Matkailun myytinmurtajat

(Luettu 1037 kertaa)

jokuli

• Reissaaja
    • Profiili
Matkailun myytinmurtajat
« : 15.10.2019, 21:34:15 »
Aloitetaanpa toinenkin ketju, kun täällä on nykyään varsin vähän varsinaista keskustelua ja haastetaan samalla muut murtamaan edes pari matkailun myyttiä. Matkailuun liittää paljon erilaisia myyttejä, omanlaisiaan inttitarinoita. Osa vähemmän matkustaneista saattaa ottaa näistä turhankin paljon huolia kannettavakseen, mikä näkyy esim. viime aikaisissa keskusteluavauksissa.

Yhdysvaltoihin matkustamisen vaikeus on mielestäni yksi matkailun yleisimmistä myyteistä. Suomalaisen passin omaavan ja Länsi-Euroopasta Jenkkeihin matkustavan perusturren ei todellakaan tarvitse olla huolissaan. Parin kerran kokemuksella tämä ehkä hivenen Tallinnan laivareissua haastavampi, mutta silti yksi helpoimmista. Pohjois-Amerikan osalta vain Tanska (lue Grönlanti) on helpompi. Siellä ketään ei voisi vähempää kiinnostaa erityisesti pohjoismaalaisen vapaan matkustusoikeuden piirissä olevat. Meksikossa jonot pitkät ja lomakkeita syynätään huolella. Kanada on isoista maista ehdottamasti haasteellisin. Pari kertaa sielläkin käyneenä vähintään pari tuntia menee ja kysymyksiä satelee. Kaikki virkailijat olleet kyllä todella ystävällisiä. Yhdistyneissä kuningaskunnissa (lue Bermudalla) kyselyt menivät nopeasti, mutta matkatavaroiden tarkkaan syynäämiseen meni aikaa. Pohjois-Amerikan haasteellisen kolkka on kuitenkin Ranska (Saint-Pierre), jonne oli lähes mahdotonta päästä. Tähän myyttiin toki disclaimer, jos olet matkustamassa Yhdysvaltojen presidentin p*ersläpimaaksi luokittelemasta maasta tai ilman suomalaista passia, niin Yhdysvaltoihin pääsy voi todellakin olla haastavaa.

Toisena esimerkkinä voisi nostaa Transnistriaan matkustamisen vaikeuden. Sinne matkustamisesta on täällä oma ketjukin, jossa tosin paljon jo vanhentunutta tietoa. Alueelle on helppo ja edullista matkustaa marsulla. Jo rajalla kaikki ovat äärimmäisen ystävällisiä, vaikka yhteistä kieltä ei olisikaan. Alueella liikkuessa sekä marsuissa että isommissa busseissa aivan kaikki ovat valmiit opastamaan turren oikeaan paikkaan ja lähes loukkaantuu, jos tyrkytät tästä hyvitystä. Mitään turistihuijauksia en huomannut. Moni on ilmoittanut saaneensa vain 10 tunnin oleskeluluvan alueelle. Ehkä tässä jokin väärinkäsitys tai säännöt muuttuneet, mutta itse sain kyllä 10 päivän oleskeluluvan, jota ei tarvitse käydä rekisteröimässä missään. Majoitus alueella hintaansa nähden hyvätasoista.

W-hi

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Matkailun myytinmurtajat
« Vastaus #1 : 17.10.2019, 09:54:34 »
Singaporella myös välillä pelotellaan, että ei siellä uskalla tehdä mitään ja kaikki on kielletty. Itse en kokenut mitään kyttäysmeininkiä, ja sielläkin on erilaisia kaupunginosia. Sliipattu keskusta on aika todella erilainen kuin vaikka Little India. Tuntuu että siitä sakko- ja kieltohommasta on tehty yksi Singaporen "nähtävyyksistä".

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 18.10.2019, 22:04:08 »
Kun kerron käyneeni Pohjois-Koreassa niin aika usein saa kysymyksiä siitä, kuinka vaikeaa tai vaarallista se oli. Moneen kertaan olen vastannut, että yksi helpoimmista ja turvallisimmista reissuista, jonka olen tehnyt. Ainakin silloin, jos toimii kiltisti matkatoimiston ryhmän oppaiden ohjeiden mukaisesti. Ja ihan omatoimisestihan tuohon maahan on turha edes yrittää.

Israeliin liittyvät tarinat kuumottelusta immigrationissa osoittautuivat ainakin osittain todeksi, kun muutama vuosi sitten päädyin johonkin hämmentävään kuulusteluun siksi, että passissani oli paljon leimoja (joista osa oli muslimimaista)

Transnitriasta olen samaa mieltä. Oli helppo reissu vailla mitään hässäköitä. Kun en erikseen muuta pyytänyt niin minä sain v. 2018 tuon 10h oleskeluluvan. Käsittääkseni pitäisi olla joku hotellivaraus ainakin jotta saisi pidemmän leiman.

wellu1979

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 19.10.2019, 06:32:19 »
Minulle ainakin azerbaizanin tullimuodolliset olivat helpot mutta oudot, vaikka olin käynyt Armeniassa. Junassa ei tarkastattettu laukkuja. Herra tarkastaja käski, nouseen ylös kysy mistä olen. Sitten tuijoteltiin minuutti pääsenkö baariin eiku maahan. anto passin ja lähti matkoihinsa. Lentokentällä ketään ei kiinnostanut missä olin käyny.
puhummme sinun kieltäsi

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 19.10.2019, 14:44:48 »
Vähän kannattaa tietysti mietiskellä omaakin habitustaan, kun näitä myyttejä lähtee murtamaan. Muslimimaissa matkaillut yksinäinen backpacker saanee Israelin rajalla hivenen erilaista kohtelua kuin ikääntynyt herttaisesti hymyilevä pariskunta Raamattu kainalossa.  ::)

WinstonDD

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 11.11.2019, 11:06:23 »

Israeliin liittyvät tarinat kuumottelusta immigrationissa osoittautuivat ainakin osittain todeksi, kun muutama vuosi sitten päädyin johonkin hämmentävään kuulusteluun siksi, että passissani oli paljon leimoja (joista osa oli muslimimaista)

Meillä Israeliin mennessä kyselyissä meni n. 3min ja sisääntulokortti käteen, lähtiessä sitten menikin n. 30min kuulusteluissa ja 15min kamojen penkomisessa, ja molemmilla oli uusi passi jossa ei ollut leimoja. Mutta toisaala en kokenut tätä mitenkään kuumottavaksi tilanteeksi millään tapaa.