Finnair -- matkalaukkua ostamassa

(Luettu 1822 kertaa)

Teukku

• Aloittelija
    • Profiili
Finnair -- matkalaukkua ostamassa
« : 26.12.2017, 14:31:37 »
Piti oikein tänne kirjautua ja tulla kysymään asiantuntijoilta (oletan, että täältä sellaisia löytyy) :)

Katselen uutta (ensimmäistä omaa) isompaa matkalaukkua ja haluaisin suoraan ostaa jonkun hiukan laadukkaamman. Verkkokauppa.comissa näyttää olevan mielestäni hyvä laukku tarjouksessa, mutta mitat mättää.

Tätä laukkua siis harkitsen: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/32039/gskdr/Delsey-Chatelet-Hard-Plus-Trolley-77-cm-matkalaukku-musta

Ongelma tässä tosiaan on nuo mitat (77 x 53,5 x 32,5 cm), joista tulee lyhyellä matikalla 163cm. Finnair ilmoittaa maksimimitoiksi 158cm, mutta laukkuvalmistajan sivuilla taas lukee, että laukku täyttää 158cm rajan. Näkymysero on siinä, että laukkuvalmistaja (ja väittämänsä mukaan myös lentoyhtiöt) eivät laske kahvoja, renkaita jne. mittoihin eli korkeudesta voi napata sen ~5cm pois, jolloin päästään 158cm.

Finnairin asiakaspalvelusta kuitenkin asiaa tiedustelin ja sieltä asiakaspalvelija vastasi, että mittoihin LASKETAAN kahvat, renkaat jne.

Kysymys siis kuuluu, että puhuiko asiakaspalvelija paskaa? Laukkuun olen kovasti tykästynyt, mutta ei kauheesti himoita ostaa jos joka kertaa tulee ongelmia kentällä. Matkustan pääasiassa Finnairilla, joten sen takia tärkeä asia ottaa huomioon.

SUURI kiitos vastauksista jo etukäteen!

jyka

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvatuksia
Vs: Finnair -- matkalaukkua ostamassa
« Vastaus #1 : 26.12.2017, 18:14:49 »
Koskaan ei ole laukkua lähdetty mittailemaan ja olen vienyt sellaista laukkua lukuisilla lentoyhtiöllä missä yhden sivun mitta on jo 140 cm..
Eli ei varmasti kiinnosta ketään tuollaisen laukun ulkomitat
Tärkeintä on lähteminen muistaa jonkun sanoneen..
Reissukuvatuksia http://jyka.fi/gallery2/ & http://jyka.pallontallaajat.net

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 26.12.2017, 18:15:12 »
Faktaa mulla ei ole, mutta mun mitään kasseja ei ole kyllä koskaan alettu mittaamaan millään lentokentällä, ja olen matkustanut isojen laukkujen kanssa. Rehellisyyden nimissä en kyl oo koskaan yhtään laukkua itsekkään mitannut, mut ovat siis niitä isoja matkalaukkuja, joihin saan upotettua sen 30kg tavaraa.

Eli sanoisin, että osta miettimäsi laukku, mun on vaikea uskoa,  että muutaman sentin ylittävää laukkua alettas missään mittailla.

Ericaoscar

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 26.12.2017, 22:56:39 »
Puuttumatta tuohon kokoon kävi tuossa Delseyn kohdalla silmään huomio, jonka olen aikaisemminkin ko. merkin kohdalla tehnyt. Laukun paino, 5,7 kg. Kannattaa ehdottomasti huomioida laukun paino ostovaiheessa, tuo liki 6 kg on kaikki pois matkatavaroiden määrästä. Itse etsin aikanaan isoa ja mahdollisimman kevyttä laukkua, joka oli pystymallin vedettävä versio. Päädyin tuolloin Rimowaan eikä ole tarvinnut katua. Hintaa oli jo tuolloin n. 10 v. sitten aika reippaasti ja sen jälkeen hinnat ovat vain nousseet sekä kaksipyöräiset versiot kadonneet valikoimasta,mutta pointtina siis se, että kannattaa muistaa tarkistaa myös laukun oma paino halvan hinnan ja koon lisäksi. Tuo omani, joka on palvellut hyvin ja ahkerasti todella kovassa käytössä painaa muistaakseni jotain 2,5 - 3,5 kg ja on edelleen täydessä käyttökunnossa, vaikka yhdestä kulmasta vetoketjun kiinnitys on alkanut hieman irrota. Laukku on kuitenkin ostohintansa jo ansainnut varmaan moneen kertaan, joten ei ole ollut valittamista. Ymmärrän toki oikein hyvin, että useamman satasen ostohinta saattaa monilla lyödä kapuloita rattaisiin, mutta yksi hyvä vaihtoehto kevyen ja hinta-laatusuhteeltaan ok matkalaukun valintaan voisi olla ainakin Briteissä myytävä merkki IT-luggage. Löytynee varmaan verkkokauppojen kautta myös Suomeen.

Teukku

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 27.12.2017, 00:01:29 »
Kiitos huojentavista vastauksista sekä Ericaoscarin hyvistä pointeista.

Itselle tuo paino ei koskaan ole ollut ongelma, koska matkoilta tulee tuotua lähinnä kevyttä tavaraa, joten tila on se suurempi tekijä. Lisäksi ajattelen, että painavampi laukku tuo ominaisuuksia/kestävyyttä, joita arvostaa pidemmän päälle.
En pidä tuota Delsey Hard+:n painoa pahana, mutta paino on toki asia, joka mielestäni kannattaa ottaa huomioon. Koska laukun koko merkitsee paljon laukun painoon, niin jokaisen kannattaisi miettiä, että miten isoa laukkua tosiaan tarvitsee -- kumpi siis sinulle tulee täyteen ensin, paino vai tila. Itselläni se on se tila, joten valinta on suht. helppo.

Rimowan sivuilta vertailin laukkuja, mutta painossa en suurta eroa huomannut. Paino vaihteli siinä 5,7-6,8kg välillä, mallista ja tarkasta koosta riippuen (~97L luokassa)... Salsa Air oli kuitenkin selvästi joukon kevyin: 105L = 3,9kg.

Vaihtoehtona ajattelin myös tuota Delsey Helium Air 2, jonka ilmoitettu paino 4,1kg. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/52797/hnbfb/Delsey-Helium-Air-2-Trolley-Case-76-cm-matkalaukku-valkoinen

Kiitos vielä kaikille vastauksista :) Toivottavasti tästä on ehkä hyötyä muillekin :)

wysig

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 27.12.2017, 10:49:27 »
Ensinnä koosta ja Finnairista. Niin kauan kuin lähtöselvityksen tekee virkailija, pari senttiä tai 5 sinun esimerkistä menee läpi. Enenevissä määrin kuitenkin lähtöselvityksiä tehdään maailmalla automaateilla ja ne mittaavat painon lisäksi myös mitat. Tietenkin niissä on pienet toleranssit sekä painosta että mitoista.

Sitten edellä on mainittu paino. Yleisin matkalaukun maksimipaino on 23kg turistiluokassa. Sitten voit verrata mitä jää netoksi sisällölle kun vähennät laukun oman painon.

Kolmanneksi tunnettuja merkkejä voi helposti korjauttaa, jos sattuu vahinkoja. Eräässä laukussani ei ole muuta alkuperäistä kun toinen puoli.