Delhi - Amritsar - Wagah - Amritsar - Gorakphur - Kathmandu...

 (Luettu 10214 kertaa)

Rockari123

  • Aloittelija
  • Viestejä: 1
    • Profiili
    • Sähköposti
Chiang Mai - Delhi - Amritsar - Wagah - Amritsar - Gorakphur - Sunauli - Kathmandu... Kathmandusta ehkä opastettu retki Lhasaan ja sieltä junalla Kiinaan. Kiinasta Laosiin jne ja takaisin Chiang Maihin. Tai Kathmandusta suoraan Thaimaahan/Malesiaan...

Tuommoinen reissu on suunnitteilla heti loppusyksystä.

Ajattelin siirtyä Suomesta ensin voimia keräämään Chiang Maihin muutamaksi viikoksi ja sieltä halvinta mahdollista reittiä Intiaan.

Olisiko Delhi sopiva paikka aloittaa Intian kiertomatka? Lentoliput näyttävät olevan suht' kalliita Thaimaasta Intiaan...

Junalla siirtyminen Intian sisällä ja Gorakphurista Sunauliin bussilla. Sunaulista Kathmanduun bussilla niinikään...

Aikaa on runsaasti, joten sen suhteen ei tarvitse kiirehtiä. Mikä olisi realistisin arvio, kauanko aikaa kuluu?

Olisiko vinkkejä Intiaan eka kertaa menevällä; samoin kuin välille Intian rajalta Kathmanduun. Saako Kathmandusta Kiinan viisumin vai kannattaako se hankkia jo Suomesta/Chiang Maista?

Muita vihjeitä ja vaihtoehtoisia reittejä? Olen aina halunnut käydä tuolla Wagahissa, joten se on must. Seremonia taitaa olla värikkäämpi Pakistanin puolelta katsottuna, mutta en taida ryhtyä Pakistanin viisumirumbaan...


Ayla

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 123
    • Profiili
    • Sähköposti
Mistä olet katellut lentoja? Yleensä on Bangkokista saanut reilulla satasella menolipun Delhiin (vaihdolla), muualle Intiaan  suoria lentoja Bangkosita on usein saanu alle 70€:lla, esim. Kolkataan, Jaipuriin, Chennaihin tai Bangaloreen.

Jokaisella on varmaan oma melipiteensä Intian reissaamisesta ja sopivista aloitus yms paikoista, mutta mun mielestä Delhi on varmaan viiminen paikka, mitä suosittelisin kenellekkään.Oikeestaan missään vaiheessa reissua. Rehellisyyden nimissä en ole kyllä Delhissä paljon paikkoja kierrellyt, koska tuskastuminen on tapahtunu about välittömästi, kun on Delhiin saapunu. Mikäli tiedostaa sen, että Delhi on ylikansoitettu, likanen (todella likanen), ruuhkainen ja saasteinen paikka, kulkuyhteyksiltään sehän on mitä mainioin paikka aloittaa, sieltä pääsee nimittäin kätevästi melkein kaikkialle.

Aikaa kuluu ihan niin paljon kun vaan on... Tohon on vaikea antaa mitään yleispätevää vastausta, mutte yleisesti ottaen Aasiassa kaikki siirtymät ottaa paljon aikaa.

Amritsar oli musta melkonen kohde kyllä. Kävin siellä 2012, jolloin meijen oli tarkotus siellä temppelissä yöpyä, mutta ei yövytty, koska se oli vaan jotenki kaikkineen ihan liikaa... Toista kertaa mun ei tartte sinne mennä. Wagahissa käytiin myös, ja oli kyl huisi kokemus. Pakistanin puolella en ole rajaseromoniaa nähny, mutta Intian puolelta katsomosta näkee sinne Pakistanin puolelleki sitä seremoniaa, ja ainakin sillon se oli tismalleen samanlainen, kun Intian puolella, ainoastaan sotilailla oli eri väriset puvut. Sinne kannattaa mennä ajoissa, et meinaan ole ainut, joka rajaseremonian haluaa nähä, ja me jonotettiin sinne useampi tunti sisälle.

Junalla siirtyminen Intiassa on halpaa ja kätevää, usein vaan junaliput pitää hommata reilusti etukäteen, mutta se hoituu näppärästi netissä.

Kiinan viisumin hankkimisesta ei ole kokemusta kuin Suomesta, mutta epäilisin, että Thaimaasta sen saisi ainoastaan Bangkokista. Nepalista ei mitään tietoa. Mutta mikäli reissusi ennen Kiinaan siirtymistä kestää alle 3kk, helpointa on hakea viisumi Suomesta valmiiksi. Viisumia myönnettäessä viisumi on käytettävä 3kk:n kuluessa, eli Kiinaan on mentävä 3kk:n sisällä viisumin myöntämisestä.

Gorakhpurista eikä Sunaulista mulla ole omakohtaista kokemusta ja Kathmanduun lensin Delhistä.

iltsu

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Olen Aylan kanssa samaa mieltä, että Delhi on varmasti raskain Intian kaupungeista, mutta toisaalta aika klassinen aloituspaikka. Siellä Intia tulee kasvoille, mutta se voi olla kiinnostavaa kerran ainakin  kokea. Minulle muutama kerta on riittänyt ja nyt yritän Delhiä välttää. Mikäli lennät Delhiin, sieltä saa muutamalla kympillä jatkolennon Amritsariin, jos ajoissa varaat. Alemmissa junaluokissa tai bussissa on halvempaa, mutta siirtyminen kentältä ja 2ac-luokka menee jo samoihin. Amritsar on paljon Delhiä helpompi paikka aloittaa.

Amritsar on todellakin mahtava kaupunki. Jos pitäisi Intiasta yksittäin kulttuurikohde valita, menisin luultavasti kultaiseen tempeliin. Sinne kannattaa varata aikaa, istua alas, aistia ilmapiiriä ja osallistua joukkoruokailuun. Ei siksi, että se on ilmaista, vaan siksi että se on todellinen läpileikkaus intialaiseen yhteiskuntaan ja sikhien uskontoon.

Wagai-käynti on suositeltavaa ja kuten joka paikassa sanotaan, sinne kannattaa mennä ajallaan. Tein Amritsarissa tavoistani poiketen järjestetyn bussikierroksen, joka päättyi tuonne. Sitä voin suositella!

Luultavasti menen ensi syksynä uudelleen Amritsariin ja nautin enemmän vain tunnelmasta, kun ei tarvitse miettiä liikkumista tai nähtävyyksiä.

Amritsarista on paljon vaihtoehtoja Kathmanduun. Jo siinä lähellä on kiinnostavia paikkoja. Dharamshala on neljän tunnin bussimatkan päässä. Se on tunnelmaltaan uniikki paikka, eikä vähiten Tiibetin buddhalaisuuden takia. Dalai Lama pitää siellä säännöllisesti yleisöluentoja.

Nepaliin voi mennä myös sen länsirajalta yli (Intian puolella Banbasa -  Nepalin Mahendranagar). Amritsarista pääsee junalla pyhään Haridwarin kaupunkiin, josta on päivän bussimatka rajan tuntumaan Haldwaniin. Haldwanin lähettyvillä on upeita pieniä vuoristokyliä, kuten Almora ja Pithoragarh. Käsittääkseni Banbasassa on rautatieasema, joten junalla voi päästä Nepalin rajalle asti!

Nepalin puolella Mahendranagarista pääsee muistaakseni jopa suoraan Kathmanduun, mutta ainakin päivässä Butwaliin (rajakaupunki) Sonaulin lähellä.

Siinä välissä on Bardian luonnonpuisto, jossa on poikkeuksellisen hyvä mahdollisuus nähdä tiikereitä. Muutenkin se on minusta mukavampi paikka kuin Nepalin suosituin Chitwanin kansallispuisto.

Liikkuminen Nepalissa on astetta helpompaa ja siksi kannattaa ainakin harkita, mistä ylittää rajan.

Butwalista (Sonaulista) on useita yhteyksiä Kathmanduun ja Pokharaan. Siinä vieressä on Buddhan syntymäpaikka Lumbini ja on siksi kiinnostava paikka. Lumbini on suosittu turistipaikka ja sieltä on useita turistibusseja Kathmanduun ja Pokharaan.


musti

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 450
    • Profiili
    • Sähköposti
Chiang Mai - Delhi - Amritsar - Wagah - Amritsar - Gorakphur - Sunauli - Kathmandu...

loppusyksystä.

Ajattelin siirtyä Suomesta ensin voimia keräämään Chiang Maihin muutamaksi viikoksi ja sieltä halvinta mahdollista reittiä Intiaan.

Olisiko Delhi sopiva paikka aloittaa Intian kiertomatka?

Junalla siirtyminen Intian sisällä ja Gorakphurista Sunauliin bussilla. Sunaulista Kathmanduun bussilla niinikään...

Aikaa on runsaasti

Olisiko vinkkejä Intiaan eka kertaa menevällä; samoin kuin välille Intian rajalta Kathmanduun.

Olen aina halunnut käydä tuolla Wagahissa, joten se on must. Seremonia taitaa olla värikkäämpi Pakistanin puolelta katsottuna,
Intiassa kun kysyy tietä johonkin, niin saa helposti jokaiselta erilaisen vastauksen, jotka kuvaavat vastaajaa paremmin kuin kysyttävää asiaa. Nyt ilmestyi tienhaaraan Rockari123, jonka persoonaa voi yrittää hänen ainoan kirjoituksensa avulla ymmärtää ja ajatella, millainen reissu parhaiten sopisi hänelle. Suoraan sanoen arpapeliä. Jossa eka oletus voi olla, että matka aloitetaan loppusyksystä eikä päätetä loppusyksyn aikana.

Halvin mahdollinen reitti Chiang Maista on käsittääkseni Air Asian lento Kolkataan. Jollei halua saapua ekalla Intian matkallaan maahan keskellä yötä niin Indigo lentää paremmalla aikataululla, mutta hintaakin on jo niin paljon, että voinee samalla hintaa lentää Delhiin asti. Kolkata olis kyllä kaupunkina Delhiä nastempi, vaikka Delhissäkin vierailen vuosittain eikä sitä mielestäni pidä välttää niin, ettei lentokentältä voisi ottaa modernia metroa kaupunkiin ja jatkaa hyvällä junalla Amritsariin, jonka Kultainen Temppeli on todellakin tutustumisen arvoinen avain sikhien maailmaan.

Pakistanin rajalla näyteltävä pullistelu on ulkopuoliselle hauska vitsi, joka on kuitenkin maiden välisistä jäisistä suhteista valitettava muistutus. Mieluumin näkisin, että tolla rajalla palattaisiin ekan ylitykseni sykähdyttävään valtavaan samanväristen kantajien joukkoihin. On aivan samantekevää kummalla puolella rajaa seuraat portinsulkuseremoniaa.

Rockari123 on kaivanut alkumatkalleen selvän reitin, jossa käsittääkseni matkustetaan yöjunalla Amritsarista  Gorakhpuriin. Musta se on hyvä reitti, vaikken itse mielelläni käytä yöjunia ja siksi katkoisin Amritsarin ja Gorakhpurin välin osiin, jossa pysähdytään ainakin Delhissä ja Lucknowssa.

Gorakhpurissakaan en vastapäätä Gorkhpur Jn -rautatieasemaa olevassa T-risteyksestä ottaisi välittömästi bussia Sonaulin raja-asemalle vaan menisin Gorakhpurin keskustaan pariksi päiväksi ja kävisin joku päivä Buddhan kuolinpaikalla ihmettelemssä miten hänen sanomansa toteutuu käytännössä.

Nepalin puolella Lumbinissa käynti ei paljon tee mutkaa matkaan ja sielläkin kannattaa pysähtyä. Kathmandu on nykyään erittäin tomuinen, jossa hengityssuojan käyttö on yleistä. On parempi siksi viettää Nepalissa aikaa mieluummin muualla kuten esim Pokharan tienoilla ja itse Kathmandussa valitsisin puhtaamman alueen kuin Thamelin.

arkienkeli

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 117
    • Profiili
    • Sähköposti
Jos haluat siirtyä Nepalista Tiibetin kautta Kiinaan, kannattaa ottaa huomioon sellainen seikka, että Tiibetin kautta Kiinaan (ottamatta sen enempää kantaa siihen, että Tiibet kuuluu nykyisellään Kiinaan, mutta käsitteet lienevät selvät) menevät joutuvat ottamaan Katmandusta Kiinan RYHMÄVIISUMIN, ja passissa mahdollisesti valmiiksi oleva Kiinan viisumi mitätöidään.

Tämä johtuu siitä, että Tiibetin Autonomiselle Alueelle (TAR, eli Lhasan ympäristö) pääsee vain opastetuille ryhmämatkoille, ja matkan jäsenille hankitaan ryhmäviisumi järjestävän matkatoimiston toimesta. Kiinalaiset eivät salli kahta viisumia yhtäaikaa, joten vanha mitätöidään, vaikka se olisi ihan tuore 10 vuoden viisumi. Tämä siis koskee Nepalista lähteviä Tiibetin matkoja, Kiinan suunnasta Tiibetiin pääsee normaalilla viisumilla, mutta ryhmämatkasääntö on sieltäkin tultaessa voimassa ja pitää hankkia ns. Tiibetlupa.

Tämä aiheuttaa kysyjän tapauksessa kaksi hankaluutta: 1) Ryhmäviisumin maksimi kesto on 30 päivää eikä sitä voi jatkaa maassa ollessaan. 2) Viisumiin merkityn ryhmän on poistuttava maasta yhdessä, koska viisumi on erillisellä yhdellä lapulla jota ilman on vaikea liikkua ja majoittua ja ilman sitä rajaa ylittäessä (yrittäessä) on kusessa. Tämä ei kuitenkaan ole niin paha kuin miltä kuulostaa, koska yksittäinen turisti, vaikka liikkuisikin porukan mukana yhden yhteisen oppaan kanssa, voi anoa ja saada yhden hengen ryhmäviisumin. Tällöin ongelmaksi jää vain tuo 30 päivän sääntö, joka sekään ei haitaa jos ei aio haahuilla maassa kovin kauan.

Simeoni

  • Aloittelija
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Rajaa ylittäessä kannattaa tosiaan muistaa hakea maastapoistumisleima. Sunaulissa näkyi viime vuonna useampikin hölmistynyt jenkki jumissa raja-asemalla. Lumbinissa en viipyisi kuin max päivän, tylsä ja mitäänsanomaton kaupunki. Lumbinista pääsee myös helposti bussilla suoraan pokharaan, johon itse jäin pidemmäksi aikaa. Jäi Nepalin reissun ihan ykköseksi, trekin lisäksi.

Edit: Jos on Gorakhpurin kautta matkaamassa niin en jättäisi kyllä Varanasia väliin. Huikea kaupunki kunhan majoittuu hieman kauemmas pää gatheista. Assi Gath oli nappi valinta itselle, rauhallinen ja kiva isompi ranta.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2018, 19:19:03 kirjoittanut Simeoni »