COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen

 (Luettu 12006 kertaa)

cha am fani

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 631
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #40 : 19.05.2020, 11:09:37 »
Finnair voi aloittaa lennot Heinäkuussa esim. Bangkokiin mutta ensiksi pitää Thaimaan sallia maahantulot.  Itse varaan heti neljän kk lennot, kun homma on selvä.

brasileira

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #41 : 19.05.2020, 11:48:26 »
sita itsekin mietin, etta onko finnairilla tietoa muiden maiden maahantuloja koskevista rajoituksista ennen lentojen aloittamisen ilmoitusta...

pitulo

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #42 : 19.05.2020, 14:49:55 »
Nähdäkseni Finnairilla kuten muillakaan lentoyhtiöillä ei ole mitään varmaa tietoa. Kauppaavat lentojaan koska kassa on tyhjä ja varmistelevat lipputuloja matkaan hinkuvilta asiakkailta. En enää mene tähän halpaan. Mulla on jo vouchereita kaksin kappalein ja rahojen takaisin saaminen tapahtuu joskus sitten. Eli kuten cha am fani kirjoittaa, lentojen varaaminen vasta sitten kun homma on selvä.

brasileira

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #43 : 20.05.2020, 13:37:54 »
nainhan se on. ikavaa toki mainostella lentojen aloitteluilla.

Naja Russelin

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 66
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #44 : 20.05.2020, 13:44:52 »
Ostin Norskilta pisteillä ensi kevääksi lennot Osloon.

mpala

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 429
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #45 : 20.05.2020, 15:55:31 »
Nain Economistissa otsikon (en lukenut kun kiintio taynna) etta Euroopan lentoyhtiot ovat niin heikossa hapessa, etta kiinalaiset saattavat tulla tilalle.....

noh niin, Norskia ostettu.... alkaa pelottaa.
https://yle.fi/uutiset/3-11360968

brasileira

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #46 : 21.05.2020, 10:27:02 »
turha kai tata nyt on sen kummemmin pelata, kiinan vahvistuminenhan on ollut selvaa jo kauan. enemmankin mietityttaa tuo dublinissa paamajaansa pitava paaomistaja.

FDR

  • Reissaaja
  • Viestejä: 48
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #47 : 21.05.2020, 11:11:58 »
turha kai tata nyt on sen kummemmin pelata, kiinan vahvistuminenhan on ollut selvaa jo kauan. enemmankin mietityttaa tuo dublinissa paamajaansa pitava paaomistaja.
Etenkään tuon uutisen takia jota on yllä vähän virheellisesti tulkittu. Kiina ei sinänsä tuossa 'ostanut' Norskia vaan velkainen yhtiö kaatui velkojiensa syliin jotta saisi Norjan valtiolta tukea. Maailman suurimpiin lentokoneiden liisaajiin/vuokraajiin kuuluvat yritykset joutuivat vaihtamaan saatavansa lähes konkurssikypsän yrityksen osakkeisiin mikä oli ehtona sille että valtio suostui rahoittamaan Norskia lisää. Tuossa kattavampi juttu aiheesta: https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-norwegianair/norwegian-airs-lessors-take-majority-ownership-idUSKBN22W0UP

Minulla on sellainen käsitys että tuolle valtion tuelle kansallisille yhtiöille olisi rajansa jonkun kilpailulainsäädännön kautta. Jos näin on, tekohengitystä ei voi jatkaa loputtomiin vaikka kuinka haluaisi. Mutta saatan olla väärässäkin.
Toivotaan että näin jossain vaiheessa kävisi. Toistaiseksi Alitalia jatkaa edelleen kunniakasta historiaansa. Taitaa olla kohta 20 vuotta siitä kun yhtiö oli edellisen kerran voitollinen eikä niitä vuosia monta taida ylipäätään olla yli 70-vuotisessa historiassa.

brasileira

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #48 : 21.05.2020, 13:02:20 »
kiitti linkista. ja italia lienee italia, niin hyvassa kuin pahassa jatkossakin. (ei perusteluja)

Pesula

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #49 : 22.05.2020, 18:19:28 »
Souliin 2 kuukauden meno-paluu ostettu Finnairilta.

Varauduttu viettämään 14 päivää omaehtoisessa karanteenissa määränpäässä, mutta ennen kesää ehtii moni asia vielä muuttua.

Uskon Finnairin propagandaa rahdin tärkeydestä, kuinka koneet voi lentää puolityhjinäkin kuutena päivänä viikossa Helsinki-Soul-Helsinkiä jos ruumassa on Samsungia, Hyundaita ym varaosaa ja teknologiaa pakettikaupalla menossa ja tulossa niin reitti pysyy kannattavana.

mpala

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 429
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #50 : 22.05.2020, 19:08:11 »
Luulen myös että jos Suomen tartuntaluvut painuvat tarpeeksi alas, saattaa vaatimukset karanteenista suomalaisten kohdalla poistua.

cha am fani

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 631
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #51 : 23.05.2020, 12:04:56 »
Itsellä tuli hölmöiltyä, kun tuli ostettua Finskin economy flexible lippu Tammikuusta Maaliskuun loppuun. Suurin shokki oli se, että joudun odottamaan palautusta saman ajan kuin muut (8 viikkoa).
Tein päätöksen luopumisesta  plussapisteistä ostamalla pisteillä Bangkokin lennon (91000).ensi vuoidelle, Veikkaan, että piste-edut huononee jatkossa. ´No menopaluulennolle olen vielä business-korotusjonossa (kultakortista + 50000 pistettä). Maksettavaa seuraavalle reissulle tuli lentoverot noin 300 euroa (TMP-HEL-BKK).

brasileira

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #52 : 23.05.2020, 12:11:00 »
musta suomen covid-luvut vrt. asukaslukuun eivat ole vahaisia, voin olla taas vaarassa.

cha am fani, ei voi mitaan, toivotaan, etta tilanne paranee.

cha am fani

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 631
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #53 : 23.05.2020, 12:48:35 »
Itse jouduin tulee Cha amista viisi viikkoa aiemmin. Koen että olisin mielummin Cha amissa turvassa kuin Suomessa. Juttelin Skypessä kaverin kanssa, joka tulee Suomeen Heinäkuussa. Cha amissa todettu yksi tartunta. Thaimaan väkiluku pyörii jossain 65 miljoonassa, corona-kuolemia todettu 56 Thaimaassa..
Cha amissa saa 2000 thb (noin 6o euroa) sakkoa jos ei käytä maskia, uimarannalle menosta sakko on tähtitieteellinen, tuo 2000 thb on esim. siivojan viikon palkka. Itse käytin myös maskia Maaliskuun viimeisen viikon.
Kyllä Suomessa luvut olisivat olleet pienempiä, jos rajat olisivat laitettu kiinni aiemmin, lentokentillä olisi ollut lämpöskannerit, olen kaksi kertaa laittanut asiasta sähköpostia Finavialle. Vastaus oli että eivät ole asiasta vastuussa.

mpala

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 429
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #54 : 23.05.2020, 12:56:08 »
musta suomen covid-luvut vrt. asukaslukuun eivat ole vahaisia, voin olla taas vaarassa.

kirjoitin, että luvut painuvat alas. puhut varmaan tartunnoista kokonaisuudessa (nykyiset ja menneet). suurin osahan on parantunut (tai kuollut). aktiivitapauksia tällä hetkellä n. 1800, se on se jolla pitäisi olla merkitystä. tilastoja pitaa myös tulkita.

brasileira

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #55 : 24.05.2020, 09:09:09 »
joo, ovat alentuneet, en sita kiella. oma mainintani liittyi tartuntoihin kokonaisuudessaan.
ihan vain mielipiteena ne ovat silti korkeat vrt. asukasluku ja tavallaan ihmisia valtteleva kulttuuri.

tama on omaa lopinaani eika perustu jalleen kerran mihinkaan.

pitulo

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #56 : 24.05.2020, 12:52:09 »
Itse jouduin tulee Cha amista viisi viikkoa aiemmin. Koen että olisin mielummin Cha amissa turvassa kuin Suomessa. Juttelin Skypessä kaverin kanssa, joka tulee Suomeen Heinäkuussa. Cha amissa todettu yksi tartunta. Thaimaan väkiluku pyörii jossain 65 miljoonassa, corona-kuolemia todettu 56 Thaimaassa..
Cha amissa saa 2000 thb (noin 6o euroa) sakkoa jos ei käytä maskia, uimarannalle menosta sakko on tähtitieteellinen, tuo 2000 thb on esim. siivojan viikon palkka. Itse käytin myös maskia Maaliskuun viimeisen viikon.
Kyllä Suomessa luvut olisivat olleet pienempiä, jos rajat olisivat laitettu kiinni aiemmin, lentokentillä olisi ollut lämpöskannerit, olen kaksi kertaa laittanut asiasta sähköpostia Finavialle. Vastaus oli että eivät ole asiasta vastuussa.
Minusta ovat mielenkiintoisia eri maiden käytännöt viruksen tukahduttamisen suhteen. Itsekin olisin mieluummin tällä hetkellä Kairossa turvassa. (Palasin vain koska oli leikkaus odottamassa HUS:ssa). Mielestäni Suomi aloitti rajoitukset turhan myöhään ja löperösti. Kun palasin Suomeen lentokentällä täytin lappusen , jonka kaikki tiedot  perustuivat omaan ilmoitukseeni kuten myös kahden viikon kotikaranteeni. Eihän tuota karanteenia kukaan valvonut, että noudatinko sitä.....  Egyptissä kaikki rajat suljettiin kertalaakista 19.3.2020. Ainoat sallitut lennot sen jälkeen olivat ulkomaalaisten kotiutuslennot ja  egyptiläisten palautuslennot. Egyptiin palaavat maan kansalaiset (KAIKKI) vietiin suoraan kentältä viranomaisten valvomiin karanteenipaikkoihin kahdeksi viikoksi. Kaikki ravintolat jne sekä moskeijat (ennenkuulumatonta muslimimaassa!) suljettiin heti. Lisäksi tuli ulkonaliikkumiskielto illasta aamuun.

cha am fani

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 631
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #57 : 24.05.2020, 14:42:10 »
Minä tulin Suomeen 31.3.2020. Koko koneellinen matkustajia käytti melkein kaikki maskeja. Menin ulos viimeisten joukossa, koska minulla on näön takia avustuspalvelu. Shokki oli suuri, koska kahdella avustustyöntekijällä ei ollut maskeja. Kysyin heiltä syytä maskittomuuteen. He vastasivat, ei tarvitse käyttää, kun ei ole määrätty. Odotin pääsyä taksijonoon, kerroin asiasta kahdelle SPR:n työntekijälle, toinen sanoi, että hän puuttuu asiaan. Taksimatka useamman matkalaukun omalla tilalaksilla Valtion piikkiin Treelle (270 euroa).
Toivottavasti pääsee Tammikuussa takaisin neljäksi kuukaudeksi Cha amiin,

mpala

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 429
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #58 : 24.05.2020, 16:15:44 »
Itse jouduin tulee Cha amista viisi viikkoa aiemmin. Koen että olisin mielummin Cha amissa turvassa kuin Suomessa. Juttelin Skypessä kaverin kanssa, joka tulee Suomeen Heinäkuussa. Cha amissa todettu yksi tartunta. Thaimaan väkiluku pyörii jossain 65 miljoonassa, corona-kuolemia todettu 56 Thaimaassa..
Cha amissa saa 2000 thb (noin 6o euroa) sakkoa jos ei käytä maskia, uimarannalle menosta sakko on tähtitieteellinen, tuo 2000 thb on esim. siivojan viikon palkka. Itse käytin myös maskia Maaliskuun viimeisen viikon.
Kyllä Suomessa luvut olisivat olleet pienempiä, jos rajat olisivat laitettu kiinni aiemmin, lentokentillä olisi ollut lämpöskannerit, olen kaksi kertaa laittanut asiasta sähköpostia Finavialle. Vastaus oli että eivät ole asiasta vastuussa.
Minusta ovat mielenkiintoisia eri maiden käytännöt viruksen tukahduttamisen suhteen. Itsekin olisin mieluummin tällä hetkellä Kairossa turvassa. (Palasin vain koska oli leikkaus odottamassa HUS:ssa). Mielestäni Suomi aloitti rajoitukset turhan myöhään ja löperösti. Kun palasin Suomeen lentokentällä täytin lappusen , jonka kaikki tiedot  perustuivat omaan ilmoitukseeni kuten myös kahden viikon kotikaranteeni. Eihän tuota karanteenia kukaan valvonut, että noudatinko sitä.....  Egyptissä kaikki rajat suljettiin kertalaakista 19.3.2020. Ainoat sallitut lennot sen jälkeen olivat ulkomaalaisten kotiutuslennot ja  egyptiläisten palautuslennot. Egyptiin palaavat maan kansalaiset (KAIKKI) vietiin suoraan kentältä viranomaisten valvomiin karanteenipaikkoihin kahdeksi viikoksi. Kaikki ravintolat jne sekä moskeijat (ennenkuulumatonta muslimimaassa!) suljettiin heti. Lisäksi tuli ulkonaliikkumiskielto illasta aamuun.
Tassa ketjussa keskustellaan COVID19 panepidemian vaikutuksesta tulevaisuuden matkustamiseen, ei kysella maallikkojen mielipiteita suomen covid119 toimenpiteisiin. Vnkkina: Suomen lainsaadanto erilainen kuin Egyptin. tai Venajan tai Kiinan. Tai jopa Ruotsin.


mpala

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 429
    • Profiili
Vs: COVID10 pandemian vaikutus matkustamiseen
« Vastaus #59 : 24.05.2020, 16:20:21 »
joo, ovat alentuneet, en sita kiella. oma mainintani liittyi tartuntoihin kokonaisuudessaan.
ihan vain mielipiteena ne ovat silti korkeat vrt. asukasluku ja tavallaan ihmisia valtteleva kulttuuri.

tama on omaa lopinaani eika perustu jalleen kerran mihinkaan.
dx
Viela kerran: puhut luvuista, jotka kuvaavat menneita tapauksia, et aktiivisista eli taman hetkisista tapauksista. Muutaman kuukauden paasta saattaa nayttaa silta etta jossain maassa on ollut ehka enemmankin tapauksia muttei enaa aktiivisia tapauksia. Karanteenin maarittamiseksi maita tulee kuitenkin kiinnostamaan sen hetkinen tilanne. Esimerkiksi panepidemian alussa, jossain maissa kiinalaiset ja italialaiset laitettiin karanteeniin mutteivat muiden maiden matkustajat.