Mielenkiintoisia mietteita, tassahan on tullut naita artikkeleitakin, HSn juttua en lukenut kun ei tilausta. Mutta itse arvaisin seuraavaa.
Pitkan matkan lennot alkavat pikkuhiljaa kesakuussa , mutta enemman elokuussa. Lentoja kuitenkin hyvin paljon vahemman koskei ole paljoa kysyntaa. Veikkaisin etta eurooppaan jaa vain pari tarkeinta lentohubia: tukholma, frankfurt, amsterdam, oslo. Tarkeytta menettavat Lontoo, pariisi, bryssel. UKn talous menee niin kuralle etta vaistamatta vaikuttaa lentoyhtioihin ja lentoliikenteeseen. Ja Ranskan myos, mutta sehan ei mikaan hub juuri ole ollenkaan. Itse uskon etta lentomatkustus tulee vahenemaan ainiaaksi, enimmillaan tulee olemaan ehka n. ½ entisesta maksimista. Monet tulevat enemman tietoiseksi koko systeemimme ongelmista ja turhamaisesta kulutuksesta, ja siksikin haluavat valttaa, ei pelkastaan koronan pelossa. Ja varmaan tuollainen paivaksi brysseliin liikematkustaminenkin tulee muuttumaan.... ja joka paikkaan matkustavat konsutlit vahenemaan. Kaikki nama oikein hyvia muutoksia.
Voucher juttu olikin mielenkiintoinen, olettaisin etta lentoyhtiot yrittavat jotenkin taiteilla uusien maksavien asiakkaiden kanssa ja vouchereiden kanssa, luulisi etta tarvitsevat kuitenkin riihikuivaa rahaakin sisaan valilla. Mutta uskoisin etta heilla on myos isot cargokasat siella odottamassa, mihin brasileira viittasi. Niista on varmaan jo rahat saatu?
Veikkaan etta pitavat koneiden matkustajamaaran aika lailla ennallaan, mutta kaikki muut toimenpiteet otetaan kayttoon. Maskit, jonkinlainen terveystarkastus (kuumemittaus, varmaan kohta pikatestit ovat jo kehittyneet luotettavimmiksi, ainakin Trumpin jenkeissa... ). Ehka jotain osastointia enemman koneeseen. Tai penkit 3+4+3 sijaan vaikka 1+2+2+2+1. Kaytavat valissa siis kapeat. Karryt jaavat historiaan, samaten kasimatkatavarat, joku pieni pussukka mahtuu. Ateriat, vedet jne voisivat olla vaikka paikalla jo valmiina. Lentolippujen hinnat nousevat ehka 30%.
Mutta majoitushinnat halpenevat huomattavasti, alkaa raaka kilpailu. Monelle airbnb keinottelijalle tulee tukalat paikat (tama on hieno homma mielestani!).
Monet maat pitavat jonkinlaisen karanteenin maahantullessa, siksi ei kannata lahtea millekaan parin viikon reissulle. Veikkaisin etta turimista riippuviin maihin tulisi jotain toimintakaranteenia, jonkinlaista mielekasta olemista pariksi karanteeniviikoksi. Mitahan esimerkiksi etela-Espanja voisi kehitella? Varmaan Eurooppaan tulee sellaisia pienen esiintyvyyden vyohykkeita joista voi liikkua ilman karanteenia niin kuin Eesti on ehdottanut: tyyliin Suomi +Eesti, Norja, Saksa....
Veikkaan etta makta/sairausvakuutukset nousevat, erityisesti jenkkeihin suuntautuvat mutta muutkin. Mun mielesta ne ovat jo muutenkin viime vuosina kallistuneet aika lailla, vai olenko vaarassa?
Itse uskon etta tama koronashouvi on ohi parissa vuodessa, kriisiaika jo tana vuonna. Mutta nuo muutokset jaavat voimaan En ole itse koronasta huolissani, mutten haluaisi site kenellaakaan tartuttaa tai minnekaan kauas sita vieda, siksi varmaan on hyva etta mietitaan erilaisia vaihtoehtoja.
tuossa bbc:n artikkeli
https://www.bbc.com/news/world-52450038