malarialääkitys

(Luettu 177902 kertaa)

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: malarialääkitys
« Vastaus #120 : 30.07.2009, 18:14:41 »
Moi,

Miten on täällä porukalta onnistunut malarialääkkeiden osto Bangkokista? Olen n. kuukauden päästä lähdössä Kaakkois-Aasiaan ja tiukan budjetin takia harkitsen lääkkeiden hankintaa vasta paikan päältä. Saako niitä suoraan apteekista ilman reseptiä vai pitääkö käydä jonkin klinikan kautta?

Ostin muutama kuukausi sitten Bangkokista malarialääkkeet. Kahden kuukauden kuurin sai samalla hinnalla kuin Suomessa kahden viikon kuurin, eli hintaero oli huomattava. Lääkkeitä saa apteekista suoraan ilman reseptiä, suoraan hyllystä ei löytynyt vaan kävin tädiltä kysymässä. Apteekkeja on useita, mutta itse päädyin asiallisen näköiseen apteekkiin (aavistuksen, n. 5% kalliimpi kuin muut), joka löytyy Khao san roadin ja Chakraphong roadin risteyksestä (Khao Sanin länsipää) noin 150m Chakraphongia etelään (eli Khao Sanista katsoen vasemmalle).

Taa on ihan kummallista. Taalla vaan puhutaan "malarialaakkeista", niin kuin se olisi joku aspiriini. Malarianestolaakityksia on erilaisia, ja niiden valinnassa taytyy ottaa huomioon omat henkilokohtaiset asiat seka paikka mihin menee. Ja jos sen riskin ottaa, etta lahtee niita paikan paalta ostamaan, kannattaa kylla enemmankin selvittaa asiaa kuin "siistinnakoinen apteekki". Itse ostaisin noita enintaan jostain sairaalan apteeksita, tai paikalla olevien expattien suosittelemasta paikasta.

Ja jos meinaa Lariamin hankkia, sita kannattaa kylla testata vahan aiemmin. seka lukea kaikki ko tavaraan liittyvat riskit.

Suikkeli

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Fancidar - Malarialääke
« Vastaus #121 : 23.09.2009, 08:42:46 »
Lainaus käyttäjältä: eakin
Palaten taas itse Malaria lääkitykseen, onko kukaan koskaan syönyt Fancidar nimistä lääkettä? Opiskelen tällä hetkellä Malesiassa ja koulun lääkäri aiko antaa tuollasta lääkettä klorokiinin kanssa Kambodzan ja Laosin reissulle. Ensin pitäs kuulemma vielä ottaa jokin G6PD-verikoe, että tietää pystyykö tuota syömään.

Esim. KTL:n sivuilla sanotaan, ettei tuota suositella syötäväksi vakavien haittavaikutuksien takia. Ei kuulosta kovin hyvälle. Ja tuo soksisykliininkään syöminen mun mielestä kovin järkevälle kuulosta, jos se on antibioottia.

Mutta onko täällä ketään kuka ois joskus tuota Fancidaria syönyt?

ps. Ja tää juttu tuli vahingossa omaks threadiks, vaikka oli tarkoitus laittaa tuonne malaria ketjuun.

Mua kaivelee tismalleen sama homma. Olen nyt Malesiassa ja paikallisen sairaalan lääkäri määräsi ko. lääkettä kun kerroin haluavani Indonesiaan soveltuvaa Malarian estolääkettä. En tiedä uskallanko syödä sitä koska kun luin KTL:n kannan asiaan.

Eli onko joku syönyt ko. lääkettä ja millaisin seurauksin?

Yhdistetty olemassaolevaan malarialääke-ketjuun. phanatic´

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #122 : 23.09.2009, 16:05:30 »
Fansidarin käyttöä ei suositella. Doksisykliini on turvallista (iho voi palaa ja maha mennä sekaisin ja voi sada hiivan, mutta ei sen vakavampaa), samoin Malarone (haittana hinta). Malaronea saa ilman reseptiä Malesiassa apteekissa, samoin doksisykliiniä. (Ja toki myös meflokiinia eli Lariamia.) seuraavassa teksti matkailijan terveysoppaasta Thaimaan rajaseuduista (siis Laosin ja Kambodzan rajaseutu). Katso suositus maittain, löytyy myös Indonesia.

"Malariariski vaihtelee suuresti alueittain, mutta on yleensä ottaen pieni. Malariaa ei ole suurissa kaupungeissa eikä turistialueilla ja riski on vähäinen maan keskiosassa, Malesian niemimaalla ja saarilla turistialueiden ulkopuolella (esim. Bangkok, Chiang Mai, Chiang Rai, Hua Hin, Cha-Am, Pattaya, Phuket, Krabi, Koh Samui, Koh Chang, Koh Phangan). Maaseudulla erityisesti Myanmarin (entisen Burman) ja Kambodzan raja-alueiden läheisyydessä on tartuntavaara ympäri vuoden. Enimmäkseen esiintyy P. falciparum -malariaa. Lähellä Kambodzan ja Myanmarin rajoja on raportoitu meflokiini- ja kiniiniresistenssiä. Lääke-ehkäisyä ei tarvita oleskeltaessa vain suurissa kaupungeissa tai rantalomakohteissa eikä esimerkiksi retkillä Kwai-joen sillalle. Maaseudulla riskialueilla suositeltava estolääkitys on meflokiini (Lariam) tai atovakoni + proguaniili (Malarone) tai doksisykliini, metsäalueilla Kambodzan ja Myanmarin rajaseuduilla estolääkitykseksi suositellaan doksisykliinia tai atovakoni + proguaniilia (Malarone)."
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Suikkeli

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #123 : 26.09.2009, 12:18:50 »
Taitaa täytyä jättää noi tabut sit ottamatta. Uskaltaakohan tota syödä ensiapuna malariaan? Missää ei oikeen sanota mitä noi haittavaikutukset sit on. Malesian lekuri puhu vaan jotain ihottumasta.

eppis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #124 : 02.10.2009, 10:23:01 »
Viime reissulla tuli syötyä doksisykliiniä, kun reissu kesti monta kuukautta ja suuntautui Thaimaan rajaseutujen lisäksi Laosiin, ja viidakossa tuli kekkuloitua reilusti.

Nyt tarkoituksena mennä Thaimaahan 5 viikoksi, kohteina Koh Phangan, Tao (näille saarille malariaehkäisyä ei tietääkseni tarvita) ja lisäksi Koh Lipe, Tarutao ja vastaavat saaret. Reissun tarkoitus maata rannalla, ei samota viidakossa.

Kuinka tarpeellisena pidätte malariaehkäisyä? Lääkäriltä turha kysyä, viimeksi tiesin itse paremmin kuin paikkakuntamme tohtori, joka oli erikoistunut matkailijan terveysasioihin. Voinhan sitä doksisykliiniä syödä varmuuden vuoksi, mutta en viitsisi turhaan vetää taas pitkää antibioottikuuria, ellei ole tarpeellista...

Niin ja onko joku ostanut doksisykliiniä Bangkokista? Saa varmaankin halvemmalla kuin Suomesta. Millä nimellä lääke esiintyy Thaimaassa? Saako ostettua apteekista ettei tarvi lääkäriin hakeutua siellä?

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #125 : 02.10.2009, 15:53:53 »
^lue edellinen kommenttini ja lainaus matkailijan terveysoppaasta. Helsingissä on Postitalossa matkailuklinikka, mutta se on yksityinen eli puhelutkin maksaa jotain. Asiantuntemusta siellä on kyllä sitten parhaalla tasolla, mitä maasta löytyy, ja puhelulla selviä moni asia. Lisätietoja löytyy myös cdc:n sivuilta.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

JN1234

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #126 : 02.10.2009, 18:06:06 »

Niin ja onko joku ostanut doksisykliiniä Bangkokista? Saa varmaankin halvemmalla kuin Suomesta. Millä nimellä lääke esiintyy Thaimaassa? Saako ostettua apteekista ettei tarvi lääkäriin hakeutua siellä?

Oon ostanu BKK:sta ja olihan se yli puolet halvempaa kuin Suomessa, apteekista saa ilman reseptiä. Toisaalta taas on muistettava se tosiasia, että Suomesta ostettu doksisykliini on varmasti sitä itseään ja paikanpäältä hankittu voi olla todennäköisyydellä X ties mitä kalkkipuristetta. Harkinnan mukaan, oma terveyshän siinä kuitenkin on kyseessä.

anttireissa

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #127 : 20.11.2009, 02:09:42 »
Ihan koko ketjuu ei jaksanu lukee sorit siit. Meinaan vetästä n. 1½v reissun ja oon kyl perustiedot malariast ja lääkkeist hankkinu, mut kelpais kyl kuulla vähä kokemuksia lähinnä just pitempään kuureja(lariamiaha se melkee meikäl on oltava) nauttineilta. Alottelen intias nepalis ja kiinas, mis näyttäs melkeen selviävän ilmankin, varsinkin kun reissu alkaa tammikuus? En kyl oo ajatellu kaupunkiin hostelliin mädäntyy ja kylhä ne ainaki intiaan lääkkeitä suosittelee.. Toi tuli pienenä yllätyksenä et e-intias on pienemmät riskit ku pohjoses. Saavun kesäks indoihi ja siel oon ajatellu ehkä popsia pillerit naamaan.

Ajattelin koittaa lariamia vielä himassa pari viikkoa ja sit jättää sen silleen, ihan vaan et tietää sit vastassa miten koviin sfääreihin sil meikä poika lähtee. Ja sit mahd indoissa vetää kuuria.

Tuleeko kellekkää mieleen ihmeempiä ja osaatteko sanoa mitään lariamin hinnoista esim intia(delhis vaik?) ja indois?

Suikkeli

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #128 : 24.11.2009, 20:25:00 »

Malesiasta ja Indonesiasta sai ainakin ihan nimellä doxycycline semmosia kymmenen tabun liuskoja ~joka apteekista. Yks kaveri oli ostanut niitä myös Thaimaasta.
Luultavasti oli aitoja koska sivuvaikutukset ainakin oli varoteltuja eli närästystä ja maha heitti vähän volttia.

Malaronea en muuten tuolta löytännyt tai sitten sen osannut kysyä oikealla nimellä.

aiku

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #129 : 03.12.2009, 13:00:34 »
Ostin Malacin-nimistä klorokiiniä (250g / tabu) apteekista Thaimaan Ranongista. Hintaa en muista, mutta ei todellakaan ollut päätähuimaava. Lääkettä piti ottaa ennaltaehkäisyyn 2 tablettia kerran viikossa (hoitoon 4 tabua 24 tunnin kuluessa). Menin eteenpäin laos, kamboza & vietnam, thaimaassa olisin itse jättänyt estolääkityksen pois. Lääke ei aiheuttanut itselleni minkäänlaisia sivuvaikutuksia! (toisin kuin Malarone, mistä olen kertonut jo tässä ketjussa). Olisin kokeillut kyllä Malaronea uudestaan, mutta tätä ei pienemmissä kaupungeissa ollut saatavilla (ei edes klinikoilla - käyttävät varmaan isommissa sairaaloissa ja kaupungeissa malarian hoitoon ja niistä sitten luultavasti saisi...).
« Viimeksi muokattu: 03.12.2009, 13:02:50 kirjoittanut aiku »

pokko

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #130 : 03.12.2009, 14:46:57 »
En tiedä kuinka hyvä sijoitus tuo nyt sitten oli, lainaus Matkailijan terveysoppaasta:
"Malarian riski on merkittävä Kambodzassa, Myanmarissa, tietyissä osissa Laosia, Vietnamia ja Itä-Indonesiaa. Näillä alueilla esiintyy laajasti klorokiiniresistenssiä..."
Kai se tyhjää parempi oli, mutta...

aiku

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #131 : 03.12.2009, 16:53:39 »
Joo, tajusin ton itsekkin mutta aattelin et parempi kuin ei mitään...Toi oli klorokiini oli ainutta tavaraa mitä noista pienempien kaupunkien apteekeista ne tarjos (ja yleensä vielä irtotabuja isosta purkista - en tiedä vaikka kalkkia olis ollu :) Tällä oli ainakin placebo-vaikutus...

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #132 : 03.12.2009, 16:58:52 »
Jos kaytat klorokiinia, sun pitaa kayttaytya niin kuin et ottaisi mitaan estolaakitysta. Klorokiini ei ole ollut kaytossa ehkaisyyn ainakaan 15 vuoteen. Se saattaa lieventaa oireita, joten voipi olla etta siita olisi haittaakin.
« Viimeksi muokattu: 03.12.2009, 17:17:35 kirjoittanut mpala »

aiku

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #133 : 04.12.2009, 12:28:43 »
Jep, hyttysmyrkkkyä aamuin illoin & verkko nukkuessa. Ja tuulinen ranta + maja lähellä rantaviivaa toimii myös...

---

• Vieras
« Vastaus #134 : 07.12.2009, 18:25:16 »
Lariamiin älkää koskeko. Kukaan tuskin haluaa sitä paniikkikohtausta/muistinmenetystä/hallusinaatiomyrskyä siinä täyteen ahdetussa bussissa kohti backpackerhelvettiä, kun vamiiksi jo vituttaa kaikki ympärillä mölyävät britit ja ranskikset.

Luin joltain lääkärisivustolta joskus, että Yhdysvaltain Lääkäriliitto yrittäii jopa bannata koko meflokiinin USA:sta. Itse olen nauttinut vain Helioparia malaria-alueilla.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #135 : 07.12.2009, 19:44:11 »
^helioparista ei ole suurimmassa osassa malaria-alueista yhtään mitään hyötyä. Voisit tarkistaa faktat ennen kuin alat levitettä "totuuksia" keskustelupalstoilla. Lariam sopii toisille, toisille ei, tilastojen mukaan suurimmalle osalle sopii. Itse en ainakaan huomannnut mitään oireita (käyttänyt noin viidellä reissulla). Asiasta on aika paljon keskustelua tälläkin foorumilla. Ei se Helioparkaan haitatonta ole, vaikka netistä puuttuukin "helioparin haitat"-sivustot.   

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissausta ja ruokaa: juttuja matkustelusta, ruoasta ja eri matkakohteista.
« Vastaus #136 : 09.12.2009, 15:44:02 »
Kävin tänään Helsingin Postitalon Matkailuklinikalla (Medicity). Selvästi asiantunteva lääkäri, sanoimme menevämme Balille, niin hän heti sanoi, että jos siitä itäisemmille saarille menemme, Lombokille, Gileille, Sumballe jne. niin sitten malarialääkitys olisi syytä ottaa. Hän neuvoi (ja ilmeisesti hänen tekemässä Terveysohjeita matkailijoille -esitteessä) käyttämään doksisykliiniä (100mg). Ja sanoi että sitä saa ostettua Balilta, nimi Doxycycline 100 mg. Otetaan yksi tbl päivässä koko malaria-alueella oleskeluajan ja 4 vko (!) alueelta poistumisen jälkeen.  (Ilta-)aterian yhteydessä pitäisi ottaa.

Offin punkki-mäkäräkarkoite (litteässä pienessä muovipullossa) oli hänen mukaansa näistä suomalaisista aineista paras karkoittaja tropiikissa (koska sisältää DEETiä eli dietyylitoluamidia), sitä varsinkin nilkkoihin. Lisäksi otan mukaan oman hyttysverkon.

Oli tyyristä, 2 hlö käytiin juttusilla yhtä aikaa, saatiin lavantautitablettiresepti ja minä B-hepatiittitehosterokotuksen ja tuli maksamaan 117 euroa. Ja puhelu kun soitin sinne maksoi jotain 4,50 euroa, eli ei kandee muistaa eka soitolla hoitaa kaikki asiat. Koska matka kestää lähes 3 kk, niin pistivät lääkärin vastaanotolle, en tiedä miten muuten olis hoidettu, halvemmin vissiin.

Koitan muistaa kirjoitella mitä tabletit maksoi Balilla ja tuliko sivuoireita.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2009, 15:54:17 kirjoittanut Jepulis »
http://reissaustajaruokaa.wordpress.com/
Matkakohdetietoa, reppureissuelämää ja vegaaniruokaa.

Manitoba

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #137 : 14.03.2011, 16:47:01 »
Kaikille malaria-lääkitystä harkitseville sanon, että jos olette menossa alueelle, missä malariariski on korkea, niin lääkitys kannattaa hoitaa ehdottomasti kuntoon ja jos malaria-testeissä käyt, niin kannattaa pitää huoli siitä, että testissä nimenomaan tsekataan löytyykö verestä niitä malaria-parasiittejä, vai mittaako lekuri vaan leukosyyttejä. Nimittäin noi malarian hoitoon tarkoitetut lääkkeet on todella stydejä droppeja. Itse söin doksisykliiniä ennaltaehkäisyyn ja lekuri teki mulle (kohollaan olleiden leukosyyttin takia) viikko sitten väärän diagnoosin ja määräs hoidoksi Primaquinea http://en.wikipedia.org/wiki/Primaquine

Sivuvaikutuksina piti olla huimausta, päänsärkyä, ruokahaluttomuutta ja unenlaadun heikkenemistä. Kolme vuotta sitten en saanut Lariamista mitään sivuvaikutuksia, joten ajattelin, että syönpä nyt tuon kuurin varmuuden vuoksi, kun olen viime aikoina kuitenkin malaria-alueilla ollut.

Kolmena yönä en pystynyt nukkumaan juuri ollenkaan (ehkä noin 10 tuntia yhteensä) eli jonkilaisen insomnian tuo lääkitys heitti päälle. Tämän lisäksi oksensin kaiken syömäni ulos noin 5 minuuttia myöhemmin. Nesteet onneks pysy sisällä joten kuten, jos otin ihan snadeja huikkia. Kaikenlisäks yleinen olotila oli sanalla sanoen kamala. Päiväkirjaani kirjoitin mm. seuraavaa : "ihan ku olisin ollu Nykäsen kanssa viikon dokaamassa, ja päätynyt joka ilta kehään UFC-mestarin kanssa", "ei *tittidii*, tuntuu ku elämänhalu olis vaan kadonnut näiden parin päivän aikana" tai "olo on ku olisin päättymättömällä huonolla tripillä". Sitten tapasin brittisällin, jolla oli 3. luokan (eli pahin) malaria päällä ja sen kertomus sai omat kokemukset tuntumaan lastenleikiltä.

Keskeytin lääkityksen kolmen päivän jälkeen, koska yksinkertaisesti psyyke ei olis kestänyt pidempään, ja olin yli 99% prosenttisesti varma, että mulla ei sitä malariaa ole. Ikinä ennen minkään lääkkeen kanssa mulla ei ole ollut ongelmia sivuvaikutusten kanssa. Kävin sitten tänään kunnon testeissä ja negatiivistä näytti. Vähän kyllä ahdistaa ajatella, että joutuisin tilanteeseen, missä ei olis muita vaihtoehtoja ku syödä koko 14 päivän kuuri tota kamaa.

Tämän kokemuksen jälkeen en voi kenellekään suositella korkean riskin alueille metodia "syön hoitolääkityksen, mikäli saan malarian".

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #138 : 14.03.2011, 17:19:44 »
Suosittelen hoitoon Artesunate. Itse kuljen koko ajan sen kanssa.

Siihenkin kai on jo jossain resistanssia, mutta nin on muihinkin laakkeisiin.

Artesunaattia ei tietaakseni saa suomesta, joten se taytyy hankkia jostain muualta.

En ole ikina kuullut etta laakari testaisi leukosyytteja jos on syyta epailla malariaa????? En oikein ymmartanyt, etta olisiko sinulla se malaria sitten vai ei. Nakyyko ne parasiitit veressa jos olet vetanyt hoitolaaketta?

shujaa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #139 : 17.07.2011, 12:22:01 »
Saako malarialääkettä (Lariam) apteekista ilman reseptiä?

Rokotteet nimittäin ovat kunnossa aiempien reissujeni ansiosta, joten tarttisin vain tuon reseptin. Paikallinen terveyskeskus on erittäin ylikuormittunut, ohjaisivat kuitenkin yksityiselle. Paikkakunnan ainoa yksityinen lääkäriasema taas on pitkällä kesälomalla, ja muutenkin niiden kautta tulisi turhan kallis hinta yhdelle reseptille. Työ- ja muut kiireet vaikeuttaa nekin lääkärillä käyntiä.

Tai sitten tyydyn napostelemaan edellisen reissun ylijäämiä, laskeskelin niiden riittävän paria tablettia vaille kokonaiseen kuuriin.