Huomasin, että olit ottanut vakuutuksen jostain muualta kuin itse autovuokraamosta. Onko tämä vain järkevää vai myös pakollista?
Muistelin itse vuosien takaisia vuokraamisiani, että olen ottanut vakuutuksen suoraan autovuokrafirmasta.
Aikoinaan bongasin insurance4carhire.comin jostain keskustelusta ja käytin sitä kunnes firma muutti ehtojaan niin ettei vakuutusta myönnetty enää suomalaisille. Korvaava
iCarhireinsurance.com tuli vastaan myös jostain keskustelusta. Firmat myyvät vuodeksi vakuutusta n. 40 punnalla (tai päivä 3GB£), mikä on ollut mielestäni aika hyvän hintainen verrattuna autovuokraamoiden tarjoamiin lisävakuutuksiin.
Katsoin nyt että Europcarilta viikon vuokralle VW golfiin Saksasta omavastuunpoisto on 155€ ja omavastuun pienennys 450 euroon on 82€. Tuosta laskien jopa tuo koko vuoden vakuutus tulee halvemmaksi saati sitten vuokrapäivien mukaan laskettu.
Kerran pari on myös ollut Allianzin vakuutus, aikaan kun sen sai ebookersin kautta tehtyihin vuokrauksiin.
Pakollistahan noiden ylimääräisten vakuutusten ottaminen ei ole, mutta jonkinlaista mielenrauhaa ne antavat (etenkin maissa joissa ajokulttuuri ja auton arvoistus poikkeavat Suomalaisesta). Itse en ole onneksi joutunut asioimaan noiden vakuutusyhtiöiden kanssa minkään vahingon tiimoilta, joten tiedot mahdollisista korvauskäsittelyistä pohjautuvat kuulopuheisiin ja netistä luettuun.