Ulkomaiset pankit

(Luettu 2276 kertaa)

Vipatus

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Ulkomaiset pankit
« : 01.09.2020, 16:20:26 »
Osaako kukaan suositella luotettavaa ulkomaista pankkia, jonne voisi siirtää isompia summia ja jota sitten voisi käyttää myös tuolla maailmalla matkatessa? Miten tuo valuutanvaihto yleensä tai rahan nostaminen ulkomailla kannattaa hoitaa?

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Ulkomaiset pankit
« Vastaus #1 : 01.09.2020, 17:25:05 »
Et tarvitse mitaan ulkomaista pankkia, nostat automaatilla kateista suomalaisen pankin tililta. tai siirrat suomalaisen pankin tililta rahaa vaikka mobiilirahaksi. worldremit, sendwave, transferwise esimerkiksi siirtaa katevasti rahaa suomalaiselta tililta paikallisesti kateiseksi tai mobiilirahaksi.

muutenkaan konventionaalisiiin pankkeihin ei nykyaan tosta vaan avata tileja, pitaa olla paikalliset osoitteet, mahdollisesti verotunnukset jne.

on olemassa joitakin virtuaalipankkeja, en nyt muista niiden nimia, voin etsia jos sellaista ihan oikeasti tarvitsee.

Pesula

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 02.09.2020, 07:37:07 »
www.neteller.com

www.skrill.com

Virtuaalilompakot - eli saldosi on täsmälleen se mitä itse talletat sinne omalta pankkitililtäsi. Voit tilata fyysisen Master Card Debit muoviläpyskäkortin joka käy maksuvälineenä kaikkialla missä Masteria muutenkin voi vinguttaa ja shoppailla nettikaupoissa missä Debit kortti hyväksytään maksuvaihtoehdoksi.

Molemmilla firmoilla on kanta-asiakasohjelmat eli voit saada rahan nostamiset 0€ kuluilla, jos käytät korttia tyyliin viisinumeroisilla summilla vuodessa.

Vedonlyönti- ja pokeriforumeilta löytyy kasapäin käyttäjäkokemuksia jos haluat enemmän tutustua.

Mulla toi Netellerin kortti toiminut ympäri maailmaa ihan moitteettomasti hotellivarauksiin, nostoihin ja kaikkeen muuhun, mutta lentolippuja ei muistaakseni yleensä voi Debit-kortilla ostaa.

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 02.09.2020, 09:14:22 »
Muistelisin aina toisinaan itsekin näitä selvitelleeni, ja nyt en kyllä muista että miksi. Eli mikä olisi oleellisin hyöty reissun päällä virtuaalipankkiin ja premaid-luottokorttiin verrattuna siihen, että mukana on pari kotimaisen pankin korttia parille eri tilille? Toki nostokulut ym ovat pankkikohtaisia, mutta onko tosiaan millään ilmaista? Eikö tähän jo Bank Norwegianin kortti ole aika hyvä?
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 02.09.2020, 11:05:33 »
Olen asunut ulkomailla jonkun 20vuotta yli kuudessa maassa pitka-aikaisesti, ja minulla on ollut ainoastaan kahdessa maassa paikallinen tili ja kortti, asuin niissa useamman vuoden. Viimeisesta on jo yli 10 vuotta aikaa, suomikortilla pelaan koko ajan. Itse arvostan sita etta jos kortti haviaa tai muuta turvallisuushassakkaa, on helpompi hoitaa asioita tutun pankin kanssa. Ehka muutaman pennosen voisi saastaa jos lahtisi oikein laskemaan ja saatamaan, mutta itse katson etta vaiva ei kannata. Pitaisi laskea valuuttakurssimuutokset, kayttokulut, vuosikulut jne jne. Ehka jossain erityisolosuhteissa, konfliktialueilla tms tuo virtuaalitili voisi ollakin hyva idea.

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 02.09.2020, 11:57:53 »
Satunnaiselle tai säännölliselle reissaajalle  Norskin Visakortti on kyllä oivallinen valinta, kuten täälläkin on moneen kertaan todettu. Syinä mm. seuraavat:
-Ei pankin omia nostokuluja käteisnostoista (toki monet automaatit vievät jonkun kulun kortista riippumatta)
-Jokainen osto kartuttaa Norwegianin omia pisteitä
-Visa taitaa edelleen olla Mastercardia yleisempi luottokortti maailmalla, vaikka maakohtaisia eroja on

Enpä ole itse vuosiin käyttänyt mitään muuta reissussa kuin norjalaisen läpyskää...

FDR

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 02.09.2020, 13:22:48 »
Revolutia on tässä mielestäni vaikea voittaa. Kortti ja tili on ilmainen käyttää ja jos saat kaverilta suosituksen liittyä mukaan, saat myös postimaksut fyysiselle kortille ilmaiseksi. Ilmainen versio tarjoaa interbank-raten valuuttakursseille jos ostat eri valuutassa kuin omallasi (huom. viikonloppuisin 2% maksu mikä vastaa suunnilleen tavallisen pankki-Visan tai Masterin kuluja). Lisäksi jos tarvitset vähän käteistä, pienissä summissa ilmaiset ATM-nostot kuuluu peruspakettiin. Jos reissaat pitempään, voit upgradeta maksulliseen versioon jossa rajat korkeammat. Pre-paid Visa kortti on turvallinen käyttää ja jokainen transaktio hintoineen on ainakin minulla päivittynyt sekunneissa appiin jolloin ostotapahtumia on helppo seurata.

Revolutilla on tietysti muitakin kv-kilpailijoita joten jos haluat optimoida niin voit avata tilit kaikkiin jolloin maksimoit ilmaiset ATM-nostot ja kortin muun käytön.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 02.09.2020, 15:45:55 »
Revolut oli se josta olen nahnyt muuallakin suosituksia. Mutta kysymys on, mita etua Revolut tuo siihen, etta kayttaisi suomalaisen pankin ATm nostoja tai em rahasiirtoja? Itse olen vaillinaisella tietamyksellani paatellyt etteivat satunnaiset hyodyt kata kaikkea vaivaa mutta saattaapi olla etten ole taysin ymmartanyt virtuaalipankin etuja.

Pesula

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 02.09.2020, 17:46:34 »
Muistelisin lukeneeni jostain foorumilta että virtuaalilompakot on yks harvoja keinoja millä toimeentulotuella elävä henkilö voi säästää ulkomaanreissuja varten, kun luottokortteja ei myönnetä ja tukia ei tipu tilille jos siellä makaa jo pari tuhatta euroa niistä pienistä tuista säästettyjä rahoja.

Voi olla kyllä hyvinkin vanhentunutta tietoa, mutta ainakaan viranomaisilla ei ole tarkkaa infoa siitä missä maassa ja mihin rahojasi käytät. Ei ole omakohtaista kokemusta joten hataran internet-muistin varassa tämä.

Ja toki alkuperäinen kysyjäkin halusi tehdä ison rahansiirron ulkomaalaiselle tilille, joten ei varmaan kosketa häntäkään.

FDR

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 02.09.2020, 20:30:43 »
Revolut oli se josta olen nahnyt muuallakin suosituksia. Mutta kysymys on, mita etua Revolut tuo siihen, etta kayttaisi suomalaisen pankin ATm nostoja tai em rahasiirtoja? Itse olen vaillinaisella tietamyksellani paatellyt etteivat satunnaiset hyodyt kata kaikkea vaivaa mutta saattaapi olla etten ole taysin ymmartanyt virtuaalipankin etuja.

Erona on että suomalainen (tai mikä vaan perinteinen) pankki laskuttaa sinulta jokaisesta transaktiosta n. 2% valuuttalisää (esim. OP-Visa 1.95%) maissa jossa ei euroa käytetä. Parin viikon reissulla jos käytät vaikka 2500€ kyseisessä maassa, Revolut säästää sinulle 50€. Vaivan suhteessa hyötyyn jokainen arvioi itse, mutta virtuaalipankkiin tilin saa lataamalla appin ja todistamalla henkilöllisyytensä appin kautta. Koska kyseessä on pre-paid kortti, voit käyttää vain sen verran rahaa kuin olet tilillesi ladannut.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 03.09.2020, 12:44:50 »
Kiitos FDR,
itse kun en usko ilmaisiin lounaisiin ja rahalla on aika universaali hinta, mista muusta maksetaan tai milla kattavat kulunsa.  kuukausi vuosi maksu tms. Pitaako sitoutua, varmaan nama loytyvat nettisivuilta mutta jos sinulla on heti tietoa niin kiva. Tuota senkin takia mietin, etta on viela aika lailla maita joissa on pimea tai puolipimea vaihtokurssi, ja silloin kateisnostoilla on viela korkeampi hintansa.

Oma teoriani on etta kun rahaa kuluu paljon eli hinnat ovat korkeat, voi kayttaa luottokorttia, ja matalan hintojen paikoissa taas kateinen on kingi. Mutta joo, saattaisinpa kokeillakin! Kiitos kaikesta tiedosta.

brasileira

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 03.09.2020, 13:02:35 »
"Oma teoriani on etta kun rahaa kuluu paljon eli hinnat ovat korkeat, voi kayttaa luottokorttia, ja matalan hintojen paikoissa taas kateinen on kingi. Mutta joo, saattaisinpa kokeillakin! Kiitos kaikesta tiedosta. "

→ olen aikalailla samaa mielta.

FDR

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 03.09.2020, 13:27:59 »
Kiitos FDR,
itse kun en usko ilmaisiin lounaisiin ja rahalla on aika universaali hinta, mista muusta maksetaan tai milla kattavat kulunsa.  kuukausi vuosi maksu tms. Pitaako sitoutua, varmaan nama loytyvat nettisivuilta mutta jos sinulla on heti tietoa niin kiva. Tuota senkin takia mietin, etta on viela aika lailla maita joissa on pimea tai puolipimea vaihtokurssi, ja silloin kateisnostoilla on viela korkeampi hintansa.

Oma teoriani on etta kun rahaa kuluu paljon eli hinnat ovat korkeat, voi kayttaa luottokorttia, ja matalan hintojen paikoissa taas kateinen on kingi. Mutta joo, saattaisinpa kokeillakin! Kiitos kaikesta tiedosta.

Tässähän se rikkaus on että jokaisella on omat mieltymyksensä eikä se 2% kaikille ole merkityksellinen asia suhteessa esim. suomalaiseen asiakaspalveluun jos jokin menee vikaan, suomalaisen luottokortin sisältämään parempaan vakuutukseen tms. Vastasin vain alkuperäisen kysyjän kysymykseen.

Yllä esittämiisi kysymyksiin: Ilmaisessa versiossa ei ole kuukausimaksua eikä mitään muutakaan sitoutumista. Premium- ja Metal-tilaukset ovat kuukausimaksullisia. Yrityksen kulut ovat huomattavasti perinteisiä pankkeja pienemmät koska kulurakenne on virtuaalipankilla oleellisesti erilainen kuin kivijalkapankeilla. Hyväntekeväisyydestä ei tietenkään ole kyse. Revolut tekee rahaa joka kerta kun käytät korttia (laskuttavat myyjää kuten muissakin korttimaksuissa aina tehdään) sekä tietysti kaikista muista palveluista mitä käytät peruspaketin päälle (esim. kuten todettua, viikonloppuisin samat kulut kuin muillakin perinteisten pankkien korteilla).

Kuten moni muukin startup, Revolut on ollut tappiollinen koko olemassaolonsa ajan eli laskun ovat toistaiseksi kuitanneet sijoittajat. Koko omaisuutta en siis kortille lataisi vaikka toistaiseksi luotettavasta toimijasta onkin kyse ja yrityksen arvo mitataankin miljardeissa. Pre-paid kortin ainut riski on tilillä makaavat rahat eli kun lataa kortille vain sen minkä käyttää, on yrityksen konkurssiriski käyttäjälle aika pieni. Hyvä tietysti muistaa että pitemmälle reissulle ei koskaan pitäisi lähteä vain yhden luottokortin varassa.

Viimeinen osa nyt karkaa jo sitten alkuperäisestä aiheesta mutta "pimeän" vaihtokurssin maissa tuskin pankkiautomaattejakaan helposti löytyy, joten sinne tosiaan varautuisin perinteisemmin käteismenettelyin...

mmw

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 03.09.2020, 15:00:58 »
Eikös tossa revolut-kortissa ole maksuttomalle nostolle 200 nostoraja/kk. Eli loppupeleissä ero tavan suomalaisiin kortteihin on aika pieni. Lisäksi käsittääkseni suomi-korteissa kaytettäessä voi valita käyttääkö pankin vai myyjän kurssia, jolloin kurssitappiotakaan ei tule versus revolut. Korjatkaa jos olen väärässä.
Ps. aina kahden eri pankin kortit mukaan reissulle ja rahat kolmannella tilillä.

Vipatus

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 03.09.2020, 16:58:46 »
Kysymykseni tausta oli ehkä juuri se tarkoitus kartoittaa eri mahdollisuuksia Suomalaisen pankin tilalle, koska se tunnetusti ottaa kaikenlaisia palvelumaksuja välistä, jotka tuntuu kohoavan vuosi vuodelta enemmän ja enemmän, vaikka kaikki palvelut siirtyvät myös enemmän netin puolelle.

Tässä on juuri vaakakupissa, turvallisuus, toimintavarmuus ja helppous. On tottakai tosiasia, että Suomalainen pankki on se turvallisin ja varsinkin ongelmien ilmaantuessa, ehkä helpoiten selvitettävä, mutta siinä on kääntöpuolena toiminnan raskaus, hinnat...yms yms..

Tuo virtuaalinen tili on kyllä tarkastelemisen arvoinen asia, mutta siinä pelottaa juuri se, että entäs jos heidän toimintansa lakkaa syystä tai toisesta ja olen juuri ladannut koko säästöni sinne, niin rahojen takaisinsaanti taitaa olla käytännössä mahdotonta?

FDR

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 03.09.2020, 18:00:56 »
Eikös tossa revolut-kortissa ole maksuttomalle nostolle 200 nostoraja/kk. Eli loppupeleissä ero tavan suomalaisiin kortteihin on aika pieni. Lisäksi käsittääkseni suomi-korteissa kaytettäessä voi valita käyttääkö pankin vai myyjän kurssia, jolloin kurssitappiotakaan ei tule versus revolut. Korjatkaa jos olen väärässä.
Ps. aina kahden eri pankin kortit mukaan reissulle ja rahat kolmannella tilillä.

On. 1000€ voi käyttää korttimaksuina ja 200€ käteisnostoja saa kokonaan ilman kuluja ilmaisversiossa. Sen ylittävältä osalta maksat saman kuin perinteisten pankkien valuuttalisä (joskin ilman kiinteää maksua). Voi olla että tämä on jo muuttunut, mutta silloin kun käytin perinteisten pankkien kortteja käteisnostoihin, niiden hinta muodostui kiinteästä maksusta (pari euroa per nosto) + 2-2.5% valuuttalisästä.

Käsityksesi valuuttakurssista voin korjata. Jos käytät myyjän laitteen vaikka Etelä-Afrikassa antamaa euro-summaa (ZAR-summan sijaan)  maksaessasi, valuuttalisästä tulee lähes poikkeuksetta suurempi kuin mitä pankkisi antaisi paikallisesta valuutasta (puhumattakaan virtuaalipankkien tarjoamasta interbank-hinnasta). Aiheesta lisää vaikka Investopediasta: https://www.investopedia.com/dynamic-currency-conversion-dcc-term-4769305

Tässä on juuri vaakakupissa, turvallisuus, toimintavarmuus ja helppous.

Tuo virtuaalinen tili on kyllä tarkastelemisen arvoinen asia, mutta siinä pelottaa juuri se, että entäs jos heidän toimintansa lakkaa syystä tai toisesta ja olen juuri ladannut koko säästöni sinne, niin rahojen takaisinsaanti taitaa olla käytännössä mahdotonta?

Jos nuo kolme asiaa painaa vaakakupissa niin valitsisin itse sen helpon Suomi-tilin ja toteaisin että ne muutamat kympit mitä se vuositasolla maksaa enemmän tuo nimenomaan turvallisuutta, toimintavarmuutta ja helppoutta.

Virtuaalisia tilejä vertaillessa kannattaa tarkistaa talletussuojan kattavuus, jos kerran meinaat suurempia summia sinne tallettaa ja jostain syystä kävisi huonosti.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 03.09.2020, 21:05:46 »
Kysymykseni tausta oli ehkä juuri se tarkoitus kartoittaa eri mahdollisuuksia Suomalaisen pankin tilalle, koska se tunnetusti ottaa kaikenlaisia palvelumaksuja välistä, jotka tuntuu kohoavan vuosi vuodelta enemmän ja enemmän, vaikka kaikki palvelut siirtyvät myös enemmän netin puolelle.

Tässä on juuri vaakakupissa, turvallisuus, toimintavarmuus ja helppous. On tottakai tosiasia, että Suomalainen pankki on se turvallisin ja varsinkin ongelmien ilmaantuessa, ehkä helpoiten selvitettävä, mutta siinä on kääntöpuolena toiminnan raskaus, hinnat...yms yms..

pikkaisen tuntuu etta toimit nyt mielikuvan perusteella ilman kunnon vertailua. Omasta mielestani suomalainen pankkijarjestelma on erittain hyva ja toimii. Vaikka kustannukset ovatkin kohonneet vahitellen, niin on muuallakin. Ei ne kulut suomipankissa kovin paljoa korkeammat ole kuin muillakaan.
Ja malliksi, sen jalkeen kun kv pankkisi blokkaa korttisi, kun oletkin turisteilemassa Ananas republicissa etka Bananas republicissa, soitat jonkun kv pankin asiakaspalveluun jossa vastataan newcastleksi tai intiaksi, ja sinulla menee puoli tuntia saadaksesi henkilollisyytesi todistettua (alpha delta sierrat etc tutuksi....) suomalainen pankkijarjestelma tuntuu suurelta lahjalta.
Mutta tee koe. ota norskin kortti, revolut, suomalaisen pankin kortti ja katso mita maksaa ja miten toimii. Niin kuin FDR sanoo, tarpeita ja mielipiteita on erilaisia.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 03.09.2020, 21:10:18 »
Viimeinen osa nyt karkaa jo sitten alkuperäisestä aiheesta mutta "pimeän" vaihtokurssin maissa tuskin pankkiautomaattejakaan helposti löytyy, joten sinne tosiaan varautuisin perinteisemmin käteismenettelyin...

Pankkiautomaatteja loytyy mita ihmeellisimmista paikoista, esimerkiksi DRCssa saa automaatista rutikuivaa taalan rahaa, eika edes vaarennettyja :). no, siella onkin USD talous, joten se ei kelpaa esimerkiksi. Mutta tosissaan aika monessa afrikan maassa missa on "kateiskursseja" on myos automaatteja.

mutta taidanpa ottaa Revolutin pieneen kokeiluun ihan uteliaisuuden vuoksikin.

mmw

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 03.09.2020, 22:37:43 »

Käsityksesi valuuttakurssista voin korjata. Jos käytät myyjän laitteen vaikka Etelä-Afrikassa antamaa euro-summaa (ZAR-summan sijaan)  maksaessasi, valuuttalisästä tulee lähes poikkeuksetta suurempi kuin mitä pankkisi antaisi paikallisesta valuutasta (puhumattakaan virtuaalipankkien tarjoamasta interbank-hinnasta). Aiheesta lisää vaikka Investopediasta: https://www.investopedia.com/dynamic-currency-conversion-dcc-term-4769305

Yritin tarkoittaa juuri sitä, että voit valita kurssin Myyjä/oma pankki, jolloiin oman pankin kurssi vastaa aika tarkkaan tuota revon kurssia. Huonosti ilmaisin.  Enkä osaa näköjään lainauksiakaan oikein.......

FDR

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 04.09.2020, 10:23:54 »
Yritin tarkoittaa juuri sitä, että voit valita kurssin Myyjä/oma pankki, jolloiin oman pankin kurssi vastaa aika tarkkaan tuota revon kurssia. Huonosti ilmaisin.  Enkä osaa näköjään lainauksiakaan oikein.......
Uskoakseni näin ei ole, sillä tuo oli nimenomaan se syy miksi Revolut ylipäätään on olemassa: he halusivat tuoda interbank-valuuttakurssit kuluttajien saataville. Mutta tosiaan jos tämä on virheellistä tietoa nykyään niin mielelläni ottaisin suomalaisen pankin kortin jossa tuo etu on saatavilla! Mikä pankki/kortti sinulla on käytössä? Ainakin suurimmat pelurit laskuttavat edelleen valuuttalisää kuten yllä on keskusteltu. OP/Nordea/Danske Bank/S-Pankki/Säästöpankki laskuttavat ilmoitustensa mukaan 1,95%-2,75% valuuttalisää muissa valuutoissa kuin euroissa tehdyistä ostoista.

Omasta mielestani suomalainen pankkijarjestelma on erittain hyva ja toimii. Vaikka kustannukset ovatkin kohonneet vahitellen, niin on muuallakin. Ei ne kulut suomipankissa kovin paljoa korkeammat ole kuin muillakaan.
Tämän kanssa on helppo olla samaa mieltä päivittäisten pankkipalveluiden osalta. Kun korot on lähellä nollaa ja pankkien kannattavuus heikkenee, palvelumaksuja palveluista on pakko kerätä. Virtuaalipankit tuovat matkailuun hyvän lisävaihtoehdon, mutta kokonaisvaltaista pankkipalvelua niiltä ei samalla tavalla (ainakaan vielä) saa.