Japaniin ensimmäistä kertaa!

(Luettu 4526 kertaa)

Kannikka

• Aloittelija
    • Profiili
Japaniin ensimmäistä kertaa!
« : 27.01.2019, 22:44:37 »
Heipä hei kaikille!

Nythän on asia niin, että mulla olisi suunnitteilla ensimmäinen Japanin matka syys-lokakuun vaihteeseen. Reissu tulee kestämään 14-21 päivää, riippuen taloudellisesta tilanteesta ja loman pituudesta. Alustavasti olen miettinyt Tokio-Nagoya-Kioto-Osaka turneeta, riippuen toki reissun pituudesta. Reissuun olen todennäköisesti lähdössä yksin.
Nyt olisinkin vailla teidän kaikkien Japanissa jo käyneiden vinkkejä! Millaisella budjetilla olette reissanneet ja kuinka pitkään? Kannattaako hankkia Japan Rail Pass vai ostaa kertalippuja? Millaisia majoituksia suosittelette? Kuinka hyvin pärjää englannilla vai kannattaako opetella edes jotain perusjuttuja japaniksi? Onko kaupungeissa helppo suunnistaa ihan paperikartan kanssa?
Kaikki käytännön vinkit ja omat kokemukset otan ilolla vastaan, erityisesti liikkumisesta paikasta toiseen ja muitakin nice-to-know juttuja, joita ei tule itse tajunneeksi ennen kuin sen kokee.

lottimus

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • watia.fi
Vs: Japaniin ensimmäistä kertaa!
« Vastaus #1 : 28.01.2019, 02:20:54 »
Moikka! Japanissa on tosi helppo liikkua julkisilla. Toi Japan Rail Passin tarve riippuu ihan siitä, paljonko matkustaa. Tolla suunnittelemallasi reitillä on järkevää esim. lentää Tokioon ja lentää pois Osakasta. Silloin ei kannata ostaa JR-passia. Voit katsoa yksittäisten matkojen hintoja täältä: http://www.hyperdia.com/sp/index.html.en - ilman määrättyä paikkalippua luotijunat on vähän halvempia. Paikan saat kyllä Tokiosta, koska se on päätepysäkki, kunhan menet vaikka 30min aikaisemmin jonottaman, jos on viikonloppu tai pyhä. Arkena päiväsaikaan ne junat tulee harvoin täyteen.

Englannilla pärjää nykyään ihan ok noissa suunnittelemissasi kaupungeissa. Tokiossa ja Kiotossa majoitus on vähän kalliimpaa kuin Nagoyassa ja Osakassa. Hostelleja kuitenkin on, mutta kannattaa tehdä varaukset ajoissa. Syys-lokakuun vaihde ei ole turistien kannalta kuitenkaan ihan niin paha kuin vaikkapa kuukautta myöhemmin, joten uskon, että saat ihan ok diilejä. AirBnB on Japanissa vähän huono, koska uuden lain myötä majoittaja tarvitsee majoitustoimintaansa luvat. Vaihtoehtoja on siis aika vähän. Itse yleensä varaan majoitukset Booking.comin kautta. Yksi vaihtoehto edulliseen majoitukseen on kapselihotelli.

Isommissa kaupungeissa on aika hyvin WiFiä tarjolla, joten kannattaa vaan jättää puhelimessa Google Maps auki ja suunnistaa sillä. Tokion kadut voi olla paperikartan kanssa välillä vähän sokkeloisia, eikä kaikilla kaduilla ole nimiä. Kioto on asemakaavaltaan selkeämpi. Japanilaiset ovat todella avuliaita, joten apua voi aina pyytää.

Mä olen itse työkseni matkanjohtaja Japanissa ja teen matkailuvideoita YouTubeen. Tässä mun Japani-videot - lisää on tulossa tänä keväänä. Terkkuja Japanista! 😊

https://www.youtube.com/playlist?list=PLyYA54oeKBeVMLoST7r1G7YEPqiFN_Dec

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 28.01.2019, 05:44:20 »
Aivan ehdoton sivusto matkan suunnitteluun ja matkan aikana on https://www.japan-guide.com/ Sieltä löytyy paljon tietoa kohteista ja käytännön asioista sekä erilaisia ideoita. Siellä on myös karkea työkalu jolla voi suunnilleen laskea pitkien siirtymien mukaan kannattaako Japan Rail Pass. Hyperdiasta voi laskea tarkemmin, jos jaksaa syöttää kaikki junamatkat. Kun edempänä mainittiin että ilman paikkalippua säästää vähän, huomautan että Hyperdiassa näkyvä "Seat fee" ei ole vapaaehtoisen paikkalipun hinta, vaan pikajunien lisämaksu. Matkan hinta näkyy aina vain "Total" kohdassa ja paikkalipun tai matkustusluokan voi valita valikosta. Siinä on oletuksena normaaliluokan paikka varattuna ja omasta mielestäni se paikkalippu on aika pieni erä pidemmän matkan junalipuissa. Erilliset liput ovat kyllä varsin helppo ostaa, kun katsoo Hyperdiasta tarkkaan mihin juniin liput tarvitsee ja kertoo lippuluukulla. Sujuu helposti vaikka näyttämällä suoraan kännykän tai tabletin ruudulta.

Englannilla pärjää riittävän hyvin, varsinkin jos huomaa ja osaa itse lukea eritasoisella englannilla kirjoitetut kyltit ja muut ohjeet. Wifejä löytyy kohtalaisen hyvin, tosin oma nettiyhteys voi olla mukavampi. Löytyy sekä prepaid data-simejä että vielä helpompia tasku-4g-reitittimiä, joita voi vuokrata. Paperikartoilla pääsee paremmin entisaikojen turistien nostalgiaan välillä vähän eksymällä, mutta niilläkin pärjää. Jos et ota nettiä, Google Mapsin, samoin kuin muidenkin isojen karttasovellusten kanssa on sellainen ongelma, että ilmeisesti joku laki tai lisenssiehto kieltää näitä tarjoamasta varsinaisia offline-karttoja Japanin alueelta. Google kyllä pitää välimuistissa alueet, joita on katsonut, mutta ainakaan viimeksi kun yritin, varsinainen offline-kartta toiminto ei toiminut. OpenStreetMap-projektia käyttävät sovellusket, kuten esimerkiksi MAPS.ME toimivat offlinenakin.

Yksi juuri tuohon ajankohtaan liittyvä huomio on, että juurikin syys-lokakuussa pelataan ympäri Japania Rugbyn MM-kisat ja sen odotetaan houkuttelevan merkittävän määrän turisteja maista, joissa laji on tunnettu. Pelejä pelataan ympäri maata, ja se voi kyllä näkyä ainakin vähemmän suurten pelipaikkakuntien majoituksen saatavuudessa. Kannattaa googlailla sen ohjelmaa samalla kun suunnittelee omaa ohjelmaansa. Ja itse ainakin suosittelen ohjelmaan jotain muutakin kuin ihan pelkkiä miljoonakaupunkeja, esimerkiksi japan-guidesta löytyy varmasti ideoita.

hard

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 28.01.2019, 11:43:01 »
Edellä tulikin jo paljon hyviä neuvoja. Itse suosittelen erittäin lämpimästi kyllä pocket wifin vuokraamista, se ei mahdottomia  maksa (suhteessa koko reissun kuluihin) mutta sitten on netti aina mukana (myös junassa), ei tarvitse erikseen hakeutua wifi:n äärelle. Erittäin kätevä esim. juurikin hyperdiaa tutkiessa (juna-aikataulut), kartoissa, googlessa jne. JR Pass on vähän siinä ja siinä - sen suurin etu on se, että jos matkalla suunnitelmat muuttuvat niin on erittäin joustava tapa liikkua. Eli annan ääneni pocket wifille ja varovaisen suosituksen JR Passille. Majoitukset kannattaa kyllä katsoa etukäteen, etenkin kun siellä on nuo kisat. Muuten, etäisyydet luotijunilla taittuvat yllättävän nopeasti, esim. Kiotosta Hiroshimaan on vain vajaan parin tunnin matka. Jos sinulla on JR Pass niin jonkun tuollaisen sivuretken voi tehdä ihan ex tempore paikan päällä ja matkalla voi katsella wifin avulla japan-guidesta vinkkejä, siellä on hyvin tietoa eri kaupungeista ja nähtävyyksistä.

Ota mukaasi jonkin verran jenejä Suomesta ja nosta sitten paikan päällä lisää. Huomaa, että kaikki automaatit eivät hyväksy ulkomaisia kortteja, mutta esim. 7-11 -kaupoissa on semmoiset automaatit, joista voi nostaa rahaa ulkomaisilla korteilla.

Budjetista on paha sanoa, kun siellä voi elää hyvinkin eri tavoin. Lennot kannattaa tosiaan ostaa meno Tokioon ja paluu Osakasta, niin ei tarvitse ajella edestakaisin. Hotelleja on monen hintaisia, halvimpia yksin matkustavalle ovat ns. business-hotellit, joista saa yhden hengen huoneen ihan järkevään hintaan. Kapselihotellit ovat hyvin edullisia mutta ehkä sinne kannattaa mennä lähinnä yhdeksi yöksi elämysmielessä, se voi olla vähän karu tapa majoittua pidemmän päälle.

Paikan päällä syömiset, juomiset jne. vievät sit rahaa ihan sen mukaan, minkälaisissa paikoissa syö ja juo. Budjettimatkailijalle löytyy kyllä edullisia vaihtoehtoja. Me oltiin siellä perheen kanssa (2 aikuista + 11 v. lapsi) kolme viikkoa ja rahaa meni suunnilleen seuraavasti:

Lennot 568 €/nuppi (meno Fukuokaan ja paluu Tokiosta)
Hotellit n. 4200 €/koko porukka (oltiin ehkä hieman keskitasoa "paremmissa" hotelleissa ja kolmen hengen huoneet oli kalliita)
JR Passit 21 päiväksi n. 400€ per nuppi (näyttää olevan 468€ kolmen viikon passin hinta nyt)
Pocket Wifi 98€ kolmeksi viikoksi

Perillä meni rahaa syömisiin, juomisiin yms. elämiseen n. 320 000 jeniä (about 2700€), eli 128€/pv kolmelta hengeltä (n. 43€/nuppi/pv). Syötiin keskitason ravintoloissa, syömisissä ois päässyt selvästi (useita kymmeniä prosentteja) halvemmallakin, etenkin jos ois hyödyntänyt kauppojen valikoimaa, eikä syödä kaikkia aterioita & välipaloja/kahvia ravintoloissa. Rahan käyttö oli helppo laskea jälkikäteen, kun tiesin, paljonko jenejä otin mukaan, kuinka paljon nostin paikan päällä ja sitten kuinka paljon niitä tuli takaisin Suomeen. En siis pitänyt mitään kirjaa menoista paikan päällä  :D

Yksi pieni mutta erittäin kätevä käytännön vinkki - puhelimen translate toimii myös siten, että otat sillä kuvan japaninkielisestä tekstistä, se sitten suomentaa sen. Muutoinhan translaten käyttäminen siihen suuntaan olisi mahdotonta, kun ei voi syöttää niitä merkkejä. Reissun päällä tulikin otettua paljon kuvia erilaisista teksteistä  :D

Pussikenguru

• Reissaaja
  • Buy the Ticket, Take the Ride. -Hunter S. Thompson
    • Profiili
« Vastaus #4 : 28.01.2019, 16:04:13 »
Kävin Japanissa viime lokakuussa, olin matkalla pari viikkoa. Itse suosittelisin Japan Rail Passin ostamista, jos matkustat useita kertoja (junalla) matkasi aikana. Englannilla pärjää suhteellisen hyvin, niinkuin jo mainittiinkin, mutta kävin mm. Kiotossa muutamassa ravintolassa kaupungin keskustassa, joissa ei puhuttu englantia lainkaan. Ja mitä tuohon nettiin tulee, niin Kiotossa on ainakin kaupungin keskustan kattava KYOTO FREE WI-FI, joka ei vaadi salasanaa ja on ilmainen. Junamatkoilla kannattaa hyödyntää useilta juna-asemilta löytyviä Bento-lounasrasioita, joiden hinta vaihtelee, mutta se johtuu lähinnä ns. rasian ulkoasusta. 5-10 euron hintaan sain itse varsin maittavia ateroita junamatkoillle. Muista vielä, että etäisyydet ovat (varsinkin Tokiossa) pidempiä kuin ne vaikuttaa, ota tämä huomioon esim. iltakävelyä tehdessä.

Kapteeni Tunkki

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 29.01.2019, 00:22:29 »
Kävin Japanissa viime lokakuussa, olin matkalla pari viikkoa. Itse suosittelisin Japan Rail Passin ostamista, jos matkustat useita kertoja (junalla) matkasi aikana.

Break-even on jo kahdessa matkassa.

otl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 29.01.2019, 07:20:36 »
japanissa matkailusta puhuttaessa mainitaan aina junapassi ja sanotaan että junilla pääsee kätevästi. näin toki onkin kaupungeissa ja niiden keskustojen välillä. maaseudulla ja syrjäseuduilla ei julkista liikennettä juuri ole, jos niiden tsekkailu kiinnostaa niin auton vuokraus on käytännössä välttämätöntä. japanissa autoilu on kyllä sekin aika helppoa - GPS puhuu englantia, osoitteet laitetaan puhelin- tai mapcodenumerolla, ja nopeusrajoitukset on alhaisia.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 29.01.2019, 07:40:25 »
Break-even on jo kahdessa matkassa.

Tuo tietenkin riippuu matkojen pituudesta ja passin voimassaoloajasta, mutta yleinen nyrkkisääntö on, että jos tekee Tokion ja Osakan välillä edestakaisen matkan, viikon passi alkaa kannattamaan. Siinäkin pelkät pitkät matkat jäävät vielä hieman alle passin hinnasta, mutta yleensä sen verran tulee matkoja vähintään paikallisjunilla, että se menee siitä yli. Mutta helppo se on laskea kannattaako, koska junalippujen hinnat ovat aina samat.

Travelin_Man

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 30.08.2019, 09:59:16 »
Terve!

Olen suunnitellut reissua Aasiaan lokakuun aikana.  Suunnitelma olisi Japani - Etelä-Korea - Vietnam - Kambodza, ja reissun pituus 6-8 viikkoa. En ole ollut aikaisemmin näin pitkään reissussa, joten ainakin  matkan budjetointi tulee olemaan isommassa roolissa kuin koskaan aikaisemmin. Varsinkin kun alkupään kohteiden hintataso ovat käsittääkseni noin Suomen luokkaa. Budjetti tällä hetkellä tehty karkeasti ensimmäisen 14 mukaan käsittäen Japanin kohteet, joka olisi ~2000 € sisältäen majoituksen, juna+bussi muu liikkuminen, ruuat/juomat ja jotain retkimaksuja. Liekö riittävä...

Isoin kysymykseni koskee kuitenkin sitä, että kannattaako Japanin (Honshu pääosin) kohteista jättää osa pois ja keskittyä  E-Koreaan tai päinvastoin. Tarkoitus olisi viipyä tällä akselilla 2-3 viikkoa. Mitään eritysiä kokemusvaatimuksia ei toistaiseksi ole, mutta tähtäimenä on jonkinlainen balannssi kiirellisten kaupunkien ja rennomman meiningin välillä. Luonnossa patikointi yksi vaatimuksista  :)   Alustava pläni:

Tokio - Nagoya - Kioto - Nara - Osaka - Hiroshima - Fukuoka - Busan - Soul - Lento Hanoihin ?

Ps. Todennäköisesti tulen tiputtamaan osan kohteista pois joka tapauksessa, ettei mene suorittamiseksi   8)

brasileira

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 30.08.2019, 11:32:55 »
hei,

sanoisin. etta nagoya pois listalta ja kandee valita joko nara tai kioto kansain alueelta.

itse kayttaisin japanin-ajan tokio-osaka-kioto-akselilla.

ota muuten huomioon japanin ja korean kiristyneet valit (lentoja on jonkin verran peruttu.)

reflektia

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 30.08.2019, 11:48:54 »
Terve!

Olen suunnitellut reissua Aasiaan lokakuun aikana.  Suunnitelma olisi Japani - Etelä-Korea - Vietnam - Kambodza, ja reissun pituus 6-8 viikkoa. En ole ollut aikaisemmin näin pitkään reissussa, joten ainakin  matkan budjetointi tulee olemaan isommassa roolissa kuin koskaan aikaisemmin. Varsinkin kun alkupään kohteiden hintataso ovat käsittääkseni noin Suomen luokkaa. Budjetti tällä hetkellä tehty karkeasti ensimmäisen 14 mukaan käsittäen Japanin kohteet, joka olisi ~2000 € sisältäen majoituksen, juna+bussi muu liikkuminen, ruuat/juomat ja jotain retkimaksuja. Liekö riittävä...

Isoin kysymykseni koskee kuitenkin sitä, että kannattaako Japanin (Honshu pääosin) kohteista jättää osa pois ja keskittyä  E-Koreaan tai päinvastoin. Tarkoitus olisi viipyä tällä akselilla 2-3 viikkoa. Mitään eritysiä kokemusvaatimuksia ei toistaiseksi ole, mutta tähtäimenä on jonkinlainen balannssi kiirellisten kaupunkien ja rennomman meiningin välillä. Luonnossa patikointi yksi vaatimuksista  :)   Alustava pläni:

Tokio - Nagoya - Kioto - Nara - Osaka - Hiroshima - Fukuoka - Busan - Soul - Lento Hanoihin ?

Ps. Todennäköisesti tulen tiputtamaan osan kohteista pois joka tapauksessa, ettei mene suorittamiseksi   8)
Etelä-Korea on, erityisesti Soul ja Busan, on hauska ja kiinnostava kuin Kotka tammikuussa. Eli 3 päivää per kaupunki riittää helposti. Nagoya on kanssa aika tylsä, ei siellä ole erityisesti mitään näkemistä eli pois vaan. Tilalle vaikka joku onsen fujihakonen alueelta.

Muutenkin tommoinen reissu tulee olemaan aika raskas, itse suosittelisin jakamaan kahtia (japani+etelä.korea ja vietnam+kambodza erikseen).

Travelin_Man

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #11 : 31.08.2019, 11:59:18 »
Perkele kun pyyhkiytyi aikasempi teksi kokonaan pois >:( joten nyt lyhyesti.

Ellei moni muukin ole sitä mieltä että liian kunnianhimoinen reissu tiedossa, niin pysyn alkuperäisessä suunnitelmassa yhdistää nuo"kaksi" matkaa yhdeksi 8) Ihan taloudellisten syiden ja elämäntilanteen vuoksi. Ei tietysti aivan mahdotonta olisi lähteä talvella uudestaan Vietnam/Kambodza, jos esim todella edullisia lento tarjouksia.

Ajattelin kuitenkin teidän suosituksistakin lyhentää Japanin osuutta ~11-14 päivään ja pysyä Tokio - Kioto - Osaka aluella, josta lennot Vietnamiin. Mutta kahtellaan miten homma kehittyy.

« Viimeksi muokattu: 31.08.2019, 12:02:00 kirjoittanut Travelin_Man »

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #12 : 01.09.2019, 08:31:00 »
Suunnittelin ekalla Japanin reissulla Soulin yhdistämistä siihen. Onneksi luovuin. 3 viikkoa Japanissa on vähän. Itse menisin edes pariksi päiväksi pois suosituimmista turistikohteista.

Nagasaki oli mielestäni paljon mielenkiintoisempi, halvempi ja sopivasti rosoisempi kuin Hiroshima.

Seuraavaksi lähdetään enimmäkseen maaseudulle ja pienempiin kaupunkeihin. Reitillä on myös Osaka, joka missattiin viimeksi, sekä Fukuoka.

Ilman muuta erillinen reissu Vietnamiin ym. Sielläkin kolme viikkoa kuluu helposti. Ei kai koko maailmaa tarvitse yhtenä vuonna tai varsinkaan yhdellä reissulla katsella.

Travelin_Man

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 01.09.2019, 10:45:48 »
Kiitos taas hyvistä pointeista! Vielä kaipaisin kuitenkin selkeämpää agrumentointia pidempää settiä vastaan.

Entäpä jos tulen välissä takaisin suomeen sanotaan 1kk räntäsateeseen pyörittelemään peukaloita, jonka jälkeen päätän ostaa uudet lennot ja maksan ~700 euroa ns ylimäärääistä ( vs lennot japanista vietnamiin 100-150€ ). Eikös sekin kuulosta vähän hölmöltä.  Ja vielä mietin kuinka ihmiset jaksavat reissussa, jotka kestävät 2kk tai enemmän?

Otan ehdottomasti vinkkejä nöyrästi huomioon, kun ne ovat hyvin perusteltuja.

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 01.09.2019, 16:43:04 »
Riippuu reissaustyylistäsi. Jos olet aiemmin tykännyt tehdä reissuja tyyliin pari-kolme päivää kohteessa ja sitten eteenpäin niin ehkä nautit samanlaisesta tahdista parikin kuukautta. Tai sitten iskee reissuväsymys jossain välissä ja haluat hiljentää tahtia.

Jos on mahdollista, niin lähde toki useamman kuukauden reissuun äläkä lukitse liikaa kohteita etukäteen. Japanissa on nähtävää vaikka pariksi kuukaudeksi mutta kyllä parissa viikossakin näkee paljon. Japanissa siirtymät paikasta toiseen eivät kestä tolkuttoman kauan eli paikan vaihtaminen helppoa. Vietnamissa on matkustaminen on sitten hieman hitaampaa.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 01.09.2019, 18:02:10 »
Ne, jotka matkustavat useita kuukausia, viipyilevät yleensä jossain paikassa vähän pidempään (pari-kolme viikkoa). Toki Japanin-matkaan voi yhdistää Vietnamin, mutta ei kannata kuvitella ehtivänsä kovin moneen paikkaan, alle viikon stopilla ehkä yksi kaupunki (Hanoi/HCM/Da Nang) ja sieltä joku päiväreissu.

kaj

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 01.09.2019, 18:14:20 »
Kannattaa reissata miten itselle parhaiten sopii. Neuvojia on aina paljon ja kaikilla erilaisia tapoja matkustaa. Monelle on vaikeaa ymmärtää ettei se oma tapa matkustaa ole se mitä muut haluavat.

Japanissa en itse ole käynyt joten sinne en voi vinkkejä antaa.

Vietnamissa olin 10 vuotta sitten 8 päivää ja kävin Saigonit, Da Nangit & Hanoit lävitse päiväretkiä tein sen aikaisiin kaikkiin maailmanperintö kohteisiin. Kiire ei ollut mihinkään.

Sen nyt voin heti sanoa että Vietnam airlines myi ainakin tuolloin 50$ lippuja per siivu esim. Hanoi, Da Nang, Saigon. Kannattaa harkita ellei nyt ole ihan pakollinen tarve istua bussissa muutamaa vuorokautta.

Travelin_Man

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 01.09.2019, 21:02:59 »
Tärkeä maininta on toki, että Kambodzassa olisi tarkoitus viettää yhdessä kaupungissa jopa useampi viikko. Vietnamissakin tarkoitus lähinnä ottaa rennosti liikkua huomattavasti vähemmän kuin Japanissa. Ei tuo huoli matkaväsymyksestä missään nimessä siltikään turha ole, sillä uskon lähes varmasti sitä jossain kohtaa esiintyvän.

P.s.
Ajattelin ensimmäisen kerran tekisin sen, että ostaisin pelkän menolipun. Luulen silläkin olevan oma (positiivinen) merkitys matkan kannalta.

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #18 : 02.09.2019, 13:58:35 »
Itse en ole ollut koskaan pidemmällä ja hitaammalla reissulla, mutta erilaisia tasan kuukauden matkoja on takana vajaa kymmenen. Kuukaudessa ehtii paljon, ja suunnitelmallisuudella ja tahdolla vielä enemmän. Kaikki nuo reissuni ovat ollaat huikeita. Joka kerta on kyllä sen viimeisen reissuviikon aikana ollut myös aika puhki, eikä tuollainen matka mene lomasta. Päinvastoin.

Reittisi kuulostaa sellaiselta, jonka olisin itsekin saattanut viritellä kasaan, mutta nyt sanoisin silti että jos ei ole tarve suorittaa niin älä suorita.

Japanista vielä:
Tokioon varaisin itse 5-7 päivää ellet tiedä valmiiksi, että et viihdy kaupungeissa. Tähän lisäksi esimerkiksi Kioto, josta voi käydä halutessaan päiväreissuilla esimerkiksi Narassa. Näissä kahdessa kaupungissa saa aika hyvin Japani-kliseitä jo ruksittua. Toinen hyvä vaihtoehto on ottaa toiseksi asemapaikaksi Osaka, ja käydä siitä Kiotossa, Narassa ja jopa Hiroshima saa tehtyä luotijunilla siitä päiväreissuna. Onnistuu se kyllä Kiotostakin, ja vaikka kaupunkina se muistuttaa monin paikoin Kouvolaa, on se huomattavasti erilainen olla kuin Tokio. Kiva ryokan Kiotosta viikoksi ja siitä teet pari retkeä eri kohteisiin.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #19 : 04.09.2019, 18:06:01 »
Kiitos taas hyvistä pointeista! Vielä kaipaisin kuitenkin selkeämpää agrumentointia pidempää settiä vastaan.

Entäpä jos tulen välissä takaisin suomeen sanotaan 1kk räntäsateeseen pyörittelemään peukaloita, jonka jälkeen päätän ostaa uudet lennot ja maksan ~700 euroa ns ylimäärääistä ( vs lennot japanista vietnamiin 100-150€ ). Eikös sekin kuulosta vähän hölmöltä.  Ja vielä mietin kuinka ihmiset jaksavat reissussa, jotka kestävät 2kk tai enemmän?

Otan ehdottomasti vinkkejä nöyrästi huomioon, kun ne ovat hyvin perusteltuja.

Ikinä ei ole tullut reissussa koti-ikävä, paitsi kerran krapulassa Viipurissa ja toisen helteessä Milanossa.

Jatka ihmeessä Vietnamiin Japanista, jos sinulla on tarpeeksi aikaa. Itse arvioin vain kolmen viikon olevan minimi Japaniin, reippaalla etenemistahdilla. Tupla-aika menisi helposti, mutta ei ole lomaa eikä tarpeeksi rahaakaan.

Pisin reissuni kesti 5,5 viikkoa. 2 kuukautta menee helposti, mutta minunkin mielestä välillä kannattaa levätä kunnolla.