Minne asumaan?

(Luettu 12894 kertaa)

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Minne asumaan?
« Vastaus #20 : 30.06.2018, 18:46:43 »
Musta on nyt ihan turha alkaa lukea toisten kommentteja kuin piru raamattua. Kaikki voivat ehdottaa omia nakemyksiaan, mutta musta ne pitas osata myos perustella ilman turhaa provosoitumista, kun niita vahan kyseenalaistetaan. Kukaan ei tassa esim ketaan syyttanyt siivella elamisesta, vaan nosti ihan faktan esiin, etta on kovin eri asua ulkomailla, kun puoliso on siella toissa. Jos asut yksin (kuten ainakin mina oletin aloittajasta, ettei ole puolison kanssa mensso eika puolison tyon perassa), maksat myos vuokran yksin ja hoidat kaiken yksin, ja ennen kaikkea olet myos taloudellisesti yksin vastuussa parjaamisestasi.

Aloittaja ei tosiaan maininnut sanallakaan tyota tai elannonhankkimista, mutta mulle on jotenkin itsestaanselvaa, etta jotain ihmisen pitaa leipansa eteen tehda (ainakin mun, valitettavasti ei ole rahasampoa minulla), joten siks mulle ainakin itselleni se tyontekeminen jossain vaiheessa on itsestaanselvyys. Saastoja voi olla vaikka kuinka paljon, mutta jos nyt ei puhuta mistaan sadoista tuhansista euroista, saastotkin loppuu aikanaan, jolloin sita rahaa pitaisi alkaa tienaamaan. Ja kylla, ymmarsin, ettei aloittaja ole lahdossa ihan soitellen sotaan, mutta on musta hyva olla mielessa realistisen mahdollisuudet siihen palkkatyohon maassa, jonne aikoo asettua.

Myonnan, etten ole kartalla Meksikon palkkatilanteesta, mutta mun on kylla todella vaikea uskoa, etta suomalainen alalle kouluttamaton ihminen saisi Meksikossa kohtuullista palkkaa ravintola tai matkailualalta. Jos nailla aloilla olisi millaan tavalla kilpailukykyinen palkka, niin miksi ne annettaisiin alaa osaamattomalle ulkomaalaiselle? Ja puhun nyt tassa silla oletuksella, etta aloittaja ei ole juuri naiden alojen ammattilainen. Ja kuten aiemmin mainitsin, mikali palkka tulee blogista tms etatyosta, ei toki ole valia, missa asuu, joten mikali mahdollisuutta tallaiseen ei ole, jaa jaljelle konkreettiset tyot uudessa kotimaassa. Ja varsinkin halvemman elintason maissa ei kylla mitaan varteenotettavaa palkaa makseta mistaan ns hanttihommista, joihin ei erityisia taitoja vaadita. Toki sitten on monia mahdollisuuksia, joihin voi vaikka kouluttautua paikanpaalla, kuten sukellusduunit.

Jos mitaan tyota ei itsensa elattamiseen tarvitse tehda, niin muilta osin esim lahes kaikki Aasian maat tayttaa vaadittavat kriteerit.

Ja toki noihin ulkoministerion matkustustiedotteisiinkin kuuluu suhtautua terveella jarjella, mutta mun mielesta on nyt vahan henkilokohtaista mielensapahoittamista, jos joku muu tuo esiin, ettei se oma suosittelema maa olekaan ihan taysin turvallinen. Toki toikin turvallisuus on suhteellinen kasite. Se, ettei itselle ole koskaan kaynyt mitaan, on musta heikko perustelu maan turvallisuudelle. Olen minakin kokenut, etta esim Intia on aina ollut mulle turvallinen maa matkustaa yksin naisena, silti Intiassa raiskataan yli 1000 naista paivittain.

Valitettavasti mulla ei ole mitaan tiettya maata tai aluetta ehdottaa, tunnen silti voivani osallistua keskusteluun tuomalla esiim omat nakemykset. On tosi vaikea toisen puolesta pelkastaan noilla spekseilla suoraan mitaan suositella. Niin monella asialla (ja maalla) on kaantopuolensa, ja mita enemman on maasta etukateen tietoa, ja mita realistimpi on, on mun mielesta paljon suuremmat mahdollisuudet onnistumiseen.

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 01.07.2018, 09:19:09 »
^^Erinomaista pohdintaa nimim. Aylalta.

Meksikon turvallisuustilanteeseen liittyen:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005739608.html

pitulo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 01.07.2018, 14:17:55 »
Culture, Jatka vaan valitsemallasi linjalla mutta kun itse olet nostanut esiin aiheen elannon hankkimisesta ulkomailla niin kerropa vihdoin viimein, mitkä ovat suomalaisen  mahdollisuudet löytää töitä suosittelemassasi Uudessa Seelannissa /Tyynen meren saarilla???

Ayla, kirjoituksesi on asiallinen ja pitää sisällään monia pointteja. Anteeksi mutta joudun korjaamaan käsitystäsi tuosta, että kukaan ei tässä ole syyttänyt ketään siivellä elämisestä. Totta, ei ole syyttänyt suorasanaisesti mutta on antanut "ymmärtää".  Culture 28.6 klo 14.44 : " Sama kuin venyisi kotimaassa oloneuvoksena puolison elätettävänä."  Olen samaa mieltä, että provosoituminen on turhaa mutta niin on provosoiminenkin = "annetaan ymmärtää" , pilkataan ja ivataan muita yleisellä tasolla, ylimielisesti dissataan muiden mielipiteitä, heitetään "muka hauskoja" alatyylisiä vitsejä jne.

Elantonsa hankkimiseen ulkomailla kannattaa huomioida, että yleensä ottaen matalapalkkaisissa maissa myös asumis- ja elämiskustannukset ovat alhaiset.
 Matkailu- ja ravintola-alaa ehdottaessani ei tullut mieleenikään, että joku peruskoulun käynyt, täysin  ammattitaidoton henkilö haikailee lähtöä ulkomaille töitä tekemään.
  Matkailualaan viittasin lähinnä esim free-lancer paikallisoppaana suomalaisille/muille eurooppalaisille (jos on kielitaitoa) , retkien järjestämistä jne. Moni seniori-ikäinen kyllä osaa buukata lentoliput + hotellin/hostellin mutta kaipailee kohdemaassa apua/neuvoja esim huonon kielitaidon vuoksi. Kuten aiemmin kirjoitin, jos on fiksu ja viitseliäs niin matkailuala kyllä tarjoaa mahdollisuudet oman elantonsa hankkimiseen.
Ravintola-alalla(väärä sanavalinta)  en tarkoittanut mitään tiskarin hommia jonkun muun palveluksessa vaan esim pienen kojun /kahvilan avaamista, jossa myydään suomalaista/eurooppalaista ruokaa ja/tai leivonnaisia. Meksikolaiset ovat pikaruoan ystäviä, ruokakioskeja on joka puolella. Oman kokemukseni mukaan meksikolaiset ovat hyvin kiinnostuneita Euroopasta, onhan monella sukujuuret Espanjassa. Euroopan kulttuuri ja ruoka kiinnostaa heitä ja kokeilunhalua riittää. Näen tässä markkinaraon suomalaiselle omatoimiselle "yrittäjälle" pienellä pääomalla. Kojun tai kahvilatilan vuokraaminen tuskin maksaisi maltaita.

Turvallisuudesta: Itsestään selvää on, että olen kertonut vain omista kokemuksistani Meksikossa esimerkkinä siitä, että vaikka Meksikossa on paljon rikollisuutta niin siellä voi myös asua ja olla joutumatta sen kohteeksi. Olen täysin tietoinen, että siellä moni ulkomaalainen on joutunut rikoksen kohteeksi. Valitettavasti se vaan on näin melkein kaikkialla maailmassa. Eikö se ole loppujen lopuksi sattuman kauppaa ...että missä sattuu olemaan juuri tiettynä aikana?

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 01.07.2018, 14:51:49 »
Koville nyt tuntuu ottavan nimimerkillä pitulo. Mut joo, ihan se ja sama mulle: sovitaan että Meksiko on turvallinen paikka mistä löytyy. Aivan sama.

Oikeasti, ei maksa vaivaa tapella jonkun neuroottisen jankuttajan kanssa. Katso pitulo peiliin ja vedä hetki happea. Mun osalta tämä on tässä.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #24 : 01.07.2018, 16:51:01 »
Mä en kyllä ymmärrä lainkaan mistä culture vetää noita kierroksiaan. Penää muilta asumisesta Meksikossa ja kun toinen kertoo, että on asunut, niin silti pitää vielä päteä, nimitellä ja kiukutella vaikka itsellä sitä asumiskokemusta juuri Meksikosta ei tainnut ollutkaan. Ihan naurettavaa inttämistä ja ihmettelen, että mistä ihmeestä kumpuaa tuollainen tarve koittaa olla oikeassa jossain netin keskustelupalstalla. Ihmisiä muuttaa jatkuvasti mitä erilaisempiin maihin ja osa pärjää ja osa ei, ei ole niin vaikeaa ja voi nostaa kytkintä, jos alkaa tuntumaan siltä, että maa valinta ei ihan osunutkaan nappiin.  Aloittaja kysyi vinkkejä tietyillä spekseillä ja culture ilmeisesti päätti, että hän voi aloittajan puolesta päättää, että mikä tässä keskustelussa on oikea vastaus ja mikä ei? Omia mielipiteitä voi esittää ja olla eri mieltä, mutta tuollaisiin henkilökohtaisuuksiin menevissä tunteenpurkauksissa ei ole mitään järkeä ja varmasti se on culture, jolle pieni tauko ulkoilmassa tekisi hyvää.

pallontallustaja

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 05.08.2018, 12:27:45 »
Jopa hauska ketju.
En itsekään ymmärrä tätä kovaa kritiikkiä pituloa kohtaan. Minusta pitulon ehdotus oli ihan asiallinen. Moni asuu Meksikossa tyytyväisenä.
Aloittaja ei tosiaan puhunut mitään että tarvitseekö hänen edes käydä töissä tai minkä ikäinen hän on jne... Aloittaja kuitenkin sanoi että ensin lomailisi ehdotetussa maassa ja sitten katsoisi onko se hyvä asumiseen. Ei sinne kukaan ollutkaan suinpäin muuttamassa.

Heitän itsekin tähän oman ehdotuksen, Costa Rica. On turvallinen, sää on aina hyvä, ei maailman halvin maa, mutta ei kalleinkaan, maassa paljon esim amerikkalaisia asujia, naapurissa mukavia maita kuten esim Panama. Ja lopuksi, en ole asunut Costa Ricassa joten pyydän sitä kaikilta jo etukäteen anteeksi.