https://yle.fi/uutiset/3-7704960 paljon tarkkaa tietoa airbus-mitoista ja kulutuksista. Keskimääräisesti A350 kuluttaa polttoainetta 2,39 litraa sadalla kilometrillä istuinta kohden artikkelin mukaan
Tässä sivutaan yhtä minun suosikkiharhoistani, jota on käytetty kaikissa median ilmastomatkustamisjutuissa johtopäätöksiin. Jostakin jossain käytössä (paljon piilotettuja oletuksia) toteutuneesta energiankäytöstä on johdettu paikkakilometriä kohden jokin kiva luku mittaamaan synnin suuruutta, yksikkönä kilogrammoja tai litroja. Kumma vaan mediassa kukaan ei tunnu tajuavan, että ne päästöt eivät oikeasti muodostu tällaisen kaavan mukaan. Sillä jollekin matkalle ja täyttöasteelle toteutuneesta kg-, litra- tai kilojoulemäärästä per paikka-km ei voi laskea toiselle matkalle tai täyttöasteelle pätevää lukua, koska ympäristöhaitat eivät kasva lineaarisesti matkustajamäärän tai matkan pituuden mukaan.
Ja sivuhuomiona, lentokonevalmistajalla on varmasti syynsä valita oletukset niin, että uudelle hienolle lentokoneelle saadaan mahdollisimman pieni syntiluku ja puhtaat paperit. Siispä Airbus ilmoittanee A350:lle paikka-km-kulutuksen 100% täyttöasteella ilman rahtia ja niin, että laskeutuessa on pelkät höyryt tankissa.

Minun amatöörikäsitykseni mukaan lentokoneen ja sen polttoaineen saaminen taivaalle kuluttaa paljon polttoainetta ja siten tuottaa päästöjä. Matkalennon pituus vaikuttaa toki jonkin verran, mutta täyttöaste yhä vähemmän. Jättämällä penkki tyhjäksi ei siis säästy tiettyä kg-määrää syntejä (useimmat kyllä tajuavat tämän verran ja vetoavat "lompakolla äänestämiseen"), mutta esimerkiksi Hesari mainosti eettisimpänä vaihtoehtona Tallinnaan matkustamiselle potkuriturbiinilentokonetta. Puolityhjällä Tallinnan lennolla, jossa matkalentoa ei ole nimeksikään, kg/paikka-km on varmasti aivan eri suuruusluokassa kuin jollakin tyypillisemmällä täydellä lennolla. Samoin lompakolla äänestäminen tuntuu tässä Tallinnan tapauksessa harvinaisen kaukaa haetulta - laivaliikenne saa tulonsa rekoista ja lentoliikenne on olemassa Finnairin syöttöyhteytenä, eli vodkaturistin päiväristeilyt tai niitä korvaavat lentomatkat eivät pidä kumpaakaan bisnestä hengissä nytkään.
Tapahtuu tätä kyllä muillakin aloilla. "Investoimme 350 euroa tähän härpättimeen ja sitä on nyt käyttänyt 15 asiakasta. Härpätin on siis maksanut 23 euroa per asiakas. Jos asiakkaalta otetaan 20 euroa, teemme tappiota 3 euroa." Mikä meni pieleen? Oletetaan, ettei härpätin kulu käytössä merkittävästi, ja että sillä ei ole jälleenmyyntiarvoa.
Pahoittelen avautumista vailla täyttä tietämystä