Ei-peruutettavan hotellihuoneen peruminen

(Luettu 5971 kertaa)

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Ei-peruutettavan hotellihuoneen peruminen
« : 04.01.2018, 05:52:17 »
Tällä matkalla olen osittain luopunut periaatteestani olla varaamatta majoitusta. Olen napsinut hotellivarauksia sekä Thaimaassa että Burmassa. Seuraukset ovat olleet kohtalokkaat. Parhaillaan näpyttelen läppäriä korvatulpat korvissa Burmassa. Hotellin vieressä mies huutaa vihaisesti magnetofoniin. Tämä on paikallisten käsitys itsenäisyyspäivän vietosta.

Thaimaassa taas tein varauksen väärille päivämäärille. Tottumattomana hotels.com-sivuston käyttäjänä en tiennyt, että hotels.com käyttää päivämääräoletuksena edellisiä hakuja. Jos vaikka olet tutkinut seuraavan kuukauden hintatasoa, niin palatessasi sivustolle kalenteri aukeaa automaattisesti seuraavalle kuukaudelle. Näin tulin varanneeksi huoneen tammikuun 25. päivälle, kun tarkoitus oli varata huone joululle.

Kummassakin tapauksessa olen halunnut peruuttaa varauksen, mutta sepä ei ole onnistunut. Varaamani huoneen ehdoissa lukee, että varauksen summaa ei palauteta, jos varauksen peruuttaa. Kummassakin tapauksessa hotellin henkilökunta on väittänyt, että he eivät voi mitenkään peruuttaa huonetta, että heillä ei ole siihen lupaa/mahdollisuutta tai että peruutuksen voi tehdä varaussivusto.

Onko kukaan onnistunut peruuttamaan peruuttamattoman hotellivarauksen ja miten?

Mielestäni kummassakin tapauksessa olisi ollut kaiken kohtuullisuuden mukaan asiallista majoituspaikalta peruuttaa varaus. Tai Thaimaan tapauksessa kompensoida varaus (tekemäni virhe paljastui vasta, kun menin hotelliin kirjautumaan jouluna).

En ole ainoa varauksista kärsinyt matkaajia. Phi Phin hotelliarvosteluissa moni kertoi lähteneensä siitä tai tästä majapaikasta milloin mistäkin syystä yhden yön jälkeen, vaikka varaus oli useammalle päivälle.

jatkossa en aio tehdä varauksia.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2018, 06:03:17 kirjoittanut UsvaAuer »

clubi

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Ei-peruutettavan hotellihuoneen peruminen
« Vastaus #1 : 04.01.2018, 06:39:21 »
Et tietenkään saa rahoja takas.ne missä peruutusoikeus on mainittu ja ovat yleensä kalliimpia.
Oma moka jos et tarkista päiviä ennen varausta.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 04.01.2018, 06:56:13 »
Varsinkin, jos huoneessa on ehto ettei sitä voi ilmaiseksi peruuttaa niin tarkastan päivämäärät pariin kertaan, jos teen varauksia etukäteen. Kyllä se ihan oma moka on, jos jättää huomioimatta peruutusehdot ja varsinkin se jos tekee varauksen väärälle päivälle. Nyt just olen tehnyt montakin varausta mutta olen miettinyt Burman reissun suunnitelmien muuttamista (kaikki huoneet vielä peruttavissa ilmaiseksi), koska olen tällä hetkellä kipeänä ekä tiedä miten jaksan suunnitelmani mukaan mennä paikasta toiseen. Saatan jäädä vain Thaimaaseen johonkin helppoon paikkaan köllimään.

conard

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 04.01.2018, 08:18:38 »
Yleisellä tasolla olen samaa mieltä aikaisempien kirjoittajien kanssa: yleensä hotelleista on aina tarjolla se halvin peruuttamiskelvoton vaihtoehto ja se toinen hieman kalliimpi peruutuskelvollinen vaihtoehto. Se halpa on halpa siksi, että se on sitten varmaa rahaa majoituskohteelle ja välitysfirmalle, eikä koko pakka ole levällään vielä viikkoa ennen h-hetkeä. Asiakas myös hyväksyy, että kun ei maksa lisäpalvelusta niin sitä ei myöskään saa. Voisit ajatella tämän vaikkapa vakuutuksen ottamatta jättämisenä. Sinulla ei ole vakuutusta, mutta kun pipi tulee, olet todennäköisesti säästänyt jo jonkin verran aikaisemmissa caseissa, joten sinulla on varaa maksaa damage itse. Sen sijaan on hölmöä syyttää omasta hölmöilystään systeemiä ja kostaa sille sillä, ettei enää varaa huoneita.

Sitten itse kysymykseen: olen kerran onnistunut perumaan booking.comin kautta varatun majoituksen, kun viihdyimmekin rondassa pidempään ja seuraava yö oli esteponasta. Booking.comin Aspa sanoi, että he voivat asiaa kysyä hotlalta ja hotlalle tämä kävi, joten sen jälkeen peruivat. Muut varaukset olivat myös booking.comilta, joten ehkä se auttoi. Ja varmasti on myös kulttuurieroja. Rahanahneessa Thaimaassa en laittaisi kovin isoja panoksia sille, että joku antaa mistään mitään rahaa takaisin ikinä.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 04.01.2018, 11:54:30 »

Sitten itse kysymykseen: olen kerran onnistunut perumaan booking.comin kautta varatun majoituksen, kun viihdyimmekin rondassa pidempään ja seuraava yö oli esteponasta. Booking.comin Aspa sanoi, että he voivat asiaa kysyä hotlalta ja hotlalle tämä kävi, joten sen jälkeen peruivat. Muut varaukset olivat myös booking.comilta, joten ehkä se auttoi.

Kuka peruutuksen lopulta teki: hotelli vai booking.com?

Mielestäni kuvailemasi tapaus on sellainen, joka olisi viimeksi peruutettavien joukossa. Eli viime hetken mielenmuutos (hotelli tuskin sai myytyä huonetta enää uudelleen). Minun kuvailemissani tapauksissa on taas vahvempia perusteita: vahingossa tehty varaus kuukauden päähän (huone vielä hyvin myytävissä) sekä yllättävä epämiellyttävyystekijä hotellissa. Kerrottakoon, että möykän pitäminen on alkanut viiden jälkeen aamulla eikä sille näy loppua (nyt 16.15).

Olen lukenut netistä myös tapauksesta, että asiakas on soittanut itse hotelliin ja hotelli on peruuttanut varauksen ilman kummempaa vääntämistä.

Lainaus
Rahanahneessa Thaimaassa en laittaisi kovin isoja panoksia sille, että joku antaa mistään mitään rahaa takaisin ikinä.

Kaiken huippu oli se, että hotelli kuvitteli, että ottaisin sieltä vielä huoneen oikeille päiville (eli jouluksi joksi kuvittelin tehneeni varauksen).
« Viimeksi muokattu: 04.01.2018, 12:02:51 kirjoittanut UsvaAuer »

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 04.01.2018, 14:25:36 »
Ei, kyllä kaiken huippu on edelleen se, että sinun mielestä hotellin olisi pitänyt olla vastuussa sinun tekemästä virheestä. Toki olisi hyvää palvelua, jos he olisivat varauksen peruuttaneet, mutta silti se on asiakkaan vastuulla tarkistaa, että tekee oikean varauksen. Siihen on aika monta tilaisuutta sen varauksen teon aikana. Mitä järkeä hotellien olisi tehdä tällaisia "ei perusmismahdollisuutta" tarjouksia, jos niitä kuitenkin sitten pitäisi perua ties millä syillä, mitä asiakkaat keksivät tulla esittämään? Niille, jotka tekevät tällaisia varauksia ihan tarkoituksella, on hyöytyä siitä, että he saavat huoneen varattua edullisemmin, pitäiskö se systeemi muuttaa siksi, että osa ei viitsi tarkastaa tekemänsä varauksen tietoja? Nyt voisit vähän miettiä muitakin kuin itseäsi tässä asiassa.

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 04.01.2018, 15:11:20 »
Ei, kyllä kaiken huippu on edelleen se, että sinun mielestä hotellin olisi pitänyt olla vastuussa sinun tekemästä virheestä.

Tämä. Jonkilaista mielensapahoittamisen maailmanennätystä tässä nyt ollaan tekemässä. Virheitä sattuu ja elämä jatkuu mutta hotellin vaatiminen vastuuseen on omasta töppäyksestä menee jo tyhmyyden piikkiin. Kyseessä kun lienee ainakin omien sanojensa mukaan varsin kokenut matkailija; yleensä näitä vuodatuksia tulee pakettireiskoilta ja -ritvoilta tms. ei niin kokeneilta reissaajilta.

Itse varasin aikanaan Germanwingsin lennot viidelle Helsingistä Tegeliin kun olisi pitänyt olla toisinpäin. Kyllä vitutti, mutta eipä käynyt mielessäkään syytellä lentoyhtiötä siitä etteivät suostuneet vaihtamaan lentoja. No, sinänsä hommassa kävi tuuri sillä kuukauden päästä yhtiö perui Helsingin lennot ja palautti rahat.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 04.01.2018, 16:12:20 »
Ei, kyllä kaiken huippu on edelleen se, että sinun mielestä hotellin olisi pitänyt olla vastuussa sinun tekemästä virheestä. Toki olisi hyvää palvelua, jos he olisivat varauksen peruuttaneet

Lainaus
Nyt voisit vähän miettiä muitakin kuin itseäsi tässä asiassa.

Näkemyserojen taustalla on yksi olennainen asia. Minä pyöritän Suomessa omaa bisnestäni ja tätä kautta olen oppinut tiettyyn asiakaspalvelukulttuuriin. Se tarkoittaa sitä, että pyrin aina lopputulokseen, jossa asiakas on tyytyväinen. Jos näin ei ole, haluan kompensoida tilanteen asiakkaalle. Pieni taloudellinen tappio painaa vaakakupissa vähemmän kuin tyytymätön asiakas.

Siksi en ymmärrä bisneksenpyörittäjiä, jotka eivät halua mitenkään tulla asiakasta vastaan. Majatalo olisi esimerksi voinut antaa minulle huoneen kahdeksi yöksi alennushintaan (kun kerran niitä vapaita huoneita oli ja kun kerran he olivat saamassa vielä ylimääräisen 1000 bahtia huoneesta, jonka pystyivät myymään jollekin walk-in asiakkaalle tietäen, että minä en ollut tulossa lunastamaan varaustani). Tämä olisi ollut molemmin puolinen win-win -tilanne.

Jos minun näkemykseni ja toimintaperiaatteeni tekevät minusta itsekkään, niin olkoon sitten niin.

Huomenna aion neuvotella tämänhetkisen majatalon kanssa alennuksen lyhyeksi jääneistä yöunista ja iltapäivätorkkujen puutteesta.

conard

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 04.01.2018, 21:42:18 »
Ei, kyllä kaiken huippu on edelleen se, että sinun mielestä hotellin olisi pitänyt olla vastuussa sinun tekemästä virheestä. Toki olisi hyvää palvelua, jos he olisivat varauksen peruuttaneet

Lainaus
Nyt voisit vähän miettiä muitakin kuin itseäsi tässä asiassa.

Näkemyserojen taustalla on yksi olennainen asia. Minä pyöritän Suomessa omaa bisnestäni ja tätä kautta olen oppinut tiettyyn asiakaspalvelukulttuuriin. Se tarkoittaa sitä, että pyrin aina lopputulokseen, jossa asiakas on tyytyväinen. Jos näin ei ole, haluan kompensoida tilanteen asiakkaalle. Pieni taloudellinen tappio painaa vaakakupissa vähemmän kuin tyytymätön asiakas.

Siksi en ymmärrä bisneksenpyörittäjiä, jotka eivät halua mitenkään tulla asiakasta vastaan. Majatalo olisi esimerksi voinut antaa minulle huoneen kahdeksi yöksi alennushintaan (kun kerran niitä vapaita huoneita oli ja kun kerran he olivat saamassa vielä ylimääräisen 1000 bahtia huoneesta, jonka pystyivät myymään jollekin walk-in asiakkaalle tietäen, että minä en ollut tulossa lunastamaan varaustani). Tämä olisi ollut molemmin puolinen win-win -tilanne.

Jos minun näkemykseni ja toimintaperiaatteeni tekevät minusta itsekkään, niin olkoon sitten niin.

Huomenna aion neuvotella tämänhetkisen majatalon kanssa alennuksen lyhyeksi jääneistä yöunista ja iltapäivätorkkujen puutteesta.

Muistikuvat omasta casestani eivät ole 100 % kirkkaat, mutta kovalla varmuudella booking.com perui varauksen saatuaan vihreää valoa hotellilta.

Sun casesta: lienee aivan turha kirjoittaa omista toimintamalleista kotisuomessa. Etkö sä reissaa juuri siksi, että haluat kokea sitä eksoottista toista kulttuuria? Toi kuuluu Thaimaahan.

clubi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 05.01.2018, 02:24:36 »
Päivän paras:

''Huomenna aion neuvotella tämänhetkisen majatalon kanssa alennuksen lyhyeksi jääneistä yöunista ja iltapäivätorkkujen puutteesta.''

Harmi ku itel ei oo tullu mieleen pyytää alennusta herättävistä kukoista,moskeijoista,liikenteestä,liian kuumasta tai vaikkapa vesisateesta unohtamatta että jos aurinko ei paista se on tietty hotellin vika..

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #10 : 05.01.2018, 08:09:56 »
Asiasta en oikeastaan tiedä. Olen varaillut kaikki majapaikat etukäteen reppureissuilla ja viikonloppumatkoilla vuodesta 2004, jolloin vaihdoin valmismatkat omatoimimatkailuun. Yhden kerran olen missannut majapaikan, kun unohdin ajokortin Suomeen enkä saanut Sisiliassa autoa vuokrattua. Vaikka peruutusoikeutta ei ollut, ei tuota 23 euron kustannusta koskaan Visalta veloitettu.  Tarkastan joka kerta kaikki tiedot, jopa useaan kertaan, ennenkuin lukitsen varauksen. Aika pieni prosentti, kun ongelmattomia yöpymisiä on tuossa ajassa satoja. Niin, ja toisen kerran olin varannut lennot kirjoittaen etu- ja sukunimet vääriin kenttiin, sen sain itkemällä lähtöselvitystiskillä korjattua, nettimatkatoimisto ei siihen suostunut.

Opettavaista tässä on se, että vähemmälläkin pedanttiudella (vai pedanttisuudella) selviää - Usva kun mun käsittääkseni on aina matkustanut minne haluaa, kun yli 95% muista sinne, mihin uskaltaa, minä mukaan lukien.  :)

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 05.01.2018, 11:24:38 »
Usvis taitaa kyllä nyt vähän trollata. Jäämme odottelemaan ketjunavauksia aiheista "kuuromykän kanssa jutteleminen", "valokuvausvinkkejä sokeille" ja "kaljujen hiustenhoito".  :o

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 05.01.2018, 13:07:46 »
Usvis taitaa kyllä nyt vähän trollata. Jäämme odottelemaan ketjunavauksia aiheista "kuuromykän kanssa jutteleminen", "valokuvausvinkkejä sokeille" ja "kaljujen hiustenhoito".  :o

Miksi ylläpito antaa kyseisen nimerkin harrastaa trollaamista? Eikä taida olla ihan ensimmäinen kerta kun tätä tapahtuu.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 05.01.2018, 13:33:37 »
^ Moderointi on tiukkapipojen natsiruuvausta, ei sellaista kunnon ihmiset harrasta.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 05.01.2018, 14:05:22 »
Niin, tai siis jotain moderoidaan ja jotain ei.

Harmi kun olin jo unohtanut, että Usviksen juttujen kannattais antaa olla. En tiedä minkälaisen sienikeiton jälkeen hän näitä kirjoittelee, mutta luulis, että olisi reissuilla parempaakin tekemistä.

conard

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 05.01.2018, 18:07:52 »
Ei näyttänyt mun silmään trollilta, vaan kohtuuhönön suomiporon kitinältä oman tötöilyn jälkeen. Usvan tapauksessa ei toki ollut ensimmäinen kerta, mutta hän on tuottanut foorumille myös ihan asiaa. Ja sinänsähän aihe itsessään on ihan mielenkiintoinen, koska se on varsinkin lentolippujen osalta nykymatkailun kuva.

Sinänsä mielestäni ylläpidolta asiatonta tulla huutelemaan trollauksesta mutta sitten olla tekemättä asialle mitään. Mikäli katsotaan trolliksi niin sitten vissiin banaania perään? Mikäli ei katsota niin pidä korkki auki mut jätä yp muille?

ilkkis

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 05.01.2018, 18:22:38 »
Alkuperäiseen kysymykseen liittyen. Kolme kertaa olen onnistunut varaamaan huoneen väärälle päivälle ja joka kerta onnistunut siirtämään tai perumaan sen (ollut aina ei-peruttava huone). Hotels.com / booking.com suostuu tekemään sen jos se on hotelille OK.

PinkFloyd

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 05.01.2018, 21:01:30 »
Voi kiesus sentään. Kannattaa lukea ne peruutusehdot - hotelli/hostellihuoneita on eri hintaan. Ilman peruutusoikeutta tai peruutusoikeudella.
Jos haluaa asiasta selvyyden, eli saako sitä huonetta sittenkin peruuttaa vai ei, on vain yksi tapa selvittää se: Soita majoitukseen ja KYSY! Riippuu ihan tilanteesta onnistuuko vai ei. Sitten on tietysti tapaukset, jossa on varannut majoituksia (ilman peruutusoikeutta) eikä pääse lähtemään matkalla - niitä varten on matkavakuutukset.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 05.01.2018, 21:44:29 »
Sinänsä mielestäni ylläpidolta asiatonta tulla huutelemaan trollauksesta mutta sitten olla tekemättä asialle mitään. Mikäli katsotaan trolliksi niin sitten vissiin banaania perään? Mikäli ei katsota niin pidä korkki auki mut jätä yp muille?
Ihan selvennyksenä, että en ole ylläpitäjä, vaan moderaattori. Minulla ei ole valtuuksia jakaa banaaneja, pystyn vain poistamaan ja muokkaamaan viestejä. Jos trollauksesta huutelu saa nimimerkin yhtään miettimään omaa nettikäyttäytymistään, se on minusta täysin asianmukaista.

SlummiViikuna

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 06.01.2018, 08:13:07 »
Ei se ole hyvää asiakaspalvelua, että antaa asiakkaan muokata kaikki selkeästi tarjolla olevat asiat mieleisekseen. Se on asiakkaan v-mäisyyttä aina olla vaatimassa milloin mitäkin speciaalia, (ja varsinkin se, että loukkaantuu sitten ja kiukuttelee, kun sitä ei ole saatavila) silloinkin kun on etukäteen selkeästi ilmoitettu mihin asiakkaan maksama raha hänet oikeuttaa ja millä ehdoilla.

Niinkuin moni on sanonut. Siksi on ei-hyvitettävät ja hyvitettävät huoneet. Toki kysyä saa ja kysymykseensä pitää saada ystävällinen vastaus ja perustelut, mikäli pyydetty toiminta ei ole mahdollista..SE on hyvää asiakaspalvelua. Mutta asiakkaan ei tule ottaa nokkiinsa oman virheen seurauksena tapahtuneesta tappiosta, vaikka varmasti se harmittaakin.
(Asiakkaan tyytyväisyys ei ole asia numero yksi HINNALLA MILLÄ HYVÄNSÄ) Näitä niskojen nakkelijoitahan riittää, että ite mokataan ja sitten, kun asiakkaan mokan korjaaminen tai hyvityksen antaminen ei ole yritykselle mahdollista, niin lähdetään ovet paukkuen huutaen perään vielä, että "En tuu tänne enää ikinä!!" Ei siinä voi oikein, kun olkiaan kohauttaa ja miettiä mielessään, että tuon käytöksen perusteella varmaan parempikin niin.

Mutta tosiaan. Ebookersin kautta, kun oon tehny varauksen niin siellä varauksen perässä on puhelinnumero suoraan hotellille, joten jos booking.com tmv ei suostu varausta perumaan niin voihan se olla, että hotelli suostuu, joten ota yhteyttä hotelliin. Mutta elä kiukuttele, jos se ei onnistu, ku se on siun oma moka.