Turkish Airways / korona / peruttu lento

(Luettu 2289 kertaa)

marzu3

• Aloittelija
    • Profiili
Turkish Airways / korona / peruttu lento
« : 02.06.2020, 21:23:52 »

Onko Turkish Airways peruuttanut sinun lentosi koronan takia? Saitko rahat takaisin tai uudet liput?

Turkish Airways peruutti lennot HE-IST-HEL koronan takia. Ihan ymmärrettävää. Mutta oikeastaa yhtiö ei peruuttanut lentoa vaan ilmoitti sen olevan "Rescedulled" eli aikataulutettu uudestaan. Terminologia ilmeisesti sen takia, ettei tarvisi palauttaa rahoja. Sain linkin, jossa tarjottiin vaihtoehdoksi lipun siirtämistä toiseen ajankohtaan tai avoimia lippuja tai pisteitä.

Valitsin vaihtoehdoksi uudet lennot ja määrittin tarkasti, mitkä lennot haluan. Nämä lennot ovat myynnissä Turkish Airwaysin sivulla. Sain yhtiöltä numerokoodin ja runsaan viikon kuluttua "vastauksen" tällä numerokoodille. Vastauksessa ei ollut sanaakaa minun asiastani, ainoastaan lista puhelinumeroita yhtiön varauskeskuksiin.

Tein uudestaan ja pyysin vastausta. Tällä kertaa pyysin avoimia lippuja. "Vastaus" tuli taas nopeasti, viikossa. Nyt siinä oli mainittu minun nimeni, ja sitten tuli se puhelinnumerolistaus. Mutta ei siis mitään asiaa puhumattakaan uutta varausta tai uusia lippuja.

Minulla on runsas 700 euroa maksettu yhtiölle. Onko kenelläkään kokemusta koronaperuutusten hoitamisesta Turkish Airwaysin kanssa? Mitään neuvoja tai vinkkejä?

Liput on ostettu suoraan Turkish Airwaysin sivulta luottokortilla.

Menisin ihan miellelläni Istanbuliin myöhemmin. Yhtiö tarjoaa siirtomahdolisuutta vuoden 2021 loppuun asti. Tai ainakin sanoo tarjoavansa...

Olen kiitollinen asiallisista vastauksista!

softhead

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Turkish Airways / korona / peruttu lento
« Vastaus #1 : 04.06.2020, 06:48:43 »
Yhtiö perui lennot. Soitin asiakaspalveluun(enkuksi) ja tyrkyttivät lipun siirtoa, voucheria jne. Sanoin että otan vain rahat. Oli kuulemma kortti vanhentunut eivätkä voineet palauttaa rahoja. Kortin tiedot voi korjata vain paikanpäällä käymällä. Selvittelyjen jälkeen => Lentokentän toimisto auki vain lentojen aikaan, eli ei koskaan. Uuden soiton jälkeen, käskivät lähettämään sähköpostia Helsinkiin. Tähän sähköpostiin ei ole kukaan kolmeen viikkoon vastannut. 700€+ sisällä.

brasileira

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 05.06.2020, 08:55:14 »
tsekatkaa viestit, mita covid-keskustelussa on vouchereista jne.
(osviitaksi)
« Viimeksi muokattu: 05.06.2020, 09:03:47 kirjoittanut brasileira »

Starbucks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 07.06.2020, 23:52:18 »
Mulla Turkish Airlines ensin muutti lentopäiviä ja lopulta perui COO-IST-HEL lennot. Pyysin rahojen palautusta. Paluuviestissä pahoiteltiin lentojen peruutusta ja pyydettiin soittamaan. Lähetin uudelleen viestin että haluan rahat takaisin. 2 kk odotin ja kun rahoja ei palautunut, tein ilmoituksen luottokorttifirmalle ja viikkoa myöhemmin luottokorttitilillä näkyi täysimääräinen hyvitys.
Saman homman tein TAPin kanssa. En hyväksynyt voucheria, 2 kk odottelin rahoja ja lopulta luottokorttiyhtiö palautti rahat.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 18.08.2020, 09:23:37 »
Hei. Mulla on tähän asiaan liittyvä kysymys. Miten minun kannattaa toimia, että saan Malaysian Airlinesille maksamani luottokorttilaskun takaisin. Meidän (minä ja thailady) piti matkustaa kolmeksi yöksi Kuala lumpuriin (BKK-KUL-BKK) viime Maaliskuussa. Emme voineet matkustaa, koska MH oli peruttanut Perjantain menolennon, Malesian valtio kielsi ulkomaalaisten maahantulot. Lentomme oli refundable. Kevään aikana selvisi, että MH ei palauta rahoja edes selvässä tapauksessa, päädyin sitten voucheriin. Soitin Malesiaan muutaman euron puhelun ja varasin uudet lennot meille  ensi Maaliskuulle 2021. .
Nyt jos käy niin, että Thaimaahan tai Malesiaan ei onnistu 2021  matkustaa, miten toimin ? Olen maksanut lennot  Finskin Nordean mastercard-kortilla. Olen lukenut MH:n flyer talk keskustelua, MS on haluton palauttaa rahoja, tarjoaa vain voucheria tilaille, kehoittavat pyytää rahoja luottokorttifirmasta, alla on flyer talk-keskustelusta kopioitu varoitus:
Be careful. There have been reported cases in FT and other blogs that the airline would challenge the chargeback against the credit card company, who eventually reversed the chargeback against the cardholder.   Messengerillä voin laittaa MH:lle viestiä, jos tarvette.
Finskin Bangkokin lennot olen varannut pisteillä (90000) ja rahalla 50 euroa 6.1...5.5.2021. Jos joku osaisi auttaa,

FDR

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 18.08.2020, 12:29:11 »
Nyt jos käy niin, että Thaimaahan tai Malesiaan ei onnistu 2021  matkustaa, miten toimin ? Olen maksanut lennot  Finskin Nordean mastercard-kortilla. Olen lukenut MH:n flyer talk keskustelua, MS on haluton palauttaa rahoja, tarjoaa vain voucheria tilaille, kehoittavat pyytää rahoja luottokorttifirmasta,

Jos olet jo voucherin hyväksynyt ja lennot maaliskuulle varannut niin kannattanee vaan odotella toistaiseksi rauhassa toistaiseksi ja katsoa miten tilanne kehittyy. Sitten jos lento ei onnistu maaliskuussa niin alkaisin ensin keskustelulla MH:n kanssa. Oletan että he tarjoavat taas vaan uutta voucheria tilalle. Yleisesti tulkinta on että jos olet voucherin hyväksynyt niin lentoyhtiö on velvollisuutensa tehnyt ja voi uudella voucherilla korvata menetetyn voucherin. Käsittääkseni Euroopassa/USAssa on toistaiseksi edelleen mahdollisuus taistella voucher takaisinmaksuksi JOS voi osoittaa ettei lentoyhtiö ole aiemmin tarjonnut sellaista mahdollisuutta (eli ovat yrittäneet piilottaa sen mahdollisuuden asiakkaalta), mutta Aasian lainsäädännöstä ei ole tietoa.

Toivotaan että lentosi onnistuvat niin ei tarvitse alkaa vääntää aiheesta.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 18.08.2020, 14:00:22 »
Kiitokset vastauksesta. Nyt on vain ainoa vaihtoehto odottaa miten käy. Opin ainakin sen, että en ikinä osta jatkossa no refundable lentoja/hotelleja. Onneksi Kuala lumpurin Marriott-hotelli Aloft palautti majoitushinnan  hyvän tahdon eleenä, olin varannut kaksikerroksisen suiten (edullinen).