COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen

 (Luettu 5789 kertaa)

Tiger

  • Reissaaja
  • Viestejä: 22
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #20 : 11.05.2020, 14:13:38 »
Hiljattain edesmennyt Pentti Linkola totesi, ettei yksi koronavirus juuri mitään muuta. Palaamme hänen mukaansa takaisin kulutushysteriseen yhteiskuntaan, jonka seurauksena taas alkaa luonto ja ilmasto kärsiä.

Uskoakseni osa yrityksistä tulee käymään läpi konkurssin ja osa ihmisistä menettää työnsä pandemian takia ja näin ollen ihmisillä ei välttämättä ole rahaa käytössään samalla tavalla ylimääräiseen matkusteluun. Toisaalta taas valtioiden talous ei kestä kovin kauaa rajojen sulkua ja paikkojen kiinni pitämistä. 

Uskon, ettei tauti mihinkään tule poistumaan, vaikka rajoja avattaisiinkin, ennenkuin rokote siihen kehitetään.

Jännää myös seurata, miten jotkut turismista riippuvaiset maat (esim. Viro) tästä vielä nousee.
"Europe Endless" - Kraftwerk 🎼

mpala

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 407
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #21 : 11.05.2020, 15:46:54 »
Niin, itse mietiskelin miten käy näille köyhille maille Aasiassa ja Afrikassa, joiden tuloista iso osa tulee turismista, varsinkin jos se tulee volyymista, eli köyhäilijäreppareista. Tai Espanjalle, Italialle.....  Huomaa, kuinka riskialtista on rakentaa kasvua ei-välttämättömän kulutuksen varaan ....


brasileira

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #22 : 12.05.2020, 09:45:39 »
espanjan ja italian turismitulot eivat liene isoilta osin reppureissailijoista kiinni, kai enemman vanhempien henkiloiden (eur&us) ja kiinalaisten?
mutta varmaan myos thaimaan kohdalla sama?

muiden sea-maiden kohdalta: tuoko lansimainen teini (mikali siis etsimassa kaljakelluntaa tms) enemman harmia vai hyotya?
kommentoikaa toki, vaitteeni eivat perustu mihinkaan

brasileira

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #23 : 12.05.2020, 09:53:27 »
niin, unohdin viela lisata, kun en afrikkaa tunne (sori tyhmyyteni): onko kohteita, jotka ovat oikeasti riippuvaisia pelkastaan reppureissaajista?

mpala

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 407
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #24 : 12.05.2020, 15:58:35 »
itse asiassa taisin kirjoittaa huolimattomasti, tarkoitin reppailijat ja muut köyhäilijät....
kyllä Afrikassa käy paljonkin matkailijoita jotka elävät pienellä budjetilla ja jotka itse asiassa tekevät vaikka laittomasti työtä. Etiopia, Tansania, Kenia, Uganda ainakin. Gambia ehkä? kun sinne tehdään seuramatkoja? Etelä-Afrikka, Mosambik?
esimerkiksi Rwanda on pyrkinyt saamaan enemmän varakkaita, paljon rahaa käyttäviä turisteja (enemmän rahaa ja vähemmän volyymia).
ja Espanjassa käy varmasti paljon väkeä joilla talousasiat voivat olla ihan viivassa. pienituloiset eläkeläiset monista Euroopan maista, erityisesti Briteistä.

Pesula

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #25 : 13.05.2020, 07:13:20 »
Tämä on kyllä melkoisen pimeä ketju.

Onko taalla ketaan matkailualan ammattilaisia joilla olisi nakemysta mita tassa lahitulevaisuudessa tapahtuu? esimerkiksi vuoden sisaan, palautuuko ulkomaanlentojen volyymi mille tasolle? entas hinnat?
tuleekohan niin, etta Tukholmasta tulisi meille sellainen risteyskaupunki?
Varmaan monissa maissa tulee olemaan parin viikon karanteeni, sen olen ymmartanyt.

Voiko kesällä matkailla Euroopassa? EU julkistaa suositukset, joiden avulla ainakin osa rajoista voisi aueta

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006505463.html

Lainaus
EUROOPAN komissio julkaisee keskiviikkona laajan suosituspaketin siitä, miten matkailu voisi alkaa jälleen sujua suljetussa Euroopassa. Suosituksiin kuuluvat niin rajojen avaaminen, mahdolliset karanteenitoimet, testaus sekä tuki matkailu- ja liikenneyrittäjille.

Muun muassa uutistoimisto Reutersin ja Politicon uutisoimissa ja HS:n haltuunsa saamissa esitysluonnoksissa komissio ehdottaa muun muassa lentoyhtiöiden ja matkailuyrittäjien etusetelijärjestelmää. Etuseteli voitaisiin myöntää, jos matka peruuntuu. Seteleiden pitäisi olla voimassa vähintään vuoden. ... ...


Eli tänään jotain uusia suosituksia, ennustan todellista yhteistyötä kaikkien EU-maiden, kuten aina  ::)

brasileira

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #26 : 13.05.2020, 08:16:17 »
ei kun just hyva ketju! anyway, aikamoista rohkeutta vaatinee pimeiden toiden tekeminen.

« Viimeksi muokattu: 13.05.2020, 10:00:02 kirjoittanut brasileira »

mpala

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 407
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #27 : 13.05.2020, 11:20:37 »
Tämä on kyllä melkoisen pimeä ketju.

Voiko kesällä matkailla Euroopassa? EU julkistaa suositukset, joiden avulla ainakin osa rajoista voisi aueta

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006505463.html

Lainaus
EUROOPAN komissio julkaisee keskiviikkona laajan suosituspaketin siitä, miten matkailu voisi alkaa jälleen sujua suljetussa Euroopassa. Suosituksiin kuuluvat niin rajojen avaaminen, mahdolliset karanteenitoimet, testaus sekä tuki matkailu- ja liikenneyrittäjille.

Muun muassa uutistoimisto Reutersin ja Politicon uutisoimissa ja HS:n haltuunsa saamissa esitysluonnoksissa komissio ehdottaa muun muassa lentoyhtiöiden ja matkailuyrittäjien etusetelijärjestelmää. Etuseteli voitaisiin myöntää, jos matka peruuntuu. Seteleiden pitäisi olla voimassa vähintään vuoden. ... ...


Eli tänään jotain uusia suosituksia, ennustan todellista yhteistyötä kaikkien EU-maiden, kuten aina  ::)

En ymmärrä, mikä on pimeätä. Voisitko yrittää hieman argumentoida, mikä on oma näkemyksesi matkailun lähitulevaisuudesta ja miksi näin näet. En ymmärrä tuota lainaustasi HSn artikkelista. ja mitä tarkoitat kommentillasi EUn yhteistyöstä 

Pesula

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #28 : 13.05.2020, 17:39:30 »
Ei pimeässä ole mitään argumentoimista. Pimeä on pimeää.

Kunnioitan journalistin työtä ja varmaan jotain tekijänoikeuksia sen verran, että en viitsinyt postata koko uutista sanasta sanaan suoraan keskustelupalstalle, sen vuoksi perässä oli nuo pisteet, että stoori jatkuu tuolla linkin takana jos kiinnostaa.

Toisilla EU-maiden rajojen avaus vaikuttaa jollain tavalla matkustamiseen, ei toki kaikilla - matkustaa kun voi niin pirun monessa eri paikassa.

FDR

  • Reissaaja
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #29 : 14.05.2020, 14:09:59 »
Veikkaisin etta eurooppaan jaa vain pari tarkeinta lentohubia: tukholma, frankfurt, amsterdam, oslo. Tarkeytta menettavat Lontoo, pariisi, bryssel. UKn talous menee niin kuralle etta vaistamatta vaikuttaa lentoyhtioihin ja lentoliikenteeseen. Ja Ranskan myos, mutta sehan ei mikaan hub juuri ole ollenkaan. 
Oma veikkaus olisi että isoimmat hubit säilyvät kolmen suuren allianssin Euroopan pääkenttien mukaisina: Lontoo (BA - Oneworld), Pariisi&Amsterdam (AF/KLM - Skyteam) ja Frankfurt/Munchen (Lufthansa - Star Alliance).

Tukholma on menettänyt jo aiemminkin heikkoa asemaansa entisestään kun SAS on siirtänyt Tukholmasta melkein kaikki longhaulinsa (ne mitä ei ole lakkautettu) jo Köpikseen. Helsinkikin alkaa jo piakkoin olla matkustajamäärissä Tukholman tasoa. Oslo pärjää vuorisen maan kotimaan lennoilla mutta en usko nousevan suureksi 'hubiksi' muualta tuleville matkustajille (vertailun vuoksi: Helsingistä meni viime vuonna pari miljoonaa kv-matkustajaa Osloa enemmän).

Voucher juttu olikin mielenkiintoinen, olettaisin etta lentoyhtiot yrittavat jotenkin taiteilla uusien maksavien asiakkaiden kanssa ja vouchereiden kanssa, luulisi etta tarvitsevat kuitenkin riihikuivaa rahaakin sisaan valilla..
Tässä kriisissä voucherit on keino pitää rahat lentoyhtiön sisässä. Ihmiset ovat maksaneet matkansa jo oikealla rahalla ja nyt palautuksissa koitetaan vaan antaa vouchereita tilalle jotta ei tarvitsisi vuotaa käteistä ulos firmasta.  Lyhyesti siis: lentoyhtiöt ovat oikein tyytyväisiä vaihtaessaan peruutetut lennot suhteellisen lyhytikäisiksi vouchereiksi joista osa jää kuitenkin käyttämättä ja loputkin ovat jo hyvissä ajoin ennalta täysin maksettuja.

Vouchereista vielä sananen. Jos lentoyhtiö on itse perunut lennon corona-viruksen takia niin ensisijassa tarjoavat mahdollisuutta pyytää voucheria mutta monet eivät kerro, että ovat (tietääkseni) loppupeleissä velvollisia maksamaan rahat takaisin jos rahat maksanut asiakas ei voi tai ei halua käyttää voucheria.
Juuri näin. Rahojen saamiseen voi mennä kuukausia. Luottokunnan kautta voi yrittää vaatia rahoja takaisin jos on maksanut luottokortilla ja voi osoittaa että lento on peruttu ja lentoyhtiö ei suostu yhteistyöhön (eli tarjoaa vain voucheria).

mpala

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 407
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #30 : 14.05.2020, 15:50:07 »
Kiitos FDR, tosi mielenkiintoista. Tässä hieman kommenttia:
lentokentät: mielestäni vastauksessasi katsot ehkä enemmän taaksepäin kuin eteenpäin.
Helsinki on aikaisemmin mahdollisesti noussut, mutta nyt kun väistämättä suomalaisten halpalennot vähenevät ja Finskillä ei ole hauista sen isompaan, uskoakseni se vaikuttaa aika lailla lentoliikenteeseen.
Väitätkö että Helsinki tulee olemaan samalla tasolla kuin Tukholma, kuulostaa minun korviin aivan eriskummalliselta. Itse uskon etta Helsingistä tulee jälleen suomalaisten oma pikku kotikenttä ja kv-hub toiminta vähenee hyvin paljon.
saattaa olla että Köpis voi voiton Tukholmasta mutta omat rahani veikkaan Tukholman puolesta. Siellähän on ollet vissiin kanssa jotain isompaa uudistusta menossakin?
Briteillä on ristinä Brexit ja helvetin surkeasti hoidettu epidemia, uskon että pohjamudissa menevä talous tulee vaikuttamaan myös lentoliikenteeseen. Heathrown 3. kiitorata on jo peruttu, siitä ei tarvitse kiistellä. Onko muuten mahdollista että nuo allianssit muuttuisivat?
Voucherit: samaa mieltä, itse siis tarkoitin, että koska vouchereista on jo rahat saatu, varmasti rajoittavat niiden käyttöä jollain lailla laillisesti tai laittomasti, että lennoista tulee myös sisään uutta rahaa.

FDR

  • Reissaaja
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #31 : 14.05.2020, 17:52:24 »
Kiitos FDR, tosi mielenkiintoista. Tässä hieman kommenttia:
lentokentät: mielestäni vastauksessasi katsot ehkä enemmän taaksepäin kuin eteenpäin.
Helsinki on aikaisemmin mahdollisesti noussut, mutta nyt kun väistämättä suomalaisten halpalennot vähenevät ja Finskillä ei ole hauista sen isompaan, uskoakseni se vaikuttaa aika lailla lentoliikenteeseen.
Väitätkö että Helsinki tulee olemaan samalla tasolla kuin Tukholma, kuulostaa minun korviin aivan eriskummalliselta. Itse uskon etta Helsingistä tulee jälleen suomalaisten oma pikku kotikenttä ja kv-hub toiminta vähenee hyvin paljon.
saattaa olla että Köpis voi voiton Tukholmasta mutta omat rahani veikkaan Tukholman puolesta. Siellähän on ollet vissiin kanssa jotain isompaa uudistusta menossakin?

Voi toki olla. Oma uskomukseni on että arvioit esim. Brexitin vaikutuksen ja Ranskan talouden "kuralle menemisen" lentoliikenteeseen huomattavasti yläkanttiin.  Matkustajamäärissä on vaan tällä hetkellä niin valtavat erot että on vaikea nähdä kuinka maailma hetkessä muuttuisi täydellisesti ja Oslosta tai Tukholmasta tulisi hubi ohi esim. Heathrown (Heathrowlla viime vuonna yli 80M matkustajaa, Oslo & Tukholma yhdessä reilut 50M). Lisäksi sekä Oslon että Tukholman matkustajamäärät olivat laskussa edelliseen vuoteen verrattuna, Tukholma jopa 5%. Voin ottaa vedon että viiden, tai vaikka 10 vuoden päästä Lontoon matkustajamäärät ovat suuremmat kuin ainakin kahden noiden mainitsemiesi hubien matkustajamäärät yhteensä.

Mitä Helsinkiin tulee, korostin pointtia että Tukholma ei mielestäni kuulu Euroopan suurimpien hubien joukkoon vaan pikemminkin painii Helsingin ja Oslon kanssa samassa luokassa eli ei top-20 kentissä Euroopassa. Helsingissä kenttään on investoitu viime aikoina enemmän kuin esim. Tukholmaan ja matkustajamäärät ovat kasvaneet 5% vuodessa. Vaikka eroa vielä muutama miljoona matkustajaa onkin niin huomattavasti lähempänä on verrata Helsinkiä ja Tukholmaa kenttinä kuin Tukholmaa/Osloa ja Heathrowta tai vaikka Pariisin CDG:a.

mpala

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 407
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #32 : 14.05.2020, 20:02:25 »
ok, kiitos, hyvää tietoa. Mutta itse uskon, että tilanne tulee muuttumaan, ja tulee jonkinlainen uusjako, siksi vähän usuttelin tällaista skenaarion luomista. Noh, saatan olla täysin väärässä.

arkienkeli

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 107
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #33 : 14.05.2020, 21:23:45 »
Tuosta lippurahojen tai pakettimatkojen rahojen palautuksesta sen verran, että ihmiset tuntuva olevan vauhkoina kun 14 päivän palautusaikarajaa ei noudeteta. Kylmä totuus on se, että käytännössä kaikki matkatoimistot ja lentoyhtiöt toimivat paljolti kädestä suuhun -periaatteella, eli maksetut rahat lähtevät melkoisen pian eteenpäin. Kenelläkään ei ole suunnilleen puolen vuoden liikevaihdon verran likvidiä rahaa kassassa, josta sitä voitaisiin palautella maksaneille asiakkaille. Laki vaatii kyllä juu, mutta kun rahaa ei yksinkertaisesti ole eikä kukaan sitä riittäviä määriä halua lainata tai edes valtiot antaa.

Muuan tuttu matkatoimiston johtaja-omistaja kertoi, että vaikka heillä on talous AAA-luokkaa eikä yhtään laskua maksamatta, eivät he voi mistään polkaista asiakkaitten vaatimia rahoja, kun ne ovat jo suurimmaksi osaksi menneet lentoyhtiöille ja matkakohteitten operaattoreille. Lentoyhtiöt tarjoavat vain vouchereita (laitonta, kyllä), ja kaukomaitten liikekumppanit eivät joko pysty tai eivät halua maksaa ennakkoja takaisin. Toisin sanoen tässä tilanteessa lain mukainen 14 päivän maksujen palautusvaatimus on mahdoton yhtälö sekä pienille että isoille firmoille. Paitsi rahan puutteen takia, myös kertakaikkiaan satakertaisen ruuhkan takia. Tätä eivät tuohtuneet asiakkaat tunnu ymmärtävän.

Meillä on erässä matkassa sisällä noin 800€ ennakoita, ja olemme tyytyneet siihen, että rahat on menetetty. Joskin yritämme saada ne takaisin, mutta realisti pitää olla. Tässä tilanteessa on vain häviäjiä, sekä me pienet matkustelijat, että isot lento & matkayhtiöt & majoitusliikkeet & niitten omistajat & työntekijät & kaikki oheispalveluitten tuottajat. Meidän taloudessamme 800€ lovi on pienempi kuin jonkun aasialaisen yrittäjän talouden nollaantuminen pariksi vuodeksi, tai TUI:n potkut 8000 ihmiselle, joten antaa olla. Eikä tämä ole kenenkään yksittäisen toimijan vika.

mpala

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 407
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #34 : 14.05.2020, 23:12:26 »
niinpä. eikä ainoa asia mistä ihmiset ovat vauhkona.

wellu1979

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 328
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #35 : 15.05.2020, 07:51:37 »
Tieteenharrastajat, viranomaiset ja kaikki pitävät varmana että seuraava tauti-aalto tulee varmasti syksyllä joten lennot on katki pari kuukautta ja ,rajoja availlaan joskus maskipakko kestää puoli vuotta sen jälkeenkin koneissa ja kaupungiella joten ens kesään tai seuraavaan vuoteen 2022

Otan oma valtaisen vallan ja kerron miten tämä co-hirvitys vaikuttaa MINUN matkailuun ja elämään

En kylve käsidesissä enkä oikeen haluaisi maskiakkaan pitää, tosaalta kun sais koronan ja selviaäs niin sais rauhan,toisaalta olen tietoinen että infektiot voivat saastustaa sydämen.
 Lentokoneessa pittää käyttää maskia,ei huvita. no ehkä tunnin voin pitää. ruokaakkaan ei saa kaiketi. Joten ajattelin että semmonen tunti riittää. No mihis tunnissa pääsee:
-Tallinna,
-Riika
-Tukholma(ruotsissa on paha tilanne en mene),
-Köpis, Ok et pääse kovin kauas kyl kun Saksassa pitää käyttää maskia nukkuessaankin. No onhan tanskassa jänniä(?) paikkaoja kuten bornholm
-Oslo, no mielummin sinne pohjoisnorjaan, kallista on mutta tässähän rikastuu kun kökkii kotona

Matkoillani harrastan ja käyn matseissa nykyään.turistikohteissa en käy ja etukäteissunnittelua ei jaksa kun yhen kohteen verran muuten ihan spontanius. no voi voi mitähän sitten tekis menee kätköilyn ja vaeltelun puolelle.

Joten seuraavat pläänit:



- Lappiin käytän Norskin viimeiset pisteet, hotellit peruutus-ei ennakkomaksua, mikäli norskilla on varaa lennättää mut.varsin eksoottinen matka
-Joku balttia kun rajat aukee jos aukee kesällä, ja muutenkin
-pohjois-norjaan jos pääsis syksyllä
-Yks viikko on hotellia maksettu lloka-marraskuulle (ei aavistustakaan pääseekö, ja harrastusta ei voi /huvita tehä koronan vuoksi
-pitää katella tosiaan tuota bornholmia
-lufthansan voucehrikin olis(tiedä ees miten se käytetään)
-Kotimaasta käsivarsi, ja paikkoja itäräajalla käymättä niitä vois käydä haahuilemassa

No onneks on vapaudenpatsas nähty, ei kai sitä muuta tässä elämäs enää
« Viimeksi muokattu: 15.05.2020, 08:27:34 kirjoittanut wellu1979 »
puhummme sinun kieltäsi

FDR

  • Reissaaja
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #36 : 16.05.2020, 14:21:58 »
Tuosta lippurahojen tai pakettimatkojen rahojen palautuksesta sen verran, että ihmiset tuntuva olevan vauhkoina kun 14 päivän palautusaikarajaa ei noudeteta. Kylmä totuus on se, että käytännössä kaikki matkatoimistot ja lentoyhtiöt toimivat paljolti kädestä suuhun -periaatteella, eli maksetut rahat lähtevät melkoisen pian eteenpäin. Kenelläkään ei ole suunnilleen puolen vuoden liikevaihdon verran likvidiä rahaa kassassa, josta sitä voitaisiin palautella maksaneille asiakkaille. Laki vaatii kyllä juu, mutta kun rahaa ei yksinkertaisesti ole eikä kukaan sitä riittäviä määriä halua lainata tai edes valtiot antaa.

Tämä on mielenkiintoinen aihe ja melkein oman threadinsa arvoinen. Paljosta samaa mieltä arkienkelin kanssa.  Totta on että tilanne on hankala kaikille ja välttämättä rahojaan ei yrityksestä huolimatta saa. Vauhkoontumista siitä en tosin en ole esim. tällä palstalla nähnyt, mutta ehkä sitäkin muualla esiintyy.

Säännöt on luotu tietynlaisiksi ja on hyvä että matkaajat oikeutensa tietävät. Jos sääntöjä halutaan muuttaa tällaisissa tilanteissa, nythän niin voidaan tehdä. Esim. EU:ssahan keskustellaan jo valtavan valtionavun lentoyhtiölleen jakaneen Ranskan ja Hollannin johdolla onko voucherit riittävä kompensaatio peruutustilanteissa. Nykysäännöillä ei vielä ole. Ymmärrystä on tietysti hyvä olla että 14 päivässä rahat tuskin takaisin tulevat missään tapauksessa, mutta siinä vaiheessa voi apua alkaa hakea.

Ihmisten suhtautuminen tilanteeseen ja lippurahojen palautukseen vaihtelee paljolti kiinni olevan rahasumman mukaan ja jokainen totta kai kriisitilanteessa tarkastelee asiaa omasta näkökulmastaan. Jos on esim. ollut häämatka tälle vuodelle missä on viisinumeroinen summa kiinni lipuissa, voi suhtautuminen olla aika erilainen kuin jos tosiaan puhutaan kolminumeroisista summista. Toinen asia on lentoyhtiö mille se voucher tulee. Esim. Norwegian ei edes aio alkaa lentää laajasti ennen loppukevättä 2021 ja reittikartta tulee silloinkin olemaan aika erilainen kuin nyt. Ne voucherit mitä tällä hetkellä sieltä saat eivät täten vastaa ollenkaan sitä arvoa mikä niistä on maksettu (vrt. Lufthansa tai vaikka KLM jotka ovat valtioidensa lippulaivoja ja varmasti pidetään pystyssä).

Viimeinen pointti siitä ettei valtiot tukea riittävästi haluaisi antaa on osoitettu jo osin virheelliseksi. Esim. Lufthansahan on yrittänyt pikemminkin välttää (ehdollista) valtionapua peläten sen vaikuttavan liikaa yhtiön toimintaa. Rahaa sieltä kyllä olisi tulossa.

mpala

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 407
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #37 : 16.05.2020, 15:20:45 »
Minulla on sellainen käsitys että tuolle valtion tuelle kansallisille yhtiöille olisi rajansa jonkun kilpailulainsäädännön kautta. Jos näin on, tekohengitystä ei voi jatkaa loputtomiin vaikka kuinka haluaisi. Mutta saatan olla väärässäkin.

Tiger

  • Reissaaja
  • Viestejä: 22
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #38 : 19.05.2020, 02:14:09 »
Tieteenharrastajat, viranomaiset ja kaikki pitävät varmana että seuraava tauti-aalto tulee varmasti syksyllä joten lennot on katki pari kuukautta ja ,rajoja availlaan joskus maskipakko kestää puoli vuotta sen jälkeenkin koneissa ja kaupungiella joten ens kesään tai seuraavaan vuoteen 2022

Otan oma valtaisen vallan ja kerron miten tämä co-hirvitys vaikuttaa MINUN matkailuun ja elämään

Koulut avattiin ja heti tuli uusia tartuntoja Porvoossa ja Helsingissä. Virus tuntuu siis jylläävän enkä lähde terveydelläni leikittelemään.
Eli kyllä se nyt näyttää, että matkat on tämän vuoden osalta tehty, ellei sitten erillisiä työmatkoja tule. Mahdollisesti myös jossain kotimaan kansallispuistoissa voisi käväistä.

Voihan olla, että matkusteluunkin tulee uudenlainen kipinäkin, kun tulee taukoa.
"Europe Endless" - Kraftwerk 🎼

brasileira

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #39 : 19.05.2020, 09:35:56 »