Maahantulosäännöt

(Luettu 3786 kertaa)

mielikuvia

• Aloittelija
    • Profiili
Maahantulosäännöt
« : 29.11.2017, 23:05:53 »
Hei

Olen ostanut itselleni pelkän menolennon Rioon ja tarkoituksena olisi tehdä sen jälkeen pidempi Etelä-Amerikan kierros. Huomasin vastikään varoituksen, että jossain maissa pitäisi olla paluulippu valmiina. Mutta entä jos aikoo ylittää osan maiden rajoista bussilla ja osa lentäen, niin millainen lippu heille tulisi olla osoittaa? Kohti pohjoista aion palata Kolumbiasta.

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Maahantulosäännöt
« Vastaus #1 : 29.11.2017, 23:20:34 »
Pari kuukautta sitten lensin Rioon ilman paluulippua Brasiliasta eikä tullut mitään ongelmia. Oli kyllä paluu samalla lipulla Chilestä mutta eipä tullut mitään hässäkkää checkinissä tai immigrationissa. Aika leppoisia olivat muutenkin rajatarkastukset Etelä-Amerikassa

mielikuvia

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 30.11.2017, 13:05:38 »
Toivotaan. Lentodiilien sivuilla luki, että lentoyhtiöt voivat estää pääsyn lennolle jossain maissa, jos ei ole jatkolentoa kolmanteen maahan. En ole suunnitellut mitään ja reissu alkaa jo ensi viikolla :D

sle97

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 30.11.2017, 23:20:28 »
Ei Brasiliassa ole koskaan mitään paluulippuja kyselty ja muutenkin ovat aika lepsuja sallitujen massaolojen ehtoja rikkoneita kohtaan.
Air Condition Gypsy

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #4 : 02.12.2017, 00:59:14 »
Pari kuukautta sitten lensin Rioon ilman paluulippua Brasiliasta eikä tullut mitään ongelmia. Oli kyllä paluu samalla lipulla Chilestä mutta eipä tullut mitään hässäkkää checkinissä tai immigrationissa. Aika leppoisia olivat muutenkin rajatarkastukset Etelä-Amerikassa

Tässä on muuten huippuesimerkki siitä, kuinka pilkun jättäminen pois, voi vaikeuttaa huomattavasti ymmärtämistä. Olen lukenut tämän tekstin useampaan otteeseen ja aina olen ajatellut, että servedchilled on lentänyt Brasiliasta Rioon ilman paluulippua. Nyt vihdoin ymmärsin, että oli lentänytkin Rioon, ilman paluulippua Brasiliasta.

Niin ja sen verran alkuperäiselle kysyjälle,  että mitä ilmeisemmin jäät kentälle, jos sulla ei ole osoittaa lippua pois Brasiliasta tai paluulentoa jostain niiltä huudeilta, seuraavan 90 päivän aikana. Kuten servedchilled sanoi, hänellä oli samalla lipulla Chilestä lippu takaisin; ja jos pitäisi arvata, niin vielä seuraavan 90 päivän sisällä. Se, että täällä joku truuträvelleri selittää, kuinka brasseissa ollaan letkeitä tuon maassaoloehdon kanssa, niin se ei tarkoita sitä, että sä pääsisit esim. Helsinki-Vantaalla koneeseen, jos sulla ei ole sitä lippua. Täälläkin ollaan keskusteltu tästä aiheesta ainakin 1000+n kertaa, viimeisen 15 vuoden aikana.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 02.12.2017, 02:40:12 »
Niin. Maahantulovirkailijat harvemmin kyselevät mitään paluulippuja, mutta lentoyhtiöt useammin. Vähän tuurista kiinni.

Minulta kysyttiin paluulippua Brasiliasta Eurooppaan, kun olin lähdössä Sao Paulon kentältä meno-paluulipulla Boliviaan. Eli eipä noista koskaan tiedä.

mielikuvia

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 29.12.2017, 18:51:06 »
Moikka!

Brasiliassa olen eikä kukaan ole tähän mennessä paluulippua kysellyt. Lentokoneessa täytyi täyttää maahantulokortti, mutta siinäkin kysyttiin vain menomatkasta. Huh!

Ensi viikolla lähden bussilla Iguassun putouksille, siitä Paraguayhin taikka lennän Buenos Airesiin. En ole vielä mitään päätöksiä tulevasta tehnyt :)

Michael_as_Mike

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 10.09.2018, 20:45:15 »
Joo elikkäs muutaman viikon päästä on pelkät menolennot Lontoon ja New Yorkin kautta Peruun. Pidempi reissu tiedossa, joten paluulippuja tai muitakaan maastapoistumiseen liittyvää ei ole tiedossa, koska en vielä tiedä mihin sieltä suuntaan. Onko tää mahdollisesti ongelma?

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 08.10.2018, 16:45:52 »
Kuten ylempänä mainittiin, voi olla tai voi olla että ei ole. Todennäköisesti mitään ongelmaa ei ole, mutta on hyvä olla Plan B jos tämä meneekin mönkään. Lentäessäsi New Yorkista Peruun varmista, että sinulla on puhelin, wifi- yhteys ja pankkikortti käsillä varataksesi halvimman mahdollisimman lennon pois Perusta kolmen kuukauden sisällä. Tai sitten joku, jonka voi perua myöhemmin.

Olen lentänyt kaksi kertaa Lattareihin yhdensuuntaisella lipulla (2014 ja 2016) ja kummallakin kerralla selvisn ongelmatta. Viimeksi lensin Miamista Guatemala Cityyn ja silloin minut kuulutettiin siihen lähtötiskille. Minulta kysyttiin, että onko minulla esittää viisumia. Kerroin, että olen EU:sta, eli en tarvitse viisumia. Alkoi kuumottamaan aika paljon, kun kaikki matkustajat olivat jo koneessa. Poika selasi vähän koneellaan ja katseli hämmentyneenä ympärilleen, kunnes lopulta sanoi, että kaikki on OK. Voipi olla, ettei tiennyt,  missä Suomi on, ja mikäli suomalainen tarvitsee viisumia ensinkään Guatemalassa vierailuun. Lensin silloin American Airlinesilla. Nyt lennän kuukauden päästä Spirit Airlinesilla San Salvadoriin Orlandosta eikä ole taaskaan paluulippua, eli toivotaan taas parasta.. Eli sinänsä en ole varma, onko siinä vaiheessa enää edes aikaa alkaa ostamaan lippua pois maasta. Esim. mulla maksaisi satasen lippu Costa Ricaan joka nyt ei ihan kamala sakko ole siihen paikkaan.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2018, 16:53:43 kirjoittanut AnniinaH »
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.

Matkailijoitsija

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 08.10.2018, 17:59:12 »
Minä puolestani lensin ongelmitta Bogota - Lima -välin ilman oikeaa paluulippua Viva Colombialla - kuvakaappaus bussin paikkavarauksesta välille Lima - Guayaquil kelpasi - joskaan kuvasta ei näkynyt, onko lippua maksettu, mutta tarkkaan sitä syynättiin. Sama temppu ei onnistunutkaan välillä Lima - Mexico City, sillä kuvakaappauksesta (bussi Cancun - Belize) näkyi, ettei varausta ole vielä maksettu (luonnollisesti eri bussiyhtiö kuin aiemmalla lennolla). LATAM Airlinesin Check In -tiskin virkailija vaati minua näyttämään maksetun reitin ulos Meksikosta, jolloin ajattelin ottavani vaihtoehto B:n käyttöön. Käytännössä minulla oli lentoyhtiötiskin paska langaton yhteys, joka toimi tasan 5 metrin päähän joten kuten.

Kuitenkin myös vaihtoehto B meni mönkään, sillä JetBluen lentohakukone ei sillä hetkellä toiminut, enkä siis saanut ostettua sieltä lippua mihinkään. Olisin pystynyt peruuttamaan lipun 24 tunnin sisällä ja katevaraus ei olisi veloittunut kortilta. Tämä jätti minulle 20 minuuttia aikaa ennen Check Inin sulkeutumista ostaa minkä tahansa lipun mihin vaan Meksikosta, enkä siinä ajassa ja sillä yhteydellä onnistunut löytämään 160 euroa halvempaa lippua - ajan vähyys kuumotti, sillä lippu piti löytämisen lisäksi vielä maksaa, eli sivuston oli hyväksyttävä luottokorttini (mikä ei ole Latinalaisen Amerikan maissa itsestäänselvyys) ja minun oli saatava varausvahvistus myös käytännössä heti sähköpostiini (tämäkään ei ole itsestäänselvyys aina). Lopulta ostamani lippu oli n. 85 päivän päähän ja jäi käyttämättä. Ehdin toki ennen Check Inin sulkeutumista Mexico Cityn lennolleni, mutta kyllä vitutti. Mexico City - San Jose (CR) -välin lensin Interjetillä ja sielläkin muistaakseni kysyttiin paluulippua. Tällöin minulla kuitenkin oli JetBlue-suunnitelma jo käytössä.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2018, 18:15:09 kirjoittanut Matkailijoitsija »

Michael_as_Mike

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 09.10.2018, 23:13:25 »
Se mulle tuli yllärinä et tarvii USA:n visan vaikka vaan vaihtais konetta USA:ssa. Noh, hakkasin sen vartissa Heathrowlla läppärillä ja nippa nappa ehdin New Yorkin koneeseen. Mut juu aika erikoinen käytäntö toi et pakko olla visa USAaan. Esim Venäjällekään ei tarvii, jos oot vaan vaihtamassa konetta.

wellu1979

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 10.10.2018, 07:41:59 »
Tarkoitatte liene ESTA:a

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 11.10.2018, 21:51:19 »
Minä puolestani lensin ongelmitta Bogota - Lima -välin ilman oikeaa paluulippua Viva Colombialla - kuvakaappaus bussin paikkavarauksesta välille Lima - Guayaquil kelpasi - joskaan kuvasta ei näkynyt, onko lippua maksettu, mutta tarkkaan sitä syynättiin. Sama temppu ei onnistunutkaan välillä Lima - Mexico City, sillä kuvakaappauksesta (bussi Cancun - Belize) näkyi, ettei varausta ole vielä maksettu (luonnollisesti eri bussiyhtiö kuin aiemmalla lennolla). LATAM Airlinesin Check In -tiskin virkailija vaati minua näyttämään maksetun reitin ulos Meksikosta, jolloin ajattelin ottavani vaihtoehto B:n käyttöön. Käytännössä minulla oli lentoyhtiötiskin paska langaton yhteys, joka toimi tasan 5 metrin päähän joten kuten.

Kuitenkin myös vaihtoehto B meni mönkään, sillä JetBluen lentohakukone ei sillä hetkellä toiminut, enkä siis saanut ostettua sieltä lippua mihinkään. Olisin pystynyt peruuttamaan lipun 24 tunnin sisällä ja katevaraus ei olisi veloittunut kortilta. Tämä jätti minulle 20 minuuttia aikaa ennen Check Inin sulkeutumista ostaa minkä tahansa lipun mihin vaan Meksikosta, enkä siinä ajassa ja sillä yhteydellä onnistunut löytämään 160 euroa halvempaa lippua - ajan vähyys kuumotti, sillä lippu piti löytämisen lisäksi vielä maksaa, eli sivuston oli hyväksyttävä luottokorttini (mikä ei ole Latinalaisen Amerikan maissa itsestäänselvyys) ja minun oli saatava varausvahvistus myös käytännössä heti sähköpostiini (tämäkään ei ole itsestäänselvyys aina). Lopulta ostamani lippu oli n. 85 päivän päähän ja jäi käyttämättä. Ehdin toki ennen Check Inin sulkeutumista Mexico Cityn lennolleni, mutta kyllä vitutti. Mexico City - San Jose (CR) -välin lensin Interjetillä ja sielläkin muistaakseni kysyttiin paluulippua. Tällöin minulla kuitenkin oli JetBlue-suunnitelma jo käytössä.

Ai hitsi, taitaapa olla tiukentaneet noita. Meitä on kaksi lentämässä nyt San Salvadoriin ilman paluulippua mistään, yhdellä meistä on paluu Guatemalasta, mutten tiedä, hyväksytäänkö sitä. Täytyypä varmistaa, että Orlandon kentällä toimii netti ja kaikki sivut on valmiina auki jos joutuu tähän turvautumaan.. Mulla ei ole ikinä ollut yhtään mitään lippuja pois.
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.

Matkailijoitsija

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 12.10.2018, 07:50:37 »
Ai hitsi, taitaapa olla tiukentaneet noita. Meitä on kaksi lentämässä nyt San Salvadoriin ilman paluulippua mistään, yhdellä meistä on paluu Guatemalasta, mutten tiedä, hyväksytäänkö sitä. Täytyypä varmistaa, että Orlandon kentällä toimii netti ja kaikki sivut on valmiina auki jos joutuu tähän turvautumaan.. Mulla ei ole ikinä ollut yhtään mitään lippuja pois.

Lähtökohtaisesti jatkolento täytyy olla samasta maasta. Tsekkaa Expedia.comin kautta varatut lennot (huom. ainoastaan .com!) Voit peruuttaa varaamasi lipun 24 tunnin sisällä sen ostosta:

https://www.visatraveler.com/blog/book-flight-tickets-with-24-hour-free-cancellation-on-expedia/

En ole testannut, mutta törmäsin tällaiseen mahdollisuuteen.