Ekaa kertaa busineksessa

(Luettu 2377 kertaa)

Bryn

• Aloittelija
    • Profiili
Ekaa kertaa busineksessa
« : 31.03.2019, 19:34:27 »
 Onnistun löytämään itselleni lennot  Aasiaan Lufthansan business luokassa.  Aienpaa kokemusta ei luokasta ole joten miten olen nolaamatta itseäni? Mitä pitää tietää tai vaikka pukeutua?  Lounget?  Otanko repun  kuin muutenkin vai joudunko hankkimaan laukun... Kaikki vinkit kelpaavat.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Ekaa kertaa busineksessa
« Vastaus #1 : 31.03.2019, 21:13:11 »
Puhtaat normaalit vaatteet toimivat ihan hyvin. Joissain loungeissa on ainakin paperilla smart casual tason dress code joka käytännössä tarkoittaa että shortseissa, verkkareissa tai sandaaleissa tai vastaavassa saapuvat saatetaan käännyttää. Jos ihan varman päälle haluaa pelata, niin miehellä jonkunlainen kauluspaita voi olla hyvä valinta. Itse lennän yleensä kaikissa luokissa pitkähihaisessa kauluspaidassa ja pitkissä housuissa, koska sellainen sattuu olemaan mukava yhdistelmä kabiinin ilmastossa. On siellä koneen etuosassa ja loungessa pukumiesten osuus ehkä vähän korkeampi kuin muualla, mutta iso osa premium-matkustajistakin panostaa lähinnä mukavuuteen pukeutumisessa.

Reppu toimii busineksessa ihan siinä missä economyssäkin. Suuremmat rajat sekä käsimatkatavaroiden, että ruumaan menevien kanssa voivat tietenkin mahdollistaa jonkun muun matkatavarasetin kuin mitä muuten käyttäisi.

Rentoudu ja nauti tarjoiluista, ei siellä pahasti mokaamaan pysty ellei yritä. Jos olet sellaisella Lufthansan lennolla, jossa on myös ykkösluokka, ei pääse edes kusi nousemaan liikaa päähän, kun on silti vasta toisen luokan matkustaja. Münchenissa tai Frankfurtissa tavallinen business-luokan matkustaja ilman tasokorttia pääsee vasta kolmannen tason Business Loungeen, kun yläpuolella on Senator Lounge kultakorttilaisille ja First Class Lounge (ja terminaali) kovimmalle eliitille. Muutenkaan Lufthansan busineksessa ei mitään ylimääräisiä pokkurointeja juuri harrasteta, mikä on vain hyvä asia, jos hermoilee yhtään sitä osaako itse käyttäytyä.

Kannattaa hieman miettiä mihin Star Alliancen kantakorttiohjelmaan laittaa tuosta reissusta tulevat lentomailit. Niitä kertynee kuitenkin sellainen kasa, että niillä jo yksistään saa hankittua jotain.

Kapteeni Tunkki

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 31.03.2019, 21:27:49 »
Öö... Joissain loungeissa on pukukoodi, mutta siisti chinot / farkut + kauluspaita ja kengät, joissa varpaat on piilossa, on kyllä aina riittänyt.

Oman ekan kerran kokemuksen pohjalta sanoisin, että kannattaa kysyä ja pyytää. Siihen luokkaan kuuluu paljon palveluita, jotka eivät välttämättä tule ihan automaattisesti. Esim. mun moka oli, kun en ymmärtänyt että sivun mittaisesta ruokalistasta sai valita vain mitä halusi - minulle toimitettiin sitten kaikki annokset, tai että en tajunnut että sampanjalista oli avoin koko lennon ajan ja drinkkejäkin olisi saanut.

Seuraavilla kerroilla olen sitten ollut paljon viisaampi.

otl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 02.04.2019, 10:18:19 »
en usko että siihen mitenkään erityisesti tarttee valmistautua pukeutumalla, varsinkaan jos tapoihin ei kuulu kulkea ranta- tai kuntosalivaatteissa julkisilla paikoilla. ite oon aina menny farkuissa ja teepaidassa, ehkä lippis päässä, ehkä käsimatkatavarat kangaskassissa. ei oo tullu mitään sanomista tai nyrpistelyäkään, edes finnairilla. matkustamohenkilökunta opastaa tarvittaessa istuimen säädöissä, ruokatarjoiluissa, jne, kannattaa rohkeasti kysyä.

Kapteeni Tunkki

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 02.04.2019, 13:56:56 »
en usko että siihen mitenkään erityisesti tarttee valmistautua pukeutumalla, varsinkaan jos tapoihin ei kuulu kulkea ranta- tai kuntosalivaatteissa julkisilla paikoilla. ite oon aina menny farkuissa ja teepaidassa, ehkä lippis päässä, ehkä käsimatkatavarat kangaskassissa. ei oo tullu mitään sanomista tai nyrpistelyäkään, edes finnairilla. matkustamohenkilökunta opastaa tarvittaessa istuimen säädöissä, ruokatarjoiluissa, jne, kannattaa rohkeasti kysyä.

Konservatiivisimmissa maissa on kyllä lukenut ihan suoraan loungen säännöissä, mitä vaaditaan pukeutumiselta. Yleensä olen nähnyt juuri pitkiä lahkeita / hihoja, olkapäiden peittämistä tai epämääräisyyksiä, kuten "siisti ulkoasu". Käytännössä kuitenkin smart casual on aina riittänyt.

Hauska juttu sinänsä, kun on ollut päällä ns. konsulttiuniformu, on heitetty Helsinki-Vantaalla Finnairin loungessa paremalle puolelle vaikkei lippu tai status sitä olisi taannutkaan.

reflektia

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 03.04.2019, 17:05:29 »
Itse olen lentänyt bisneksessä rikkinäisissä farkuissa, likaisessa t-paidassa, kahden viikon ajamaton parta ja 4 päivää ilman suihkua -setissä. Ja itseasiassa mulla oli karjaluokan lippu, mutta portilla tuli korotus bisnekseen. Lentoemäntä ymmärsi tilanteen synkkyyden, ja tarjosi riittävästi juotavaa:)

Eli ihan normisetti vaan, niin hyvin menee. Omia eväitä ei ehkä tarvi pakata mukaan, ellei ole kovin nirso.

otl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 04.04.2019, 10:02:45 »
Konservatiivisimmissa maissa on kyllä lukenut ihan suoraan loungen säännöissä, mitä vaaditaan pukeutumiselta. Yleensä olen nähnyt juuri pitkiä lahkeita / hihoja, olkapäiden peittämistä tai epämääräisyyksiä, kuten "siisti ulkoasu". Käytännössä kuitenkin smart casual on aina riittänyt.

re: "smart casual" , yritin tässä juuri sanoa ettei tartte kauluspaitaa pukea matkustusluokan tai loungeenmenon takia, jos nyt ei ole menossa ranta- tai kuntosalivaatteissa.

Kapteeni Tunkki

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 04.04.2019, 15:35:43 »
re: "smart casual" , yritin tässä juuri sanoa ettei tartte kauluspaitaa pukea matkustusluokan tai loungeenmenon takia, jos nyt ei ole menossa ranta- tai kuntosalivaatteissa.

Yesh. Ollaan samaa mieltä, lähestytään varmaan vähän eri suunnista  :)