ekaa kertaa pidemmälle reissulle

(Luettu 3409 kertaa)

ressireissari

• Aloittelija
    • Profiili
ekaa kertaa pidemmälle reissulle
« : 21.10.2019, 12:39:22 »
Olen joulukuussa lähdössä ensimmäistä kertaa vähän pidemmälle reissulle yksin. Matkasuunnitelma on karkeasti seuraavanlainen:
-Trans-siperian junalla Mongolian kautta Pekingiin (2vk)
-Kiinassa viikko, Japanin Okinawalla viikko ja Taiwanissa viikko.
-Australia/uusi-seelanti/tasmania 1kk
-jenkkilä 1kk, los angelesista junalla/bussilla new yorkiin ja sieltä lento Suomeen.

Ja sitten niitä kysymyksiä, mitkä mieltä painaa:
-onko tuo trans-siperian juna keskellä talvea aivan tuhoon tuomittu idea?
-viisumit, onko väliä missä järjestyksessä noita hakee? Meinaan että tykkääkö tyyliin venäläiset kyttyrää jos mulla on ESTA haettuna tai antaako jenkit Estaa jos passissa on tuore venäjän viisumi? Tuskinpa ongelmia?
-Estaan liittyen mitkä lentoyhtiöt kuuluu visa waiver -ohjelmaan? Finski ainakin, mutta nyt en ole menossa jenkkeihin Suomesta, vaan todennäköisesti Australiasta.
-Tuo aasian kohteiden järjestys mietityttää. Juna pysähtyy Pekingiin. Kannattaako mennä ensin Okinawalle vai Taiwaniin? Näiden jälkeen matka jatkuu Australiaan.
-Entä meno jenkkeihin? Pääseekö Aucklandista hyvin Losiin? Ylipäätään haluaisin edestakaisin hyppelyä välttää.

-Vaatetus. Mahdollisimman vähällä kampemäärällä olisi tarkoitus kulkea, esimerkiksi kengät mietityttää, mitkä olisi mahdollisimman soveltuvat kengiksi. Sellaiset, mitkä ei ole liian kuumat helteellä, mutta joilla voi myös vähän kävellä poluillakin ja vieläpä millä kehtaa jonkun kerran mennä ravitsemusliikkeeseenkin sisään. Onko mahdoton tehtävä yksillä jalkineilla?
-Onko jenkeissä helmi-maaliskuussa kylmä? Chicago/New york leveysasteilla suurin piirtein pohjoisimpana kuljen, tarvitaanko talvikamppeita?

-reissuni ajoittuu Joulun ja uuden-vuoden päälle. Onko tällä mitään merkitystä tuolla itä-aasiassa, missä niihin aikoihin olen? Vaikuttaako länsimainen joulu kiinalaisten/jaappanin poikien aikatauluihin/hintoihin tai muuhun mitenkään?

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: ekaa kertaa pidemmälle reissulle
« Vastaus #1 : 21.10.2019, 16:40:19 »
Jahas, klassikkoaloitus. Tällä kertaa ei sentään jännitä ihan hirveästi? Popparit esiin sitten vaan.

W-hi

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 21.10.2019, 16:44:35 »
Jahas, klassikkoaloitus. Tällä kertaa ei sentään jännitä ihan hirveästi? Popparit esiin sitten vaan.

Hohhoijjaa, pitääkö aina vittuilla? Tässähän oli ihan oikeasti hyvin muotoiltuja kysymyksiä, eikä pelkkää kertokaakaikkimahdollinentietoheti. Ja vaikka tulis toistoa jo foorumilla käsiteltyihin asioihin niin eikös se ole hyvä vaan, että tulee päivitettyä ajankohtaista tietoa? Mun mielestä on hyvä, että tulee eloa tänne palstoille.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 21.10.2019, 17:11:10 »
^ Ei aina pidä vittuilla, mutta öh, luepa nuo kysymykset ajatuksella läpi uudelleen.  :o

ressireissari

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.10.2019, 17:44:32 »
Jos ei ole vastauksia, kannattaako kirjoittaa mitään? Mikä tuossa aloitusviestissä oli niin perseestä? Tämä aloitus taisi olla "tyhmät kysymykset" otsakkeen alla. Eikö tänne siis saa laittaa tyhmiä kysymyksiä? Tarvitseeko vastavuoroisesti vastaajan tunnustautua idiootiksi alkamalla heti vittuilemaan?

Visa waiver -kuljetusyhtiöiden listan löysin jo itsekin, siihen ei tarvitse enää vastata.

Tuo viisumien hakujärjestys mietityttää. Esim. Mongolian viisumia varten sanotaan selkeästi, että passissa tulee olla sekä venäjän että kiinan viisumit entuudestaan. Miksi muillakin mailla ei voisi olla vastaavia ehtoja? Jenkit ja venäjä ovat jatkuvasti tukkanuottasilla milloin mistäkin, joten voisin hyvin kuvitella heitä kiinnostavan sellaiset ulkomaalaiset ihmiset, jotka reissaavat molemmissa maissa.

Ja kyllä mä mielelläni kuuntelisin kokeneempien mielipiteitä tuosta kohdejärjestyksestäkin. Varsinkin kun haluaisin välttää lentämistä mahdollisimman paljon. Australiaan täytyy lentää, samoin oseaniasta jenkkeihin ja jenkeistä kotiin. Kaikki muut välit menen mielelläni jollain muullakin kulkuneuvolla. Siksi sujuva järjestys olisi hyvä.

wellu1979

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 21.10.2019, 18:15:00 »
- 2 viikossa hel-pekingiiin
- viikko okinawalla
- 1 kk 3 maahan

ei ihan korreloi

momondo.com voi esim aloittaa noitten lentojen etsimisen
puhummme sinun kieltäsi

ressireissari

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 21.10.2019, 19:21:43 »
- 2 viikossa hel-pekingiiin
- viikko okinawalla
- 1 kk 3 maahan

ei ihan korreloi

momondo.com voi esim aloittaa noitten lentojen etsimisen
Anteeksi kuinka?

Tuo trans-siperian junamatka kestää n. pari viikkoa kun teen yhden tai pari pysähdystä matkalla. Etkai sitä kyseenalaista? Manner-Kiinassa olen kertaalleen jo aiemmin käynyt, joten sitä en tällä kertaa ala sen enempää koluamaan. Pekingin tienoilla ajattelin Kiinan muurilla piipahtaa, mutta muuten tuo Kiinan viikko menee hitaaseen siirtymiseen Okinawalle (tai Taiwaniin). Nuo Okinawan ja Taiwanin saaret ovat sen verran pieniä, että eiköhän viikko per saari riitä suurin piirtein. Ja nuo kestot on "noin" kestoja. Minulla on aikataulun puitteissa varaa joustaa muutamilla päivillä suuntaan jos toiseen.

Appet

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 21.10.2019, 22:58:30 »
Aikoinaan tämä oli hyväkin foorumi, jossa apua uskalsi kysyä "tyhmistäkin" asioista (jopa oikealla alueella!), kysymyksiin vastattiin ja aiheita oli mielenkiintoista lukea sellaisenkin, joka ei kyseiselle alueelle ole reissua suunnittelemassa. Tässä aloituksessa oli pitkästä aikaa asiaa ja reissufiilistä. Onnistuuko jostain asetuksista määrittää, keiden kirjoittamia viestejä ei itse tarvitse nähdä? Jos ei, voisiko kyseisen toiminnon ystävällisesti lisätä?

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 22.10.2019, 00:48:44 »
Tuossa avauksessa on niin moni asia pielessä, että on vaikea nähdä sen olevan muuta kuin trollaus.

- Trans-Siperia talvella voi olla hyvä idea, jos tykkää -50C pakkasista. Joku tykkää, useimmat eivät.
- ESTA haetaan netistä, joten se ei näy Venäjän viranomaisille, eikä mahdollinen Venäjän viisumi näy ESTAa hakiessa USA:n viranomaisille.
- Visa waiver ei riipu lentoyhtiöstä, vaan kansalaisuudesta.
- Okinawan ja Taiwanin välimatka on noin 300 km, joten on ihan sama, meneekö Peking-Okinawa-Taiwan-Australia vai Peking-Taiwan-Okinawa-Australia. Kummin nyt vaan sattuu löytymään halvemmat lennot.
- Lentoja Aucklandista Losiin voi etsiä hakukoneella.
- Jos on tarkoitus mennä Siperiaan talvella ja Australiaan kesällä, niin juu, aika vaikea on selvitä yksillä kengillä.
- Chicagon ja New Yorkin ilmastodiagrammit olisivat löytyneet googlaamalla samassa ajassa kuin kirjoitit kysymyksen tänne. Varmaan ne talvikamppeet kannattaa ottaa mukaan, jos Siperiaankin aiot.
- Joulu ei ole yleinen vapaapäivä Kiinassa ja Japanissa, joten aukioloihin se ei vaikuta. Tämä kuulunee yleissivistykseen. (Lentohintoihin se toki voi vaikuttaa, koska moni länsimainen expat matkustaa kotimaahansa).

brasileira

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 22.10.2019, 03:49:52 »
Joulu vaikuttaa Okinawan osalta lentoihin, koska jenkkisotilaita matkustaa kotieihinsa. Japanilaisten osalta uusi vuosi vaikuttaa paljonkin seka maan sisaisiin etta kv-lentoihin. Ehka jarkevaa olisi menna PEK-NAHA-TAIPEI ja sielta Ausseihin (ellet halua yhdistaa vaikka Singaporea suunnitelmiisi). Et liene kylmanarka, mutta Okinawalla ei ole joulukuussa rantakelit (ainakaan mun mielesta).

(sori, jos meni ohi..)

ressireissari

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #10 : 22.10.2019, 14:20:11 »
Tuossa avauksessa on niin moni asia pielessä, että on vaikea nähdä sen olevan muuta kuin trollaus.

- Trans-Siperia talvella voi olla hyvä idea, jos tykkää -50C pakkasista. Joku tykkää, useimmat eivät.
- ESTA haetaan netistä, joten se ei näy Venäjän viranomaisille, eikä mahdollinen Venäjän viisumi näy ESTAa hakiessa USA:n viranomaisille.
- Visa waiver ei riipu lentoyhtiöstä, vaan kansalaisuudesta.
- Okinawan ja Taiwanin välimatka on noin 300 km, joten on ihan sama, meneekö Peking-Okinawa-Taiwan-Australia vai Peking-Taiwan-Okinawa-Australia. Kummin nyt vaan sattuu löytymään halvemmat lennot.
- Lentoja Aucklandista Losiin voi etsiä hakukoneella.
- Jos on tarkoitus mennä Siperiaan talvella ja Australiaan kesällä, niin juu, aika vaikea on selvitä yksillä kengillä.
- Chicagon ja New Yorkin ilmastodiagrammit olisivat löytyneet googlaamalla samassa ajassa kuin kirjoitit kysymyksen tänne. Varmaan ne talvikamppeet kannattaa ottaa mukaan, jos Siperiaankin aiot.
- Joulu ei ole yleinen vapaapäivä Kiinassa ja Japanissa, joten aukioloihin se ei vaikuta. Tämä kuulunee yleissivistykseen. (Lentohintoihin se toki voi vaikuttaa, koska moni länsimainen expat matkustaa kotimaahansa).
Myös tässä vastauksessasi on monta asiaa pielessä. Ei tämä lähellekään näin yksioikoista ole.

Siperian pakkasista minäkin olen kuullut, MUTTA Siperia on helvetin iso alue ja tuo juna kulkee pääasiassa etelä-venäjällä ja etelä-siperiassa. Karttapallosta katsottuna suurin piirtein samoilla leveysasteilla kuin Puola ja Saksa. Sielläkinkö on -50C pakkasia? Ainakin minä olen tähän asti olettanut, että nuo kovat pakkaset ovat Siperian pohjoisosissa. Lisäksi tuo on lähinnä junamatka, eiköhän siellä junassa jonkinlaiset lämmittimet ole, vaikka pihalla olisikin kylmä. Jos pari päivää vietän matkan varren kaupungeissa, missä on vähän kylmempää. Mieluummin palelen sen aikaa kun roudaan kolmeksi kuukaudeksi talvikamppeet.

ESTA on sähköinen, sen tiesin. Samalla se tarkoittaa sitä, että tiedot ovat mahdollisesti myös venäjän viranomaisten saavutettavissa. Toisaalta en ole koskaan ESTAA hakenut, joten en tiedä tarvitseeko siihen syöttää passin tietoja, esim. siinä olevia viisumeita?

Visa waiver RIIPPUU myös lentoyhtiöstä. Sen lisäksi, että pitää olla tietyn maan kansalainen, maahan pitää saapua myös ennalta määritellyllä lentoyhtiöllä. Joita nyt onneksi näytti olevan helvetin pitkä lista. Mutta sitä listan pituutta en tiennyt, ennen kuin selvitin asian.

Nuo Okinawa ja Taiwan. Kuten sanoin, kuljen mielelläni muillakin kulkuneuvoilla kuin lentäen. Siksi sillä on merkitystä, kummalle saarelle kannattaa ensin mennä. Pääseekö manner-kiinasta lautalla Okinawalle? Jos pääsee, mistä kaupungista? Kummalta saarelta saa helpommin lennon Australiaan, sekin vaikuttaa kumpi kannattaa jättä viimeiseksi jne. jne. Ei 300km välimatka ihan olematon sentään ole. Varsinkaan Pekingistä katsottuna, josta matkani saarille jatkuu.

Tottakai minä tiedän, että lentoja voi etsiä netistä. Siinä tulee vaan äkkiä runsaudenpula. Reitin matkustaneilta löytyy helposti kokemuksen tuomia ehdotuksia, mistä ja minne kannattaa lentää. Minun karkea suunnitelmani on Sydney/Auckland-Los Angeles, mutta siitä ei ole vielä mustaa valkoisella. Yhtä hyvin reitti voisi olla vaikka Wellington-San Fransisco tai jotain muuta. Kertokaa jos hyvää tietoa löytyy.

Yleisesti ottaen huomauttaisin, että tämä on edelleen tyhmät kysymykset -osion keskustelun avaus. Miksi hemmetissä tällainen osio palstalla on, jos moderaattoreiden taholtakin suhtaudutaan näin halveksivasti kokemattoman reissaajan ehkä tyhmiinkin kysymyksiin? Kyllä minä sen tiedän, että kaikkeen näihin löytyy vastaukset netistä kun vaan jaksaa penkoa. Mielelläni silti kysyn suoraan tietoa, sikäli kun joku haluaa vastata.

brasileira

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 22.10.2019, 14:54:56 »
eli mille okinawan saarista olet menossa https://en.m.wikipedia.org/wiki/Okinawa_Islands ?
kuten kai ymmartaakseni ihan ystavallisesti kirjoitin, niin mikali kohteesi on taiwan-okinawa-matkasi jalkeen australia,  lentaisin taipeista. ehka joitain risteilylaivojakin on.
se, milla leveysasteilla joku paikka on, niin ei suoraan korreloidu lampotiloihin.
meu deus 8)

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 22.10.2019, 15:20:29 »
^^ Fokus näyttää olevan vahvasti oleellisessa, kuten tietty voi olettaakin. Onnea vaan valitsemallesi tielle. :o

ressireissari

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 22.10.2019, 16:11:42 »
eli mille okinawan saarista olet menossa https://en.m.wikipedia.org/wiki/Okinawa_Islands ?
kuten kai ymmartaakseni ihan ystavallisesti kirjoitin, niin mikali kohteesi on taiwan-okinawa-matkasi jalkeen australia,  lentaisin taipeista. ehka joitain risteilylaivojakin on.
se, milla leveysasteilla joku paikka on, niin ei suoraan korreloidu lampotiloihin.
meu deus 8)
Edellisenkin vastauksesi luin, kiitos siitä. Tarkoitus olisi tosiaan tuolle Okinawan "pääsaarelle" mennä, missä Nahan kaupunkikin sijaitsee. Rantakelien puuttuminen ei haittaa. En ole rannalla löhöilevää tyyppiä ollenkaan. Alustavasti olen itsekin päätynyt siihen, että menen ensin Okinawalle ja Taipeista sitten kohti Australiaa.

Täytyy tuota trans-siperiaa vielä miettiä. Se oli alunperin koko reissuni lähtökohta, mutta saattaa tosiaan olla että se kannattaisi tehdä joskus myöhemmin kesäaikaan erikseen. Lentämällä suoraan Aasiaan saisin pari viikkoa lisää aikaa kierrellä muita kohteita ja välttyisin kahden tai kolmen maan viisumirumbalta. Kyseinen junamatka kyllä toisaalta houkuttelee ja on ollut mielessä monta vuotta. Jos jätän sen nyt väliin, se saattaa jäädä iäksi väliin.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 22.10.2019, 21:37:37 »
ESTA on sähköinen, sen tiesin. Samalla se tarkoittaa sitä, että tiedot ovat mahdollisesti myös venäjän viranomaisten saavutettavissa. Toisaalta en ole koskaan ESTAA hakenut, joten en tiedä tarvitseeko siihen syöttää passin tietoja, esim. siinä olevia viisumeita?

Teoriassa on mahdollista, että FSB/GRu saa käsiinsä sähköisen ESTA-hakemuksen, tai on murtautunut USA:n viranomaisten tai lentoyhtiöiden järjestelmiin ja saa tiedon sieltä, mutta aika turvallisesti voi sanoa, että eivät käytä moista kykyä yksittäisen matkailijan viisumihakemuksen käsittelyyn. Tai jos epäilet että kiinnostat niin paljon, suosittelsin jättämään Venäjän väliin kokonaan. Jenkkejä kiinnostavat käynnit eräissä Lähi-Idän ja Afrikan maissa, mutta Venäjästä eivät välitä sen enempää.

Lainaus
Visa waiver RIIPPUU myös lentoyhtiöstä. Sen lisäksi, että pitää olla tietyn maan kansalainen, maahan pitää saapua myös ennalta määritellyllä lentoyhtiöllä. Joita nyt onneksi näytti olevan helvetin pitkä lista. Mutta sitä listan pituutta en tiennyt, ennen kuin selvitin asian.

Uskallan tarkistamatta sanoa, että jokainen säännöllistä reittilentoliikennettä Yhdysvaltoihin harjoittava lentoyhtiö löytyy VWP-hyväksyttyjen lentoyhtiöiden listalta. Jos meinaat vuokrata yksityiskoneen, kannattaa tarkistaa kyseisen charter-yhtiön tilanne.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 23.10.2019, 07:54:42 »
Uskallan tarkistamatta sanoa, että jokainen säännöllistä reittilentoliikennettä Yhdysvaltoihin harjoittava lentoyhtiö löytyy VWP-hyväksyttyjen lentoyhtiöiden listalta.
Joo, ja jos nyt jotenkin kummallisesti onnistuu pääsemään Yhdysvaltoihin ESTA:n kanssa hyväksymättömällä lentoyhtiöllä, siitä taitaa tulla enemmän vaikeuksia lentoyhtiölle kuin matkustajalle.  ::)

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #16 : 24.10.2019, 19:15:15 »

En nyt henk.koht. mitenkään erityisemmin rakasta pakkasta, mutta olen aina ollut sitä mieltä, että trans-sib kesällä on huijausta. Eli helmikuu oli oma valintani ja sainkin sitä Siperiaa sitten ihan koko rahalla.

Sen voin siis aloittajalle sanoa, että vaikka kuinka olisi samaa leveyspiiriä Puolan ja Saksan kanssa, niin hitusen oli eri lukemat taulussa, kuin mihin olen koskaan törmännyt helmikuisilla Puolan tai Saksan reissuilla (useampi reissu on kokemusta niistäkin molemmista). Eli ei sinne kannata missään tropiikkivetimissä lähteä kokeilemaan, koska se -30°C ryyditettynä Siperian läpi puhaltavine jäätävine tuulinen on ihan vtun kylmä sää. Junassa toki lämmitys toimii ja siellä pystyy (tai ainakin pystyi, uudemmista junista ei ole tietoa) oman kokemukseni perusteella hengailemaan vaikka shorteissa ja t-paidassa.

KaisaN

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - knuolioj@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #17 : 26.10.2019, 03:22:12 »
Ensinnäkin: Esitän omasta puolestani vastalauseen vittuilulle, erityisesti moderaattorina toimivan taholta. Kysymyksissä ei vikaa. Toki niitä oli paljon yhteen viestiin, ja suuren vaivan näkee se, joka noihin kaikkiin vastaa. Foorumilla ei kuitenkaan tällaisiin viesteihin hukuta, ja jos hukuttaisiin, silloinkin voisi kritiikin esittää rakentavasti. Just my 2 cents.

Trans-Siperian reissusta: En näe ongelmaa tehdä sitä talvella. Olen itse matkustanut jouluaikaan paikkaan nimeltä Hanti-Mansisk, rataa Tobolskiin(kohan se oli) ja sieltä pohjoiseen. Tuolloin Ilma oli suomalainen, luokkaa -5, ja hiihtämässäkin käytiin. Ne Siperian oikeasti kylmät paikat tosiaan sijaitsevat pohjoisempana, Trans-Siperian varrella on Pohjois-Suomen talvi. Se riippuu leveysasteiden lisäksi myös ilmastotyypistä. Esimerkiksi Irkutskissa näkyy tammikuun keskilämpö olevan -18, mikä on toki rapsakka, mutta kyllähän siinä suomalainen pärjää. "Oikeasti kylmällä" alueella, Oimjakonissa, vastaava lämpötila on -46. Siellä puolestaan itse haluaisin käydä ihan vain kokeakseni tuon.

Eri juttu tosiaan, kuinka vähissä vaatteissa tuonne kannattaa lähteä. Junassa tarkenee, vaan entä jos haluaisi jotain nähdäkin? Onnistuisiko tuossa sellainen, että lähettäisit reissun päältä talvivaatteet takaisin kotiin, kun et niitä enää tarvitse? Tai osta UFF:n alepäiviltä eurolla joku toppapomppa, jonka raaskit pistää Aasiassa taas paikallisen UFF:n boksiin?

Itse asiassa Siperian juna oli säämielessä rankempi kokemus kesällä, jolloin itse matkustin Pekingiin. Silloin oli nimittäin helle, eikä platskartnyi-luokassa ollut ilmastointia. Uitiin omassa hiessä koko se kolme päivää(?), mikä yhteen putkeen tultiin Moskovasta Irkutskiin. Talvella oli tunnelmallista, joku mummeli peitteli sänkyyn, kun tahtoi auttaa. :)

Muuten noista kengistä: minulla on kengät, joilla ehkä pystyisin tuon reissun tekemään. Ne ovat mustat Gore Tex -polkujuoksukengät, Salomon XA  Pro 3D gtx. Olen kuluttanut samanlaisia jo varmaan viisi paria, juossut niillä useamman maratonin, kävellyt 870 km pyhiinvaellusreitin, käyttänyt töissä ja vapaalla kesät talvet. Paukkupakkasilla en ole kokeillut, mutta voisivat ne kaupunkioloissa mennä. Käytän sen verran reilua kokoa, että paksumpi sukka mahtuisi tai vaikka parit päällekkäin. Helteellä tekniset sukat, niin hikoilua ei huomaakaan. Ei kai sitä reppureissaajan niin tyylikäs tarvitse olla, ettei urheilukenkiä voisi koko ajan käyttää? Ihan pokkana olen noilla oopperassakin käynyt, sekä Suomessa että maailmalla. Toisina kenkinä kulkevat viiden euron feikki-Crocsit, ettei kukaan vain pääsisi tyyliniekaksi kehumaan. :D
Vastaus on yksinkertainen.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 26.10.2019, 12:03:18 »
Ensinnäkin: Esitän omasta puolestani vastalauseen vittuilulle, erityisesti moderaattorina toimivan taholta.
Vastalauseen saa toki esittää. Kuitenkin kun on useamman vuoden näitä lukenut, niin silmä on ehtinyt vähän herkistyä postauksille, joita ei ole kirjoitettu ihan vilpittömin mielin.

Pelkkiä keskilämpötiloja ei kannata liikaa tuijotella. Esimerkiksi Rovaniemen keskilämpötila talvella on noin kymmenen miinusasteen luokkaa, mutta jokainen tietää, ettei -30C sielläkään kauhean harvinaista ole. Pointti oli siis siinä, että  Siperiassa (myös siellä eteläisemmissä osissa) on syytä varautua kovaan pakkaseen. Tietty jos hyvä tuuri käy, ilmat eivät ole sen kummempia kuin talvella Suomessakaan.

KaisaN

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - knuolioj@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #19 : 27.10.2019, 03:17:11 »
Vastalauseen saa toki esittää. Kuitenkin kun on useamman vuoden näitä lukenut, niin silmä on ehtinyt vähän herkistyä postauksille, joita ei ole kirjoitettu ihan vilpittömin mielin.

Ja mikä tarkalleen ottaen on se vilpin elikkäs huijauksen laji, jonka tässä näet? Entä mikä on se mekanismi, jolla vittuilu eliminoi sen haitat?
Vastaus on yksinkertainen.