Kysymyksiä liittyen vakinaiseen oleskeluun ulkomailla.

(Luettu 3949 kertaa)

sinimeduusa

• Aloittelija
    • Profiili
Hei!

Olen harkinnut lähteä reppureissulle EU:n ulkopuolelle useammaksi vuodeksi, jonka aikana tarkoituksena olisi ainakin alkuun hyppiä turistiviisumilla maasta toiseen. Eteen onkin herännyt monta kiperää kysymystä, joihin en aivan selviä nykypäivään päivitettyjä vastauksia ole löytänyt. Mielellään kuulisin mielipiteitä teiltä enemmän kokeneilta ja paremmin perehtyneiltä.

(Virallinen osoite)
 Mitä kannattaisi tehdä virallisen osoitteen kanssa, jonka monet kotimaan tahot vaativat? Vakinaisen ulkomailla oleskelun kriteerit ilmeisesti täyttyvät, joten voinko silloinkin pitää osoitetta ongelmitta esim. perheenjäsenen / poste restanten muodossa? (muut ehdotukset erittäin tervetulleita!)

(Vaki puhelinnumero)
Monet tahot (pankki, kela yms.) vaativat myös puhelinnumeron mahdollista yhteydenottoa varten, joten miten toimia, kun matkustaessa puhelinnumero vaihtuu useasti prepaid -liittymien yms. myötä? Numeron manuaalinen päivitys kaikille tahoille joka kerta, vai kannattaisiko säilyttää kotimaan liittymä ja käyttää reissussa vain wifiä? Tai kenties hankkia toinen puhelin jossa pitää kotimaan liittymää ja numeroa reissun ajan?

(Vakuutus)
3. Suomen vakuutusyhtiöt eivät ilmeisesti myönnä vakuutusta niille jotka asuvat vakituisesti ulkomailla. Mitä vakuutuksia olette ottaneet/suosittelisitte pitkäaikaiselle reissulle, jossa oikeus Suomen sosiaaliturvaan putoaa? Löysin monia kohtuuhintaisia tapaturma- ja matkavakuutuspaketteja, mutta mitä jos sattuukin esim. syöpä tai jokin muu vakava sairaus, joita ei korvata? Voiko silloin helposti palata Suomeen, liittyä takaisin sosiaaliturvan piiriin ja saada suomalaista hoitoa kelakorvauksia hyödyntäen?

(Pankkipalvelut)
4. Mitä pankkeja suosittelisitte vakituisesti ulkomailla asuville kulujen minimoimiseksi? Olen lukenut N26 ja Transferwise Borderless -nimisistä “online bank” vaihtoehdoista, joilla saisi valuutan konversiokulut maksuissa sekä automaattinostot ilmeisesti ilman kuluja? Onko teillä kenties kokemusta vastaavista tai olisiko muita ehdotuksia? Oletteko pitäneet myös kivijalkapankin Suomessa vakituisesti ulkomailla asuessa?

Kiitos etukäteen paljon kaikista vinkeistä ja neuvoista.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä liittyen vakinaiseen oleskeluun ulkomailla.
« Vastaus #1 : 30.07.2019, 22:36:00 »
Mielipideasioita mutta omasta mielestani:

suomen systeemit (pankki, puhelin) kannattaa pitaa voimassa aina ja kaikkialla. eli minne tahansa muutatkin, pida suomen kannyt toiminnassa ja pankkitili avoinna. ensinnakin tarvitset niita, kun kayt suomessa, ja jos vaikka muutatkin takaisin suomeen, on systeemit valmiina. tai jos muutat maahan jossa maksetaan rankyloita, ja saat palkan/palkkion oikeassa rahassa. sen lisaksi sinulle saattaa tulla suomessa maksuja. itse en ole jaksanut alkaa saataa pankkitilien kanssa, vaikka olen asunut ulkomailla pitkaan. suomen tililla ja automaattinostoilla olen toiminut. noita virtuaalitileja on aika lailla, ja ilmeisesti ihmisilla on hyvat kokemukset ainakin tuosta tansferwisen tilista. niita oli muitakin, mutta nyt en muista.

luureja taytyy olla useampi, monessa maassa on hyotya jos on muutaman eri firman sim-kortti.  mulla on talla hetkella viisi sim korttia kolmesta eri maasta, joita kaytan saannollisesti. sen lisaksi esim tavallinen luuri on aika kateva, jos ei paase lataamaan, kun sellaisen latinki kestaa aika kauan. eika hirveesti varasteta. sitten on ainakin noita skype paikallisnumeroja, joita voi hankkia.

vakuutus on ongelma, ja tulee kalliiksi jos ei kuulu kelaan tai ei ole suomessa kirjoilla. kannattaa lukea ehdot tarkkaan, myos sen puolesta mita saa tehda ja mita ei (tyyliin saako olla moottoripyorataksin kyydissa tms). myos jenkeissa kaynti vaikuttaa maksuihin. jotkut vakuutukset kattavat myos muita hoitoja esim mainitsemiasi syopahoitoja mutta niissa on katto. Itse olen kayttanyt eri firmoja, esim world Nomad, Cygna, IMG, enka ole mistaan mitaan korvausta hakenut, jolloin se vakuutuksen hyvyys punnitaan.

uskoakseni suomen kelaan paasee jaseneksi, kun muuttaa suomeen takaisin ja anoo sita. ainakin ennen on paassyt.

sinimeduusa

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 31.07.2019, 23:14:34 »
Mielipideasioita mutta omasta mielestani:

suomen systeemit (pankki, puhelin) kannattaa pitaa voimassa aina ja kaikkialla. eli minne tahansa muutatkin, pida suomen kannyt toiminnassa ja pankkitili avoinna. ensinnakin tarvitset niita, kun kayt suomessa, ja jos vaikka muutatkin takaisin suomeen, on systeemit valmiina. tai jos muutat maahan jossa maksetaan rankyloita, ja saat palkan/palkkion oikeassa rahassa. sen lisaksi sinulle saattaa tulla suomessa maksuja. itse en ole jaksanut alkaa saataa pankkitilien kanssa, vaikka olen asunut ulkomailla pitkaan. suomen tililla ja automaattinostoilla olen toiminut. noita virtuaalitileja on aika lailla, ja ilmeisesti ihmisilla on hyvat kokemukset ainakin tuosta tansferwisen tilista. niita oli muitakin, mutta nyt en muista.

luureja taytyy olla useampi, monessa maassa on hyotya jos on muutaman eri firman sim-kortti.  mulla on talla hetkella viisi sim korttia kolmesta eri maasta, joita kaytan saannollisesti. sen lisaksi esim tavallinen luuri on aika kateva, jos ei paase lataamaan, kun sellaisen latinki kestaa aika kauan. eika hirveesti varasteta. sitten on ainakin noita skype paikallisnumeroja, joita voi hankkia.

vakuutus on ongelma, ja tulee kalliiksi jos ei kuulu kelaan tai ei ole suomessa kirjoilla. kannattaa lukea ehdot tarkkaan, myos sen puolesta mita saa tehda ja mita ei (tyyliin saako olla moottoripyorataksin kyydissa tms). myos jenkeissa kaynti vaikuttaa maksuihin. jotkut vakuutukset kattavat myos muita hoitoja esim mainitsemiasi syopahoitoja mutta niissa on katto. Itse olen kayttanyt eri firmoja, esim world Nomad, Cygna, IMG, enka ole mistaan mitaan korvausta hakenut, jolloin se vakuutuksen hyvyys punnitaan.

uskoakseni suomen kelaan paasee jaseneksi, kun muuttaa suomeen takaisin ja anoo sita. ainakin ennen on paassyt.

Kiitos kaikista vinkeistäsi! Paras idea olisi varmaan pitää perus viestit + puhelut halpis liittymä Suomesta ja sen avulla säilyttää numero sekä data sitten ulkomailta erikseen sim-korttien muodossa.

Eikös myös suomalaisten pankkitilien kortteja käyttäessä kerry ulkomailla aikamoiset kulut automaattinostoista ja valutaanvaihtokuluista ostosten yhteydessä(erityisesti ETA-alueen ulkopuolella)? Tämän takia mietin noita online pankkeja, joista monet mainostavat olevansa kuluttomia nostojen ja ostojen suhteen ympäri maailmaa. Useammalle luurille tulisi myös varmasti hyvin käyttöä!

« Viimeksi muokattu: 31.07.2019, 23:17:42 kirjoittanut sinimeduusa »

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 01.08.2019, 15:53:16 »
Rohkeasti vastailen kaiken spammin keskelle....
Raha-asioissa mielestani kannattaa ajatella kokonaiskuvaa: milla kurssilla, mitka kulut, vaiva ja turvallisuus. seka sita missa olet. esim mun piti saada pieni maksu ETA alueen ulkopuolelle, transferwise ei sopinut. Laskin etta worldremit olisi maksanut saman verran kun kateisnosto visa debitilla. Jos olet lansimaissa, joissa tavalliset korttimaksut toimii hyvin, se voi olla toimiva ratkaisu. tai jossain maassa avata paikallinen tili. Transferwise on hyva rahansiirto operaattori, ja tosta borderless kortista on kuulunut hyvaa.
fb:ssa on sellainen ryhma kuin suomalaiset ulkomailla tms, jossa on paljon jasenia. sielta voi lukea viesteja nailta tiimoilta, ja siina alussa on sticky, jossa on lista eri maissa asuvien suomalaisten ryhmista. myos ulkomailla asuvien suomalaisten blogeja. sielta voi kysella naita tarkemmin sen mukaan mihin menet.
mulla on vuosikausia ollut saunalahden kuluton puhelinliittyma, mutta pikkuhiljaa ovat nostaneet kuukausimaksua. saattaa menna operaattori vaihtoon.

sinimeduusa

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 02.08.2019, 22:34:54 »
Rohkeasti vastailen kaiken spammin keskelle....
Raha-asioissa mielestani kannattaa ajatella kokonaiskuvaa: milla kurssilla, mitka kulut, vaiva ja turvallisuus. seka sita missa olet. esim mun piti saada pieni maksu ETA alueen ulkopuolelle, transferwise ei sopinut. Laskin etta worldremit olisi maksanut saman verran kun kateisnosto visa debitilla. Jos olet lansimaissa, joissa tavalliset korttimaksut toimii hyvin, se voi olla toimiva ratkaisu. tai jossain maassa avata paikallinen tili. Transferwise on hyva rahansiirto operaattori, ja tosta borderless kortista on kuulunut hyvaa.
fb:ssa on sellainen ryhma kuin suomalaiset ulkomailla tms, jossa on paljon jasenia. sielta voi lukea viesteja nailta tiimoilta, ja siina alussa on sticky, jossa on lista eri maissa asuvien suomalaisten ryhmista. myos ulkomailla asuvien suomalaisten blogeja. sielta voi kysella naita tarkemmin sen mukaan mihin menet.
mulla on vuosikausia ollut saunalahden kuluton puhelinliittyma, mutta pikkuhiljaa ovat nostaneet kuukausimaksua. saattaa menna operaattori vaihtoon.
Kiitos taas näistä vinkeistä!

brasileira

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 12.10.2019, 11:25:14 »
heippa sinimeduusa,

oletko mahdollisesti kelan/veroviraston palveluksessa?

sinimeduusa

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 12.10.2019, 19:24:02 »
Missä kontekstissa meinaat palveluksessa?  Kirjoilla olen kyllä.

brasileira

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 13.10.2019, 01:00:23 »
Luin viestisi huolimattomasti, unohda oma kommenttini!

Purkka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 13.10.2019, 18:27:29 »
Periaatteessa, että pystyt oleskelemaan vuosia ulkomailla, sulla täytyy olla silti Suomessa vakinainen osoite ja kotikunta. Tällöin pysyt Suomen sosiaaliturvassa ja matkavakuutus pysyy voimassa (suomifirmojen).
Ilmeisesti tilanne on sama kun minulla, että et aio mitään tukia nostaa ulkomailla reissun ajan? Silloin sun ei tarvitse ilmoittaa  Kelalle mitään, vaikka ne suosittelee että ilmoittaa yli 3kk oleskelussa ulkomailla ei sitä kannata tässä tapauksessa tehdä. On vaan mahdollisimman hissukseen virallisille tahoille ja vakuutusyhtiö ainoa kelle ilmoittaa olevansa reissussa.
Vaihda liittymä halvimpaan mahdolliseen ja osta perusluuri suomisimille.
Pankki on fine asian kanssa, tilille ei tapahdu mitään, ei ne tiiä et oot pitkään ulkomailla.

Mutta kaikki tosiaan vaan, jos olet Suomessa kirjoilla jossain.