Varoitus Finskin mastercard

(Luettu 2485 kertaa)

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
Varoitus Finskin mastercard
« : 17.09.2020, 13:20:01 »
Hei. Finnairin mastercard-kortillani eivät asetukset olleet kunnossa. Kortillani on ostettu verkko-ostoksia espanjalaiseen kenkäliikkeeseen useaan otteeseen. Korttini kuoletettiin 5.9.2020. Nordean puhelinpalvelusta sain ohjeet mitä tehdään. Vallitsevan tilanteen johdosta korttireklamaation käsittelyaika on kuulemma kaksi kuukautta. Olen odottanut viikon tietoa Nordea rahoituksesta, kuinka paljon tulee laskutettavaa Lokakuussa. Korttireklamaatiohakemuksen aikana korttia oli noin 1300 euron edestä, tällä hetkellä velkasaldo on noin 2100  euroa.
Missähän kulkee raja, mistä olen vastuussa ?
Espanjassa olin viimeksi reilu kaksi vuotta sitten, kortti on vuoden vanha. Koska on korttini on noin riskialtis, lopetan Finskin mastercard-kortin käytön.
Vinkkinä siis: Jos keräätte pluspisteitä, muuttakaa asetuksiin internet-käyttö kielletty, verkko-ostoksen tein viimeksi Toukokuun alussa. Kun palautin uuden kortin Nordeaan, virkailija sanoi, että väärinkäytöksiä on nyt paljon.

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Varoitus Finskin mastercard
« Vastaus #1 : 18.09.2020, 14:33:48 »
Verkko-ostosten kohdalla maassa käynnillä ei kyllä ole mitään merkitystä. Harmillista tuollainen. Toivottavasti asia selviää ja Nordea maksaa.

conard

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 19.09.2020, 09:07:11 »
Tosi nihkeää. Osasiko Nordea selittää tätä mitenkään? Muistutuksena vielä, että myös SEBillä on finskin mastercard, jos vaihtaa haluaa

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 23.09.2020, 09:07:50 »
Hei. Kiitoksia kommentoijille. Laitoin korttireklamaation menee Nordealle, Covid-tilanteen/useitten korttihakemusten takia saan odottaa vastausta Nordean mukaan kaksi kuukautta. Eniten ärsyttää että minusta tehtiin syyllinen, koska minulla oli asetuksissa: nettiostokset sallittuja.
No tein johtopäätöksen lopetin kortin käytön. Mistään ei ole selvinnyt, mistä korttini tiedot on ongittu,

Zambba

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.09.2020, 11:23:42 »
Kaikissa luottokorteissa on sama ongelma. Koska kortin numero ja voimassaoloaika riittävät veloituksen tekemiseen, petoksia tehdään kuin liukuhihnalta. Ei rajoitu MasterCardeihin tai mihinkään yksittäiseen Nordean korttiin.

otl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 25.09.2020, 15:53:55 »
mastercard securecode -systeemi kannattaa ottaa käyttöön, nettiostokset pitää vahvistaa tekstarikoodilla ja sitä puhelinnumeroa voi vaihtaa nettipankissa. reissatessa voi siis kirjautua pankkiin ja vaihtaa puhelinnumeroksi käytössä olevan paikallisen prepaidin numeron ja ostot onnistuu sitä kautta.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 25.09.2020, 16:55:35 »
Kaikissa luottokorteissa on sama ongelma. Koska kortin numero ja voimassaoloaika riittävät veloituksen tekemiseen, petoksia tehdään kuin liukuhihnalta. Ei rajoitu MasterCardeihin tai mihinkään yksittäiseen Nordean korttiin.
Nainko on? itsellani on normi visa ja mastercard nordeasta, kaikkiin ostoksiin tarvitaan pankkikoodi varmennus tunnuslukulaitteen/appsin kautta. eli ei mielestani voi ostaa pelkastaan noilla tiedoilla. vai olenko joskuss tehnyt itse jotain saatoja? joka tapauksessa ei viela koskaan mitaan ongelmaa, ja kaytan kortteja hamaraperaisissa maissa mutta tietty tunnettujen pankkien jne automaateilla.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 25.09.2020, 22:15:46 »
Itse olen aina ollut siinä uskossa, että jos itse aina ostaessa Mastercardillani joudun vahvistamaan ostokseni verkkopankissa, niin se pitää tehdä muuallakin.
Virheeni oli siinä, että asetuksissani oli nettiostokset sallittu. Jatkossa en kanna luottokorttejani mukanani. Teen ostokset electronilla.
Matkakohteeni on jatkossa vain Thaimaa, siellä on käytössä thaitili, viimeiset kolme vuotta olen nostanut rahani paikallisesta pankista Thaimaassa, Pankissa oli ilmoitus, 15.3.2020 emme vaihda valuuttaa (coronan takia)
Niin tämä oli varoitus, pitäkää kortin asetukset minimissä, koskee siis kaikkia kortteja. Lopetin Finskin mastervcard-kortin käytön, pari luottokorttia jäi jäljelle.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 26.09.2020, 08:16:32 »
Ps. Jos matkustan jonnekin muualle, käytän hommaamani Transferwisen debit-korttia. Saa Suomesta siirrettyä ko maan valuuttaa nostettua kohteessa.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 26.09.2020, 08:59:21 »
Tarkoitatko etta vaikka nettiostokset pitaa varmistaa pankin kautta, niin joku oli onnistunut ostamaan kortin tiedoilla ilman pankkivarmennusta? miten tama voi olla edes mahdollista, eihan siina silloin ole mitaan jarkea?

Omat luottoasetukset ovat mahdollisen lentolipun suuruiset, muuhun en juuri luottokorttia kayta. Kateinen debitilla.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 26.09.2020, 08:59:55 »
Ps. Jos matkustan jonnekin muualle, käytän hommaamani Transferwisen debit-korttia. Saa Suomesta siirrettyä ko maan valuuttaa nostettua kohteessa.
Mika hyoty tassa on suomalaisen pankin debit korttiin verrattuna?

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 26.09.2020, 10:36:21 »
Transferwisen kortin käyttö perustuu siihen, että Transferwisella on jokaisessa maassa, missä toimii on paikallinen tili. Jos siirrän rahaa vaikka Suomesta Thaimaahan, siirtämäni raha tulee Transferwisen Thaimaan pankkitililtä omalle thaitililleni .
Jos olen vaikka Thaimaassa/matkustamassa Malesiaan, voin siirtää Suomesta rahaa ringetteinä Transferwisen debit-kortilleni. Kun olen Malesiassa, nostan rahat debit-kortillani.
Olen vuoden verran siirtänyt rahaa Transferwisella Thaimaahan, kaduttaa vaan kun en ole käyttänyt aiemmin.
Kun olen katsonut Thaimaan pankkikursseja, olen Transferwisen avulla saanut paremmalla kurssilla rahaa tililleni.
Pattaylta lienee hyvät kurssit myös mutta en tunne niitä, koska en ole ollut siellä.
Vaikka käytän Transferwise-low cost/trusly siirtoa, on suoritus jo samana päivänä thaitililläni.  Kun siirrän rahaa Thaimaahan, niin Tw näyttää tarkan summan mitä tilille tulee. Thailadylle olen muutaman kerran lähettänyt myöskin. Debit-kortti toimitettiin kotiini, kun olin siirtänyt kortille vaaditun minimin 20 euroa, tosin toimitus kesti nähtävästi coronan takia. Suosittelen

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 28.09.2020, 16:03:54 »
Tarkoitatko etta vaikka nettiostokset pitaa varmistaa pankin kautta, niin joku oli onnistunut ostamaan kortin tiedoilla ilman pankkivarmennusta? miten tama voi olla edes mahdollista, eihan siina silloin ole mitaan jarkea?

Omat luottoasetukset ovat mahdollisen lentolipun suuruiset, muuhun en juuri luottokorttia kayta. Kateinen debitilla.

Tuossa on paljonkin järkeä. Suurimmassa osassa suomalaisten käyttämiä palveluita vaaditaan lisäksi pankin tunnistaminen. Näin ei kuitenkaan ole läheskään kaikissa maailman verkkokaupoissa. Tuo siis on vain lisäturva, jonka osa kauppiaista tarjoaa, ei kaikki. Tämän huono puoli onkin siinä, että luulette korttinne olevan kaikkialla turvassa.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 28.09.2020, 16:29:29 »
Hyva tietaa! Kiitos! Itse olen luullut etta se on kortin myontaneen pankin saato, eika nettikaupan saato. Olen kylla valttanyt kortin kirjaamista mihinkaan paikallisiin palveluihin.

caledonie

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #14 : 29.09.2020, 07:57:35 »
Netissä kyllä riittää vielä paljonkin verkkokauppoja, joissa ei ole käytössä Mastercardin tai Visan varmistuspalvelua, eli pelkät kortin numerot riittävät ostoksen tekemiseen. Ei sillä ole väliä, mikä luottokortti on kyseessä. Reklamaatiota vain pankille, niin ei niitä itse tekemättömiä ostoksia tarvitse maksaa, jos kortti on ollut koko ajan hallussasi. Mukaan on pitänyt liittää kopio rikosilmoituksesta poliisille. Senkin voi tehdä helposti netissä. Poliisi ilmoittaa, ettei rikosta tutkita (ei niitä voi selvittää). Pankki/Nets palauttaa rahat, jos olet ehtinyt jo maksaa luottokorttilaskun. Huono puoli tässä on tietysti se, että voi joutua odottelemaan hetken. Nordea on kyllä toiminut tässä asiassa nopeasti.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #15 : 29.09.2020, 16:41:25 »
Hei
Minua ei Nordea ohjeistanut tekee rikosilmoitusta, reklamaatiokorttihakemus lähti Nordea rahoitukseen saman
tien, nyt on kolmella  jäljellä olevasta kortista asetuksissa nettikielto.
Varoitukseni ei koskenut Nordeaa, vaan kaikkia eri korttien käyttäjiä.
Sain muutama päivä sitten ilmoituksen Nordealta että Mastercard vaatii selvitysajaksi kahta kuukautta. No Marraskuussa selvinnee.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 19.11.2020, 03:00:00 »
Nyt on Finskin mastercard-tarina tullut päätökseen. Ei tullut mitään maksettavaa, tilanne ei ole vielä ohi, koska minulle tuli Finskin pieni palautus, mistä en ole saanut kaikkia rahoja takaisin.
Mastercard oli ilmoittanut alussa, että käsittelyaika on 2 kk, tilanne selvisi siinä ajassa.
Nyt pitää tutustua tuohon Mastercard securecodeen (kiitos vinkistä), FMC vaihtui Tuohen mastercardiin. Viimeinen ostos oli sillä karanteenihotellin maksamiseen Bangkokissa, tästä eteenpäin siirretään rahaa Transferwisella thaitilille, nostan rahat aina Pankin tiskiltä.
10 aamua karanteenia jäljellä.