Matkavakuutus

(Luettu 765 kertaa)

Vipatus

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Matkavakuutus
« : 15.09.2020, 17:37:59 »
Tiedän, täällä on paljon näitä ketjuja, mutta kaikki ne alkaa olla jo niin vanhoja, että tieto on mennyt out of date tilaan moneltakin kohtaa. Esim. Eurooppalainen yhtiö, mistä ennen ilmeisesti sai edullisimmat vakuutukset, on sulautunut OP:n kanssa.

Eli onko tosiaan niin, että jos haluaisi matkavakuutuksen pidemmälle ajalle, ilman, että tulee takaisin Suomeen välillä, on se mahdotonta saada ainakaan Suomalaisesta vakuutusyhtiöstä? eli jos tiput Kelan kirjoilta pois, niin matkavakuutustakaan et saa?

mmw

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Matkavakuutus
« Vastaus #1 : 15.09.2020, 18:14:07 »
Näin on, Suomesta saa vakuutuksen 12kk matkan alkaessa, jonka jälkeen on turvauduttava ulkomaisiin palveluihin. Yritin sitä joskus selvittää, mutta ainakin itselle se oli aikamoinen viidakko ja kallis. Olisi tullut halvemmaksi lentää Suomeen ottamaan vakuutus ja sitten takaisin. ja vakuutusturva olisi ollut parempi. Mutta niinkuin sanoin, se oli vain minun selvityksen tulos.

Vipatus

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 15.09.2020, 19:27:50 »
Näin on, Suomesta saa vakuutuksen 12kk matkan alkaessa, jonka jälkeen on turvauduttava ulkomaisiin palveluihin. Yritin sitä joskus selvittää, mutta ainakin itselle se oli aikamoinen viidakko ja kallis. Olisi tullut halvemmaksi lentää Suomeen ottamaan vakuutus ja sitten takaisin. ja vakuutusturva olisi ollut parempi. Mutta niinkuin sanoin, se oli vain minun selvityksen tulos.

Olen myös itse tätä tässä koittanut selvitellä eri tahoilta, joten olisi ihan kiva tietää millaisia tuloksia sinä sait? missä mielessä se oli viidakkoa?

Safetywing ja World Nomads on ne mitä itse tällä hetkellä tiedän, joista voisi harkita ottavansa ainakin jonkunlaisen vakuutuksen.

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 16.09.2020, 09:54:56 »
Itse otin joskus Goudalta, oisko tanskalainen tai norjalainene firma. En tosin matkan pituuden vuoksi vaan sain halvimmalla kattavuutta vuoristo-oloja varten. Koskaan en joutunut vakuutusta hyödyntämään. Kävin tsekkaan että onko firma vielä olemassa ja jotenkin ei nettisivut herätä nyt kyllä luotettavuutta.

Huomaa myös se että yleensä matkavakuutus tulee olla voimassa matkan alkaessa, ts. et välttämättä voi ottaa eka "normi" 3kk matkavakuutusta kotimaiselta yhtiöltä ja sen jälkeen jatkaa sitä jollain kansainvälisellä matkavakuutuksella. Toki riippuu taas vakuutusyhtiöstä.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...

Vipatus

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 16.09.2020, 11:22:03 »
Itse otin joskus Goudalta, oisko tanskalainen tai norjalainene firma. En tosin matkan pituuden vuoksi vaan sain halvimmalla kattavuutta vuoristo-oloja varten. Koskaan en joutunut vakuutusta hyödyntämään. Kävin tsekkaan että onko firma vielä olemassa ja jotenkin ei nettisivut herätä nyt kyllä luotettavuutta.

Huomaa myös se että yleensä matkavakuutus tulee olla voimassa matkan alkaessa, ts. et välttämättä voi ottaa eka "normi" 3kk matkavakuutusta kotimaiselta yhtiöltä ja sen jälkeen jatkaa sitä jollain kansainvälisellä matkavakuutuksella. Toki riippuu taas vakuutusyhtiöstä.

Mikä noissa Goudan sivuissa oli mielestäsi vikana? Äkkiseltään näytti aika normaalilta matkavakuutus sivustolta. Tosin en kyllä löytänyt mistään kohtaa, mistä sen vakuutuksen olisi voinut ottaa  ;D

Sehän tässä onkin juuri vaikeutena, kun tarkoitus on lähteä maailmalle, ilman sen kummempia tarkkoja matkasuunnitelmia, ihan jo tämän viruksen takiakin, niin pitäisi löytää vakuutus, joka on aina voimassa ja mielellään vaikka kerta vuoteen ostettava, ilman mitään rajoituksia kotimaahan palaamisesta tai matkustuspäivärajoitteita.

mmw

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 16.09.2020, 13:31:21 »
Tota, kirjoituksista päätellen sun kokemus on aika vähäistä. Varsinkin näinä aikoina ehkä kannattais miettiä muutaman kertaan ja nukkua vielä yön yli. Ei pahalla. Kansanväliset Gouda ja muut vastaavat myöntävät vakuutuksen vaikka matka olisi jo alkanut (kai kaikki, ainakin melkein), rahasta se on kiinni. Suomalaiset taas ennenkuin matka on alkanut ja pääsääntöisesti matkan enimmäispituus on 90vrk, jota voi jatkaa siihen vuoteen asti. Fenniassa ainakin voi vakuutusta jatkaa matkan päältä.

Vipatus

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 16.09.2020, 20:44:22 »
Juu, ei se mitään, en minä kritiikistä suutu. En nyt ihan kevytkenkäisesti olekaan minnekkään lähdössä vaan suunnitelmat pitää olla raudanlujat, ainakin  mitä tulee näihin perusasioihin. Siksipä minä täällä kokeneemmilta kyselenkin näitä "tyhmiä" kysymyksiä, koska teillähän se arvokas tieto on.  Tässä menee nyt ainakin vuosi varmaan ennenkuin pääsee todenteolla minnekään reissuamaan, joten on aloitettava hyvissä ajoin varustautuminen.

Gouda näkyy nyt sulkeneen sivustoltaan verkkokauppansa, koronan vuoksi, sen takia en sitä vakuutustakaan sieltä löytänyt, kun aikaisemmin yritin äkkiseltään puhelimella sitä sivuilta etsiä. On jokseenkin kuitenkin aika varma, että ulkomaisiin yhtiöihin sitä on turvauduttava, koska kotimaisissa on niin paljon näitä eri rajoituksia. Mitä olen ulkomaisilta reissusivuilta lukenut, niin aika hyviäkin arvosteluja nämä yhtiöt on saaneet.

mmw

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 16.09.2020, 21:00:24 »
Jos Suomalaisen vakuutuksen saa, se hakkaa kyllä ulkomaalaiset mennen tullen. Sekä ehdoissa, että hinnassa. Erikoisiin tapauksiin kuten vuorikiipeilyyn ja syvänmerensukellukseen voi sitten hakea erikoisvakuutuksia, jos niitä harrastaa.

caledonie

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 29.09.2020, 08:06:20 »
OP:lta tarjottiin jopa 24 kk kestoa määräaikaiselle pitkälle matkavakuutukselle. Ehtona oli, että on pitänyt oleskella viimeisten kahden vuoden aikana enemmän Suomessa kuin ulkomailla. Muilta vakuutusyhtiöiltä saa vain 12 kk pituisia matkavakuutuksia. Näistä Fennia on ollut ainakin itselleni selvästi halvin. Myös korvaukset ja palvelu pelanneet ihan hyvin.

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 29.09.2020, 09:10:56 »
Jos Suomalaisen vakuutuksen saa, se hakkaa kyllä ulkomaalaiset mennen tullen. Sekä ehdoissa, että hinnassa. Erikoisiin tapauksiin kuten vuorikiipeilyyn ja syvänmerensukellukseen voi sitten hakea erikoisvakuutuksia, jos niitä harrastaa.

Ja näitäkin voi ottaa sen oman kotimaisen vakuutuksen laajennuksina sitten määräajaksi. Eli kotimainen matkavakuutus muutamaksi kuukaudeksi voimaan jo lähtiessä ja etukäteen buukkaa jonku 2 viikkoa urheilulaajennusta kattamaan vuoristovaelluksen.

Mutta noiden extremejuttujen kanssa kannattaa erittäin tarkkaan kysellä että kuuluuhan se vakuutukseen. Yhtiöillä on vaihtelevia käytäntöjä. Esim. OP:lla/Eurooppalaisella koskimelonnat, vaellukset ym. menee usein ihan normimatkavakuutuksen sisään, mutta vuoristotaudin varalta ei saa vakuutusta heiltä edes rahalla. Vastaavasti joskus tyyliin If:n matkavakuutus kattoi ainoastaan vaeltamisen Pohjoismaissa. Mitä on vaeltaminen? Kävelyä soratiellä? LähiTapiolalta on saanut ainakin vuoristotaudin varalta turvan, sen helikopterievakuoinnin joilla länkkärivakuutusyhtiöitä rahastetaan. Mutta kun tauti iskee ei se paljoa kiinnosta.

Edellä olevat esimerkit ovat sitten vanhojen muistelua.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...