Kokemuksia Euroopasta

(Luettu 1510 kertaa)

Jutustelija70

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Kokemuksia Euroopasta
« : 03.12.2018, 11:28:41 »
Olin itse 17-vuotias kun ensi kerran tein jotain työntapaista ulkomailla, silloin olin käymässä sukulaisilla Ruotsissa. En olisi etukäteen uskonut, kuinka paljon erilainen maa sekin on meihin verrattuna, jos en olisi viettänyt jonkin verran aikaa sekä Etelä-Ruotsissa että Upsalassa, sekä ruotsinsuomalaisten parissa että aivan natiivien ruotsalaisten parissa ja hetken jo silloin 80-luvun lopulla ajattelin, että tännehän voisi muuttaa.
En kuitenkaan muuttanut. Mitä itse pidät Ruotsista, oletko käynyt siellä muuten kuin ruotsinlaivalla Tukholmaan ja takaisin - Sergein torin kaupat tulivat tutuksi jo 80-luvulla, mutta sittemmin 2000 luvulla en ole enää Ruotsissa käynyt.

Ruotsista Saksaan
Saksaa aloin sitten opiskelemaan ja lukemaan yläasteella ja siihen aikaan televiosta tullut Der Alte oli suosikkini - ja nimenomaan se vanha Kettu, eivät nämä jälkimmäiset ja jostain syystä sedän puheet Saksasta nostivat maan omissa ajatuksissani vierailun arvoiseksi ja niin sitten 90-luvun alkupuolella sain järkättyä itseni sinne töihin. Työpaikka vain sijaitse vuoristossa, lähellä Sveitsin rajaa, pienessä reilun 1500 asukkaan vuoristokylässä, joka eli matkailusta - ja kaikki olivat saksalaisia... paitsi näkymättömän työntekijät. Itsekin olin silloin gasthausissa keittiöhommissa, aivan orjan asemassa. Onneksi se ei kuitenkaan ollut ainoa kontakti Saksaan vaan aiemmin olin jo tavannut saksalaisia Etelänlomalla ja sitä kautta sitten vietin heidän luonaan useampaankin otteeseen aikaa Stuttgartissa ja sain tuntumaan saksalaiseen arkeeen suurkaupungissa - en tykännyt siitäkään, mutta ainakin pääsin kokeilemaan.

Saksasta Espanjaan
Sitten olikin vuorossa lähtö vielä lämpimämpään eli Espanjaan, tai tarkemmin Kanarian saarille ja siellä Play a de las Americas oli kohteena, jonne menin töihin vuodeksi. Pitempikin työsopimus olisi ollut mahdollinen, mutta jo ensimmäisen sopimuksen aikana tajusin, että jos jäisin tuonne etelän auringon alle, olisin pian alkoholisti - joten taas matka toi takaisin Suomeen. Kanarian tuliaisina oli kuitenkin mahtavat kokemukset paikallisista espanjalaisista ja uusi rakkaus elämäntyyliin, mikä ei kenties kuitenkaan olisi Suomessa mahdollista.

Espanjasta Englantiin
Viimein oli ikää jo tullut vähän enemmän ja oli aika seuraavalle ja tällä kertaa viimeiselle ulkomaankomennukselle, tällä kertaa reitti vei Keski-Englantiin lähelle Liverpoolia, kaupunkiin nimeltä Chester - mikä on englantilaisten mielestä pikkukaupunki, minulle kuin koti. Asuin Englannissa B&B paikassa, jota veti vanha pariskunta, joka otti minut kuin pojakseen ja sain melkoisen kasteen englantilaisuuteen ja vähitellen myös heidän asenteeseen muita kohtaan. Kaikenkaikkiaan asuminen Chesterissä oli ihan ok, mutta en löytänyt sieltä paikkaani ja kun minulle sitten soitettiin Suomesta ja tarjottiin melkoista haastetta ja projektia, palasin lopulta Suomeen ja aloin vähitellen asettua paikoilleni ja perhekin siitä tuli kuvioihin mukaan.

Kaikkien näiden matkojen ja niiden jälkeenkin olen iloinen ja tyytyväinen että näin lähellä Itsenäisyyspäivää voin sanoa olevani suomalainen ja aina olen tänne palannut. Kylläkin viime vuosina on ajatuksiin tullut iän myötä muuttaminen ulkomaille kenties loppuvuosiksi, koska pystyn jo nyt tekemään suuren osan töistäni etänä, tietokoneella ja puhelimella - koska sitten teen (tällä kertaa vaimoni kanssa) seuraavaan muuton, en tiedä, mutta se saattaa olla pysyvä. Kohteena joko Kreikka tai Espanja.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2018, 18:51:05 kirjoittanut jk »

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Euroopasta
« Vastaus #1 : 03.12.2018, 12:46:48 »
Ihan ok jutustelua. Jätä vain tuo mainoslinkkisi pois, kun sääntöjen mukaan niitä ei saa olla.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Euroopasta
« Vastaus #2 : 06.12.2018, 18:52:22 »
Editoin mainoslinkin pois. Jutustella saa, mutta ilman mainoksia, kiitos.