Matkalaukkupohdintaa

(Luettu 4865 kertaa)

evel

• Aloittelija
    • Profiili
Matkalaukkupohdintaa
« : 08.06.2018, 15:59:57 »
En ole ihan kauheasti matkustellut ja ehkä yhtenä suurimpana pelonaiheena on se, ettei mun matkalaukku saavukaan kohteeseen. Oon lähdössä kuukaudeksi Aasiaan ja parissa eri maassa olisi tarkoitus vierailla. Ensin lento Singaporeen ja siitä muutaman päivän päästä matka jatkuu. Kuinka yleistä/harvinaista se on, että sitä laukkua ei tulekaan? Ja miten sitten pitää toimia? Tai no se nyt varmaan siellä lentokentällä johonkin ilmoitetaan. Kuinka kauan yleensä menee, että sen saa takaisin?

Eniten mietityttää se jos on jo seuraavat lennot jonnekin, niin pitääkö mun jäädä odottelemaan laukkuani vai voidaanko se toimittaa johonkin toiseen maahan? Vai joudunko oikeasti odottamaan sitä ja ostamaan uudet lennot? Kuitenkin kaikki tavarat kuukaudeksi siinä laukussa.. Lennän esimerkiksi taas Singaporesta takaisin kotiin, mutta loppureissusta ei olisi tarkoitus olla siellä kuin viimeinen ilta, niin toivonko vaan että laukku saapuu sinne ja ehtii siis myös takaisin Suomeen lähtevään koneeseen seuraavana päivänä? Vai pitäiskö lentää sinne jo aiemmin niin että jos käy huono tuuri, niin kadonnutta laukkua ehtii vielä metsästää? :D Kiitos jo joku jaksaa jeesiä :)

conard

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Matkalaukkupohdintaa
« Vastaus #1 : 08.06.2018, 16:59:55 »
Ei ole kovin yleistä, että kamat jää, ellet sitten ole ostanut jotain ihan minimivaihtoajan lentoja. Mutta mitäs jos lähtisit pelkillä käsimatkatavaroilla? Sen kokoiseen lentotrolleyyn mahtuu oikeasti aika paljon sitä roipetta, ja sitten ei tarvitsisi jännitellä tai odotella kentillä. Nesteet saa pieniin astioihin. Ymmärrän, että ajatus voi olla vähän matkustaneelle aika radikaali, mutta siihen kyllä kannattaa tutustua.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #2 : 09.06.2018, 02:36:41 »
Ei ole kovin yleistä, että kamat jää, ellet sitten ole ostanut jotain ihan minimivaihtoajan lentoja.

Jos lento on suora Helsinki-Singapore niin riski on kieltämättä aika pieni, mutta jos vaikkapa vaihto on CDG:llä (Pariisissa), niin laukun jälkeen jäämisen mahdollisuus kasvaa ekspotentaalisesti ja hyvinkin yli 50 %:n; LHR:ssä (Lontoo) todennäköisyys on 33 % jne...
« Viimeksi muokattu: 09.06.2018, 02:40:53 kirjoittanut fishbone »

evel

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 09.06.2018, 10:11:13 »
Mä en valitettavasti pärjää pelkillä käsimatkatavaroilla vaikka se helpoin ratkaisu oliskin. Joo lento on siis suora Helsinki-Singapore. Eniten nyt sitä mietin, että mitä sitten teen jos pitäisi lähteä takaisin Suomeen mutta mun laukku ei oo saapunut? Voiko sitä siis pyytää toimittamaan suoraan Suomeen(tuskin?) vai pitääkö mun jäädä odottelemaan sitä ja ostaa uusi kallis lento? Eli pitäiskö mun kuitenkin palata sinne Singaporeen jo ainakin pari päivää ennen paluulentoa vaikken haluisi?

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 09.06.2018, 11:22:32 »
Hei. Tulin juuri Singaporen kautta Kuala lumpurista. Minun laukkuni ei tullut muutama vuosi sitten Bangkokin lentokentälle. Lensin silloin Cathay Pasificilla. Kun olet lähtökentällä laittamassa matkalaukkua koneeseen, on tärkeää että säilytät "tagin" matkalaukusta. Toinen tärkeä että sinulla on matkavakuutus. Suosittelen jatkuvaa matkavakuutusta.
Kun matkalaukkua ei näkynyt Bangkokissa hihnalla, marssin Thain toimistoon tagini kanssa. Ilmoitin hotellini (condo) Cha amissa + annoin kuvaukseni matkalaukusta. Cha amissa soitin thainumerollani Vakuutusyhtiööni Suomeen. Sain ostaa jollain 100 eurolla tarpeellista tavaraa vakuutuksen piikkiin. Kun matkalaukkuni tuotiin, piti ilmoittaa Vakuutusyhtiöön tuloaika. Itse kierrän Pariisin (CDG) kaukaa, koska matkalaukkuja jää kuulemma liikaa matkan varrelle.
Suosittelen että et laita arvotavaraa matkalaukkuun + mahdollisten myöhästymisen takia kuvaat matkalaukkusi (helpottaa matkalaukun löytymistä). Lisäksi kannattaa tallentaa Vakuutusyhtiön hätäpalvelunumero puhelimeen. Finskin Singaporen koneessa palvelu lontooksi, lisäksi siellä matkustaa Kaukoidän matkustajia, saa rauhassa nukkua matkan ajan, tosi fiksua porukkaa. Singaporen kenttä on tosi "siisti".

marika_

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 11.06.2018, 11:20:16 »
Ehkä itsestäänselvyys: ota käsimatkatavaraan ne, joita ilman et pärjää + mielellään parikin vaihtovaatekertaa. Ruumalaukku voi aina kadotav vaikka kokonaan ja sen katoaminen ei saisi koskaan pilata matkaa, vaan siihen pitää aina varautua.

Sitten siihen, että vastaako lentoyhtiö laukkusi toimittamisesta eteenpäin jos et ole enää kohteessa. Menee vähän mutuilun puolelle. Näihin sovelletaan Montrealin yleissopimusta, jonka on allekirjoitanut yli 120 maata (http://www.icao.int/secretariat/legal/List%20of%20Parties/Mtl99_EN.pdf, Singapore on listalla mutta esim. Vietnam ei). Sen 19 artiklan mukaan "Rahdinkuljettaja on vastuussa vahingosta, joka on aiheutunut viivästyksestä matkustajien, matkatavaran tai tavaran ilmakuljetuksessa. Rahdinkuljettaja ei kuitenkaan ole vastuussa viivästyksestä aiheutuneesta vahingosta, jos se näyttää toteen, että rahdinkuljettaja ja sen palveluksessa olevat henkilöt ja asiamiehet ryhtyivät vahingon välttämiseksi kaikkiin toimenpiteisiin, joita on voitu kohtuudella edellyttää, tai jos niiden on ollut mahdotonta ryhtyä tällaisiin toimenpiteisiin." Korvauksen määrästä säädetään 22 artiklassa, jonka mukaan korvaus viivästyksestä on enimmillään 4150 erityisnosto-oikeutta (eli euroissa kai tuo olis jotain 4000-5000€ välillä). Olettaisin siis, että vastuu ulottuu myös laukun kuljettamiseen henkilölle sinne paikkaan, missä hän silloin on, vaikka kyse olisikin täysin eri lipuilla olevista lennoista. Mutta en tunne tulkintakäytäntöä, joten kuten sanoin, niin mutuilun puolella mennään.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 11.06.2018, 16:45:44 »
Kyllä ne laukut yleensä perässä seuraavat, vaikka olisi jo jatkanut eri lipuilla matkaa. En tosin tiedä, kuinka pitkälle lentoyhtiön vastuu ylettyy - jos olet painunut jollekin Etelänapamantereen tutkimusasemalle, saattaa tietysti alkaa kuulua jotain nikottelua.

ROP

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 12.06.2018, 23:26:54 »
Ota käsimatkatavaroihin muutaman päivän vaihtovaatteet ja muut, mitä ilman et voi olla. Ja hyvä matkavakuutus.

Meillä jäi pari vuotta sitten matkalaukku Istanbuliin, itse olimme Kiinassa. Onneksi suurin osa vaatteista oli matkatavaroissa, ei ollut huolta. Tyttärelläni eksyi rinkka jonnekin Aasiaan lentäessä Vietnamista Balille, itse hän siis pääsi Balille ja seuraavana päivänä veneellä Trawanganille. Sinne se rinkka sitten tuli, n. 4 päivän päästä. Nökötti laiturin päässä yksistään, kun meni (joka päivä) katsomaan, josko tulisi sen päivän veneellä. Matkavakuutukseen kyllä sai ostaa uusia vaatteita, mutta kun ei siellä Trawanganilla juuri mitään ostettavaa ollut. Mutta sen, mitä osti, sai kyllä vakuutuksesta takaisin.

reflektia

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 13.06.2018, 15:42:51 »
Käytännössä laukut kyllä seuraa, viiveellä toki. Itsellä ennätys on 7 epäonnistunutta toimitusta (olin itse ehtinyt jo etiäpäin). Käytännössä 99% laukut tulee mukana, ja josseivat tule niin 99% seuraavan 24h sisällä.

evel

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 14.06.2018, 15:37:00 »
Huh kiitos, tää jo helpotti :) ja eipä se nyt tosiaan maailmaa kaada vaikka laukku ei perille löytäisikään, täytyy vain yrittää saada kaikki tarpeelliset tavarat käsimatkatavaroihin.

jyka

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvatuksia
« Vastaus #10 : 15.06.2018, 17:48:08 »
Tätä olen itsekin pohtinut. Kun olen ostanut jatkoliput erikseen. Jos laukku ei ehdikään vaihtoon.. että kannattaako jatkaa itse matkaa vai jäädä odottamaan laukkua ja ostaa uudet liput.
En edes aiemmin oivaltanut minkä riskin olen ottanut. Varsinkin jos jatkolennot ovat kalliit, tai niitä on useampia samalla lipulla. Jos et ehdi ekalle niin kaikki jää käyttämättä..
Minä kun usein vielä matkustan kalliiden harrastetavaroiden kanssa joita ilman koko reissu on pilalla. Ja joiden häviäminen olisi hemmetin kallista.
Ja en välttämättä ole menossa edes ihan lentokentän lähelle kohteessa, vaan saattaa olla yli viiden tunnin matkustaminen, jos se laukku pitäisi esim. kentältäkin käydä hakemassa (jos se edes sinne asti päätyisi)
Tärkeintä on lähteminen muistaa jonkun sanoneen..
Reissukuvatuksia http://jyka.fi/gallery2/ & http://jyka.pallontallaajat.net

reflektia

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 18.06.2018, 08:28:20 »
Tätä olen itsekin pohtinut. Kun olen ostanut jatkoliput erikseen. Jos laukku ei ehdikään vaihtoon.. että kannattaako jatkaa itse matkaa vai jäädä odottamaan laukkua ja ostaa uudet liput.
En edes aiemmin oivaltanut minkä riskin olen ottanut. Varsinkin jos jatkolennot ovat kalliit, tai niitä on useampia samalla lipulla. Jos et ehdi ekalle niin kaikki jää käyttämättä..
Minä kun usein vielä matkustan kalliiden harrastetavaroiden kanssa joita ilman koko reissu on pilalla. Ja joiden häviäminen olisi hemmetin kallista.
Ja en välttämättä ole menossa edes ihan lentokentän lähelle kohteessa, vaan saattaa olla yli viiden tunnin matkustaminen, jos se laukku pitäisi esim. kentältäkin käydä hakemassa (jos se edes sinne asti päätyisi)

Tässä ei ole mitään riskiä. Jos on erilliset lennot (vaikkapa DY HEL-LGW ja AA LHR-LAX) ja norski hukkaa laukkusi, niin kyllä ne toimittaa sen ihan ilmaiseksi sinne Los Angelesiin hotelliin. Tai missä ikinä ootkaan. Toki siinä voi mennä jokunen päivä. Itsehän "väärinkäytän" AF:n tiukkoja vaihtoja Pariisissa ja ostelen pikku hiljaa vaatekaappiani uusiksi. AF korvaa 150e/päivä välttämättömyystarvikkeita, kuten farkkuja tai paitoja.

kilroy1

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 18.07.2018, 22:35:42 »
Aina kun varoitetaan käyttämästä  Pariisia vaihtokenttänä niin onko kenelläkään mitään oikeaa tietoa mikä on eri kenttien todennäköisyys siihen että laukku hukkuu tai tulee myöhässä ? Ihan heti en usko mihinkään Pariisin viitenkymmenee. prossaan tai Heathrown 33:een prossaan.

Onko noista jotain tilastoja ?

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #13 : 19.07.2018, 11:26:26 »
Aina kun varoitetaan käyttämästä  Pariisia vaihtokenttänä niin onko kenelläkään mitään oikeaa tietoa mikä on eri kenttien todennäköisyys siihen että laukku hukkuu tai tulee myöhässä ? Ihan heti en usko mihinkään Pariisin viitenkymmenee. prossaan tai Heathrown 33:een prossaan.

Ei kannatakaan uskoa, koska heitin ne ihan päästäni. Mutta ei se nyt myöskään mikään pienen piirin salainen tieto ole, että kautta aikain siellä CDG:llä on jäänyt ihan vitusti laukkuja jälkeen. Omaa kieltään kertoo se, että joskus muinoin sai lennot ainakin Cathay Pacificiltä ostettuaan mailin: "huomasimme, että olet ostanut lennot, joissa on vaihto CDG:llä, joten suosittelemme, että checkaat laukkusi ensin ainoastaan CDG:lle ja siellä sitten uudelleen loppumatkaksi, jos haluat laukkusi kanssasi samaan aikaan perille. Jos tämä ei onnistu, niin pakkaa välttämättömyystavarat käsimatkatavaroihin, koska Pariisin kenttä on kuin Moolokin kita, joka syö suuren osan transfer-laukuista" Ja ei, ei ne puhuneet Moolokin kidasta, vaan selitti jostain "raportoiduista ongelmista jatkolaukkujen kanssa CDG:llä" mutta ajatus oli kyllä juurikin tuo.

PS. Miksi mikään lentokenttä, ja varsinkaan nää surullisen kuuluisat raportoisi julkisesti jälkeen jääneiden laukkujen lukumääriä?

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 19.07.2018, 21:30:36 »

Omasta mielestani noi oli ihan huttua, kunhan ko kirjoittaja vahan halusi patea ja osoittaa etta jo prosentteja voidaan esittaa hanen kokemuksiin pohjautuen. Itse olen lentanyt Heathrown lapi n+1 kertaa, eika koskaan ole laukku jaanyt sinne. lahinna terminaalit 23, jonkin verran 5 ja 1, kerran tai kaksi 4. eli omat prossani heathrolle olisi 0. Tosin tiedan joitakin henkiloita, joilla on sinne jaanyt laukut, parille jopa kaksi kertaa.... Mutta itse en olisi huolestunut Heathrowsta.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 19.07.2018, 23:40:59 »
Minulla on aika huonot kokemukset laukkujen läpimenosta CDG:llä ja paljon olen kuullut vastaavia kokemuksia tuttavapiirissänikin, mutta jotenkin tuntuisi että suurin osa jutuista ja ainakin omat kokemukseni ovat jo vuosien takaa. Sen takia olisi kiva nähdä tilastoja, josko olisivat saaneet jotain rotia hommaan viime vuosina. Jälkeen jääneiden laukkujen kuljetus kuitenkin aiheuttaa aina kustannuksia, joten varmasti tilannetta ainakin yritetään parantaa jos merkittävä osa laukuista myöhästyy.

reflektia

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 20.07.2018, 11:05:01 »
Itse olen reissannu kymmeniä kertoja frankfurtin, pariisin, lontoon, munchenin, helsingin, hongkongin etc kautta.  Yhtään matkalaukkua ei ole koskaan hukkunut lopullisesti. Eksymisen/myöhästymisen  todennäköisyys tuntuisi riippuvan lähinnä vaihdon lyhyydestä. Kertaakaan pariisi ei ole hukannut laukkua yli 3 tunnin vaihdolla, mutta tunnin vaihdolla se tuntuu olevan lähes varmaa. Jotkut kentät selviää paremmin kuin toiset, pitkällä vaihdolla riskit minimoituu. <50minsan vaihdo frankfurtissa on myös hyvin riskaabeleja. Riittävästi matkaamalla kyseessä on kuiteskin kaikilla kentillä "kun hukkuu" eikä "jos hukkuu".

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 20.07.2018, 12:34:10 »
Itse olen reissannu kymmeniä kertoja frankfurtin, pariisin, lontoon, munchenin, helsingin, hongkongin etc kautta.  Yhtään matkalaukkua ei ole koskaan hukkunut lopullisesti. Eksymisen/myöhästymisen  todennäköisyys tuntuisi riippuvan lähinnä vaihdon lyhyydestä. Kertaakaan pariisi ei ole hukannut laukkua yli 3 tunnin vaihdolla, mutta tunnin vaihdolla se tuntuu olevan lähes varmaa. Jotkut kentät selviää paremmin kuin toiset, pitkällä vaihdolla riskit minimoituu. <50minsan vaihdo frankfurtissa on myös hyvin riskaabeleja. Riittävästi matkaamalla kyseessä on kuiteskin kaikilla kentillä "kun hukkuu" eikä "jos hukkuu".

Sama. Kerran jäi laukut välille matkalla Christchurchista Helsinkiin (CHC-AKL-HKG-LHR-HEL). Takana reippaasti yli 200 lentomatkaa joista suuri osa vaihdollisia isoilla kentillä. Eli itse en ihan hirveästi asiasta stressaisi. Ja nuo prosentit tuossa muutama viesti ylempänä ovat ihan kukkua.