Täällä on jo annettu todella hyviä ohjeita ja varsinkin hyviä linkkejä nettiin. Joten kertaustahan tämä varmasti on.
Minulla itselläni ei ole kokemusta Aasian malariasta ja siellä annettavista lääkkeistä. Mutta Afrikassa olen kohdannut Malarian todellisuuden.
Ensinnäkin se on todellakin tappava tauti jos sellaisen saa, eikä hakeudu hoitoon ajoissa. Lisäksi suurin osa ns. halvoista kaikkien käytössä olevista malarialääkkeistä ovat menettäneet tehonsa, koska parasiitit ovat tulleet immuuneiksi näille lääkeaineille.
Ainakin Afrikassa oli tarjolla "hevoskuuri" malariaa vastaan, tosin se oli "kallis"(n. 4€ kuuri) kun mikä, varsinkin paikallisille.
Lariamista: Olen itse popsinut kyseistä lääkettä ja saanut noin 1½kk käytön jälkeen hallusinatio oireita, jolloin jouduin lopettamaan kyseisen lääkkeen syömisen. 10 henkilön seurueesta olin ainoa kuka sai oireita.
Kyselin matkan jälkeen eräältä trooppisten sairauksien erikoislääkäriltä asiaa ja hän totesi ettei suosittele malaria estolääkitystä yli 2kk matkoille. Siis ei mitään estolääkitystä (tietysti mielipiteitä on niin monta kuin on tutkijoitakin).
Jos nyt matkustaisin Malaria alueelle en itse ottaisi estolääkitystä, koska uskon että se miten asuu, pukeutuu ja suojaa itsensä on paljon suuremmassa roolissa kuin estolääkityksen syöminen.
Ei muuta kuin hyttysverkot nukkumapaikan ympärille. Pitkähihaisia vaatteita illan pimetessä päälle, ja hyttysmyrkkyä jalkoihin. Lisäksi itse suihkutin hyönteismyrkkyä säännöllisesti huoneeseen jossa nukuin. Ei ehkä ekologisin tapa mutta tehokas, lisäksi pitää muistaa ettei suihkuta juuri ennen nukkumaan menoa, sillä saattaa tulla pääkipeäksi=(.
Minä en ole sairastunut malariaan vaikka en olekkaan käyttänyt estolääkitystä. On kuitenkin muistettava että meistä jokainen on yksilö, joten toiset vastuttavat paremmin malariaa kuin toiset ja lääkkeetkin vaikuttavat yksilöllisesti.
Suosittelen menemään tutustumaan paikallisen maan apteekkiin. Heillä on useasti apua erilaiseen vaivaan. Kannattaa myös ostaa paikallista hyvää malaria lääkettä kotiin tuomisiksi, sillä malaria saattaa tarttua matkan jälkeekin. Ja suomessa lääkkeet maksavat paljon.
Lisäksi kansainvälisissä sairaaloissa saa hyvää apua vaivoihin ja nopean diagnoosin, kunhan muistaa hankkia matkavakuutuksen.
Ei muuta kuin rohkeasti Malaria alueille nauttimaan maisemista, joko ilman lääkitystä tai lääkityksen kanssa.