Eurooppalaisten yhtiöiden erot

(Luettu 1204 kertaa)

Bryn

• Aloittelija
    • Profiili
Eurooppalaisten yhtiöiden erot
« : 06.01.2018, 10:01:47 »
  Kevään  lentoja kun etsin ilmestyikin vaihtoehtoja joista en osaa valita. Missä on erot yhtiöiden välillä kun vaihtoehdot on KLM,Air France, BA ja Lufthansa.  Varmaan vaihtojen tekemisessä kun eri kentät mutta itse lennoissa?
  Kertokaas viisaammat ja kokeneemmat että minkä valitsisit lennolle alle ja minkä vaihtokentäksi?

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Eurooppalaisten yhtiöiden erot
« Vastaus #1 : 06.01.2018, 10:58:43 »
  Kevään  lentoja kun etsin ilmestyikin vaihtoehtoja joista en osaa valita. Missä on erot yhtiöiden välillä kun vaihtoehdot on KLM,Air France, BA ja Lufthansa.  Varmaan vaihtojen tekemisessä kun eri kentät mutta itse lennoissa?
  Kertokaas viisaammat ja kokeneemmat että minkä valitsisit lennolle alle ja minkä vaihtokentäksi?

Aika tasaväkisiä nuo ovat koko ajan jatkuvassa kilpailussa palvelujen huonontamiseksi. En nyt jaksa muistaa millä kaikilla noista on vielä ilmainen alkoholitarjoilu Euroopan lennoilla, mutta muuten noilla kaikilla saa suunnilleen yhtä ahtaan penkin ja mitäänsanomattoman palvelun lennoilla. Kaikilla noista taitaa olla myös myynnissä lentoja ilman ruumalaukkuja, joten kannattaa olla tarkkana hintoja vertaillessa jos sellaista tarvitsee. En laittaisi kovinkaan paljon painoa lennonaikaiselle palvelulle noita verrattaessa,

Vaihtokentistä vältän Pariisin Charles de Gaullea kuin ruttoa ja suosittelen samaa muillekin. Lontoon Heathrow ei myöskään kuulu suosikkeihini. Frankfurtia monet pitävät vaikeana, mutta itse olen oppinut pitämään siitä ja se on kaikessa monimutkaisuudessaan yllättävän sujuva, kunhan eierehdy luulevansa tietävänsä paremmin kuin opasteet. München taas oli pitkään ehdottomasti yksi parhaista yksinkertaisuudessaan, mutta sinnekin on ilmestynyt satelliittiterminaali hieman sotkemaan. Saksalainen järjestelmällisyys toimii kuitenkin molemmissa. Amsterdamin Schipoli on myös hyvä ja toimiva kenttä, tosin en ole siellä koskaan vaihtanut.

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 06.01.2018, 11:03:36 »
lennät jonnekin pienempään mestaan, mihin ei suoria lentoja? Silloin vaihtoehdot ovat aika lailla samanlaisia. Laukuista joutuu nykyisin kaikilla maksamaan. Tsekkaa kuitenkin hinnat, jos ruumaan menevää. Sillä saatko lennolla limun, oluen, sämpylän vai pelkän veden ei ole suurta merkitystä. Air Francella pisin legi eli HEL-CDG lennetään Finnairilla, jos sillä merkitystä sulle. Vaihtokenttinä kaikki toimivat kyllä. Onko eri rakennukset vai yksi iso terminaali on sekin hyvin pieni ero. Enemmänkin vaihtoaika ja kokonaislentoaika vaikuttaa. Ateenaan en lähtisi kiertämään Lontoon kautta, vaan FRA tai MUC olisi valinta. Glasgowiin taas en lentäisi Etelä-Saksan kautta.

wysig

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 09.01.2018, 13:09:06 »
KLM tai Lufthansa:
- molemmat tarjoilevat kahvia, teetä, mehuja, limuja, olutta ja viiniä maksutta
- molemmat tarjoilevat jonkinlaisen voileivän (vaihtoehtoja) lennolla
- Amsterdam, Frankfurt ja München ovat hyviä vaihtokenttiä, edellä olevaan Münchenin kehuihin yhdyn.
Tarkista hinta, matkatavara ja matka-aika.

pitulo

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 09.01.2018, 14:45:40 »
Olen lentänyt KLM:llä vaihto Amsterdamissa, BA:lla vaihtokokemuksia  Heathrow ja Gatwick sekä Lufthansalla vaihdot joko Frankfurtissa tai Muchenissa.
Mun mielestä suurin ero on siinä kuinka hyvin aikataulut ja sen myötä vaihdot pitää kutinsa. Siinä paras on Lufthansa ja huonoin British Airways. Silloin kun lentelin Atlantin yli Mexicoon niin BA:n lennot oli lähes aina myöhässä ja ruumalaukku jäi melkeen aina Lontooseen. Takas tullessa se ei niinkään haitannut kun Finnair toimitti sen mulle seuraavana päivänä mutta mennessä joutui odottamaan laukkua monta päivää. Ja kerran lojuin kokonaisen päivän Vantaan lentokentällä kun BA:n kone ei lähtenyt, joku varaosa puuttui, tekivät vasta iltapäivällä päätöksen, että lento perutaan ja kaikki matkustajat ruutattiin Finnairin lennolla New Yorkin kautta. Ja tietty takas tullessa Mexico Citystä, BA:n lentokoneen kapteeni seisotti konetta kentällä yli tunnin kun odotti myöhässä olevia matkustajia. Kun päästiin Heathrowiin niin just just ehdin Hesan koneeseen mutta laukku jäi taas kerran matkasta.
Oon lentänyt Lufthansalla jotain yli 30 kertaa ja ainoastaan kerran mun ruumalaukku on jäänyt matkasta. Eikä sekään ollut LF:n syy vaan virkailija Cairossa oli laittanut siihen väärän tagin eli selvitti laukun vain Frankfurtiin asti. (Huom! Cairossa ei ole selvitysautomaatteja vaan virkailija tekee lähtöselvityksen.)
Joku kommentoi täällä, että laukuista joutuu nykyisin kaikilla maksamaan. No,  ainahan se on ollut niin kun sisältyy lipun hintaan. Erona nykyään on se, että halpalentoyhtiöt ottaa lisämaksua ruumaan menevistä laukuista kun taas muilla lentoyhtiöillä kuten esim Lufthansa yksi matkalaukku max 23 kg + käsimatkatavara 8 kg sisältyy lentolipun hintaan.
Vuosien myötä kaikkien lentoyhtiöiden ilmainen tarjoilu, varsinkin Helsinki - vaihtokenttä  ja takaisinpäin, on vähentynyt. Ei koske halpalentoyhtiöitä, joilla joutuu maksamaan kaikesta. Tarjotaan juotavaa + joku nuiva voileipä tai pulla. Mutta jatkolennoilla riippuen matkakohteesta saa ihan kelpo syötävää joko aamiainen tai päivällinen + juomat.
Mielestäni paras vaihtokenttä on Frankfurt ja sen jälkeen Amsterdam.

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 09.01.2018, 15:17:58 »
^ Nykyään kaikki mainitsemasi yhtiöt myyvät myös ns. Light lippua johon eivät kuuluu selvitettävät matkatavarat. Todella tervetullut uutuus, ainakin tämmöiselle viiden hengen perheelle koska nyt ei tarvitse maksaa ns. olemattomista laukuista.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 09.01.2018, 17:52:07 »
Mulle nuo on kaikki niin tasaväkisiä, että ottaisin halvimman. En jaksais käyttää aikaa ja energiaa sen miettimiseen, että mistä saan paremmat sämpylät, jos hintaero on kymppejä tai satasia. Tähän asti noista yleisimmät vaihtoehdot itselläni on ollut KLM ja BA.

Saramaria

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 12.01.2018, 08:24:49 »
Jos nuo kaikki ois abt. samassa ajassa, Lufthansa, koska Frankfurt on tehokas kenttä vaihtaa. Samasta syystä välttäisin AF ja BA. Olen itse valinnut BA:n siksi, että saatiin pitkä välilasku Lontoossa, Frankfurtissa taas ei olisi nähtävää ja sitten taas kerran Afrikkaan mentäessä halusin päästä istumaan A380:ssa eli piti vielä valita tietyt lennot, jossa on kyseinen konetyyppi. Ihmisillä on aina omia syitään. Jos alkoholi maittaa, BA ei enää tarjoile Euroopan sisällä ilmaiseksi, muut taitaa. Mutta erot on pieniä, jos ei alkoholi, konetyyppi tai välilaskun nähtävyydet kiinnosta.

Jos lentää vain Euroopan sisällä ja tarvitsee ruumalaukun, kannattaa vertailla hinnat tarkasti. Light-lippuun ei laukku kuulu ja osa yhtiöistä laskuttaa ihan jäätäviä hintoja. BA oli 40€ tms suunta, Norkku ottaa samasta legistä 12€. Tosin, just BA:lla on isoin käsimatkatavarakiintiö eli trolley ja "käsilaukku" saa molemmat painaa sen 23kg (eli jos buukkaa BA:lta jonkun Atlantin ylityksen ja haluaa nauttia painavista käsimatkatavaroista, kannattaa katsoa tarkasti, että lento on BA:n kone eikä codeshare, koska käsimatkatavarasääntö menee kuljettajan sääntöjen mukaan..)