Voiko lentoyhtiö kieltäytyä ottamasta "ei matkalaukkua"?

(Luettu 3116 kertaa)

Stinde

• Vieras
Eli olen ottamassa Finnairille Helsingistä Manchesteriin tällaisen "merimiessäkin", joka on kohtalaisen muodoton, koska ei ole täyteen pakattu. Mieleeni juolahti että onko lentoyhtiöillä mitään rajoituksia tällaisista "pussukoista"?  Näyttää lähinnä tältä https://www.varusteleka.fi/fi/product/bw-merimiessakki-ylijaama/34084  . Mitat täytettynä noin 37 x 45 x 75, mikä on aika lähellä maksimimittoja, mutta pussiahan saa painettu kasaan kyllä ja mittaa on kohtuu vaikea ottaa.

Stinde

• Vieras
Vs: Voiko lentoyhtiö kieltäytyä ottamasta "ei matkalaukkua"?
« Vastaus #1 : 26.02.2019, 17:20:32 »
Okei, noin sekunti tämän postaamisen jälkeen tuli mieleen kysyä Finnairilta  ;D. Vastauksena oli "kyllä voi ottaa" ja "riittää kun se menee mittojen tilaan" .  Mutta postatkaa ihmeessä, jos tulee aiheesta kommenttia tai juttuja, ettei ollut ihan turha aloitus.

TO

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 26.02.2019, 17:51:43 »
Kävin aikoinaan hakee samasta puljusta merimiessäkin kun oli niin isoa tavaraa lähdössä retkelle mukaan ettei mahtunut muihin kapaaseihin.
Qatarilla menin ja suu auki tollotin checkingissä kun virkailija selitti matkalaukun mitoista eri tarinaa kuin olin lukenut etukäteen virman nettipalvelusta 10*.
No ei ollut niin millin päälle ja kapaasi sai luvan lähteä mukaan.Perillä taksi ei halunnut nostaa ärsettä jotta säkki olisi pantu takakonttiin joten voi vide mikä homma ottaa kolkytkilone säkki takapenkille ja myöhemmin dösään.

Ei muutes tule ihan heti vastaan turistia jolla samanlainen säkki selässä kuin mulla.
Ja veeleka valehteli säkin koon mulle ja vittuilivat vaan spostissa valitustani.

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 27.02.2019, 10:07:41 »
Saa ottaa. Monilla on rinkkoja, lastenrattaita, soittimia, golfbägejä, fillareita ja vaikka mitä marsuhäkkejä. Joistakin menee erikoismatkatavaramaksu, joistakin ei.

Stinde

• Vieras
« Vastaus #4 : 27.02.2019, 10:18:55 »
Mitä hintaluokkaa tuo erikoistavaramaksu on?

arkienkeli

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 27.02.2019, 12:50:49 »
Eihän tuommoinen juurikaan eroa "lätkäkassista" eli duffelista. Itsellä on Ortliebin 160 litrainen kantoviilekkeillä varustettu retkipussi mennyt mukisematta matkatavarana. Kunhan ulkomitat pysyttelevät sallittujen rajoissa ja paino siedettävänä.

En ole oikeaa matkalaukkua kuskannut koneissa enää kymmeniin vuosiin (paitsi jos on pakko olla ykköspuku mukana). Vain duffeleita koossa 60-110 litraa ja tuo mainittu "expedition sack". Minusta selässä kannettava duffeli tai peräti reppu on paljon kätevämpi kuin perässä raahattava laukku. Etenkin kolmannen maailman maissa (paska ja kuopat kadulla) tai vaikkapa Venetsiassa (siltaportaat 20 metrin välein).

Stinde

• Vieras
« Vastaus #6 : 27.02.2019, 17:09:15 »
Tuo minun on paljon säkimpi kuin kuvan ja sen koko on varmaan yli 200 litraa, mutta tosiaan Finskin chatti sanoi ettei haittaa jos säkin saa vedettyä isoon kokoon, kunhan se tavaroineen mahtuu mittoihin, eli sisältö ratkaisee.