Ensinnäkin: Esitän omasta puolestani vastalauseen vittuilulle, erityisesti moderaattorina toimivan taholta. Kysymyksissä ei vikaa. Toki niitä oli paljon yhteen viestiin, ja suuren vaivan näkee se, joka noihin kaikkiin vastaa. Foorumilla ei kuitenkaan tällaisiin viesteihin hukuta, ja jos hukuttaisiin, silloinkin voisi kritiikin esittää rakentavasti. Just my 2 cents.
Trans-Siperian reissusta: En näe ongelmaa tehdä sitä talvella. Olen itse matkustanut jouluaikaan paikkaan nimeltä Hanti-Mansisk, rataa Tobolskiin(kohan se oli) ja sieltä pohjoiseen. Tuolloin Ilma oli suomalainen, luokkaa -5, ja hiihtämässäkin käytiin. Ne Siperian oikeasti kylmät paikat tosiaan sijaitsevat pohjoisempana, Trans-Siperian varrella on Pohjois-Suomen talvi. Se riippuu leveysasteiden lisäksi myös ilmastotyypistä. Esimerkiksi Irkutskissa näkyy tammikuun keskilämpö olevan -18, mikä on toki rapsakka, mutta kyllähän siinä suomalainen pärjää. "Oikeasti kylmällä" alueella, Oimjakonissa, vastaava lämpötila on -46. Siellä puolestaan itse haluaisin käydä ihan vain kokeakseni tuon.
Eri juttu tosiaan, kuinka vähissä vaatteissa tuonne kannattaa lähteä. Junassa tarkenee, vaan entä jos haluaisi jotain nähdäkin? Onnistuisiko tuossa sellainen, että lähettäisit reissun päältä talvivaatteet takaisin kotiin, kun et niitä enää tarvitse? Tai osta UFF:n alepäiviltä eurolla joku toppapomppa, jonka raaskit pistää Aasiassa taas paikallisen UFF:n boksiin?
Itse asiassa Siperian juna oli säämielessä rankempi kokemus kesällä, jolloin itse matkustin Pekingiin. Silloin oli nimittäin helle, eikä platskartnyi-luokassa ollut ilmastointia. Uitiin omassa hiessä koko se kolme päivää(?), mikä yhteen putkeen tultiin Moskovasta Irkutskiin. Talvella oli tunnelmallista, joku mummeli peitteli sänkyyn, kun tahtoi auttaa.

Muuten noista kengistä: minulla on kengät, joilla ehkä pystyisin tuon reissun tekemään. Ne ovat mustat Gore Tex -polkujuoksukengät, Salomon XA Pro 3D gtx. Olen kuluttanut samanlaisia jo varmaan viisi paria, juossut niillä useamman maratonin, kävellyt 870 km pyhiinvaellusreitin, käyttänyt töissä ja vapaalla kesät talvet. Paukkupakkasilla en ole kokeillut, mutta voisivat ne kaupunkioloissa mennä. Käytän sen verran reilua kokoa, että paksumpi sukka mahtuisi tai vaikka parit päällekkäin. Helteellä tekniset sukat, niin hikoilua ei huomaakaan. Ei kai sitä reppureissaajan niin tyylikäs tarvitse olla, ettei urheilukenkiä voisi koko ajan käyttää? Ihan pokkana olen noilla oopperassakin käynyt, sekä Suomessa että maailmalla. Toisina kenkinä kulkevat viiden euron feikki-Crocsit, ettei kukaan vain pääsisi tyyliniekaksi kehumaan.