Turkin kurdialuuet + Syyria?

(Luettu 3602 kertaa)

Anonymous

• Vieras
« : 17.10.2004, 22:48:58 »
Hei, kyselisin hieman neuvoa.

Lähdemme luultavasti kaverini kanssa (siis yhteensä kaksi miestä) Turkkiin matkaamaan keväällä 2005. Kurdialueilla tekisi mieli viettää hieman enemmänkin aikaa. Onko kellään viisasta sanaa sanottavana alueesta? Mikä on turvallisuustilanne? Miten kurdit suhtautuvat turisteihin? Entä kieli: puhutaanko mitään muuta kieltä kuin turkkia tahi kurdia? (englanti, ranska, espanja, saksa? arabia kenties?)

Tarkoituksena olisi myös kipaista Syyrian puolella, ilmeisesti Aleppon kaupungissa. Onko kenelläkään kokemuksia ko. kaupungista tai Syyriasta yleensä? Mikäs siellä on kielitilanne? (Opiskelen itse arabian kieltä Helsingin Yliopistossa ensimmäistä vuotta. )

Kiitos vastauksista jo etukäteen! Vastata saa mitä lystää, vaikkapa jaaritella yleisiä kokemuksia aiheen yhdeltä viereltä tai toiselta.

Ilkka

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
Re: Turkin kurdialuuet + Syyria?
« Vastaus #1 : 17.10.2004, 23:19:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
 Entä kieli: puhutaanko mitään muuta kieltä kuin turkkia tahi kurdia? (englanti, ranska, espanja, saksa? arabia kenties?)

Vastaan tähän ihan siltä pohjalta, että eräs tuttuni on kurdi... Eivät ne arabiaa yleensä osaa. Siis jotkut koulutetummat ehkä, mutta ei muuten. Ne kurdit, joita olen Suomessa tavannut eivät ole yleensä puhuneet mitään noista kielistä. Parhaimmillaan ehkä muutaman sanan englantia. Siis muutaman...

(Opiskelen itse arabian kieltä Helsingin Yliopistossa ensimmäistä vuotta. )

Kielikeskuksessa vai ihan oikeasti? Oletko jo siinä vaiheessa opintoja, että sinulle on kerrottu, miten paljon oikeasti osaat?  :wink: Jos puhut MSA:ta, niin toki arabian taitoiset ymmärtävät (tosin pitävät puhettasi koomisena), mutta sinä et kyllä ymmärrä sitten heitä, elleivät he satu olemaan Al-Jazeeran toimittajia  :D  Helsingissä on tosin hyvä tilanne, kun kuullunymmärtämistä voi mennä harjoittelemaan asematunneliin  :lol: .
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #2 : 18.10.2004, 11:37:16 »

Vastaan tähän ihan siltä pohjalta, että eräs tuttuni on kurdi... Eivät ne arabiaa yleensä osaa. Siis jotkut koulutetummat ehkä, mutta ei muuten. Ne kurdit, joita olen Suomessa tavannut eivät ole yleensä puhuneet mitään noista kielistä. Parhaimmillaan ehkä muutaman sanan englantia. Siis muutaman...

Selvä, tällaista uumoilinkin. Täytynee opetella muutama sana turkkia ennen kuin matkaan säntää!

(Opiskelen itse arabian kieltä Helsingin Yliopistossa ensimmäistä vuotta. )

Kielikeskuksessa vai ihan oikeasti? Oletko jo siinä vaiheessa opintoja, että sinulle on kerrottu, miten paljon oikeasti osaat?  :wink: Jos puhut MSA:ta, niin toki arabian taitoiset ymmärtävät (tosin pitävät puhettasi koomisena), mutta sinä et kyllä ymmärrä sitten heitä, elleivät he satu olemaan Al-Jazeeran toimittajia  :D  Helsingissä on tosin hyvä tilanne, kun kuullunymmärtämistä voi mennä harjoittelemaan asematunneliin  :lol: .

Pääaineenani kyllä juu. Tiedän toki MSA:n ja puhuttujen murteiden eron. Keväällä olen siis opiskellut vuoden kirjakieltä ja suurin hyöty on varmaan se että osaa lukea (kyltit + viestit + sanomalehdet). Sen puhutun kielen kanssa voi sitten olla vähän niin ja näin!

Arabianopettajani muuten sanoi, että jos pälättää tuota standardiarabiaa, arabit eivät pidä puhetta koomisena, vaan pikemminkin puhujaa hyvin koulutettuna henkilönä.  En sitten tiedä miten oikeasti lienee, varmaan molemmat reaktiot ovat mahdollisia.

Ilkka

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
« Vastaus #3 : 18.10.2004, 21:32:58 »
OT

Arabianopettajani muuten sanoi, että jos pälättää tuota standardiarabiaa, arabit eivät pidä puhetta koomisena, vaan pikemminkin puhujaa hyvin koulutettuna henkilönä.  En sitten tiedä miten oikeasti lienee, varmaan molemmat reaktiot ovat mahdollisia.

Ilkka

Mun sanoi, että sekä-että. Tosin myös opettajani oli koominen :wink:

Kyllähän suomenkin täydellinen kirjakieli kuulostaa puhuttuna hassulta  :shock:
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #4 : 19.10.2004, 16:43:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Ainuska"
Kyllähän suomenkin täydellinen kirjakieli kuulostaa puhuttuna hassulta  :shock:

Yhtäältä hassulta, mutta toisaalta antaahan se kuvan kirjanoppineesta henkilöstä. Luonnollinen assosiaatio on tietysti höperö kirjoiltalemuava professori, joka on sekä huvittavan sympaattinen että -- kenties hieman perverssisti -- kiehtova.

Ilkka

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #5 : 21.10.2004, 14:21:09 »
Asun itse Turkissa ja tämän kesän aikana on tihkunut tietoa idästä että aseelliset selkkaukset olisivat lisääntyneet. Tieto sieltä kulkee huonosti,  ystäväni oli turkkilaisen perheen vieraana Hataissa ( Antakya)keväällä ja piti kovasti paikasta. Osa kaupungeista mm. Antakya on arabi vaikutteinen ja kieltä puhutaan, sen sijaan kurdi voittoisilla alueilla turkin kieltäkään ei aina kuule.