Eurooppaan maitse 10v jälkeen

(Luettu 1263 kertaa)

Vassilisa

• Aloittelija
    • Profiili
Eurooppaan maitse 10v jälkeen
« : 11.03.2018, 18:51:08 »
Eli vuosikymmen on kulunut paikallaan Suomessa :D Mun lentopelkoni on kasvanut nyt ylitsepääsemättömäksi...Tällä hetkellä ainakin...ja helpommalta vaihtoehdolta tuntuu mikä tahansa muu. Eli laivalla Saksaan, Ranskaan ja lopulta Espanjaan ja kenties Portugaliin sekä Marokkoon :) Mitenhän nopeita mahtavat olla nopeimmat junat välillä Travemund- München, Etelä- Saksa joku -Pariisi, Pariisi-Nizza, Nizza-Barcelona etc...Ja mistä mahtaa löytyä hyvin kattavasti aikataulut ja hintatiedot...?Mitenhän hinnakkaita nämä ovat...Vaakakupissa sitten säästetty aika, hotelliyöt.Ollaan budjettireissulaisia ja vielä kumpikin paskoja nukkujia, joten junassa nukkuminen ei ole vaihtoehto mihinkään vrokaudenaikaan,valitettavasti. Monenlaisia haasteita siis tän reissaamisen kanssa...30 maata tuli kuitenkin aikoinaan yksin kierrettyä. Onko vielä bussiyhteydet paljon halvempia- ja yksittäisten junalippujen hankkiminen säästäväisempää kuin interrailkortti ei-enää-niin nuorille-?Mistä löytyy edullisin matkavakuutus`?Enpä edes enää tiedä kannattaako kaksin matkustavien etsiä edullista hotellia, pensionaattia vai airbnb (ei mitään kokemusta); tärkein kriteeri oma rauha...

Zambba

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Eurooppaan maitse 10v jälkeen
« Vastaus #1 : 11.03.2018, 19:30:01 »
Aikatauluhakuna toimii yleisesti www.bahn.de, joka osaa hakea myös vaihtoyhteyksiä lähestulkoon kaikkien läntisen Euroopan ja joidenkin junayhtiöiden bussien välillä. Villit yhdistelmät tietty on matkustajan vastuulla.

Hintatietoja pitää hakea joka maahan erikseen. Rajan ylittävää matkaa voi koittaa hakea kummaltakin puolelta. Joskus tarjoushinta on tarjolla vain toisella puolella. Saksaan toimii tuo bahn.de, Ranskaan oui.sncf, Espanjaan renfe.com, Portugaliin cp.pt.

Kaukojunien hinnat siis vaihtelevat ostoajan ja junan suosion mukaan kaikissa maissa. Esimerkiksi tuon Travemünde-München -lipun saa nyt 2 kuukauden päähän noin 70 eurolla, ja seuraavaan junaan lippu maksaisi 150 euroa. Lippu voisi onnistua ehkä halvemmalla hakemalla yhteyttä Lyypekin keskusasemalta ja ostamalla matkan satamasta sinne erikseen.

Tietty erilliset liput voivat olla aika kalliita ja Interrail eräs yksi vaihtoehto. Toisaalta Ranskassa ja Espanjassa järkevissä kaukojunissa on pakollinen paikanvaraus, ja paikkalippuja saa joskus jonottaa kauankin. Asiointi on pitkälti siirtynyt nettiin ja automaateille, mutta IR-passin lisukkeita sai ainakin pari vuotta sitten ostaa vain ainoalta jäljellä olevalta miehitetyltä tiskiltä. Saat itse laskeskella ja miettiä miten paljon varaat ennakkoon.

Bussiliikenne on EU:ssa vapautunut vasta hiljan, joten yhteyksiä on enemmän kuin koskaan, ja ne pitkälti hakevat oikeaa hintatasoaan - liput ovat siis halpoja. Ylivoimaisesti isoin tekijä kaikkialla on Flixbus.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2018, 19:36:01 kirjoittanut Zambba »

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 12.03.2018, 10:29:02 »
Itse olen lähdössä Euroopan rautateille vielä pidemmän tauon jälkeen ja ilokseni huomasin VR:lla olevan taas maaliskuun ajan IR Global Pass -kortit 15 prosentin alennuksessa. Varsinkin jos pärjäilee rajoitetuilla matkapäivillä ja liikkuu Länsi-Euroopan maissa, tuo on jo varmasti ihan kilpailukykyinen hinnaltaan. Itä-Eurooppa onkin asia erikseen.

conard

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 12.03.2018, 18:12:25 »
Itse olen lähdössä Euroopan rautateille vielä pidemmän tauon jälkeen ja ilokseni huomasin VR:lla olevan taas maaliskuun ajan IR Global Pass -kortit 15 prosentin alennuksessa. Varsinkin jos pärjäilee rajoitetuilla matkapäivillä ja liikkuu Länsi-Euroopan maissa, tuo on jo varmasti ihan kilpailukykyinen hinnaltaan. Itä-Eurooppa onkin asia erikseen.

Voisitko vähän avata tätä ir-passin valuejuttua, kun olet epäilemättä tutustunut asiaan? Minkälaisella reitillä/aikataululla näkisit tuon hyvänä settinä? Junamatkustus kiinnostaisi, mutta hinnat ovat tuntuneet vääjäämättä liian kalliilta.

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 13.03.2018, 09:02:23 »
En nyt ylpeilisi erityisen syvällisesti asiaan tutustuneeni, mutta jonkin verran. Sen havainnon olen tehnyt, että läntisen Euroopan halpabussitkin tuppaavat olemaan ainakin suosituimmilla reiteillä Itä-Eurooppaa kalliimpia. En tiedä miten paljon hintoja saisi tippumaan seuraamalla alennuksia reilusti etukäteen, mutta siinä alkaa idea vapaasta kiertelystä jo vähän kärsiä. Suurimman arvon itse laitan kuitenkin matkustusmukavuudelle ja nopeudelle. Esim. Lyypekistä Baseliin pääsee junalla vaihtojenkin kanssa reilussa kahdeksassa tunnissa, kun sama väli Flixbussin nettisivujen mukaan kestää n. 18 tuntia.

Eli ihan varmasti hyvällä suunnittelulla ja ajoissa hankituilla lipuilla saa kokonaisuuden halvemmalla kuin edes tarjouksessa olevalla IR-kortilla. Itse laskin, että 7 pv / 1 kk -kortilla ehdin kuitenkin aika pitkälle Puolaan (eteläisimpänä etappina Pohjois-Italia) matkustaa, ja silloin kalleimmat Länsi-Euroopan välit ovat jo takana. Lisäarvoa koen saavani siitä, että aikataulu voi matkan varrella tarvittaessa elää.