Kannattaa aina ottaa suoraan yhteyttä hotelliin. Booking.com, Expedia ym kumppanit vievät jopa 20% komission välistä, joten ilman välikäsiä hinta on aina edullisempi. Tuskin 20% edullisempi, mutta jonkin verran kuitenkin. Olen tällä hetkellä australialaisessa resortissa töissä ja ohjenuorana on, että löysipä asiakas netistä mistä tahansa varauskanavasta minkä tahansa hinnan, annetaan aina vähintään muutaman prosentin halvemmalla jos asiakas varaa meiltä suoraan.
Mielenkiintoista. Kun olin Singaporessa ja halusin jatkaa varausta tiskillä, respa käski minun menemään booking.comiin, koska sieltä saisin huoneen halvempaan hintaan kuin tiskiltä.
Toisekseen hakukoneista ei meinaa löytää hotellien omia nettisivuja, koska varauskoneiden haut täyttävät kaikki hakutulokset.
Nairobissa kotimajoitusta bookingin kautta myynyt nainen sanoi bookingin ottavan 15 prosentin komission. En tiedä, onko komissio kovempi suosituimmissa tai kalleimmissa kohteissa.
Kommentoin ensin tuohon hakukoneasiaan, joka runnoo eniten tata minunkin tyonantajan bisnesta. Jos googlella hakee resortin nimella, niin vasta viides sivu on meidan oma kotisivu ja aika harva sinne asti jaksaa scrollata, vaan varaa ensimmaisesta linkista eli Booking.comin kautta (joka viela mainostaa suureen aaneen "parasta hintaa"). Sen komission on meillakin 15%, esimerkiksi Agoda vie 20% ja AirBnB vain 3%.
Aikaa sitten olin suomalaisessa ketjuhotellissa toissa ja nyt kun oikein muistelen, niin siellakin kavi joskus niin, etta asiakas soitti ja pyysi saada huonetta siihen hintaan minka oli nahnyt jossain varauskanavassa. Kuitenkin niita tietynhintaisia huoneita oli varattu tietty kiintio tiettyihin varauskanaviin, eika meilla respaihmisilla ollut oikeutta myyda niita suoraan. Tama tietenkin arsytti soittajaa, joka yleensa oli vanhempi henkilo "eika ossaa sielta intternetista ostaa". Nyt onkin hienoa tama tyoyhteison koko, silla meita on vain mina ja pomo ja kaikesta voi neuvotella. Hallinnoin itse varauskanavien hintoja ja huoneiden saatavuutta, varausehtoja sun muuta.
Kuten joku ylla kommentoinkin, luultavasti siis vain pienemmissa ei-ketju majoitusliikkeissa suoraan buukkaaminen kannattaa. Ja koska ei ikina voi tietaa, hyva ensin tutkia hakukoneilla, mita varaussivut tarjoaa. Onneksi ei ole tehty elamaa liian helpoksi.

(Jos joku on tulossa Broomeen, Lansi-Australiaan ja Habitat Resortiin niin varmasti irtoaa hyva hinta meikalta!)