Lentoyhtiön konkurssi. Vakuutusturva?

(Luettu 2907 kertaa)

tapiothetraveller

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Lentoyhtiön konkurssi. Vakuutusturva?
« : 11.03.2019, 10:02:53 »
Tiedän, että konkurssiin menneen lentoyhtiön lippujen maksut pitäisi saada takaisin, jos on maksanut luottokortilla ja että tätä vahinkoa varten on myös olemassa erillisiä vakuutuksia.

Mutta onko olemassa sellaista vakuutusta, joka korvaa muut vahingot jos menomatka peruuntuu lentoyhtiön konkurssin vuoksi. Esimerkiksi jo maksetut majoitukset ja paluumatkan liput eri yhtiöllä?

malta

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Lentoyhtiön konkurssi. Vakuutusturva?
« Vastaus #1 : 06.10.2019, 22:06:24 »
Riippuen luottokortista varauksia on mahdollista perua ilman veloitusta. Toki riippuu myös hotellista minkä on varannut. Amex on varmasti aktiivisesti ulkomailla matkustavalle ylivoimaisesti paras luottokortti.

Lentiyhtiön konkurssit nyt tosin tänä päivänä ovat melko harvinaisia. Vaikeudet on myös usein näkyvissä hyvissä ajoin, joten mielestäni tätä on ehkä hieman turha miettiä. Ainakin jos lentää Euroopassa tunnetuilla yhtiöillä. Norwegian tällä hetkellä on esimerkiksi vaikeuksissa joten itse ainakin vältän heillä lentämistä jos se vain suinkin on mahdollista.

tessuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 07.10.2019, 19:47:12 »
Vähän eri mieltä tosta Norwegianilla lentämisestä. Joo, vaikeuksia on ollut jo pitkään ja Ryanairin toimari innokkaasti ennustaa Norjalaisen konkurssia, mutta ne on tehnyt oikeita säästötoimenpiteitä jo pitkään ja suunta on oikea. Jos kaikki ajattelee noin, eikä varaa lentoja, on konkurssi todennäköisempi. Mä tykkäisin pitää Norjalaisen hengissä, lentää kuitenkin kohtuulliseen hintaan useisiin kiinnostaviin kohteisiin ja on mun mielestä Ryanairia parempi vaihtoehto. Mä siis edelleen niillä lennän. Yritän lentää paljon. Tottakai matkat maksan luottokortilla pahimman varalta, mutta niinpä pyrin tekemään kaikkien lentoyhtiöiden kohdalla.
Alkuperäiseen vakuutuskysymykseen varmaan osaa parhaiten vastata vakuutusyhtiöt. Mulla Eurooppalainen matkavakuutus, ja OP Pohjola ei käsittääkseni korvaa konkurssin vuoksi aiheutuneita kuluja. Ainakin se oli Thomas Cookin kohdalla ensimmäisenä ilmoittamassa sosiaalisessa mediassa, ettei kuluja korvata. :(
Work like you don't need the money, love like you've never been hurt and dance like no one is watching!

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 08.10.2019, 10:40:26 »
Lentiyhtiön konkurssit nyt tosin tänä päivänä ovat melko harvinaisia. Vaikeudet on myös usein näkyvissä hyvissä ajoin, joten mielestäni tätä on ehkä hieman turha miettiä. Ainakin jos lentää Euroopassa tunnetuilla yhtiöillä.

"Lentoyhtiöiden konkurssien määrä kasvussa – taustalla polttoainekulujen nousu ja kiristyvä kilpailu
Tänä vuonna 17 lentoyhtiötä on ajautunut vararikkoon." (Yle 4.10.2019)
https://yle.fi/uutiset/3-11006063
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...