tavallisella repulla liikenteeseen?

(Luettu 22519 kertaa)

nauru

• Vieras
« : 21.07.2004, 12:38:02 »
Keskustelua on rinkan koosta, mutta oletteko olleet reissussa ihan tavallisella repulla? Kun ollaan n.pariksi viikoksi menossa etelän maihin, mukaan ei oteta makuupusseja jne. niin mahtuisivatkohan ne kamat ihan reppuun...

Kantomukavuuskin voi tietysti tehdä eron?

TongMuan

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: tavallisella repulla liikenteeseen?
« Vastaus #1 : 21.07.2004, 12:43:14 »
Lainaus käyttäjältä: "nauru"
Keskustelua on rinkan koosta, mutta oletteko olleet reissussa ihan tavallisella repulla? Kun ollaan n.pariksi viikoksi menossa etelän maihin, mukaan ei oteta makuupusseja jne. niin mahtuisivatkohan ne kamat ihan reppuun...

Hyvin ovat ainakin minulla mahtuneet, mutta kannattaa muistaa että matkalla reppuun yleensä tuppaa tulemaan lisää tavaraa. Jos reppu on jo lähtiessä täynnä, kannattaa jättää jotain pois tai ottaa isompi. Pullottavaa pikkureppua on nimittäin ikävämpi kantaa kuin puolityhjää rinkkaa...

terv.
TongMuan

outo_otus

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 21.07.2004, 12:53:47 »
Omat kamani ainakin mahtuvat hyvin noin 30 litraiseen reppuuni. Jos sulla on se reppu jo olemassa, niin voithan "koepakata" sen. Jos yhtään ei jää tyhjää tilaa, niin sitten kyllä tarvitset isomman repun/rinkan (tai vähemmän tavaraa  :D ).
Reppukin kannattaa valita huolella. Leveät pehmustetut hihnat ha pehmusteet myös repun selkäosassa kyllä "keventävät" taakkaa.
os en löydä itseäni täältä, täytyy etsiä muualta.

Lonely rider

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Matkakuvia
« Vastaus #3 : 21.07.2004, 14:20:36 »
Kyllä repun kanssa lyhyemmän keikan heittää helposti. Itse tein reilun viikon matkan ja kaikki tavarat mahtuivat reppuun.

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.07.2004, 16:23:09 »
Oikein mainiosti onnistui! (Kunhan reppu on vain hyvä kantaa!) Itse reilasin viisi viikkoa Haglöfs Tight Pro M 25 litrasella reppulla ja hyvin sujui. Parasta mun mielestä tässä onkin juuri se, ettei tule hamstrailtua matkan varrelta turhaa kamaa mukaan! Pieni reppu on kätevä mm junissa liikkuessa, sillä rinkat on usein leveitä ja remmit yms jää helposti kiinni joka paikkaan. Tätä ei tapahdu repun kanssa. Pienempi kannetava on luonnollisesti usein myös kevyempi. Repulle löytyy yleensä helpommin myös säilitystilaa niin junissa, asemilla (kaapit), taksin takaluukusta jne. Samoin sen kans voi hengailla päivän kaupungilla ilman ett tulee epämukava olo.

Reppumatkailu reppumatkailuksi  :P ! Jane
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

Ziita

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 21.07.2004, 22:28:41 »
Lainaus käyttäjältä: "jane"
Itse reilasin viisi viikkoa Haglöfs Tight Pro M 25 litrasella reppulla ja hyvin sujui.
---
Reppumatkailu reppumatkailuksi  :P ! Jane

PRO MEININKI  8)

en ole viiden viikon mittaisia reissuja tehnyt ilman tukikohtaa, mutta viikko-pari menee miulla ihan hyvin fjällräven kånkenin piskuisella koululaisrepulla (olettaen että talvivaatteita ja makuupussia ei tartte mukana).  Check inissä jouduin sitten kerran selittelemään epäuskoiselle virkailijalle..  :wink:  "joo ihan tosi tämä on ainoa matkatavara ja kulkee käsitavaroissa. Paino 2.5 kiloa." Tosin sillä samaisella reissulla jouduin ostamaan matkakohteesta pikkuisen laukun jonka laitoin paluumatkalla ruumaan, kun menin ostamaan tuliaisiksi pienehkön kivipatsaan. Reppuun olis just just mahtunut mutta paino meni rajan yli.

En usko että kantaisin 30 litraa enempää tavaraa mukana, oli reissu kuinka pitkä hyvänsä. ideaali on, että kaikki kulkee aina käsitavaroissa jos menee lentokoneeseen ja tarkoitus on perillä liikkua paikasta toiseen. Eri juttu sitten jos menee asumaan johkin tiettyyn paikkaan pidemmäksi aikaa.

Tess

• Vieras
Re: tavallisella repulla liikenteeseen?
« Vastaus #6 : 23.07.2004, 13:54:36 »
Lainaus käyttäjältä: "nauru"

Itse reissasin 4 viikkoa repulla, jonne olin tynkenyt vielä pienen teltankin. Ongelmia ei tullut ja jatkossa lähden ehdottomasti repun kanssa, rinkkaa en meinaa raahata mukana. Repun kanssa oli helppo ja mukava kulkea junissa, busseissa ja kaupungilla, kun se ei vie paljoa tilaa.

nauru

• Vieras
« Vastaus #7 : 24.07.2004, 21:47:17 »
No perhana, repuilla sitten lähdetään. Yhdet kengät, kaksi pitkähihaista, yhteiset shampoot jne.- eiköhän me selviydytä! :)
Pikkumutkat matkassa tavaran vähyyden kanssa kestetään, kun mietitään että vaihtoehtona oisi roudata sitä rinkkaa tuolla 30' asteen helteessä...

miumau

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 23.08.2004, 15:27:26 »
minä tyhmä otin 15 kiloa tavaraa matkaan ekalle reililleni... kahden viikon päästä jätin turhat pois ja jatkoin matkaa 30-litraisen repun kanssa. ja enää en muuten sitä isomman tavaramäärän kanssa reissuun lähde!

Oluen ystävä

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 23.08.2004, 19:53:37 »
4 viikkoo 40-litrasella ja viimesenä päivänä ostin neljä pulloa viinaksia tuliaisiks ja hyvin mahtuivat sinne vielä. :D

Lars Stockholm

• Reissaaja
    • Yahoo Instant Messenger - late_l@luukku.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 24.08.2004, 10:12:08 »
Täytyy muistaa, että ihan sille ekalle pidemmälle reissulle monet ottavat mukaan turhaa tavaraa puolen rinkan verran ja muistan kyllä itsekin, että kaikkea tuli otettua JOS sattuisi tarvitsemaan. Sanoisinkin, että eka reissu pitää tehdä sillä ylikuormalla. Tällä tavalla oppii homman kantapään kautta ja ennenkaikkea huomaa mitä todella tarvitsee. Seuraavalla reissulla sitten on jo paljon viisaampi.

Itse lähdin ekalle reissulle 70litraisen rinkan kanssa, mutta viimeisimmän reissuni tein haglöfsin reppu selässä. Mukavuus on aivan eri luokkaa. Suosittelenkin repun kanssa reissaamista tai ainakin sen kokeilemista hieman lyhyemmällä reissulla. Ulkomaillakin on kauppoja, joista saa säilykkeitä ja pussiruokaa  :lol:
=Mun pakko matkustaa on jonnekin, entisestä pois juna vie=-

Thym

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - poleporaca@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #11 : 19.10.2006, 14:48:54 »
Minulla oli viime kesänä puolityhjä rinkka reilillä, kun en sattunut reppua omistamaan. Ensi kesänä lähden repun kanssa, kun vihdoin sain kunnollisen hankittua. Olen tehnyt paljon parin viikon mittaisia vaelluksia Suomessa ja Ruotsissa, ja silloin on rinkalle käyttöä, tunturissa kun ei pääse kauppaan ja pitää saada teltta, makuupussi ja -alusta, kahden viikon ruoat ja keitin ja sen verran vaatetavaraa, ettei palellu tungettua kantamuksiin. Kaupunkioloissa pärjää repulla, erityisesti, jos ei tarvitse telttaa raahata. Eihän se puolityhjä rinkka paljoakaan paina, mutta se koko...
Niin pitkälle kuin tietä riittää ja vieläkin kauemmaksi.

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #12 : 20.10.2006, 09:32:09 »
Ihmiset kantaa ihme kamaa ulkomaille mennessään. Kannattaa mieluummin ostaa paikanpäältä kaikenlaista. Joskus lähdin hiukka vajaa vuoden kestäneelle Aasian reissulle käsimatkatavaroihin mahtuvan kassin kanssa. Rinkka tuli reissun aikana hommattua alle kymmenen euron hinnalla Thaimaasta. Tavara kun lisääntyi matkan aikana.

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 20.10.2006, 10:06:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Rapa-Ripa"
Ihmiset kantaa ihme kamaa ulkomaille mennessään. Kannattaa mieluummin ostaa paikanpäältä kaikenlaista. Joskus lähdin hiukka vajaa vuoden kestäneelle Aasian reissulle käsimatkatavaroihin mahtuvan kassin kanssa. Rinkka tuli reissun aikana hommattua alle kymmenen euron hinnalla Thaimaasta. Tavara kun lisääntyi matkan aikana.

Halvat rinkat ei välttämättä ole pidemmän päälle kovin mukavia kantaa. Mieluummin kannan hyvää, vähän isompaa rinkkaa vaikka puolityhjänä kuin huonosti selkään istuvaa pienempää. Kun viimeksi ostin rinkan, niin ei se ihan ensimmäinen testattu malli tuntunut hyvälle selässä. Eli satsaan hyvään malliin täällä Suomessa jo.

Koitan tietysti välttää turhan kaman mukaanottamista, mutta en myöskään halua ostaa kaikkea pikkusälää matkalla, ja reissun loputtua heittää jotain pikkuroinaa menemään.

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #14 : 20.10.2006, 13:14:30 »
Lainaus käyttäjältä: "pekkapoks"

Halvat rinkat ei välttämättä ole pidemmän päälle kovin mukavia kantaa. Mieluummin kannan hyvää, vähän isompaa rinkkaa vaikka puolityhjänä kuin huonosti selkään istuvaa pienempää. Kun viimeksi ostin rinkan, niin ei se ihan ensimmäinen testattu malli tuntunut hyvälle selässä. Eli satsaan hyvään malliin täällä Suomessa jo.

Koitan tietysti välttää turhan kaman mukaanottamista, mutta en myöskään halua ostaa kaikkea pikkusälää matkalla, ja reissun loputtua heittää jotain pikkuroinaa menemään.

Tuolla reissulla ei tullut rinkkaa kovin pitkiä matkoja kanniskeltua. Eri asia jos lähtee vaellukselle. Riippuu tietysti mihin on menossa mutta itse en lämpimiin ja hintatasoltaan halpoihin maihin mennessäni viitsi lähteä kuin minimivarustuksella matkaan. Parit alushousut ja sortsit ja pari t-paitaa hygieniavälineet + kameraa ja sellaista. Muu yleensä löytyy sieltä.

anskiiskii

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 23.10.2006, 14:22:56 »
Juu, tämä tyttö ei lähde reissuun enää kertaakaan ison rinkan kanssa. Mä en taida olla kunnon matkailija ollenkaan, kun olin riemastunut kun selvisin viikon Roomassa pelkästään 25 litrasella repulla..   :shock:  :oops: Itä-Euroopan reissulla raahasin selässäni varmaan 20 kiloa ja se oli hulluutta vaikka matka taittuikin bussilla eikä rinkkaa tarvinnut ihan hillittömästi edes kannella.

Jokatapauksessa kauhea tavara määrä vie mukavuutta matkanteosta ja ainakin mun mielestä on paljon pienempi stressi sen suhteen, et jos jotain puuttuu (koska yleensä kaikkea saa hankittua matkan varrelta, en tarkoita vaellusta) kuin et raahaa mukanaan kauhean isoa ja painavaa rinkkaa. Se onkin muuten jännää miten asia yleensä mielletään ihan päinvastoin...

Ja vaikka itse onkin tiedostanut että kyllä reissusta voi sitten ostaa jos jotain unohtuu niin käytännössä mukana on silti ollut kaamea määrä roinaa. Ei enää.  :lol:  Sen tosiaan oppii kantapään kautta.
urinko on hyvä kello.

Klazu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 28.10.2006, 20:29:12 »
Olimme juuri 12 päivää reissussa ja kiersimme junalla 5 Länsi-Euroopan maata. Meillä oli kummallakin mukana vain normaalit koulureput. Näillä pärjäsimme oikein hyvin koko matkan. Eli turhasta tavarasta voi huomattavasti karsia ja niin paljon pientä voi ostaa paikan päällä.

Tottakai rinkka on hyvä isolle reissulle, mutta yllättävän monessa tapauksessa se voi olla turhan paljon. Minusta mukaan ei kannata esimerkiksi ottaa mitää, mitä saattaa tarvita vain kerran matkan aikana. :idea:

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 28.10.2006, 21:13:49 »
Minun ongelma tuossa pyrkimisessä pieniin kantamuksiin on halu kantaa mukana ja käyttää useita opaskirjoja, karttoja ym. Noista tulee herkästi painoa ja vievät tilaakin. Samoin kuvauskalusto, videokamera, kinojärkkäri ja digikamera tarvikkeineen vievät tilaa, kerran kannoin kahden viikon Rooman matkalle jalustankin. Olisi monelta aiemmalta kirjoittajalta paljon opittavaa siitä, miten minimoin kantamukseni :? .

Viimeisistä reissuista olen oppinut sen, että erilaisten ruoka, mauste ym. tuliaisten roudaaminen ei ole enää niin tarpeen kuin esim. viitisen vuotta sitten, kun kaikkea saa jo maalaiskaupungin marketistakin (eikä vain Stockan Herkusta, niin kuin ennen).

anskiiskii

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 29.10.2006, 00:42:21 »
Lainaus käyttäjältä: "alan_mies"
Minun ongelma tuossa pyrkimisessä pieniin kantamuksiin on halu kantaa mukana ja käyttää useita opaskirjoja, karttoja ym. Noista tulee herkästi painoa ja vievät tilaakin. Samoin kuvauskalusto, videokamera, kinojärkkäri ja digikamera tarvikkeineen vievät tilaa, kerran kannoin kahden viikon Rooman matkalle jalustankin. Olisi monelta aiemmalta kirjoittajalta paljon opittavaa siitä, miten minimoin kantamukseni :? .

:D No mutta, onhan nuo nyt sentään järkevämpiä ja "kunnon reissumiehen" varusteita, toisin kun mun kaikenmaailman tavara ja vaate, liikaa hygieniatuotteita ja liian isoja pakkauksia jne. En ole "katu-uskottava" reppureissaaja ollenkaan. Mutta, petraan ensi kerralla ihan varmasti!  :)
urinko on hyvä kello.

nala

• Vieras
« Vastaus #19 : 29.10.2006, 10:35:27 »
38-litrainen on osoittautunut mulle täydelliseksi kooksi.. jää yleensä pakatessa vielä sen verran tilaa, että pienet ostokset matkan varreltakin sujahtavat sopuisasti sisään :) + mahdolliset eväät ja juomat. Ainut miinuspuoli reppumallissa on, ettei siinä ole ulkopuolella avoimia sivutaskuja, johon voisi laittaa pienen vesipullon. Sitä on kuitenkin tylsä tonkia repun sisältä.. voisi yrittää ehkä ommella jonkun taskun siihen itse. Myydäänkö jossain mesh-kangasta? :roll: