Romaniaan muutto.

(Luettu 6440 kertaa)

Kollotin

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Romaniaan muutto.
« : 05.08.2018, 07:28:28 »
Olemme päättäneet muuttaa romaniaan vaimoni kanssa. Olen itse siis sairaseläkkeellä vaikka vain 34v ja vaimoni matkalla samaan. Nyt hänelle tulee puolen vuoden sairausloma joten mikään ei pidättele ja siksi päätimme nyt lähteä.

Ollaan lähinnä ajateltu Sibiun kaupunkia meille sopivimmaksi elinympäristöksi. Sain yhteyden mieheen joka on asunut monet vuodet romaniassa ja hän lupasi katsella josko meille löytyisi edullinen asunto valmiiksi, että olisi kaikki valmiina kun sinne mennään. No siis, ei nyt kaikki, vain asunto jottei tarvitsisi missään hotelleissä yms pyöriä ja etsiä asuntoa.

Onko romaniassa, kun vuokraat asunnon, yleensä esim. sänky tai onko nuo valmiiksi kalustettuja? Emme siis aio suomesta ottaa kuin vähän vaatteita reppuun ja loput roinat vaikka kaatopaikalle. Eläkeläinen ei paljoa pysty säästelemään suomessa joten puhutaan vain sadoista euroista, joiden kanssa sinne saavutaan. Kalustettu, tai sängyllinen huoneisto olisi siis melko kiva, vaikka kyllä minä nukun vaikka paljaalla lattialla jos niikseen tulee(Thaimaan vankilassakin käyty).

Joka tapauksessa: vinkkejä asumisjärjestelyihin kaivataan. Etenkin tuon sibiun alueelta. Kiitos.

pallontallustaja

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Romaniaan muutto.
« Vastaus #1 : 05.08.2018, 11:58:59 »
Ei ole Romaniasta kokemuksia, mutta itse samassa tilanteessa vuokraisin vaikka Airbnb:n kautta jonkun asunnon kuukaudeksi (ehkä noin 300), ja kuukauden aikana sitten katselisin että onko kaupunki mukava ja millainen valikoima siellä on asuntoja.
Ettei käy pahimmassa tapauksessa niin että tämä Romaniassa asuva mies tekee pitkän vuokrasopimuksen johonkin ylihintaiseen asuntoon joka ei sitten ole omaan mieleen sopiva tai on huonolla paikalla jne...

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Romaniaan muutto.
« Vastaus #2 : 05.08.2018, 14:32:11 »
Olen asunut Romaniassa, en kylläkään Sibiussa. En vuokraisi asuntoa etukäteen näkemättä sitä itse ensin, enkä missään tapauksessa koskaan  lähettäisi senttiäkään rahaa etukäteen kenellekään. Tämä pätee jokaiseen maahan. Vuokraa jonkun luotettavan sivuston, esim Airbnb, kautta huoneisto vaikka pariksi viikoksi jona aikana etsitte sopivan pitkäaikaisen kalustetun asunnon. Asuntoja on sekä kalustettuja että kalustamattomia, mutta ainakin Brasovissa löytyi kalustettuja asuntoja hyvin. Useimmat vuokranantajat ottavat kuukauden vuoratakuun ja ensimmäisen kuun vuokran. Aika yleistä on vielä vimeisen kuun vuokra etukäteen, eli kolmen kuukauden vuokrarahat tulee lyödä pöytään ennen kuin saa avaimet. Näin etenkin ulkomaalaisten kohdalla. Rahaa pitää siis mukana olla enemmän kuin muutama satanen. Kannattaa myös kysyä etukäteen paljonko on asunnon hallintomaksu, meidän vastiketta vastaava, sillä Romaniassa sen maksaa vuokralainen.
Soarele este galben