Euroopan tietullit

 (Luettu 8245 kertaa)

Oksat

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 114
    • Profiili
Euroopan tietullit
« : 13.12.2017, 20:50:50 »
Onko täällä kattavaa ketjua aiheesta kuten tällaista:
http://www.rantapallo.fi/eeva/2012/04/23/autolla-eurooppaan-tietullit-ja-moottoritie-silta-tunnelimaksut/

Kaverin kanssa olisi tarkoitus uudenvuoden tienoilla ajaa vanha (-94) Corollan louskuni Suomesta Espanjan Valenciaan. Reitti kulkisi Baltian maiden läpi ja Alppien eteläpuolelta.

Vakuutuksien osalta kaikki kondiksessa, joten pitääkö tietullien yms. motarimaksujen kannalta huomioida jotain kriittistä aina ennakkoon?

Lähinnä sillä fiiliksellä ollaan, että kun EU:ssa ollaan niin kännykän navit päälle ja senkun ajetaan. Ei viitsisi alkaa mitään tarroja ja lippulappuja osteleen, ellei ole puomi edessä. Easy going, ymmärrätte yskän?

Joten mitä oikeasti kannattaa hankkia ennakkoon ja veikkauksia paljon tuollainen yhdensuuntainen pätkä kustantaisi tulli-, motari-, vero- blaablaa rahastuksen suhteen?

« Viimeksi muokattu: 13.12.2017, 20:52:53 kirjoittanut Oksat »

anssku

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 464
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Euroopan tietullit
« Vastaus #1 : 13.12.2017, 21:35:21 »
Tietullit pystyy aina kiertämään! Pakko tuulettaa, että ajoimme Suomesta Portugaliin maksamatta ainoatakaan tiemaksua! :) Ainoastaan Ranskassa oli hetkittäin tilanteita, että moottoritie olisi houkutellut. Jos ajoimme pitkään pienten kylien läpi ja hiljentelimme liikenneympyröihin, vieressä kulkeva motari alkoi tuntua puoleensavetävältä. Toisaalta Ranskassa oli paljon myös ilmaisia moottoriteitä. Puolassa oli myös hetkittäin tuskastuttavan hitaita teitä, mutta toisaalta niillä alueilla missä ajoimme, maksulliset moottoritiet eivät olleet edes vaihtoehto, niitä ei vain ollut. Puola on niin iso maa, että sitä läpi ajaessa tuli vastaan kyllä kaikki mahdolliset tiemuodot: paljon oli hiljaista, leveää ja hyväkuntoista 100 km/tunnissa tietä, jossa oli säännöllisesti ohituskaistoja. Suosittelen vain laittamaan googlemapsiin asetuksen "vältä tietulleja" ja ajella menemään, sillä se on mielestäni stressittömintä, kun ei tarvitse miettiä vinjettejä tai muita! :)

Oksat

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 114
    • Profiili
Vs: Euroopan tietullit
« Vastaus #2 : 14.12.2017, 07:25:02 »
Kiitoksia ansku vastauksesta!

Tuohan kuulostaa hyvälle! Enhän mä tiennytkään että Google Mapsissa on tuollainen valinta, kun olen aina käyttänyt toista appia  ;D

Tässä hyvä saitti nastarengassäännöille: https://www.rengas-online.com/talvirengaspakko.html¨

Mitenkäs nämä nastarenkaat? Valvotaanko niitä oikeasti jossain rajoilla, vai onko ihan pistotarkastuksia jos sattuu joku kohdalle? Kenelläkään kokemusta? Lähinnä Puola mietityttää, että koitetaanko vaan hurauttaa läpi nastat alla.

Fisu

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 136
    • Profiili
    • Matkajuttuja
Vs: Euroopan tietullit
« Vastaus #3 : 14.12.2017, 13:08:32 »
Reitti kulkisi Baltian maiden läpi ja Alppien eteläpuolelta.
Onko sulla joku hyvä syy tuohon Alppien kiertämiseen eteläpuolelta? Nastarenkaat on Puolan tavoin kielletty Slovakiassa, Unkarissa, Kroatiassa ja Sloveniassa. Italiassa päädyt moottoriteiden halkomaan pohjoiseen ja Ranskassa mutkittelet pikkuteitä Välimeren rantaa myötäillen.
Juttuja reissuilta: http://matkajutut.blogspot.fi/

Mayza

  • Aloittelija
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Euroopan tietullit
« Vastaus #4 : 14.12.2017, 18:43:10 »
Kannattaa huomioida että Ranskassa, Italiassa, Alppien seuduilla jne motarit nopeuttaa matkantekoa ihan eri tavalla kuin Suomessa. Pikkutiet menee kaikkien mahdollisten kylien läpi ja eteneminen on hidasta, nopeusrajoitukset luokkaa 50km/h + mahdolliset ruuhkat. Itsellä meni elokuussa 100 kilometrin matkaan Lucarnosta Bormioon aikaa kolme tuntia, ja olin liikkeellä moottoripyörällä millä pääsee huomattavasti autoa helpommin ohi hidastelijoista/ruuhkista.

Itävallassa saa kohtuu edullisesti moottoritielle tarvittavan vigneten, sen voi ostaa esim. vain muutamaksi päiväksi. Oisko prätkään maksanut 5-10e. Saa helposti huoltoasemilta. Sveitsiin piti ehkä ostaa koko vuodeksi? (mutua, ei kokemusta, ajelin lyhyitä pätkiä motarilla riskillä ilman tarraa). Italiassa moottoritiemaksut menee ajetun matkan perusteella ja ne voi maksaa kortilla. Saat lapun motarille mennessä ja maksat sitten kun poistut sieltä.

Maiden rajoilla ei ole tarkastuksia omalle kohdalle sattunut. Nyt kolme reissua Eurooppaan tehneenä

Zambba

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 133
    • Profiili
Vs: Euroopan tietullit
« Vastaus #5 : 14.12.2017, 23:44:50 »
Vuosituhannen vaihteeseen palauttava viamichelin.com osaa etsiä vaihtoehtoisesti suositeltua, nopeinta, mielenkiintoista ja edullista jne. reittiä. Kartat on myös kauniimmat ja yksityiskohtaisemmat kuin googlessa, mutta webbisovellus on aika karsea käytettävyydeltään ja luotettavuudeltaan (lakkaa antamasta joskus vastauksia).

Valitsin autoksi vanhan Corollan, laitoin bensan hintaan 10 senttiä litralta lisää. Välin Helsinki-Valencia 42 tunnin "Michelin recommended"-reitillä (Riika, Berliini, Nürnberg, Lyon...) polttoaine maksaisi 446 euroa ja tullit 134 euroa.

"Economical"-reitti kestää 48,5 tuntia (maksullisia moottoriteitä vältellen Tukholma, Hampuri, Liège, Pariisi, Bordeaux...) kustantaisi 432 euroa polttoainetta ja 11 euroa tulleja. Eli käteen jää 140 euroa enemmän, reitin ollessa oletettavasti vaikeammin seurattava ja puoli päivää pidempi. En henkilökohtaisesti tiedä, onko esimerkiksi Ranskassa opastettu kaupunkien välisiä reittejä vain maksullisia vai myös maksuttomia teitä pitkin, ja olisiko siis maksutonta netistä kaiveltua reittiä tarpeeksi helppoa löytää maastossa.

Toki voit laittaa haluamasi välipaikat mukaan hakuihin. Lähinnä halusin ilmaista, että kustannuksia laskeva reittihaku on olemassa. Esim. Triesten kautta menemällä polttoaineeseen menee halvimmassa arvioissa yhteensä 550 euroa, tulleihin 6 euroa ja Itävallan moottoritietarraan 9 euroa.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2017, 23:50:29 kirjoittanut Zambba »