Balkanilta Kreikkaan reilaamalla?

(Luettu 1195 kertaa)

piipu_

• Aloittelija
    • Profiili
Balkanilta Kreikkaan reilaamalla?
« : 02.04.2018, 21:17:37 »
Olisin lähdössä reilaamaan ensimmäistä kertaa kesäkuussa. Matkasuunnitelmat on edelleen hyvinkin auki, mutta alustavasti lentäisin Budapestiin, sieltä Kroatian kautta Montenegroon ja sieltä edelleen Serbian ja Makedonian kautta Kreikkaan. Ongelmana näen tässä sen, että junayhteyksiä suunnitellulla reitillä on heikosti ja mitä illan googlailulla olen saanut selville, niin reililippu ei kannattaisikaan? Onkohan kenelläkään parempia ideoita? Iän puolesta saan vielä suht halvan reilulipun, mutta jos joudun käyttämään busseja paljon niin kannattaakohan se? Joudunko alkaa googlailla hintoja ja ottamaan laskimen käteen? Myöskin Kreikan saarihyppely kiinnostaisi.
Otan myöskin kaikki kohdevinkit kiitollisena vastaan!  :)

Zambba

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Balkanilta Kreikkaan reilaamalla?
« Vastaus #1 : 03.04.2018, 09:48:53 »
Joudunko alkaa googlailla hintoja ja ottamaan laskimen käteen?

Näinhän se asia selviää, ja harva alkaa kovin tarkasti laskea puolestasi. Voin kuitenkin itse arvella, että reililipun tarpeettomuus on ihan oikeansuuntainen johtopäätös. Junaliikenne nimittäin on kovin harvaa tuolla suunnalla, eikä nuorisohintakaan ihan oikeuta IR Global Passia. Maakohtaiset kortit ovat vielä turhempia noin pienissä maissa.

Jos nyt ajatellaan mahdollisimman edullinen tapaus reililipulle, ja mennään junalla niin paljon kuin noiden maiden välillä voi valiten kohteetkin junan ehdoilla, tulee mielestäni junamatkoja suunnilleen väleillä Budapest-Split, Bar-Belgrad ja Belgrad-Thessaloniki. Välipysähdyksiä tietty kannattaisi tehdä vähän useammin - ensin mainittukin väli on jotain 15 tuntia. Muut välit on pakko mennä bussilla tai laivalla, ja noillakin väleille kulkee busseja junia tiheämmin.

Rautatieyhtiöiden sivuilta löytyi pari hintaa. Budapest-Split on 70 euroa, Bar-Belgrad 21 euroa. Hintoja Belgradista etelään ei tunnu löytyvän mistään virallisesta lähteestä, mutta toisen käden tietona Thessalonikiin maksaisi 38 euroa.

Esimerkinomaiseksi summaksi junamatkoista siis tulisi 129 euroa, ja silloinkin joutuu kulkemaan pisimmät välit bussilla tai laivalla. Tosiasiassa varmaan haluat tehdä välipysähdyksiä myös noilla junaväleillä, ja lippujen hinnoista kertyisi vähäsen enemmän. 5 voimassaolopäivän IR Global Pass on nuorelta 208 euroa, joten se tullee saman hintaiseksi tai kalliimmaksi ja rajoittaa liikkumistasi parin radan varteen.
« Viimeksi muokattu: 03.04.2018, 09:51:37 kirjoittanut Zambba »

piipu_

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.04.2018, 13:55:00 »
Kiitos seikkaperäisestä vastauksestasi! En tietenkään tarkoittanut, että jonkun tulisi laskea, mutta jos joku olisi sattumalta käynyt samalla suunnalla samansuuntaisella reissulla :) huonosti muotoilin kysymykseni.

Tässä sain jo paljon vastauksia kysymyksiini. Se vahvistaa sitä, mitä olin itsekin miettinyt. Vielä kaipaisin tietoa Kreikan saarihyppelystä, jos joku on sitä tehnyt  :)

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #3 : 03.04.2018, 22:22:36 »
Oletko miettinyt mainitsemiesi maiden kohteita/kaupunkeja? Miten pitkä aika sinulla on käytettävissä? Jotenkin tuntuu, että menet edestakaisin (riippuen tietysti kohteista). Olen itsekin mennyt Budapestista Kroatiaan (Pecsistä Zagrebiin) käyttäen junaa, sen jälkeen matka jatkui Bosnia&Hertzegovinan läpi Cavtatin kautta Montenegroon ja Albaniaan, bussilla. Reililipusta ei olisi ollut mitään hyötyä. Ei myöskään reissulla, jossa kiertelin Serbiaa ja Makedoniaa, taas bussilla. Esim. Skopjesta pääsee bussilla Thessalonikiin.
Googlettamalla tai Pallontallaajien hakua käyttämällä löydät tietoa Kreikan saarihyppelyistä.
ps. Kroatiassakin on hienoa ja helppoa tehdä saarihyppely.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

piipu_

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 04.04.2018, 07:42:51 »
Tällä hetkellä on se tilanne, että mitä enemmän lukee niin sitä vähemmän tietää  :D huomasin itsekin edestakaisuuden, mutta se liittyi lähinnä reilikortin käyttämiseen. Kaiken lukemani ja saamieni vastausten jälkeen olen tulossa siihen lopputulokseen, etten reilikorttia osta. Tämän päätöksen jälkeen on paljon vapaampaa liikkua, ja olen miettinyt ottaa Albaniankin tämän johdosta kohdelistalle. Minä niin haluaisin Kroatiaan pitemmäksi aikaa, mutta viime kesänä Splitin seutu tuli koluttua jo suht hyvin, niin yritän malttaa mieleni. En ainakaan pitemmäksi aikaa Kroatiaan jää. Mutta kiitos vinkistä, Kroatia jäi kyllä sydämeen  :-*

Kuukaudeksi olen saanut koirani huippu hoitopaikkaan, joten kesäkuun alusta heinäkuun alkuun asti on aikaa reissata. Kunhan vielä malttaisi mielen eikä reissusta tulisi kokopäiväistä matkustamista.

Zambba

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 04.04.2018, 23:45:25 »
Kiitos seikkaperäisestä vastauksestasi! En tietenkään tarkoittanut, että jonkun tulisi laskea, mutta jos joku olisi sattumalta käynyt samalla suunnalla samansuuntaisella reissulla :) huonosti muotoilin kysymykseni.

Juu, oli lähinnä tarkoitus painottaa, että tarkan laskelman tekemisessä on oikeasti aika paljon työtä.

Tosiaan Interrailin heivaaminen mahdollistaa heti enemmän vaihtoehtoja, kun pelissä onkin yhtäkkiä Albania, eikä BiH:n junatarjonnan köyhyydestäkään tarvitse stressata.  ;D

Jostain syystä mulle tuli tänään mieleen Belgradiin lentäminen. Jos nyt ymmärsin, että se kiinnostaisi sinua Serbiassa, se on tavallaan yksi äärilaita noissa suunnitelmissasi. Toisaalta sieltä pääsee yöjunalla pois niin Unkariin, Montenegroon kuin kesällä ehkä taas Kreikankin suuntaan. Edestakaisen sahailun välttäviä reittejä mieleen tulisi sieltä aloittaessa pari: Belgradin kaupunkimaisemista voisi kulkea joko pohjoisempaa kautta Istriaan, ja lentää vaikka Pulasta tai Venetsiasta suoraan kotiin. Eksoottisempi reitti taas kulkisi Makedoniaan, Albaniaan ja Montenegroon, ja Dubrovnikista olisi suoria lentoja kotiin. Noissa suunnitelmissa välttäisi Splitin seudun, jos haluat nyt nähdä vähän muita kulmia noista maista. Sinne Belgradiin taas pääsee yhdensuuntaisella lipulla helpommin Tallinnasta kuin Helsingistä, vaihtaen lentokonetta.

Kannattaa toki suunnitella oman näköinen reitti ja muistaa, että matkasta tulee kyllä kiva, vaikkei suunnitelma olisikaan loppuun asti hiottu tai kulkisi kaikkien kiinnostavien paikkojen kautta  :)
« Viimeksi muokattu: 04.04.2018, 23:52:21 kirjoittanut Zambba »

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 05.04.2018, 08:55:07 »
Budapestin lentoja puoltaa niiden edullisuus, suora lento ja hyvät junayhteydet eteenpäin. Kerran olen lentänyt Belgradiin (edestakaisin), kun kohteena olivat ainoastaan Serbia ja Makedonia. Silloin löysin Lufthansan hyvän tarjouksen. Omat reittisuunnitelmani lähtevät liikkeelle lähes aina lentotarjouksista. Syksyn Balkanin kierros alkaa Kosovosta, johtuen Norwegianin edullisesta lennosta Pristinaan.
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

piipu_

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 05.04.2018, 11:56:19 »
Minulla on se tilanne, että asun pohjoisessa niin lentäminen tulee halvemmaksi Kirkkoniemestä Osloon ja siitä eteenpäin. Eilen päätin vielä, että lennän Oslosta Budapestiin ja sieltä reissaan Kroatian pohjoisosiin. Kreikan hintoja tutkittuani melkein huvittaisi jättää saarihyppely Kreikassa väliin, ja ottaa siihen illusian ehdottama saarihyppely Kroatiassa. Tästä jatkaisin matkaa Dubrovnikin kautta Montenegroon ja sieltä edelleen Albaniaan (saa ehdottomasti vinkata näkemisen arvoisia paikkoja, aika paljon on tullut googletettua mutta jotain on saattanut jäädä välistä). Sitten onkin vähän auki, tulisi jatkaa Kreikkaan vai kenties sisämaahan (Makedonia, Kosovo, Serbia). Rannikko minua kiehtoo, mutta teenkö virheen jos jätän nämä sisämaat välistä ja menen Kreikkaan? Eilen vielä katselin paluulippuja Santorinilta, mutta nyt tuntuu siltä että jättäisin Kreikan saaret välistä. Myöskin sen takia, että Kreikka olisi lopussa reissua, ja saarilla on todennäköisemmin enemmän turisteja kuin paikallisia heinäkuun alussa (ihan kuin en itse olisi turisti). Ihmiset ahdistaa välillä.

Olen kyllä miettinyt sitäkin, etten tilaisi paluulentolippua ennen kuin matkan päältä. Silloin saisin reissun aikana tehdä fiiliksen mukaan ja lentää kotiin mistä tuntuu. Saatan kyllä hävitä paljonkin lentolipuissa, mutta ehkä vapaudesta voi sen verran maksaa. Kohtapuolin pitäisi kuitenkin menolipu tilata.

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 05.04.2018, 12:48:44 »
Norwegianilla on usein tarjouksessa yhdensuuntaiset paluulennot Splitistä, Dubrovnikista ja Pulasta. En ole katsonut, mikä tilanne on kesällä, me käytämme Splitin tarjouksen syyskuun lopulla. Toki siitä tulee vähän edestakaista kulkemista, jos suunnitelmasi on Unkari-Kroatia-Montenegro-Albania.

Albania on hieno maa (kuten kaikki käymäni Balkanin maat)! Olemme kierrelleet maata kaksi kertaa ja vielä on paljon nähtävää. Blogistani löytyy tietoa meidän matkoistamme haulla Albania:
https://illusiafinland.blogspot.fi/search/label/Albania

Ja Kroatiasta:
https://illusiafinland.blogspot.fi/search/label/Kroatia
(Klikkaa alhaalla vasemmalla "Vanhemmat tekstit".)

Saarihyppelyjä Kreikassa ja Kroatiassa löydät täältä:
https://matkakuumeinen.wordpress.com/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 07.04.2018, 19:59:58 »
Vielä yksi omakohtainen, hyväksi koettu neuvo: kun olet varannut menolennon, ota GoogleMaps käyttöön. Jos heivaat Kreikan pois matkasuunnitelmastasi, sinuna tekisin tämän tapaisen reitin; Budapest > Serbia > Makedonia > Albania > Montenegro > Kroatia > kotiin. Ajasta ja kohteiden määrästä riippuen saatat ehtiä Kroatiassa saarihyppelylle, vähintään käydä Hvarin saarella. Trogir sijaitsee lähellä Splitin kenttää, jos löydät sieltä edullisen paluulennon.
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

piipu_

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #10 : 07.04.2018, 20:46:10 »
Juuri tuollaista olen alkanut hahmotella päässäni, mutta ehkä toiste päin. Menen sisämaahan Makedoniaan ja Serbiaan jos aika jää. Norwegian lentää Oslosta useampiin kohteisiin, niin pääsen esim. Serbiastakin kotia suht helpolla (ja halvalla). Kreikkaan voi lähteä lomailemaan sitten joskus jos siltä tuntuu.

Tämä keskustelu ei vastaa enää juuri ollenkaan sitä keskustelualuetta mihin tämän aluksi kirjoitin  :D

MinneVaan

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 11.04.2018, 21:48:41 »
Itselläni on samansuuntainen reissu suunnitteilla elokuulle. Budapestistä jotain reittiä Kroatiaan tai Kreikkaan. Olen vasta pari iltaa hahmotellut eri vaihtoehtoja ja vähän hankalalta junayhteydet tosiaan näyttää. Bussiaikatauluja pitää vielä etsiä ja niihin vähän perehtyä. Mieli tekisi kovasti Kreikkaankin, mutta ehkä jää enemmän aikaa nauttia kun siirtää sen toiseen reissuun.
Jos vaan jaksat tule kertomaan kokemuksistasi ja paikoista mistä tykkäsit.  Minulle tuo tienoo ei ole ollenkaan tuttua, eli kakki vinkit otan kiitollisena vastaan!

Kaitste

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 18.04.2018, 23:56:34 »
Ite kuukaus sitte olin reissus ja matkustin yöjunilla Budapest - Belgrad ja Belgrad - Bar matkat.
Oishan se pitäny tietää jo etukätee, ko eivät ilmeisest oo Schengen maita, ni tullimiehet tuli ryskää ja herättelee keskel yötä. Mut suosittelen ehdottomast Belgrad - Bar yöjunaa. Aamu ko valkenee Montenegron puolel, ni maisemat on kyllä komeet!

piipu_

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 19.04.2018, 21:54:22 »
Kiitos vinkistä!  :) Nyt on menolippu Belgradiin kesäkuun alussa, ja siitä sitten fiiliksen mukaan rannikolle. Paluulippua ei ole toistaiseksi. Kerron sitten reissun jälkeen reitin ja fiiliksiä. Seuraavaksi pitäis lukea ja valita mahdollisia kohteita.