malarialääkitys

(Luettu 139540 kertaa)

Anonymous

• Vieras
malarialääkitys
« : 26.07.2004, 16:05:20 »
malarialääkitys kun lähdössä thaimaata kiertämään.. onko tarpeellinen? ei ole tarkoiotus mennä viidakkoon..

Toni X

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
malarialääkitys
« Vastaus #1 : 26.07.2004, 16:19:55 »
Itselleni tökättiin terveyskeskuksessa kolme piikkiä Kaakkois-Aasiaa varten: polio, jäykkäkouristus/kurkkumätä ja A-hepatiitti (Havrix).

Mistään malarialääkityksestä ei sanottu halaistua sanaa. Kysy lekurilta.

TongMuan

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: malarialääkitys
« Vastaus #2 : 26.07.2004, 17:12:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
malarialääkitys kun lähdössä thaimaata kiertämään.. onko tarpeellinen? ei ole tarkoiotus mennä viidakkoon..

Kannattaisiko kysyä lääkäriltä samalla kun käyt tarkistamassa, että rokotukset on voimassa? Joka tapauksessa asiasta pitää jutella  lääkärin kanssa, kun lääkkeitä on monia ja tietyllä alueella tepsii vain tietty lääke ja moniin tarvii reseptinkin.

Tässä kuitenkin muilta matkailijoilta kuultua mutua asiasta (johon ei siis välttämättä kannata luottaa):

Thaimaassa on käsittääkseni vain muutamia alueita, joilla malarianvaara on suuri (mm. Kambodzan rajaseutu). Jos malarian sattuukin saamaan, niin terve nuori ihminen ei hoitoa ajoissa saatuaan siihen kuole, vaan tauti paranee lääkkeillä. Malariaa levittävät moskiitot, eli kannattaa käyttää verkkoja, karkotteita ja pitkähihaisia ja -lahkeisia kamppeita iltaisin.

Joka tapauksessa suojautuminen moskiitoilta kannattaa ja on omasta mielestäni tärkeämpääkin kuin pelkän malarialääkityksen syöminen. Moskiitot levittävät monia  muitakin vakavia tauteja kuin malariaa. Malariasääsket ovat liikkeellä yöaikaan, mutta muistaakseni päiväsaikaan liikkuvilta otuksilta voi saada esim. dengue-kuumetta, jota oli viime vuonna muutama tapaus jopa Bangkokissa.

Omakohtaista kokemusta ei ko. taudeista onneksi ole, vaikka sääskien puremista onkin...

terv.
TongMuan

Anonymous

• Vieras
malarialääkitys
« Vastaus #3 : 26.07.2004, 18:59:51 »
juu lääkäreiltä on kysytty, mutta toinen sanoo toista ja toinen toista  :? .. sivuvaikutukset on kuulemma välillä hurjat.. onko jollain niistä kokemuksia??

Nana

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - nanaotus@hotmail.com
    • Profiili
    • Facebook profiili
malarialääkitys
« Vastaus #4 : 27.07.2004, 02:42:44 »
Minä olin kaasiassa sen puoli vuotta ja malaria lääkettä en kertaakaan napsinut. Ainoot rokotukset jotka sain tavallisten (jäykkäkouristus, polio yms) lisäksi, olivat japanin aivokuume, lavantauti ja Twinrix (a- ja b-hepatiitti). Noi oli pakollisia pitkän oleskeluni vuoksi, parin kuukauden reissulle riittänee vähempikin :wink:

Mutta onpahan nyt semmoisiltakin tyttö suojattu. En pane pahakseni *hih*
It's not what you look at, but what you see.

Äärijäbä

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
malarialääkitys
« Vastaus #5 : 27.07.2004, 09:26:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
juu lääkäreiltä on kysytty, mutta toinen sanoo toista ja toinen toista  :? .. sivuvaikutukset on kuulemma välillä hurjat.. onko jollain niistä kokemuksia??

Äääh.. puoli vuotta sitten tiesin asiasta suurinpiirtein kaiken, mutta nyt pitää jo vähän pinnistellä... :roll: Eli meillekin sanottiin, että malariariski Thaimaassa on aika minimaalinen. Ainoat poikkeukset olivat juuri jotkut Kambodzhan ja Myanmarin rajaseudut, joissa se riski ilmeisesti on aavistuksen isompi.

Jos suojan kuitenkin päättää ottaa, niin se reseptivapaa malarialääke (Heliopar?) on alueella aika hyödytön, koska alueen malarialoiset ovat kehittäneet sille jo vastustuskyvyn. Sitten vaihtoehdoiksi taisi jäädä 2-3 reseptillä saatavaa tuotetta...

Meillä oli kuukauden reissua varten kahden kuukauden kuuri (piti syödä vielä kuukausi matkan jälkeen) doksisykliini-antibioottia, joka on tehokkain tapa torjua juuri noita Burman ja Kambodzhan rajojen resistenttejä kantoja. Ei meille siitä mitään sivuoireita tullut, mutta tuossa vaihtoehdossa rasittavinta oli se, että pilleri piti vetää naamaan joka päivä. Sanomattakin selvää, että alkoi tuntua hätävarjelun liioittelulta... :)

Lariam (meflokiini) taisi olla yksi vaihtoehto, mutta se ei olisi tarjonnut aivan yhtä hyvää suojaa ainakaan teoriassa tuolla alueella ja lisäksi juuri tämä on se aine, josta kaikki pahat tarinat malarialääkityksen pahoista sivuoireista ovat lähtöisin. Heittäkää vaikka Googleen hakusanaksi... :?

No joo, niin tai näin, malaria ei alueella ole niin iso uhka. Ensinnäkin malariaa levittävät moskiitot lentävät vain pimeällä. Ja jos pimeällä kulkee jossain maaseudun metsässä, niin pitkähihaiset housut ja pitkähihainen paita jo auttavat jonkun verran... Joku dengue-kuume lienee isompi uhka. Sitä levittävät hyttyset lentävät päivälläkin, ja myös kaupungeissa. Lisäksi päiväsaikaan on niin tuskaisen kuumaa, että ainakaan minä en mielelläni mitään peittäviä vaatteita pidä.

Kansanterveyslaitoksen sivuilla muuten on loistava infopaketti matkailijan malariasuojasta. Oma lääkärinikin katsoi neuvoa ihan samasta oppaasta... :roll:
quot;Life is what happens while you are busy making other plans" -John Lennon

TongMuan

• Himoreissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #6 : 27.07.2004, 13:27:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Äärijäbä"
Jos suojan kuitenkin päättää ottaa, niin se reseptivapaa malarialääke (Heliopar?) on alueella aika hyödytön, koska alueen malarialoiset ovat kehittäneet sille jo vastustuskyvyn. Sitten vaihtoehdoiksi taisi jäädä 2-3 reseptillä saatavaa tuotetta...

Heliopar on tosiaan tuo reseptivapaa lääke ja olen joskus syönyt sitä Intian matkaa varten. Ei sivuvaikutuksia ja siinäkin mielessä kätevä, että pilleri piti muistaakseni ottaa vain kerran viikossa.

Lainaus käyttäjältä: "Äärijäbä"
Lariam (meflokiini) taisi olla yksi vaihtoehto, mutta se ei olisi tarjonnut aivan yhtä hyvää suojaa ainakaan teoriassa tuolla alueella ja lisäksi juuri tämä on se aine, josta kaikki pahat tarinat malarialääkityksen pahoista sivuoireista ovat lähtöisin.

Jep, jos Lariamiin päädyt (siis alkuperäinen kirjoittaja), niin suosittelen, että aloitat kuurin vaikka viikkoa ennen reissua että nuo mahdolliset sivuvaikutukset tulevat jo täällä koti-Suomessa, jossa on todennäköisesti turvallisempaa kärsiä esim. mahdollisesta muistinmenetyksestä ja hallusinaatioista kuin ulkomailla jossa et tunne ketään eikä kukaan tunne sinua :). Itse käytin tätä systeemiä Helioparinkin kanssa, vaikka mitään sivuvaikutuksia ei siinä pitäisi ollakaan. Mutta eihän sitä tiedä, jos vaikka maha ei siitä tykkäisi tms..

terv.
TongMuan

laurijh

• Reissaaja
    • Profiili
    • http://www.thaiklupi.fi/foorumi/index.php
malarialääkitys
« Vastaus #7 : 27.07.2004, 14:44:07 »
Tong Muannille vain sen verran että vaikka Heliopar ei sinulle sivuvaikutuksia aiheuttanutkaan niin muille niitä saattaa kyllä tulla.

Esim Ruotsalainen fass (farmaca fennicaa vastaava) toteaa sivuvaikutuksia tulevan n. 30%:lle lääkkeen käyttäjistä ja osa sivuvaikutuksista on varsin hurjia, vai mitä sanot esim. pysyvästä kuulon menetyksestä?.

Fass, klorokin

Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena sanoisin ettei malarialääkitys ole Thaimaassa turistina olevalle tarpeellinen.
ttp://www.thaiklupi.fi/foorumi/index.php

Keskustelua Thaimaasta ja Kaakkois-Aasiasta.

TongMuan

• Himoreissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #8 : 27.07.2004, 15:54:50 »
Lainaus käyttäjältä: "TongMuan"
Heliopar on tosiaan tuo reseptivapaa lääke ja olen joskus syönyt sitä Intian matkaa varten. Ei sivuvaikutuksia...

Lainaus käyttäjältä: "laurijh"
Tong Muannille vain sen verran että vaikka Heliopar ei sinulle sivuvaikutuksia aiheuttanutkaan niin muille niitä saattaa kyllä tulla.

Ok, olisi ehkä pitänyt sanoa, että Helioparilla sivuvaikutukset ovat _hyvin epätodennäköisiä_ MALARIAN EHKÄISYYN käytettäessä. Varsinkin verrattuna muihin lääkkeisiin joista oli puhetta. En myöskään tarkoittanut yleistää, että jos minulle ei sivuvaikutuksia tulisi, niin ei tule kenellekään. Ehkä tuosta sai sellaisen kuvan.

Lainaus osoitteesta http://www.tohtori.fi/laakeopas/tuotelisa.php3?laakeID=571 :
"Haittavaikutukset: Malarian ehkäisyssä käytetyillä annoksilla lääke on yleensä hyvin siedetty"

Lainaus käyttäjältä: "laurijh"
Esim Ruotsalainen fass (farmaca fennicaa vastaava) toteaa sivuvaikutuksia tulevan n. 30%:lle lääkkeen käyttäjistä ja osa sivuvaikutuksista on varsin hurjia, vai mitä sanot esim. pysyvästä kuulon menetyksestä?

Lainaus jatkuu:
"Lähinnä reuman hoidossa se voi aiheuttaa pahoinvointia ja vatsan toiminnan häiriöitä, joillekin myös ihottumaa, ihon kuivumista tai kutinaa. Hoidon alussa saattaa ilmaantua päänsärkyä, huimausta tai lieviä näköhäiriöitä. Lääke voi myös herkistää ihoa auringonvalolle, jolloin iho palaa helposti."

Eli samaa ainetta käytetään reuman hoitoon ja suurempina annoksina, jolloin myös sivuvaikutusten todennäköisyys on varmaan suurempi. Luulen että tuo 30% tulee suurimmaksi osaksi juuri reuman hoidosta. En muista lääkärin varoittaneen kuin mahdollisesta mahan sekaisin menosta kun Intiaan mennessä neuvoi tuota käyttämään. Siitä siis tuli tuo "ei sivuvaikutuksia" -väitteeni edellisessä viestissä.

Mutta joo, tuolla ruotsalaisella sivulla on listattu ikäviä juttuja, joten en sitten suosittele Heliopariakaan kenellekään. Jos sinulla on linkkejä tapaukseen, jossa joku on menettänyt kuulonsa (tai jotain muuta vakavaa) nimenomaan matkaa varten otetun malarialääkityskuurin takia, niin olisi mielenkiintoista lukea.

terv.
TongMuan

eakin

• Reissaaja
    • Profiili
Fancidar - Malarialääke
« Vastaus #9 : 18.08.2005, 14:40:30 »
Palaten taas itse Malaria lääkitykseen, onko kukaan koskaan syönyt Fancidar nimistä lääkettä? Opiskelen tällä hetkellä Malesiassa ja koulun lääkäri aiko antaa tuollasta lääkettä klorokiinin kanssa Kambodzan ja Laosin reissulle. Ensin pitäs kuulemma vielä ottaa jokin G6PD-verikoe, että tietää pystyykö tuota syömään.

Esim. KTL:n sivuilla sanotaan, ettei tuota suositella syötäväksi vakavien haittavaikutuksien takia. Ei kuulosta kovin hyvälle. Ja tuo soksisykliininkään syöminen mun mielestä kovin järkevälle kuulosta, jos se on antibioottia.

Mutta onko täällä ketään kuka ois joskus tuota Fancidaria syönyt?

ps. Ja tää juttu tuli vahingossa omaks threadiks, vaikka oli tarkoitus laittaa tuonne malaria ketjuun.

Alex09

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Malaria lääkitys.
« Vastaus #10 : 10.05.2006, 20:10:51 »
Mullekin koitettiin kaupata Malaronea eka, 155€ hinta ja kuukauden reissua varten olis pitäny vissiin ostaa kolme settiä sitä.

Tais apteekkari horista hiukka omiaan. No nyt mulla on sit Lariamia setti, hinta oli 39€ (kuukauden reissu)

Eli olkaa tarkkana mitä lääkäri määrää ettette maksa itseänne kipeäksi.

Sitten yks vaihtoehto on ostaa vasta mestoilta lääkkeet. Esim Bangkokista saa halvalla lääkkeet ilman reseptejä. Siis oikeat medicinet eikä mitää lume lääkettä.

Ja mitä tulee siihen lääkityksen ostoon, jokainen määrittää itse ostaako lääkityksen vai ei. Minä ostan, se on halpa suoja todella vittumaista ja myöskin hengenvaarallista tautia vastaan.

Malaria tappaa jatkuvasti ihmisiä, paljon, ja se on fakta.

Mulla mukana muutenkin aina EA-pakkaus, kyypakkaus, Panacodet, Panadolit, Imodiumit ja Buranat.

Kokemus on opettanut että juuri kun sulla ei ole jotain mukana, silloin sitä tarvitset.
Turha itkee ku paskat on jo housuissa!

saiq

• Reissaaja
    • Profiili
heliopar
« Vastaus #11 : 10.05.2006, 20:56:33 »
aiheuttaa sivuvaikutuksia tai sitten ei.. se on halpaa. ite en aasian reissullani pahemmin sitä viitsinyt popsia, mutta kannoin mukana apteekkarin suosituksesta. Heliopar on huono malarian ehkäisijä, mutta jos epäilee taudin saaneensa ja oireilee, voi sitä ottaa ensiapuna. Lääkäriin on tietysti hetipikimmiten mentävä, mutta lääke helpottaa. Kuulemma. Tämä nyt on tällainen "minä sitä kokeilin ja mulla toimi"-juttu. Jokainen tarkistakoon asian paikkansapitävyyden omalta lääkäriltään..
Niin. ja Lariamista. Yksi suomalainen lääkäri kertoi olleensa Malesiassa tekemässä malaria-sairaala tutkimusta 3kk ja sairastivat porukalla malarian oikein kahteen otteeseen. Lääkärit napsivat ko. aikana tietysti Lariamia. Että se siitä tehokkaasta ennaltaehkäisystä lääkkeiden avulla.  :roll:
lämys se on paskakin elämys

kimmo

• Himoreissaaja
  • kimmonreissut.wordpress.com/
    • Profiili
    • kimmon reissut
malarialääkitys
« Vastaus #12 : 10.05.2006, 21:11:57 »
Alkuperäiseen kysymykseen vastaus:

Eipä ole tarpeellinen, ei ainakaan kaupungeissa! Ei Thaimaassa eikä Kamputseassa.

Mikäli nukut ja reissaat viidakossa/pusikoissa osta moskiittoverkko mukaan. Malaria tulee jos on tullakseen.

Jäykkäkouristus, polio, japanin aivokuume, lavantauti ja Twinrix ovat ihan eri juttuja. Googleta menemään!
The Journeyman, because I can  - World trips since '83

Sade77

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - olazza@hotmail.com
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #13 : 13.05.2006, 11:04:32 »
En jaksanu lukea koko ketjua, mutta mulla oli Lariam-kuuri päällä 7 viikkoa enkä saanu mitään oireita. Ehkä se ei kaikkiin vaikuta tai sitten mä olen vaan niin norsu, että mikään ei tehoa   8)

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
malarialääkitys
« Vastaus #14 : 21.07.2006, 01:14:36 »
Itse en ole vielä matkareittejäni lukkoon lyönyt. Saako myös Thaimaasta päteviä malarialääkkeitä, jos päättääkin matkustaa  malaria-alueiden läpi? Moskiittoverkkoja saa varmasti?

error

• Tosireissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #15 : 21.07.2006, 01:35:08 »
Ei se Thaimaa niin paha ole. Etenkin jos et ole sademetsään menos. Itse kun olin siellä, en syönyt. Elä tuhlaa rahojas :D
h yes!

raoul

• Reissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #16 : 10.08.2006, 10:52:50 »
Lainaus
Jep, jos Lariamiin päädyt (siis alkuperäinen kirjoittaja), niin suosittelen, että aloitat kuurin vaikka viikkoa ennen reissua että nuo mahdolliset sivuvaikutukset tulevat jo täällä koti-Suomessa

Kannatan tätä. Tosiaan joillakin esiintyy varsin yksilöllisiä sivuvaikutuksia, yleisimmät frendeillä olleet on nukahtelu tai villit unet. On siis syytä kokeilla omakohtaisesti etukäteen ilmeneekö mitään ikävää, ettei matka kärsi niistä. Jos sietämättömiä sivuvaikutuksia ilmenee, sitten joko vaihdetaan lääkettä tai jätetään syömättä. Malarialta voi suojautua muillakin tavoin kuten muutkin ovat todenneet tässä ketjussa. Itse olen ensimmäistä kertaa Lariam-kuurilla eikä minulla tai tyttöystävälläni ole mitään oireita.

..
Lainaus
Sitten yks vaihtoehto on ostaa vasta mestoilta lääkkeet. Esim Bangkokista saa halvalla lääkkeet ilman reseptejä. Siis oikeat medicinet eikä mitää lume lääkettä.

Paikan päältä tosiaan saa halvemmalla, mutta hintaero ei kuulemma, huom kuulemma, ole kovinkaan merkittävä.

Lainaus
Niin. ja Lariamista. Yksi suomalainen lääkäri kertoi olleensa Malesiassa tekemässä malaria-sairaala tutkimusta 3kk ja sairastivat porukalla malarian oikein kahteen otteeseen. Lääkärit napsivat ko. aikana tietysti Lariamia.

Millään malarialääkkeellä ei saavuteta 100% immuniteettia tautia vastaan. Lariam on yksi tehokkaimmista. Doksisykliini on toinen, mutta sen huonona puolena on kalliimpi hinta ja päivittäin otettava pilleri.

Yleisesti malarialääkitys on verrattavissa rokotuksiin. Se suojaa _mahdolliselta_ tartunnalta, eri lääkkeet eri tavoin, kuten rokotuksissakin. Ilman rokotuksiakin voi matkustaa jos haluaa, se tarkoittaa vain sitä, että riski sairastua on suurempi. Ei muuta. Eli jos matkustaa malaria-alueille, voi malarialääkityksen ottaa offin kanssa lisäsuojaksi.

Oranki

• Aloittelija
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #17 : 19.08.2006, 01:09:21 »
Borneon visiittiä varten lekuri tääl suomes kirjotti mulle parin viikon kuurin tuota malaronea. Hintaa sille tulis apteekista poistettuna rapiat sata eskoo, mikä on aika lohkasun mun budjetista. Onko kellään tallaajalla henk.koht kokemusta paikan päältä ostetuista malarialääkkeistä?

Entäs tuo Borneo muuten, onko malaria kokemuksia sieltä? UM:n matkustustiedotteessa http://formin.finland.fi/public/default.aspx?contentid=66127&nodeid=34719&contentlan=1&culture=fi-FI mainitaan nimenomaan tuo Sabahin osavaltio malarian esiintymisalueeksi. Suunnitelmissa on muutaman luonnonpuiston tarkastaminen (tod. näk. Sarawakissa), sekä Mt Kinabalulle kapuaminen. Näillä näkymin taidan kuitenkin jättää estolääkkeet apteekin hyllylle ja kokeilla onneani pitkälahkeisten vaatteiden sekä hyttyskarkotteiden kanssa. Olenko tyhmä?

v-i-p

• Himoreissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #18 : 19.08.2006, 12:39:58 »
Lainaus
Näillä näkymin taidan kuitenkin jättää estolääkkeet apteekin hyllylle ja kokeilla onneani pitkälahkeisten vaatteiden sekä hyttyskarkotteiden kanssa. Olenko tyhmä?

Mun mielestä et.
Itsekään en malarialääkkeitä kovin helposti menis syömään. Tiedän että niistä tulis mulle aivan tajuttoman huono olo.. Karsastan muutenkin kaikkia ns. länsimaisia lääkkeitä, selvitty on ilmankin tähän asti.
Niin kuin jossain keskustelussa olen sanonutkin, olen käyttänyt homeopaattisia malarialääkkeitä. Huomattavasti pienempi vaiva, kun tarvi vain kolmena päivänä matkan alussa nauttia, ja hintaa vain pieni osa apteekin lääkkeistä.
Tiedän, asia on punainen vaate joillekin, eikä taaskaan tarvi aloittaa "toimii, ei toimi" -keskustelua.

zipped_

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - zipped_@hotmail.com
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #19 : 19.08.2006, 13:49:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Oranki"
Onko kellään tallaajalla henk.koht kokemusta paikan päältä ostetuista malarialääkkeistä?

Jos kuitenkin päädyt lääkitystä miettimään, niin kannattaa muistaa, että kaikkia lääkkeitä ei kaikissa maissa myydä... Koitin itse metsästää Malesiasta malaronea, mutta ei tuntunut kovin helposti löytyvän. Päädyin sitten syömään doksisykliiniä (kuuri edelleen menossa... palasin matkalta 3vko sitten). Kahden kuukauden annoksen hinnaksi tuli "lääkärintarkastuksineen" alle 5e.