COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen

(Luettu 17449 kertaa)

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« : 02.05.2020, 21:45:49 »
Onko taalla ketaan matkailualan ammattilaisia joilla olisi nakemysta mita tassa lahitulevaisuudessa tapahtuu? esimerkiksi vuoden sisaan, palautuuko ulkomaanlentojen volyymi mille tasolle? entas hinnat?
tuleekohan niin, etta Tukholmasta tulisi meille sellainen risteyskaupunki?
Varmaan monissa maissa tulee olemaan parin viikon karanteeni, sen olen ymmartanyt.

brasileira

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #1 : 03.05.2020, 07:53:46 »
En ole ammattilainen, mutta kavin perjantaina lahettamassa EMS-postia Japanista Eurooppaan ja virkailija (tai heita oli kolme) arvelivat perille paasyn heinakuulle.
jos tavarat liikkuvat nain hitaasti, niin varmaan ihmistenkin osalta kestaa.

pitulo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.05.2020, 14:28:19 »
Tokkopa matkailualan ammattilaiset pystyvät esittämään tästä asiasta mitään kannanottoa koska niin paljon riippuu siitä, milloin rajat avataan. Tästä asiasta päättävät kunkin maan hallitukset Euroopan unionin sisällä ja koskien ulkorajoja  EU yhdessä.
Palasin Kairosta Tukholmaan 3.4.20  Ruotsin järjestämällä kotiutuslennolla.  Yövyin Tukholmassa ja seuraavana aamuna lensin Finskillä Hesaan. Kaikki matkakulut omaan piikkiin. Nähdäkseni sadoillatuhansilla matkailijoilla on sama tilanne: oli liput ostettuna jonkin kaupallisen lentoyhtiön kautta ja lennot peruttiin koronan takia.
Nyt sitten lentoyhtiöt tarjoavat (hakemuksesta) vouchereita perumilleen lennoille. Lentoyhtiöstä riippuen voucherin voimassaoloaika vaihtelee.Esim Lufthansan voucher pitäisi käyttää tämän  vuoden loppuun mennessä ja uusi matka pitäisi buukata viimeistään 31.8.20. Aegean Airlines: voucher on voimassa 18 kk siitä kun voucher tehdään (eivät ole saaneet sitä tehtyä kuukaudessa...)
Näkemykseni tällä hetkellä on, että kun rajat avataan  EU:n ulkopuolella niin lentojen volyymi "räjähtää"  suureksi ainakin väliaikaisesti siihen asti kun matkaajat saavat hyödynnetyksi voucherit. Sen jälkeista aikaa voi vain arvailla. Ehkä hinnat nousevat koska olen lukenut, että suunnitelmissa on jättää väli-istumapaikka tyhjäksi kun rivissä on kolme paikkaa vierekkäin. Tämä johtaisi huomattavaan lipputulojen vähenemiseen lentoyhtiöille.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2020, 14:29:58 kirjoittanut pitulo »

kaj

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 03.05.2020, 15:53:44 »
Itse näkisin asian niin että ei toi Korona tule mihinkään katoamaan. Menee 3-5 vuotta kun Korona kiertää aaltoina eri maanosia ja maita.

Rajoitukset tulevat myös matkustuksesta kestämään saman verran 3-5 vuotta, välillä maita suljetaan ja lentokenttiä laitetaan kiinni ja välillä taas on useita kuukausia kun johonkin maahan pääsee.

Itse ajattelin harkita matkustamista kun rokote on saatavilla, sillä ainakin saa jonkinlaista perusturvaa joihinkin Koronan muotoihin. Matkat varaisin lyhyellä aikavälillä max. muutaman viikon päähän ja kohteessa olon kanssa aion rajata mahdollisimman lyhyeksi, koska tilanteet tulevat eskaloitumaan nopeasti ja tällöin lennot perutaan helposti ja rajat laitetaan kiinni muutamassa päivässä.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 04.05.2020, 13:31:51 »
Hei. Itse en ole ammattilainen mutta coronasta on kokemusta. Sain veloituksetta vaihdettua Bangkokin paluun Finnairilla 31.3.2020. Minun piti thailadyn kanssa matkustaa kolmeksi yöksi Kuala lumpuriin Massilla. Lennot ja hotellin varasin viimeisen kerran no flexible. Sain vihdoin viimein soitettua Malesiaan lentoyhtiöön. Koska Mas ei palauta rahana, varasin sitten uudet lennot ensi vuoden Maaliskuulle. Marriott-hotelli palautti hotellimaksut hyvän tahdon eleenä. Thaimaan viisumisääntöjen mukaan jouduin ostaa yhden menolennon Huhtikuulle BKK-HAN. Tänään AirAsia on palauttanut AirAsian Big member tilille vastaavan summan, voimassa 3.5.2021 asti. Palautus rahana ei onnistunut.
Uuden lennon Bangkokiin ostan Finskiltä, kun tilanne selkenee. Veikkaan lentolippujen ja majoitushintojen nousua jatkossa. Pakollisiin ulkomaanpuheluihin laitan alkuun 99577, normaalisti käytämme Lineä Thaimaahan keskusteluihin.

pitulo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 04.05.2020, 14:33:57 »
Taitaa mennä sivuraiteille mutta luettuani cha am fanin viestin muutama sananen kuitenkin lentoyhtiöiden puhelin asiakaspalvelusta corona-aikaan. Lento perutaan ja peruutuksessa lukee, että muutoksen voi tehdä vain soittamalla lentoyhtiön call centeriin.Tähän call centeriin on vain yksi puhelinnumero, joka on varattu koko ajan. Siellä pyörii kasetti, joka sanoo: "Hold the line. We're busy at the moment". Tätä kun kuuntelee puoli tuntia niin pinna alkaa palaa. Varsinkin kun yrittää soittaa Euroopan ulkopuolelta Eurooppaan niin se maksaa maltailta. Minulta muistaakseni yli kaksi ja puoli euroa per minuutti. Eikä vastausta kuulu niin sitä maksaa jonottamisesta "for nothing". Muista en tiedä mutta ainakaan minusta ei ole mitään järkeä jonottaa tuntitolkulla asiakaspalveluun jos se tulee maksamaan enemmän kuin oli lentolipin hinta.
Nämä halpis puhelinyhteydet kuten 99577 toimii vain Suomesta soitettaessa ja internet-sovelluksilla lentoyhtiöiden puhelinnumeroihin ei voi soittaa. Jos lähettää palautetta sähköpostilla niin tulee automaattivastauksia tyyliin olemme saaneet viestinne mutta todellista vastausta on turha odottaa.(Aegean airlines)
Vinkkinä cha am fanille: Nettian numero 99511 tai 99599 on halvempi kuin 99577. Esim soitto Thaimaaseen maksaa 7 senttiä/min ja Malesiaan 4 senttiä. Itse käytän IMO-sovellusta videopuheluihin ja silloin tällöin 99511 jos netti ei toimi Egyptissä.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 05.05.2020, 10:51:24 »
Ainakin minun tapauksessa Malaysian airlinesilla ja AirAsialla oli jonkinlainen robotti, joka lähetti vastauksia. No puhelu Suomesta Malesiaan maksoi minulle omaElisan mukaan noin kolme euroa. Kiitoksia numerovinkeistä. Jos olisin joutunut selvittää asiaa Thaimaassa, olisin pyytänyt soittaa thailadyä Malaysia  airlinesin Bangkokin toimistoon.
AirAsia palautti rahat tilille "voucherina".  Yksi takaportti rahojen saantiin on luottokorttiyhtiö, mutta ensin pitää olla yhteydessä lentoyhtiöön.
Jos joudun soittaa Thaimaan, niin silloin käytän Lineä, joka ei maksa mitään, lady käyttää sitä aina kun soittaa minulle Thaimaasta. No mobiilidataa pitää päällä.

brasileira

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 06.05.2020, 12:04:43 »
nakojaan tom cruisella on avaruusleffaprojekti kaynnissa, niin ehka siella on avustajahommia tiedossa? jannat ajat

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 06.05.2020, 16:00:50 »
Mielenkiintoisia mietteita, tassahan on tullut naita artikkeleitakin, HSn juttua en lukenut kun ei tilausta. Mutta itse arvaisin seuraavaa.
Pitkan matkan lennot alkavat pikkuhiljaa kesakuussa , mutta enemman elokuussa. Lentoja kuitenkin hyvin paljon vahemman koskei ole paljoa kysyntaa. Veikkaisin etta eurooppaan jaa vain pari tarkeinta lentohubia: tukholma, frankfurt, amsterdam, oslo. Tarkeytta menettavat Lontoo, pariisi, bryssel. UKn talous menee niin kuralle etta vaistamatta vaikuttaa lentoyhtioihin ja lentoliikenteeseen. Ja Ranskan myos, mutta sehan ei mikaan hub juuri ole ollenkaan.  Itse uskon etta lentomatkustus tulee vahenemaan ainiaaksi, enimmillaan tulee olemaan ehka  n. ½ entisesta maksimista. Monet  tulevat enemman tietoiseksi koko systeemimme ongelmista ja turhamaisesta kulutuksesta, ja siksikin haluavat valttaa, ei pelkastaan koronan pelossa. Ja varmaan tuollainen paivaksi brysseliin liikematkustaminenkin tulee muuttumaan.... ja joka paikkaan matkustavat konsutlit vahenemaan. Kaikki nama oikein hyvia muutoksia.
Voucher juttu olikin mielenkiintoinen, olettaisin etta lentoyhtiot yrittavat jotenkin taiteilla uusien maksavien asiakkaiden kanssa ja vouchereiden kanssa, luulisi etta tarvitsevat kuitenkin riihikuivaa rahaakin sisaan valilla. Mutta uskoisin etta heilla on myos isot cargokasat siella odottamassa, mihin brasileira viittasi. Niista on varmaan jo rahat saatu?
Veikkaan etta pitavat koneiden matkustajamaaran aika lailla ennallaan, mutta kaikki muut toimenpiteet otetaan kayttoon. Maskit, jonkinlainen terveystarkastus (kuumemittaus, varmaan kohta pikatestit ovat jo kehittyneet luotettavimmiksi, ainakin Trumpin jenkeissa... ). Ehka jotain osastointia enemman koneeseen. Tai penkit 3+4+3 sijaan vaikka 1+2+2+2+1. Kaytavat valissa siis kapeat. Karryt jaavat historiaan, samaten kasimatkatavarat, joku pieni pussukka mahtuu. Ateriat, vedet jne voisivat olla vaikka paikalla jo valmiina. Lentolippujen hinnat nousevat ehka 30%.
Mutta majoitushinnat halpenevat huomattavasti, alkaa raaka kilpailu. Monelle airbnb keinottelijalle tulee tukalat paikat (tama on hieno homma mielestani!).
Monet maat pitavat jonkinlaisen karanteenin maahantullessa, siksi ei kannata lahtea millekaan parin viikon reissulle. Veikkaisin etta turimista riippuviin maihin tulisi jotain toimintakaranteenia, jonkinlaista mielekasta olemista pariksi karanteeniviikoksi. Mitahan esimerkiksi etela-Espanja voisi kehitella? Varmaan Eurooppaan tulee sellaisia pienen esiintyvyyden vyohykkeita joista voi liikkua ilman karanteenia niin kuin Eesti on ehdottanut: tyyliin Suomi +Eesti, Norja, Saksa....
Veikkaan etta makta/sairausvakuutukset nousevat, erityisesti jenkkeihin suuntautuvat mutta muutkin. Mun mielesta ne ovat jo muutenkin viime vuosina kallistuneet aika lailla, vai olenko vaarassa?
Itse uskon etta tama koronashouvi on ohi parissa vuodessa, kriisiaika jo tana vuonna. Mutta nuo muutokset jaavat voimaan En ole itse koronasta huolissani, mutten haluaisi site kenellaakaan tartuttaa tai minnekaan kauas sita vieda, siksi varmaan on hyva etta mietitaan erilaisia vaihtoehtoja.
tuossa bbc:n artikkeli
https://www.bbc.com/news/world-52450038

brasileira

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 07.05.2020, 05:14:16 »
olen samaa mielta siita, etta on oikein, etta air bnb-keinottelijat joutuvat hankaluuksiin (omissa tutuissa on myos pari henkiloa, joiden asuntoja on salaa vuokrattu eteenpain).
miten niin oslo ja tukholma hubeina? tarkoittanet suomessa asujille etka yleisesti?

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 07.05.2020, 12:10:06 »
En vissiin osannut paattaa valitako oslo vai stokis... :) kuten sanottu, en ole taman teollisuuden tuntija, ihan vaan tallaisella yleisnakemyksella tassa spekuloin.
ajattelin niin etta norja varmaan haluaa pitaa ylpeytensa hengissa tavalla tai toisella. siita voisi tulla vaikka karanteenifree "halpa" lentoyhtio, eli lentelisi naita lyhyita reitteja.
Uskon etta SASista taasen voisi kasvaa yksi euroopan jateista, ja stokis olisi sille luonnollinen paakeskus. SAS myos soisi Finnairin, en oikein jaksa usko Finnairin siipiin, surullista kylla. Mielestani tuo Finnairin logiikka etta keskitytaan Brysselin ylihinnoiteltuihin lippuihin pikavoittona on ollut ihmeellinen. Vaikka kaikki varmaan kokee nostalgiaa nahdessaan Finnairin koneita, luulen, etta Finnairilla on aika henkista kannatusta. Jotenkin on aina tuntunut, etta Finanir on ollut kaukana tavallisesta matkustajasta, ei myyda millaan tavalla jarjellisen hintaisia yksisuuntaisia lippuja, ja websivujen kayttollittyma on ollut kehitysmaatasoa niin kauan kuin muistan.   

brasileira

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 07.05.2020, 13:04:20 »
eikos finnairin tulot tule pitkalti aasiasta (plus tietty virkamieslennoista)? itse en pida yhtiosta epamiellyttavan palvelun vuoksi.

jotenkin nakisin pohjoismaisen hubin olevan koopenhaminassa...? en tieda.

hard

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 07.05.2020, 13:06:46 »
On muistettava, että valtio omistaa yhä enemmistön Finnairista ja tämän koronakriisin myötä en kyllä jaksa uskoa, että omistuksista luovuttaisiin ja yhtiö naitettaisiin jollekin Pohjoismaiselle firmalle. "Oma" lentoyhtiö kun on huoltovarmuuden kannalta iso juttu, ei olisi hääviä, jos meidän liikenteestämme noin yleisestikin päätettäisiin Tukholmassa mutta tämmöisessa kriisitilanteessa se voisi olla painajaismaista. On huomattava, että jokainen lentoyhtiö pyrkii operoimaan "omalta" kentältään ja fuusion myötä meidän lentomme muuttuisivat enenevässä määrin vaihdollisiksi. Turisteille tietty ei iso juttu mutta liike-elämälle  ja julkisen puolen virkamiehille yms. todella iso asia.

brasileira

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 07.05.2020, 13:12:37 »
nainhan se toki on.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 07.05.2020, 14:07:41 »
On muistettava, että valtio omistaa yhä enemmistön Finnairista ja tämän koronakriisin myötä en kyllä jaksa uskoa, että omistuksista luovuttaisiin ja yhtiö naitettaisiin jollekin Pohjoismaiselle firmalle. "Oma" lentoyhtiö kun on huoltovarmuuden kannalta iso juttu, ei olisi hääviä, jos meidän liikenteestämme noin yleisestikin päätettäisiin Tukholmassa mutta tämmöisessa kriisitilanteessa se voisi olla painajaismaista. On huomattava, että jokainen lentoyhtiö pyrkii operoimaan "omalta" kentältään ja fuusion myötä meidän lentomme muuttuisivat enenevässä määrin vaihdollisiksi. Turisteille tietty ei iso juttu mutta liike-elämälle  ja julkisen puolen virkamiehille yms. todella iso asia.
aivan. olisiko mahdollista etta Finnairista tulisi vaan kotimaan yhtio.... paluu menneisyyteen... En oikein ymmarra mika olisi Finnairin markkinarako kutistuvassa kv-lento-kysynnassa.....  yhtio ei osaa tehda toimivia webbisivuja, palvelukin mattaa, lippujen hinnoittelu on aivan eriskummallista lentolippujen eirskummallisessa hintamaailmassakin.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 07.05.2020, 14:13:05 »
eikos finnairin tulot tule pitkalti aasiasta (plus tietty virkamieslennoista)? itse en pida yhtiosta epamiellyttavan palvelun vuoksi.

jotenkin nakisin pohjoismaisen hubin olevan koopenhaminassa...? en tieda.
tuleeko ne sielta? itse olen aina kuvitellut etta nama aasian lennot on se "olemme kv lentoyhtio" juttu, eivatka valttamatta niin kannattavia....  mutta ehka joku tietaa, ei jaksa tonkia nyt.
itsekin mietin tota kopista, mutta ajattelin etta Ruotsin talous tulee olemaan niin vahva verrattuna muihin, etta vetaisi helposti itselleen Norwegianin ja finnairin "tarjoamat" lennot ja sita myoten kasvaisi. Ja ruotsilla on iso vaesto ja paljon siirtolaisia, sekin tuo kasvumahdollisuutta lisaa.

pitulo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 07.05.2020, 14:31:53 »
Vouchereista vielä sananen. Jos lentoyhtiö on itse perunut lennon corona-viruksen takia niin ensisijassa tarjoavat mahdollisuutta pyytää voucheria mutta monet eivät kerro, että ovat (tietääkseni) loppupeleissä velvollisia maksamaan rahat takaisin jos rahat maksanut asiakas ei voi tai ei halua käyttää voucheria.
Nähdäkseni tästä syystä Aegean tarjoaa 18 kk käyttöoikeutta voucheriin  (jonka sain eilen) mutta samalla kertoo, että jos en käytä voucheria 18 kk sisällä niin voin pyytää rahojen palautusta. Lufthansa ei ainakaan toistaiseksi ole puhunut mitään rahojen palauttamisesta.

Minun on vaikea uskoa, että pitkän matkan lennot, jos niillä tarkoitetaan Schengen-rajojen ulkopuolelle ulottuvia lentoja, alkaisivat kesäkuussa. Luultavasti eivät ala turisteille/reppureissaajille koko kesän aikana.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #17 : 07.05.2020, 19:23:14 »
Kyllä minä vaihdoin MASsin BKK-KUL-BKK lennot ja AirAsian menolennon vuodella eteenpäin. Jos homma tökkii taas ensi vuonna, niin silloin haen korvausta luottokorttiyhtiöstä. Voucherit vaihdoin siis saman tien. Lisäksi ostin Finskin  HEL-BKK-HEL economy flex-lennot näiden lentojen ajaksi.

brasileira

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 08.05.2020, 03:37:29 »
@mpala: mun kommenttini aasian-lennoista ei pohjautunut tilastoihin, muistelin vain, etta lomautuksia/yt-neuvotteluja perusteltiin aasian-lentojen peruuntumisilla. siksi arvelin niiden olevan rahasampo.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 08.05.2020, 12:17:25 »
Nain Economistissa otsikon (en lukenut kun kiintio taynna) etta Euroopan lentoyhtiot ovat niin heikossa hapessa, etta kiinalaiset saattavat tulla tilalle.....