Oslo

(Luettu 57167 kertaa)

buio

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Oslo
« Vastaus #60 : 18.10.2012, 18:11:06 »
noh, eihän tuo ole kun pitempi taksimatka yöllä lähiöön tai pullo jotain parempaa. Ja halvemmaksi kaksi tuntia viidellä kympillä tulee kuin  kolme päivää viidellä sadalla...

Itse olen sitä mieltä, että loman pitää voittaa kotiolot. Jos se loma on muutamasta eurosta kiinni, jään mielummin kotiin. Vaikka tämä on väärä foorumi siihen, niin ihmettelen silti aina, että ihmiset on valmiita matkustamaan maapallon toiselle puolelle epämukavasti ja asumaan ties missä lävissä -lomalla.

Oslo toki on normaalille palkansaajalle kaikella mittapuulla kallis- mutta itse esim. vietin siellä sitten vähän lyhyemmän loman.

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #61 : 21.10.2012, 23:46:19 »
Pääaseman vieressä on hulppea oopperatalo, josta voit siirtyä esim. pääkävelykatua pitkin Kuninkaan linnalle ja takiaisin puolessa tunnissa

Hmm. Minulla on hieman sellainen kutina persiissä, että tuohon kävelyyn menee jonnin verran kauemmin, ellei halua hiki hatussa pistää tossua toisen eteen. :)  Karl Johans Gate on kuitenkin pituudeltaan sen 1,5 km. Ja on siitä oopperatalolta pieni matka rautatieasemallekin. Vai meinasitko, että metrolla takaisin asemalle kuninkaanlinnan edustalta?

Kolmen tunnin vaihtoajalla en kyllä lähtisi moista yrittämään. Eri asia, jos olisi useampi tunti käytettävissä.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #62 : 22.10.2012, 08:34:24 »
Pääaseman vieressä on hulppea oopperatalo, josta voit siirtyä esim. pääkävelykatua pitkin Kuninkaan linnalle ja takiaisin puolessa tunnissa

Hmm. Minulla on hieman sellainen kutina persiissä, että tuohon kävelyyn menee jonnin verran kauemmin, ellei halua hiki hatussa pistää tossua toisen eteen. :)  

Parhaat tarinathan syntyvät kaikenlaisista epätoivoisista yrityksistä. En silti tiedä, miten reilua on antaa vilipittömästi kysyvälle ihan pähkähulluja ohjeita.

Itse aion tuhlata useita päiviä (ja varmaan useita satasiakin) marraskuiseen Osloon, joten meille toiminee hyvänä alkuverryttelynä ehdotettu lenkki.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

buio

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #63 : 22.10.2012, 15:33:03 »
äh, joo.
  K.J gatea riittää toki kävely yhteen suuntaan -eli lentokenttäjunalla pääsee  kansallisteatterin asemalle, josta 15 minuuttia lyllerrystä asemalle. Lentokenttäjunan "terminaalista" on suoraan ovelta kävelysilta oopperatalolle, joten se homma toimii.

Mielestäni parasta Osloa on kliseisesti Aker Brygge ravintoloineen. Se antaa kuvan, millainen Ruoholahti olisi voinut olla.
Jos haluaa mukavampaa ilmapiiriä, kannattaa Linnan puiston pohjoisreunalta seurata Hegdehaugsveieniä kohti Bogstadveieniä.
Koko Frogner (alue Slottsparkenin ja Frognerparkenin välissä) on todella mukavaa aluetta sivukatuineen: hienoja/pittoreskeja asuinkatuja ja kivijalkaputiikkeja/kahviloita.

Jos taasen etsii hippi/hipsterimeininkiä, kannattaa suunnata Grüneløkkaan asemasta pohjoiseen.

kiva ylläri turistille Oslossa on, että ruotsilla pärjää hyvin. Tämä johtuu siitä, että todella suuri osa ravintoloiden ja kauppojen työläisistä on "köyhiä" maahanmuuttajia itänaapurista.

« Viimeksi muokattu: 22.10.2012, 15:40:37 kirjoittanut buio »

sunshineen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #64 : 22.10.2012, 18:30:04 »
Ainakin kysymykseni on aiheuttanut keskustelua. ;D Päätin jäädä kentälle odottelemaan seuraavaa lentoa ja ihan hyvin se aika sielläkin kului. Pitää tehdä joskus reissu pelkästään Osloon, kun tässä sai jo hyviä vinkkejä.  :)

eljon

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #65 : 07.11.2012, 08:37:55 »
Oslo oli mukava pidennetyn viikonlopun vierailu paikka. Itse kävin lokakuussa reissussa. Oslo Pass oli kätevä, mutta ehkä hieman hintava. Itse ostettiin vaan matka kortit ja käytiin niissä museoissa jotka kiinnosti.
Itse voisin suositella Fram museota (napamatkailuun erikoistunut) ja Kon Tiki-museota (hieman trooppisemmat vedet). Hyvin ruokkii seikkailunhalua tälläiselle pallontallaajalle. Olivat muuten mukavasti molemmat vierekkäin.
Vigeland puisto oli kyllä parasta antia ja siellä olisi mennyt useampikin päivä veistoksia katsellen ja kuvaillen.. Suosittelen jos veistostaide yhtään puhuttelee.
Gronnerlockan alueelta sai sopuhintaisia huoneita ja on tosiaan pienen bussimatkan päässä keskustasta. kyllä sinne käveleekin, mut mukavampi ehkä surauttaa bussilla.. riippuu tietysti vuodenajasta ja reissaajasta :D
Vielä budetti reissaajalle vinkiksi voisi sanoa että Oslossa on helppo harrastaa myös Geocatchingiä.... :) Näkee hauskoja ja sellaisia paikkoja joissa ei ehkä muuten tulisi koluttua.

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #66 : 12.11.2012, 21:10:27 »
Vigeland puisto oli kyllä parasta antia ja siellä olisi mennyt useampikin päivä veistoksia katsellen ja kuvaillen.. Suosittelen jos veistostaide yhtään puhuttelee.

Todellakin. Vigelandsparken (eli oikealta nimeltään Frognerparken) on aivan mahtava paikka, erityisesti kesällä. :)  Talvikeleillä myös vaikuttava ja paljon hiljaisempi, mutta toki kesän vehreydessä on se oma viehätyksensä... Myös se puistossa sijaitseva museo on vierailun arvoinen.

Oslo on Pohjoismaiden pääkaupungeista useamman käyntikerran perusteella minun ehdoton suosikkini, sillä se on Helsingin ja Reykjavíkin tavoin helposti kierrettävissä omin jaloin. Sopivan kompakti, mutta silti löytyy nähtävää yllin kyllin. Kaikki museot kannattaa ehdottomasti käydä kiertämässä! Ja jos vain on aikaa ja rahaa, niin risteilyreissua Oslosta Köpikseen suosittelen. Koko vuonon ja kaupungin kauneus esiintyy siinä satamasta loitotessa aivan uudessa valossa...

emali

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #67 : 27.02.2016, 22:35:05 »
Yllättävän vähän -ja vanhaa!- keskustelua Oslosta. Ei kai se nyt niin mielenkiinnoton ja persoonaton paikka ole, vaikka kallis onkin. Olisko kenelläkään tuoreempia juttuja Oslosta? Ravintolasuosituksia, käytännön vinkkejä jne?
Tripsterin Oslo-oppaan lueskelin jo, mutta kesää varten opiskelisin mielelläni kokemusperäistä käytännön tietoa Oslosta. Liekö siellä kirppareita?

emmielina

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #68 : 06.03.2016, 13:42:11 »
Kävin viimeeksi reilu vuosi sitten kunnolla Oslossa. Mukava kaupunki – ja paljon kivempi kuin mitä muistinkaan.

Itse tykkään Grünerløkkan alueesta. Se on tosi hipsteri, mutta sellaisena sopiva viikonloppureissun hengailuun.

Ravintolasuositus: Villa Paradiso -pizzeria.

Etnisissä ravintoloissa on ihan siedettävät hinnat. Kannattaa suunnata niihin, jos haluaa syödä ulkona. Kaikkialla Norjassa kaikkein kamalin pettymys ja riisto löytyy muka-halvoista paikoista eli pikaruokaloista ja Peppe’s Pizzoista. Vältä siis viimeiseen asti ketjurafloja. Ainakin Grønlandin kaupunginosasta löytyy etnisiä paikkoja. Se on kävelymatkan päässä keskustasta.

Blå Söndagsmarknad on ihan ok ja siinä lähistöllä on myös kiva kallis kauppahalli (Mathallen Oslo) ja muuta löydettävää, kun kävelee joen rantaa pitkin.

7elevenistä saa ostettua vuorokausilipun, joka kannattaa jos matkustaa useamman reissun ratikalla tai bussilla.

Itse tykkään kiertää taidemuseoita Oslossa. Ne eivät edes ole yleensä pahan hintaisia. Uuden oopperan näköalaterassi oli todella hieno yllätys, vaikka se kuulosti kohteena tosi tylsältä.

Vigelandparken puisto patsaineen on outo, mutta ehkä just siksi näkemisen arvoinen.

Kampen-alue oli myös hieno ja täynnä pieniä vanhoja taloja. Luulisin että sieltä saattaisi löytää myös kahvilaa ja muuta kivaa. Me ei ehditty enempää tutkia, mutta jätettiin auto sinne, koska saatiin vinkki että Kampenista on viikonloppuisin helppo löytää ilmainen parkkipaikka.

hard

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #69 : 03.01.2020, 11:22:59 »
Lähden toukokuussa Osloon yhdelle keikalle ja siinä olisi mahdollisuus viettää keikkapäivän lisäksi yksi kokonainen vuorokausi "luppoaikaa" seudulla. Nopea kysymys: kannattaako alkaa tutkia Osloa matkakohteena vai tehdä joku pieni päiväretki jonnekin lähiseudulle. Löytyykö mitään järkevää kohdetta suht läheltä? Keikkapäivänä pystyn päivällä kiertelemään kaupungilla, keikka on vasta illalla. Mutta tuo keikkapäivää edeltävä päivä on vapaa, siinä voi tehdä mitä vaan...

brasileira

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #70 : 09.01.2020, 10:43:27 »
vaikka viimeisin kayntini on jo vanha, niin miksei vaikkapa kon tiki-museo?  tai aker brygge?

hard

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #71 : 10.01.2020, 17:49:17 »
Joo, tuossa museossa voisi käydä keikkapäivänä, siinä on sopivasti aikaa (eli käytännössä koko päivä - keikkapaikan ovet aukeavat klo 20). Sen kokonaisen vapaan päivän aikana taas voisi harkita jotain ulkoilua, luonto kiinnostaa ja jostain googlailin, että Oslossa on ulkoilualueita ja -reittejä.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #72 : 11.01.2020, 08:34:07 »
Oslossa on todella paljon vihreätä. Itse olen käyskennellyt jossain siellä pohjoisemmassa joen varrella ulkoilureiteillä. Oliskos ollut Grunerlokasta jotenkin eteenpäin, en muista.
Sitten siellä on kanssa kaikenmaailman saaria. Olen käynyt yhdellä, en tietenkään sitäkään nimeä muista. Saari ei ollut mielestäni kummoinen mutta se laivaretki oli hieno.
Jos säät on huonot, niin kuin Oslossa usein tuppaa olemaan, kannattaa olla suunnitelma B.