekin on yli 4km korkeudessa.

Kun aavikot kiinnostavat niin San Pedro de Atacama Chilessä on hyvä tukikohta niiden tutkimiseen. Mesta on "vain" 2,5km korkeudessa joten siellä on hyvä totutella korkeuksiin. Ja Bolivian puolelle Uyuniin lähtee retkiä joka päivä