Turvallisuus

(Luettu 1272 kertaa)

skaterg5

• Aloittelija
    • Profiili
Turvallisuus
« : 22.08.2019, 08:32:11 »
Kuinka olette säilöneet esimerkiksi puhelimen matkalla? Olen menossa varkaista tunnetulle alueelle. Uskaltaako puhelinta säilyttää taskussa kuten suomessakin vai miten säilytätte?

Entäpä hametta käyttäessä. Kaikki tavarat reppuun vaan?

Kapteeni Tunkki

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Turvallisuus
« Vastaus #1 : 22.08.2019, 20:10:31 »
Olen itse pitänyt puhelimen joko syvällä housujen etutaskussa tai takin suljetussa povitaskussa.

Kummastakaan ei ole edes yritetty puhelinta varastaa, vaikka olen kulkenut semiaktiivisilla taskuvarakaiden metsästysmailla.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 23.08.2019, 10:08:00 »
Naispuolinen voi pistaa puhelimen olka/kasilaukkuun, jonka kantolenkki vedetaan paan yli (eli sita ei voi helposti riuhtaista pois). Laukku pidetaan etupuolella ja laukusta pidetaan kiinni kavellessa. Puhelimen voi myos laukussa kaaria paperiin, muovipussiin, kankaaseen tms ettei se heti nay tai tunnu vaarissa kasissa. tai jos siella on salataskuja, taskuja niin sinne sitten.
Myos kannyn koosta riippuen: Itsellani on istanbulin kaduilta ostettuja kirjailtuja kangaspussukoita, joihin pienemmat kannyt mahtuu, ne tuntutvat mukavalta ja nayttavat sopivan kulahtaneelta. Jossain todella hatatapauksessa olen myos pitanyt kannya vaatteiden alla vatsapussissa, missa muuten kulkee kaikki kateiset, passi ja kortit.
En omista kallista kannya, mutta jos omistaisin en taatusti kayttaisi sita missaan hulvattomasti, tai pitaisi muuten nakyvilla. Ja jossain muovipussissa, kirjekuoressa kuljettaminen tms hamaa ainakin alkumetreilla.

pitulo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 23.08.2019, 14:41:58 »
Kiinnostaa tietää, mikä on tämä varkaista tunnettu alue? Nähdäkseni varkauksia tapahtuu kaikkialla, Suomessakin.
Jos ei pärjää ilman käsilaukkua niin paras vaihtoehto on olkalaukku, jolloin laukun voi vetää etupuolelle kuten mpala ehdottaa. Toisaalta kokemukseni mukaan monissa maissa käsi/olkalaukku kiinnittää varkaiden huomiota koska monet paikalliset naiset eivät niitä käytä. Esimerkiksi Meksikossa kävelin yleensä muovikassi kädessä, jossa oli vain vähän rahaa päivän ostoksiin. Kaikki arvokas kuten känny kannattaa jättää hostelin  tallelokeroon tai asuinpaikkaan. Reppu on selkäpuolella, joten ei ole suositeltava arvotavaroille. Vyötärölaukkuun passi, rahat ja känny kun siirtyy paikasta toiseen.

Kapteeni Tunkki

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 23.08.2019, 20:34:12 »
Kiinnostaa tietää, mikä on tämä varkaista tunnettu alue?

No, missä vain missä on sekä paljon höynäytettäviä että riittävästi ihmismassoja eli juuri niitä paikkoja, joista turisteja varoitetaan taskuvarkaista ja muista huijareista, esim. Pietarin Metro (lähinnä Nevski prospektin alla olevat välit), La Rambla Barcelonassa ja Budapestin 5. piiri.

Nähdäkseni varkauksia tapahtuu kaikkialla, Suomessakin.

Kyllä, mutta toisissa paikoissa se vaan on paljon yleisempää kuin toisissa.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 23.08.2019, 20:43:01 »
Mä olen aika huoleton kännykän kanssa. Kannan sitä mukana joka paikassa, koska silloin kun järkkäri ei ole mukana se on mun kartta, kamera ja kello ja onpa puhelimen kotelossa yleensä yksi maksukorttikin. Jos en lähde kauas, kulkee puhelin joko kädessä, reisitaskussa tai hameen taskussa. Muuten mulla on olan yli laukku. Koskaan mua ei ole (vielä) yritetty ryöstää tai varastaa mitään, vaikka liikun joka paikassa yksin. Yleensä Afrikassa tai Aasiassa. Etelä-Afrikassa paikalliset kävivät sanomassa, että pitäisi huolta kamerastani (järkkäri pitkällä putkella) mutta vaikea sitä on piilossakaan pitää kun mun matkojen yksi tarkoitus, on ottaa paljon kuvia, joten kamerakin kulkeen yleensä kädessä. Olen kai niin iso, ruma ja pelottava, ettei kukaan ole koskaan vielä yrittänyt mitään  ;D

Majapaikkojen tallelokerot on mulle ihan turhia, tosin yleensä niissä paikoissa missä yövyn ei sellaisia olekaan.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 24.08.2019, 14:11:56 »
Kiinnostaa tietää, mikä on tämä varkaista tunnettu alue? Nähdäkseni varkauksia tapahtuu kaikkialla, Suomessakin.
...
Toisaalta kokemukseni mukaan monissa maissa käsi/olkalaukku kiinnittää varkaiden huomiota koska monet paikalliset naiset eivät niitä käytä. ...
en tieda onko silla valia mista paikasta on kyse mutta euroopassa ainakin paakaupunkien metrot. kehitysmaissa torit, konsertit ja muuta vakipaljoudet.
suomalainen on yleensa suomalainen vaikka voissa paistaisi, jopa euroopassa normi-suomituristin erottaa valtavaestosta. kukaan ei luulisi meikalaista meksikolaiseksi tai afrikkalaiseksi, joten silla ei ole valia miten paikalliset laukkuansa kantaa. kaikki myos olettaa etta lansimaalaisilla on enemman rahaa, hienommat pelit kuin esimerkiksi paikallisilla, joten kiinnostusta riittaa.

pitulo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 24.08.2019, 15:41:07 »
Niin. Kyselin tuon varkaista tunnetun alueen perään koska minulta ei vielä ole nyyssitty mitään ulkomailla mutta ranteessani olevan kellon menetin muutama vuosi sitten Eerikinkadulla Hesassa kun minulta tuli kysymään tietä ulkomaalainen mies. En vieläkään pysty ymmärtämään, miten hän onnistui varastamaan kelloni. Huomasin tapahtuneen noin viiden minuutin päästä ja hän oli tietty häipynyt huitsin nevadaan.
Mielestäni suomalaisia ei kannata yleistää ulkonäön perusteella tiettyyn kategoriaan. Suomalaisista löytyy nykyään montaa erilaista etnistä taustaa. Oman kokemukseni perusteella minua ei ainakaan tähän mennessä ole tunnistettu normi-suomituristiksi ulkomailla. Yleensä minua luullaan saksalaiseksi, joskus sveitsiläiseksi, Venäjällä kuten myös Suomessa venäläiseksi.

pahakyy

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 25.08.2019, 09:42:03 »
Hyvä ketju, ja Pallis elää.
Multa nyysittiin reppu Helsingin Kalliossa eilen, ulkomailta ei koskaan mitään (paitsi kaikki Joburgissa)

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 25.08.2019, 10:20:41 »
Kyllähän suomalaisetkin varastelevat. Taskuvarkauksia meillä kyllä tehtailevat lähinnä nuo tuonti-taistot ja -mirandat. Joskus ollut baltiankin liigoja.