Tsekin pikkukaupungit

(Luettu 23740 kertaa)

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Tsekin pikkukaupungit
« Vastaus #20 : 20.12.2011, 20:56:25 »
Jos jaksat käytellä foorumin hakua, löydät tarinaa ainakin Cesky Krumlovista, ehkä myös C. Budejovicesta ja kylpyläkaupungeista (joita et listannut). Kaikki kokemukset aikaväliltä helmi-lokakuu, ja vanhoja, joten en viitsi toistaa itseäni.

edit: typo
« Viimeksi muokattu: 23.12.2011, 12:10:52 kirjoittanut Neiti Q »
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #21 : 22.12.2011, 19:06:37 »
Kiitos kaikille avusta! Eikohan sekin viela selvia millaista majoitusta Trebic ja Stramberk-akselilta loytyy (vai loytyyko mitaan). Isommista paikoista en ole huolissani, majoitusta varmasti loytyy. Ja kylpylakaupungit jatan talla kaynnilla valiin...jo suunnittelemieni paikkojen kiertaminen kahdessa viikossa tuntuu melko tiukalta, voipi olla etta jotain joudun jattamaan pois.

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #22 : 31.08.2013, 22:38:51 »
Jatkampa tänne....

Viime Tsekin käynnilläni jäi tuo Stramberk and Sipka-luola näkemättä. Josko nyt, reilun viikon päästä, sekin asia korjautuisi. Mutta tarvitsen hiukan viisaampien apua: olisin jatkamassa matkaa Krakovaan, osaisiko joku sanoa miten se onnistuisi? Linkkejä busseista tms. olisi kiva nähdä. kiitos jo etukäteen jelpistä.

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #23 : 27.09.2013, 21:59:29 »
No en edelleenkään ehtinyt Stramberkiin, joskus tulevaisuudessa sitten. Mutta selvisi, että Ostravasta pääsee sekä junalla (hitaampi ja taitaa aina olla vaihto Katowicessä?) että bussilla Krakovaan. Helpoiten Stramberkista Ostravaan pääseen vaihdolla Studenkan kautta.

reppumatkaaja

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #24 : 25.10.2013, 04:43:46 »
Tässä viestiketjussa on ollut erinomaisia vinkkejä, mutta en huomannut mainittavan Plzeniä. Se on kaunis pikkukaupunki, mutta nähtävää on mielestäni vain päiväksi. Teimme sinne päiväretken Prahasta junalla. Matka kestää reilut kaksi tuntia, ja vuoroja on useita päivässä. Kannattaa käydä Pilsner Urquellin panimolla, vähintäänkin maistamassa kuuluisaa olutta ehdottoman tuoreena

reppumatkaaja

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #25 : 26.10.2013, 03:11:13 »
Vielä yksi kaupunki, joka tuli mieleeni on Hradec Králové, jossa tosin en itse ole käynyt, mutta tuttavani ovat sitä kehuneet. Se on vanha yliopistokaupunki, jolle opiskelijaelämä antaa oman värinsä.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 28.10.2013, 17:15:13 »
Tässä viestiketjussa on ollut erinomaisia vinkkejä, mutta en huomannut mainittavan Plzeniä.

Mä en laske 100 000 asukkaan teollisuuskaupunkia kauniiksi pikkukaupungiksi maassa, jossa on oikeasti idyllisiä pikkukaupunkeja joka sormelle :)

Jos menee Plzeniin, kannattaa ajoittaa käynti niin, että ehtii panimon opastetulle kierrokselle ja pääsee maistamaan suodattamatonta olutta hyisissä kellareissa. Toinen oluenystävän kohde sijaitsee kaupungin keskustassa, missä on oluelle omistettu museo.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

Boheemi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 28.10.2013, 18:40:27 »
Vielä yksi kaupunki, joka tuli mieleeni on Hradec Králové, jossa tosin en itse ole käynyt, mutta tuttavani ovat sitä kehuneet. Se on vanha yliopistokaupunki, jolle opiskelijaelämä antaa oman värinsä.

Hradec Králové on vajaat 100000 asukkaan kaupunki, joten ihan pikkukaupungista ei ole kyse (suhteellinen käsite toki).

skugga

• Vieras
« Vastaus #28 : 21.03.2015, 13:19:55 »
Reppureissuun kesällä, nyt kun Norwegianin superalesta sai kalastettua menopaluun reilulla satasella. Kohteet on Prahan lisäksi Ceske Budejovice, Cesky Krumlov ja Brno, josta matka jatkuu Slovakian puolelle. Brno on noista mulle ihan uusi tuttavuus, CB.ssä ja CK:ssa oon käynyt 10 vuotta sitten ja Prahassa talvella 13.
Olisko heittää hyviä vinkkejä tuonne Brnoon? Mukavia 8ei hienoja) ruokapaikkoja tai erityistä näkemistä? Aika pitkälle tulee varmaan vaan fiilisteltyä kaduilla ja pällisteltyä (kameran linssin läpi) maisemia. Noiden muidenkin osalta tiedot varmaan kaipaa päivitystä.  ;D majoitukset on buukattu keskustasta, ja junilla liikutaan. Lapsia varmaan kiinnostaisi leikkipuistot/alueet, jos jollakin on sellaisista tietoa?

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 10.05.2015, 21:03:20 »
Minäkin oon suuntaamassa viikoksi Tsekkeihin, Prahassa ajattelin pyöriä pari päivää ja sitten joko Ostrava-Olomouc-Brno -akselille tai etelään Ceske Budejoviceen ja tähän kuuluisaan Cesky Krumloviin. Tuo Karlovy Varykin kuulosti tosi mukavalta, yritä tässä nyt päättää : ) Kutna Hora on onneksi jo viime reissulla nähty. Vaikea suunnitella kun en ole varma tekeekö matkaseura oharit vai ei, siten ei ole tullut vielä majoitustakaan mietittyä.

Boheemi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #30 : 11.05.2015, 07:09:16 »
Reppureissuun kesällä, nyt kun Norwegianin superalesta sai kalastettua menopaluun reilulla satasella. Kohteet on Prahan lisäksi Ceske Budejovice, Cesky Krumlov ja Brno, josta matka jatkuu Slovakian puolelle. Brno on noista mulle ihan uusi tuttavuus, CB.ssä ja CK:ssa oon käynyt 10 vuotta sitten ja Prahassa talvella 13.
Olisko heittää hyviä vinkkejä tuonne Brnoon? Mukavia 8ei hienoja) ruokapaikkoja tai erityistä näkemistä? Aika pitkälle tulee varmaan vaan fiilisteltyä kaduilla ja pällisteltyä (kameran linssin läpi) maisemia. Noiden muidenkin osalta tiedot varmaan kaipaa päivitystä.  ;D majoitukset on buukattu keskustasta, ja junilla liikutaan. Lapsia varmaan kiinnostaisi leikkipuistot/alueet, jos jollakin on sellaisista tietoa?
Ihan mukava pikkunähtäväyys Brnossa: http://www.gotobrno.cz/en/the-ossuary-of-st-james-church
Kirkon lähellä kohtuullisen hyvä panimoravintola (hotelli) http://brnorestauracepivnice.hotelpegas.cz/english-about-alehouse/
Todella upea (ei ihan Prahan tekniikan museon veroinen kuitenkaan) Brnon tekniikan museo: http://www.technicalmuseum.cz/lang/en/
Jos aikaa on, niin kannattaa poiketa: http://www.moravskykras.net/en/punkva-caves.html
(lyhyt paikallisjunamatka + paikallisbussi)

skugga

• Vieras
« Vastaus #31 : 12.05.2015, 22:12:14 »
Hei kiitos! Tuo tekniikan museohan vaikuttaa kiinnostavalta. Prahan vastaavassa oon käynyt, mut se on mun makuun jo liiankin suuri.

Uimapaikkoja oon yrittänyt etsiä, mutta tsekeissä ei vissiin harrasteta luonnonvesissä puljaamista?

Boheemi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #32 : 14.05.2015, 12:24:41 »
Hei kiitos! Tuo tekniikan museohan vaikuttaa kiinnostavalta. Prahan vastaavassa oon käynyt, mut se on mun makuun jo liiankin suuri.

Uimapaikkoja oon yrittänyt etsiä, mutta tsekeissä ei vissiin harrasteta luonnonvesissä puljaamista?
Ongelma on vähän siinä, ettei Tsekissä ole juuri luonnonjärviä, jonkin verran ihmiset pulikoivat varmasti joissa, ja tekojärvissä. Maauimaloita ja vesipuistoja kyllä löytyy, omaa kokemusta ei valitettavasti ole.

Lech

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #33 : 14.05.2015, 20:52:20 »
Adršpach on paikallisten suosiossa, mutta se on sitten tosiaan kirjaimellisesti Puolan rajalla enkä tiedä saako sielläkään uida.

Zenika

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #34 : 11.09.2016, 11:02:31 »
Itse asustelin kuukauden verran Liberecissä kun odotin asunnon vapautumista Prahasta. Kaunis kaupunki, vanhoja kauniita rakennuksia ja erityisesti kaupungintalo on upean näköinen.
Käymisen arvoinen paikka on Ještěd-vuori ja vuoren huipulla oleva TV-torni, maisemat on aivan uskomattomat! Englantia Liberecissä ei kyllä oikein puhuta.

wellu1979

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 09.11.2019, 10:09:41 »
Mitäs voisin tehdä tänæän Brnossa? Zoo on ehkä liian kaukana ja viereinen katakombi ei ehkä kiinnosta kun eilen kävin spilberkin rytmissä. Ratikassa en ole käynyt ku harvakseltaan on lippu automaatteja
puhummme sinun kieltäsi

otl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #36 : 10.11.2019, 19:21:57 »
Mitäs voisin tehdä tänæän Brnossa? Zoo on ehkä liian kaukana ja viereinen katakombi ei ehkä kiinnosta kun eilen kävin spilberkin rytmissä. Ratikassa en ole käynyt ku harvakseltaan on lippu automaatteja

kiertokäynti starobrno-panimolla mendlovo-aukion huudeilla tai mies van der rohen suunnittelema villa tugendhat, unescon maailmanperintökohde?

wellu1979

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #37 : 11.11.2019, 07:46:24 »
no kävin nelosen ratikan päätepysäkillä :D ja sen yhen kirkon katakombissa katselemassa pääkalloja. Tugendhatin talon terassilla kävin nappaamassa kuvia ja vakoilin ikkunasta mitähä sisällä on(ilmaiseksi). pääsylippuhinnoista jaksan aina narista mitähän 12e olis ollu. ymmärtääkseni siellä siellä on suoria kulmia ja 2000-luvun valkoista arkkkitehtuuria.
puhummme sinun kieltäsi