Sovitaan sitten, että olen trolli. Ihan vakavassa mielessä asioita silti kyselin. Etelä-siperian ilmastoa luulin oikeasti hieman miedommaksi kuin mitä se onkaan. Visa-esta asiaan hirttäydyttiin aivan turhaan. Koko kysymykseni lähti siitä, kun Mongolian visa-hakemuksessa sanotaan selvästi, että pitää ensin olla venäjän ja kiinan viisumit. Siitä tuli mieleen, että voikohan olla muidenkin maiden osalta jotain vastaavaa?
Muutamista vastauksista paistaa helvetillinen ylimielisyys. Varmasti nuo kysymykseni olivat kokeneelle reissaajalle itsestään selvyyksiä, mutta kokemattomalle ne eivät sitä ole. Ja matkan tuoma jännitys aiheuttaa sitä, että tulee kyseltyä helppojakin kysymyksiä. Työskentelen itse sellaisella alalla, josta pallontallaaja, olkoon vaikka tonnitallaaja, voi olla vähän hajulla mutta vähänkään kun yksityiskohtiin mennään, yleensä ihan kujalla. Olen lähes varma, että esim. nimimerkki jk esittäisi ihan helvetin tyhmiä kysymyksiä minun mielestäni, mikäli keskustelisimme ammatistani. Mutta ei mulle silti tulisi mieleen alkaa heti vittuileen vastaan, vaikka olen vuosia niitä kysymyksiä milloin missäkin kuunnellut. Minä ainakin sisäistän sen, että ne asiat mitkä ovat minulle itsestään selviä, eivät välttämättä ole sitä muille.
Pyydän anteeksi tyhmiä kysymyksiäni. Voin luvata moderaattoreille, etten kuuna päivänä esitä enää yhtään ainutta kysymystä tälle keskustelupalstalle. Minun trollailultani saatte jatkossa olla rauhassa. Jos ja kun mieleeni tulee matkustamiseen liittyviä asioita, selvitän ne jatkossa jostain muualta. Internet on onneksi lähes ehtymätön tietolähde.
Samalla kiitän tasapuolisesti kaikkia niitä, jotka vaivautuivat vastaamaan asiallisesti.