millaista rahaa afrikanreissulle

(Luettu 14025 kertaa)

Anonymous

• Vieras
« : 16.07.2004, 08:59:55 »
Helou!

Minkä muotoista rahaa olette ottaneet mukaanne reissatessanne Afrikassa? Lonely Planetia lukiessani ja kavereiden kanssa keskusteltuani olen tullut siihen tulokseen, ettei pankkiautomaatteja ole ihan joka kulmalla  :P ...

Neuvoja siis tarvitaan viisaammilta! Kiiiiitoooos.

Afrikka on iso paikka

• Vieras
Kaiken kokoisia dollareita
« Vastaus #1 : 16.07.2004, 14:02:53 »
Minne päin Afrikkaa olet menossa? Ameriikan dollarit ovat varma valinta ja niitä kannattaa vaihtaa kaiken kokoisia, sillä joissain paikoissa niillä voi maksaakin. Kannattaa ottaa uusia dollareita, sillä vanhanmalliset eivät kaikkialla kelpaa edes vaihdettaviksi.

Eekku

• Vieras
Etelaisessa afrikassa euroilla
« Vastaus #2 : 16.07.2004, 14:54:19 »
Moi

Meilla on mukana vain euroja ja ainakin toistaiseksi ollaan parjatty hyvin. Kaikkialla voi vaihtaa. Moni on suositellut myos etela-afrikan rahoja, jotka kayvat etela-afrikan lisaksi myos namibiassa suoraan ja ovat hyvin vaihdettavissa. Nain on siis Namibiassa ja kaiketi myos sambiassa, zimbabwessa ja botswanassa. Bonustietona, taalla on hiton kylmaa!

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 17.07.2004, 12:24:45 »
Minä olin kyselijä ja unohdin vain kirjautua sisään.

Olen siis menossa Itä-Afrikkaan, Ugandaan ja Keniaan ihan aluksi.
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

shujaa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 17.07.2004, 23:09:36 »
Itä-Afrikassa on hyvä olla dollareita, etenkin jos aikoo yöpyä yli neljän tähden hotelleissa ja jos matkustaa pienempien lentoyhtiöiden vuoroilla. Itse olen sen verran budjettimatkaaja, että edellisellä reissullani (kevät 2003) ainoa käyttö amerikan valuutalle oli 200$ tilitys vapaaehtoistyöjärjestölle jolle työskentelin.  

Euroille ei ainakaan vielä ole  käyttöä, mutta on sentään helppo vaihtaa, toisin kuin mummonmarkan aikoina. Ja kurssikin on matkailijoita suosiva.

Donitsi

• Vieras
« Vastaus #5 : 23.08.2004, 12:51:50 »
Ugandassa on tosi hyvin automaatteja, ihan electron-kelpoisiakin siis, samaten Keniassa myös. Ei siis pitäisi olla ongelmaa myös niidenkään suhteen, tosin välillä niiden toiminta on hiukan epäluotettavaa x).  Tai, siis, todella ja todella hyvin, mutta esim. jo Kampalassakin taitaa visamaatteja olla ainakin viisi, ja Keniassa niitä tuntui olevan suorastaan joka kulmalla!

Muuten ne taalerit sekä eurot ovat hyviä, matkashekkejäkin vaihdetaan, mutta hieman ehkä nihkeästi. Onnistuu toki kuitenkin.

Hauskaa matkaa, etenkin Uganda on järjettömän hieno maa :)!

MewTwo

• Reissaaja
    • Profiili
Re: Etelaisessa afrikassa euroilla
« Vastaus #6 : 23.08.2004, 13:05:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Eekku"
Bonustietona, taalla on hiton kylmaa!

Mitä tarkoittaa "hiton kylmää" Nairobissa? Ollaan lähössä Keniaan touko/kesäkuussa ja ilmeisesti kesähepenien lisäksi kannattaa varautua villasukilla ja sormikkailla  :roll:  :lol:  Rannikolla on ilmeisesti lämpimämpää kuin sisämaassa.

Cachorro

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 24.08.2004, 06:49:27 »
Sileitä jenkkitaaloja - niillä pärjää jokaisessa Afrikan maassa.
quot;Cachorro sem vergonha"

shujaa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 27.08.2004, 09:52:08 »
"Mitä tarkoittaa "hiton kylmää" Nairobissa?"

Nairobi on ylänköseutua, pari-kolme kilometriä merenpinnan yläpuolella. Käytännössä tämä tarkoittaa lämpötilan laskevan yöllä varsin alas. Suomalainen kesävarustus eli collegepusero ja esim. verkkatakki ei ole pahitteeksi.  Villasukat saa nyt jäädä kotiin

"Rannikolla on ilmeisesti lämpimämpää kuin sisämaassa"

Totta! Jopa yöt ovat tottumattomalle tuskallisia lämmön ja kosteuden takia. Tämä siis jos kuten minä nukkuu halvimmassa mahdollisessa majapaikassa, jossa ei ole välttämättä edes hyrrää katolla.  :roll: Turistihotellit on kaikki ilmastoituja.

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 30.08.2004, 15:30:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Donitsi"

Hauskaa matkaa, etenkin Uganda on järjettömän hieno maa :)!

Taalla ollaan jo! Ja yhdyn todellakin tuohon Uganda-hehkuttelun joukkoon!!! Mieletonta!!! Hurmos paalla jatkuvasti!!!!!

Rahana mukana ollut niin euroja, dollareita kuin electron ja erittain hyvin parjanny ;)!

Jane

Donitsi

• Vieras
« Vastaus #10 : 12.09.2004, 16:15:34 »
Jane,

voi peijooni mä olen kateellinen sulle nyt =)! Yhäkö olet Ugandassa?

*tahtooooo takaisin Afrikkaan*

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 14.09.2004, 16:06:31 »
Yes yes, taalla ollaan tammikuuhun saakka. Taustalla hoilottaa joku muslimisherra rukouskutsua!  :shock:

Kannattaa halutakin tulla Afrikkaan - tama ei ole vtuilua vaan kannuste ruveta saastamaan pennosia ja taalla niita ei paljoa tarvitse!!!

Donitsi

• Vieras
« Vastaus #12 : 17.09.2004, 14:53:39 »
Jane, juu, kyllä tässä vähän on josyrjään pistetty se mikä voidaan, että sinne pääsee taas takaisin. Paitsi että Uganda on kyllä verrattain kallis maa (tuntuupas tyhmältä sanoa täältä Suomenmaasta käsin tuo :D)

Piä Kampala pystyssä, myö tullaan perässä kunhan keretään ;D

nauru.

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 24.09.2004, 20:10:42 »
moi.
lisäsin sut mun meseen ja laitan mailiakin tässä joku päivä kun ehin... mulla on kiire niitten eurojen kokoonraapimises. 81 days 2 go. ei jaksa odottaa...  :?
Let me show you the world in my eyes.

Cambo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #14 : 14.10.2006, 14:17:47 »
Moro!

Loistavaa, että löytyy itä-afrikan kiertäjiä! Oon tammikuussa maailmanympärireissulle lähös ja J-burg  Nairobi väli ois tarkotus matkata afrikassa.. Porukka täällä juttelee ihan käteisen kantamisesta? Miten harvassa nämä automaatit löytyvät? Ei tietenkään kylistä, mutta mikä on isoin paikka mistä ei automaattia ole löytynyt? Matkustan yksin niin kauhean suuria summia en käteistä mielellään kuljeta..  

Millasilla budjeteilla olette muuten siellä kulkeneeT?

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
« Vastaus #15 : 14.10.2006, 14:52:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Cambo"
...Miten harvassa nämä automaatit löytyvät?

Visan sivuilta löytyy listaa automaateista paikoissa joissa niitä pitäisi olla.
Krooninen euforia ¤ Ladurée

Cambo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #16 : 14.10.2006, 16:20:12 »
Jees.. ja toinen kysymys samaan aiheeseen.. Eli onko porukka ollut liikkeellä näiden sirukorttien kanssa? JOssainpäin on kuulemma ongelmia saada niillä rahaa... Ovatko toimineet?

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #17 : 15.10.2006, 23:15:10 »
Moikka,

noilla sivuilla ei Ugandaa ollut edes vaihtoehtona, vaikka Kampalassa saa kyllä Visalla nostettua huoletta!

Mulla oli electron matkassa ja puoli vuotta pärjäsin ongelmitta!

Tami

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #18 : 07.08.2007, 01:35:10 »
pieniä sileitä dollarin seteleitä
eissari

LCHawk

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 07.08.2007, 09:11:58 »
Uusinta sarjaa olevia dollareita kannattaa ottaa. Sitten Etelä-Afrikkaan ja sen naapurimaihin (esim. Namibia, Lesotho, Swazimaa) kannattaa ottaa Etelä-Afrikan randeja.