1) Reitin-tien valinta
Jos on kiire, ja haluaa siirtyä nopeaan, silloin ei kauheasti tarvitse miettiä: uusin ja nopein tie, se löytyy näistä elektronisista lähteistä. Kuitenkin, jos tekee pitkän reissun, silloin mielestäni siitä ajamisestakin täytyy nauttia, ja itselleni tiet jotka kiemurtelevat, joissa on vähän liikennettä, menevät pienten kylien läpi ja joidenka varrella on näköalapaikkoja, ovat niitä joista nauttii ihan sen matkanteon aikana. Vaikka suunnittelen reitin etapit google mapsin avulla, reitinvalinnat teemme itse tilanteen mukaan. Yleensä olemme tehneet reitinvalintoja ihan vaiston ja tuon vanhan tiekartan perusteella, sekä katsoneet tien luokitusta (koodi luokkaa xxx tai xxxx). Vanhoihin tiekarttoihin on myös merkitty näitä näköalapaikkoja, sekä museotiet. Esimerkiksi: menimme Joensuusta Lieksaan (joka muuten on todella kiva paikka). Sen sijaan että olisimme valinneet googlen suosittelemán reitin (73), menimme lähempänä järveä kulkevaa reittiä jossa on museotiepätkä (ensin 513 ja sitten 5077 ja 5071). Ahvenisen näköalapaikka on todella upea (google mapsiin se on merkitty Ahvenisen kioski! Jos ei tiedä, kuka arvaa että sieltä on vaikuttava näköala), järveä joka puolella. Sen lisäksi sen tien varressa on Paateri, hienoja uimarantoja useampikin (Koli vastarannalla) ja kestikeivari Herrasniemi, jossa kävimme kääntymässä ja ihailemassa näkymiä. Kertakaikkiaan mahtavia kokemuksia. Ja kaikki nuo tiet aivan riittävän hyvässä kunnossa.
Toinen kriteeri mitä käytettiin oli etsiä muutama reitti jonka varrella on kanavia, ne on kanssa hienoja paikkoja. Esimerkiksi tultiin Jyväskylästä alas Lahteen Päijänteen reunoilla Muurame Sysmä jne ja lopuksi Vääksyn kanava, tuo Zambban mainitsema reitti. Se on upea paikka!
Muutenkin mielestäni suomessa on todella hienoa ajaa ihan randomilla eri reittejä, kaikki tiet ovat olleet ihan ok, huonoimmatkin ihan ajettavia, aina on päässyt perille, ja joka paikassa on mobiiliverkko.
https://fi.wikipedia.org/wiki/MuseotieTätä logiikkaa noudattaen ollaan siis suunniteltu retkeä. Joskus täytyy kiirehtiä, mutta jos vain aikaa, pienille teille pois liikenteen seasta.
Mutta disclaimer. Ihan ensimmäisiä reissujakin mekin olemme tehneet, ja ihan itse miettineet miten sen suunnittelemma ja missä käymme. Kaikilla on omat makunsa ja halunsa, sen mukaan vaan. Ei kannata muista välittää.
2) Mielestäni ei ole olemassa mitään universaaleja paikkoja joita täytyy nähdä. Itse olen käynyt Pariisissa n+1 kertaa, mutten Louvressa, enkä menekään. Monet myös inhoavat Pariisia. Paikkojen näkemisen suhteen kyllä se oma maku, mieltymykset ja friikkiydet painaa enemmän. Itse yleensä pidän pienistä kaupunkiympäristöistä, vähemmän turistisista paikoista, paikoista joissa on joku juju. Itse esimerkiksi pidin todella paljon Tammisaaresta, se on jotenkin aidon oloinen paikka, kun taas en pidä Hangosta. Kovasti hypetetty Matildedal oli hirveä turistirysä. Kuopio ei ollut minulle mielikuvansa arvoinen, siellä oli hirveästi rakennustyömaita joka puolella, kaikki paikat oli kiinni joskus klo 16-17 jälkeen. Laivaretki oli pettymys. Tori ok, muttei sen ihmeempää kuin muuallakaan. Mutta tuo yllämainittu Lieksa oli hieno, siellä on aivan käsittämättömän kaunis venesatama! Ja kirkko oli hieno.
Paikkoja reittisi varrella joissa aiomme käydä on: Oulussa Hailuoto, tori. Vaasassa kauppahalli, raippaluodon silta, ehkä Strömsö

sekä ympäristössä esim Närpiön kirkkotallit, ehkä Tottesundin kartano, Harrströmin satama. Iisalmessa maailman pienin ravintola Kuappi. Ja yleistä vaeltelua ja ihmettelyä esim Kristiinankaupungissa.
3) Telttailu ja retkeily Itse siis en tiedä telttailusta juuri mitään, ei ole minun juttu, mutta suomessa on jokamiehen oikeudet joten tietyin ehdoin voi leiriytyä väliaikaisesti missä vaan. Eli ei pihapiirissä, eikä paikoissa joissa se on nimenomaan kielletty esimerkiksi jossain luontokohteissa. Yleensä kai leirintäalueissa maksetaan palveluista eli jos on suihkua jne, on peritään kunnon maksua. Suosittelen etsimään niistä tietoa vaikka seuraavista paikoista
https://retkipaikka.fi/maakunnat/esim. Vaasassa
https://www.vaasanlatu.fi/laavut/Esimerkiksi Iisalmen lähellä on tiilikkajärven kansallispuisto, jossa on muistaakseni kaksi tällaista ilmaista retkitupaa (siis ei mitään patjoja tms, katto pään päälle). Tietoa ja kartat löytyy sieltä luontoon.fi sivulta. Näitä tupia löytyy varmaan kaikista kansallispuistoista. Muuten halvin paikka yöpyä Iisalmessa on varmaan koljonvirran kartanon leirintäalueen telttapaikat
http://www.koljonvirrankartano.fi/hinnasto/