Väli-amerikkaan elokuussa ja syyskuussa

(Luettu 568 kertaa)

Sinttii

• Aloittelija
    • Profiili
Väli-amerikkaan elokuussa ja syyskuussa
« : 01.08.2018, 13:15:31 »
Kokemuksia tarvitaan!

Ensi vuoden elo-, syyskuussa olisi tarkoitus lähteä kuukaudeksi häämatkalle Meksikoon, Belizeen, Guatemalaan, Hondurasiin, Nicaraguaan, Costa Ricaan ja Panamaan. Suunnitelmissa olisi vuokrata auto ja ajaa siispä osa tai lähes kaikki Väli-amerikan valtiot läpi. Ainut huolenaihe on sadekausi. Onko se näissä kaikissa valtioissa todella sellainen, että reissussa sataa enemmän kuin paistaa? Haaveissa olisi siis, että osan ajasta voisi myös lötkötellä rannalla. Ikinähän niistä ilmoista ei varmasti voi tietää, mutta olisiko joku ollut tuohon aikaan paikan päällä? Aiheuttaako sadekausi ongelmia autolla liikkumiseen teiden kunnon kannalta? Onko ilmasto muuten miellyttävä?

Muutaman minuutin kuurot ovat täysin ok, mutta jatkuva sade rajoittaa kyllä paljon. Olisin tosi kiitollinen, jos joku voisi vähän valaista sitä todellisuutta, mikä siellä sadekautena tuohon aikaan on. Kannattaako edes jatkaa suunnittelua? Hinnat ovat sentään varmaan alhaisempia ja turismia vähemmän tuohon aikaan?

Vipetzki

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Väli-amerikkaan elokuussa ja syyskuussa
« Vastaus #1 : 05.08.2018, 22:22:03 »
Olin itse 2016 syksyllä samantapaisella etapilla osana pitkää matkaa, ja menin n. kahdessa kuukaudessa Cancunista aina San Joséén asti. Matkalla oli Belize, Guatemala, El Salvador, Nicaragua ja sitten vielä Costa Ricassa San Jose. Tuli oltua niin Karibian meren kuin Tyynen Valtamerenkin rannoilla.

Oman auton vuokraamisesta ei täällä alueella kokemusta, joskin kuulostaa hiukan haastavalta jos kyseessä vain yksi auto (?), eli miten se käytännössä onnistuu. Mutta se on toinen kysymys.

Tuohan on reissaajien mielessä "off-season" kelien puolesta, mutta sanoisinko näin että näin asiassa enemmän hyviä kuin huonoja puolia. En kokenut pahoja sateita oikeastaan ollenkaan reissulla, ja itse asiassa kelit oli mitä mahtavimmat :) jos satoi niin yöllä. Säätiedotus näytti aina kuitenkin ukkosta ja kolmea pisaraa vettä, mutta ei pitänyt ollenkaan paikkaansa. Kuurotkin oli yleensä max 30min mittaisia jos olivat. Piliviä saattoi olla jonkin verran mutta bottom line kyllä sielä hyvät kelit olit :) Oikeastaan olin paljon tyynenmeren rannikolla, ja pisinpään Karibian meren puolella varmaan Plancencia Belizessä, ja Corn Island Nicaraguassa. Isoimmat sateeet ja mahdolliset hurrikaanit voi tulla Karibian meren rannikolla, jos tulee. Muistaakseni marraskuussa piti olla ne  "huonoimmat" kelit tuona aikana.

Ei siis todellakaan sada enemmän kuin paistaa. Eniten ehkä miettisin tuota matkaa ja aikaa, kilometrejä kuitenkin voi tulla se 3000, että riittääkö kuukausi siihen. Välillä on kuitenkin niin paljon nähtävää, niin rajaisin alueen vähän pienempään, tai miettisin maiden välistä lentoa johonkin välille.

Parhaat rannat ja korallit tietenkin löytää Karibian mereltä, ja kovimmat aallot ja surffauksen toiselta rannikolta.
aasiareppuselassa.wordpress.com

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Väli-amerikkaan elokuussa ja syyskuussa
« Vastaus #2 : 05.08.2018, 22:36:14 »
Hei!

Olin Guatemalassa heinäkuusta tammikuuhun 2016 ja etenkin juuri tuolloin elo-syyskuussa ilmasto on kutakuinkin sellainen, että joka päivä alkoi aurinkoisena, mutta useimmiten noin kello neljän aikaan alkoi satamaan vettä. Olin siellä töissä, eli juuri koskaan en muistanut ottaa sateenvarjoa, koska oli hyvä keli, mutta aina sai kävellä läpimärkänä kotiin.  ;D Muttei se mitään kamalaa jatkuvaa sadetta ole, eikä välttämättä edes joka päivänä - lähinnä kuuroja, jotka tulivat juurikin tuolloin iltapäivällä, ja saattoivat joskus jatkua iltaan asti. Näin siis Quetzaltenangossa. Itse syyskuussa sekä vaeltamassa tulivuoria että rannalla, mutta ainakin se Tyynen valtameren rannalla ei ollut kyllä yhtään ketään silloin, ja jatkuvasti oli aika paljon tuulta ja sadetta (hurrikaanikausi). En siis pelkäisi liikaa tuota ajankohtaa.

Anniina
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.