Italia ja pistorasiat

(Luettu 3879 kertaa)

PossuMaailmalla

• Aloittelija
    • Profiili
Italia ja pistorasiat
« : 22.02.2019, 14:52:01 »
Olen yrittänyt etsiä tästä tietoa vähän mistäkin, myös tältä sivustolta, ja eri paikoissa vastaukset ovat olleet hieman ristiriitaisia. Eli onko jollain varmaa tietoa tarviiko Italiaan lähtiessä adapteria jos ottaa vain C-pistokkeisia laitteita mukaan?

Sen verran ymmärsin, että nuo isot F-pistokkeet eivät välttämättä käy kaikkialla ja tähän varaudun, mutta toimiiko pieni C pistoke myös Italialaisen L-tyypin pistorasiassa? Sellaistakin luin, että Italiasta löytyy pistorasioita joissa toimii sekä C että L, mutten tästäkään ottanut 100% varmuudella selvää, että voiko vastaan kuitenkin kävellä myös pistorasia johon tuo C ei mene. Samalta ne minun silmiini näyttivät ja alun perin oletinkin, että kyllä C tuollaiseen L-pistorasiaan menee, mutta sitten googlettamalla tulikin vastaan keskusteluja, että ei ole laitteet toimineet.

Apua? Ja kiitos ja kumarrus jo etukäteen vastauksista. :)

Zambba

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Italia ja pistorasiat
« Vastaus #1 : 22.02.2019, 17:06:02 »
Olen yrittänyt etsiä tästä tietoa vähän mistäkin, myös tältä sivustolta, ja eri paikoissa vastaukset ovat olleet hieman ristiriitaisia. Eli onko jollain varmaa tietoa tarviiko Italiaan lähtiessä adapteria jos ottaa vain C-pistokkeisia laitteita mukaan?

Wikipedian ja neljässä italialaisessa paikassa yöpymisen perusteella Europlugille (C) ei tarvitse mitään adaptereita.

Käytännössä Italiassa taidetaan nykyisin asentaa samanlaisia Schuko-pistokkeita (F) kuin Suomessakin (tai sekä Schukon että italialaisen kanssa toimivia), vaikka tietysti niitä L-mallejakin on runsaasti asennettuna. L-malleja on itse asiassa kaksi, 10 ja 16 ampeerin versiot.

Europlug (C) on suunniteltu menemään nimenomaan mahdollisimman moniin pistorasioihin, joissa sitä on turvallista käyttää, ja myös pienempi ja hotellihuoneympäristössä yleisempi Italian 10 A L kuuluu näihin. Ilmeisesti Europlugissa on juuri tätä varten hieman pienemmät koskettimet kuin vaikka F:ssä, joka ei menisi L:ään ilman adapteria.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2019, 17:10:37 kirjoittanut Zambba »

Zambba

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 22.02.2019, 17:16:16 »
Taitaa olla vieläpä niin, että Italian 16 A versio ottaa myös 10 A laitteet vastaan (kahdet reiät), eli Europlug toimii jopa sellaisissa.

PossuMaailmalla

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 26.02.2019, 02:06:09 »
Kiitos, tämä vähensi hämmennystä. 😊