malarialääkitys

(Luettu 151553 kertaa)

arien

• Reissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #20 : 20.08.2006, 21:15:27 »
Itse olen ollut joku 6 kertaa thaikuissa, eikä koskaan ole mitään malarialääkitystä ollut. Tosin nyt kuulin, että Phuketissa yksi tuttu paikallinen pikkutyttö oli saanut malarian alueelta missä itsekin olen liikkunut, eli ei sitä koskaan tiedä..

Olof

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - Felix_V
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #21 : 24.08.2006, 20:49:56 »
Täällä on jo annettu todella hyviä ohjeita ja varsinkin hyviä linkkejä nettiin. Joten kertaustahan tämä varmasti on.

Minulla itselläni ei ole kokemusta Aasian malariasta ja siellä annettavista lääkkeistä. Mutta Afrikassa olen kohdannut Malarian todellisuuden.

Ensinnäkin se on todellakin tappava tauti jos sellaisen saa, eikä hakeudu hoitoon ajoissa. Lisäksi suurin osa ns. halvoista kaikkien käytössä olevista malarialääkkeistä ovat menettäneet tehonsa, koska parasiitit ovat tulleet immuuneiksi näille lääkeaineille.

Ainakin Afrikassa oli tarjolla "hevoskuuri" malariaa vastaan, tosin se oli "kallis"(n. 4€ kuuri) kun mikä, varsinkin paikallisille.
Lariamista: Olen itse popsinut kyseistä lääkettä ja saanut noin 1½kk käytön jälkeen hallusinatio oireita, jolloin jouduin lopettamaan kyseisen lääkkeen syömisen. 10 henkilön seurueesta olin ainoa kuka sai oireita.
Kyselin matkan jälkeen eräältä trooppisten sairauksien erikoislääkäriltä asiaa ja hän totesi ettei suosittele malaria estolääkitystä yli 2kk matkoille. Siis ei mitään estolääkitystä (tietysti mielipiteitä on niin monta kuin on tutkijoitakin).

Jos nyt matkustaisin Malaria alueelle en itse ottaisi estolääkitystä, koska uskon että se miten asuu, pukeutuu ja suojaa itsensä on paljon suuremmassa roolissa kuin estolääkityksen syöminen.

Ei muuta kuin hyttysverkot nukkumapaikan ympärille. Pitkähihaisia vaatteita illan pimetessä päälle, ja hyttysmyrkkyä jalkoihin. Lisäksi itse suihkutin hyönteismyrkkyä säännöllisesti huoneeseen jossa nukuin. Ei ehkä ekologisin tapa mutta tehokas, lisäksi pitää muistaa ettei suihkuta juuri ennen nukkumaan menoa, sillä saattaa tulla pääkipeäksi=(.

Minä en ole sairastunut malariaan vaikka en olekkaan käyttänyt estolääkitystä. On kuitenkin muistettava että meistä jokainen on yksilö, joten toiset vastuttavat paremmin malariaa kuin toiset ja lääkkeetkin vaikuttavat yksilöllisesti.
Suosittelen menemään tutustumaan paikallisen maan apteekkiin. Heillä on useasti apua erilaiseen vaivaan. Kannattaa myös ostaa paikallista hyvää malaria lääkettä kotiin tuomisiksi, sillä malaria saattaa tarttua matkan jälkeekin. Ja suomessa lääkkeet maksavat paljon.
Lisäksi kansainvälisissä sairaaloissa saa hyvää apua vaivoihin ja nopean diagnoosin, kunhan muistaa hankkia matkavakuutuksen.

Ei muuta kuin rohkeasti Malaria alueille nauttimaan maisemista, joko ilman lääkitystä tai lääkityksen kanssa.
quot;Even a bad day on the river is better than a good day at work."

Heini

• Tosireissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #22 : 25.08.2006, 02:15:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Aimo"
Itse sain Lariamista Gambiassa yhtenä päivänä tosi huonon olon päälle, alkoi ihan yhtäkkiä, ja loppui kun join tarpeeksi, söin vähän ja otin rauhallisesti. Muina päivinä ei mitään ongelmaa muistaakseni.

Jos oireet kerran kestivät vain yhden päivän ja katosivat levolla, juomisella ja syömisellä, niin voisiko olla todennäköisempää, että Lariamin sivuoireiden sijaan kärsit esim. lievästä auringonpistoksesta, nestehukasta tai vastaavasta...?

Fosse

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.world66.com/member/fosse
malarialääkitys
« Vastaus #23 : 29.08.2006, 19:13:39 »
Onko hajua tarvitseeko Panamassa/Costa Ricassa malarialääkitystä?
www.rokote.fi sivun tiedot on hallussa ja kiinnostaisi kuulla niitä jotka on itse käyneet kyseisissä maissa...Off Topic mutta jos joku tietää vastauksen tähän niin sanotko samalla mitä muuta sinne vaaditaan/tarvitaan.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #24 : 29.08.2006, 20:54:23 »
Lainaus käyttäjältä: "fosse"
www.rokote.fi sivun tiedot on hallussa ja kiinnostaisi kuulla niitä jotka on itse käyneet kyseisissä maissa...

Kansanterveyslaitoksen (KTL) matkailijan terveysopas ja Wolrd Health Organizationin (WHO) International travel and health publication osaa varmasti antaa asiasta parempaa tietoa, kuin rokote.fi saati sitten joku paikalla käynyt satunnainen pallontallaaja. :shock:

Kexie

• Himoreissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #25 : 29.08.2006, 21:09:34 »
Postitalon matkailuklinikka, sieltä voi myös tietoa urkkia:
http://www.medicity.fi/index.php?id=matkailuklinikka&sub=postitalo

MP

• Himoreissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #26 : 18.09.2006, 13:18:22 »
Tarkotus olis doupata itseäni n. 100 Doxitin tabletilla.
Pitänee raportoida myöhemmin kuinka pahoja sivuoireita tuli.
Vähän epäilyttää se, että kyseessä on antibiootti, jota siis
vedetään 100 päivää, mutta kovasti vakuuttelivat että no problemo. We'll see..

aynish

• Himoreissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #27 : 25.09.2006, 13:53:19 »
olisikohan kiinan malariatablettivalikoimasta mitaan tietoa? taalla sita ollaan ja intiaa varten ajattelin napsia niita, sinne suunnistan jossain vaiheessa
we are the international community

PIT

• Aloittelija
    • Profiili
Malaria Keniassa?
« Vastaus #28 : 16.10.2006, 14:25:27 »
Terve

Paljon on ollut puhetta Kaakkois-Aasiasta. Jossain sivulauseessa on mainittu myös Afrikka. Olen lähdössä matkalle Mombasan suunnalle. Matkan kesto on vain reilu viikko.

Kansanterveyslaitos suosittelee lähes kaikkialle Keniaan (Nairobia ja yli 1500 metrin yläpuolella olevia alueita lukuunottamatta) Malarian estoa, mutta Belgialainen "Prince Leopold Institute of Tropical Medicine" (www.itg.be - hyvät sivut muuten) toteaa, että jos nukkuu hyvässä hotellissa yönsä, ei tarvitse lääkitystä.

Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä sellaisilta henkilöiltä, jotka ovat matkustelleet Itä-Afrikassa. Näillä näkymin en ajatellut lääkitystä ottaa vaan suojata itseni iltaisin pitkillä vaatteilla ja hyttysmyrkyllä. Itäisen Afrikan malariatilanne on kaikesta lukemastani päätellen kuitenkin sen verran karu, että jos jollakin on tuoretta käytännön tietoa asiasta, lukisin siitä mielelläni.

sheep

• Reissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #29 : 19.10.2006, 19:48:18 »
Heip,

itselläni oli malarialääkitys kuukauden reissulle Intiaan (monsuuniaika kun oli) enkä saanut mitään sivuoireita. Kaverini tosin sai sivuoireita malariakuurista, jota söi Afrikan matkaansa varten (eli meillä oli eri lääkkeet - en nyt muista kyllä merkkejä  :oops: ). Aiheutti kaverilleni varsinkin matkan jälkeen uneliaisuutta ja jotain muistihäiriöitä  :shock: En nyt mene takuuseen että johtuivatko nuo oireet juuri malarialääkkeistä mutta näin hän väitti. Tottahan toki vaatteet jne ovat tärkeä suoja myös, mutta itselläni ainakin oli "turvallisempi" olo kun oli malarianestolääkitys.

Rapa-Ripa

• Vieras
malarialääkitys
« Vastaus #30 : 20.10.2006, 19:08:05 »
Malarian saamiseen ei tarvita kuin yksi pisto. Minulla se on ollut, sain Ghanasta. Erittäin ikävä kokemus. Henki meinasi lähteä. Jos seudulle jonne olette menossa esiintyy Plasmodium Falciparum muotoa niin kyllä se kannattaa se kuuri ottaa.

PIT kyseli Itä- Afrikan tilanteesta ja se on paha. Kannattaa syödä kuurit. Ihmisiä kuolee siellä enemmän malariaan kuin aidsiin. Eikä se ole vähän se.

Orange

• Reissaaja
    • Profiili
Lariamista
« Vastaus #31 : 02.11.2006, 18:10:18 »
Olin tässä lääkärillä hankkimassa malariatabukuuria reissulle. Hän kertoi, että Lariamista on tehty tutkimuksiakin, jonka mukaan pahamaineisia sivuvaikutuksia tulee usein juuri nuorille naisille. Ei kuulema ollut tavannut ainuttakaan nuorta miestä, jolle olisi tullut pahoja sivuvaikutuksia tästä lääkkestä, mutta sen sijaan nuoria naisia  ne tuntuivat usein vaivaavan.

Muistutti myös siitä, että jos Lariamia ottaa ja tulee pahoja sivuvaikutuksia, niin kuurin lopettamisesta huolimatta oireilu voi jatkia vielä viikon ajan, koska Lariam on pitkävaikutteinen lääke.

Tämän lisäksi Tartuntatautiliiton esitevihko "Matkalle 2006" sanoo seuraavaa: "Meflokiinia ei enää juurikaan suositella käytettäväksi malarian hoitoon juuri sen aiheuttamien sivuvaikutusten vuoksi."

Jokainen tietysti tekee päätöksen itse, mutta itselläni on nyt resepti doksisykliinikuurin. Ei ihan harmitonta sekään, mutta tuskin sentään hallusinaatioita aiheuttaa.
"But, my dear, that's the most comforting fairytale of them all!"
Zadie Smith

Chemic

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - mattila_a@hotmail.com
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #32 : 11.12.2006, 17:58:43 »
Lainaus
..
Lainaus:
Sitten yks vaihtoehto on ostaa vasta mestoilta lääkkeet. Esim Bangkokista saa halvalla lääkkeet ilman reseptejä. Siis oikeat medicinet eikä mitää lume lääkettä.

Paikan päältä tosiaan saa halvemmalla, mutta hintaero ei kuulemma, huom kuulemma, ole kovinkaan merkittävä.

Osaisiko joku nyt sanoa tuohon omakohtaisia kokemuksia? Tarkoitus olisi Lariamia alkaa napsimaan, mutta muutaman kuukauden kuurista 150€ kuulostaa pikkaisen suolaiselta.  :?  Eli kuinka paljon kyseinen lääke maksaa esim Bangkokissa (josta ajattelin lääkettä lähteä metsästämään) tai muualla K-Aasiassa?
Eihän tuo 150€ nyt niin kauheasti ole matkan hintaan verrattuna, mutta jos saan saman kaman mestoilta muutamalla kympillä, niin siinähän säästää taas viikon lisää lämmössä  :wink:
quot;Ilma ympärillämme tuntui vapaammalta, kevyemmältä hengittää, siinä tuntui seikkailun maku." -Ernesto "Che" Guevara

zNz

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - mari@nme.com
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #33 : 11.12.2006, 19:47:43 »
Lainaus käyttäjältä: "fosse"
www.rokote.fi sivun tiedot on hallussa ja kiinnostaisi kuulla niitä jotka on itse käyneet kyseisissä maissa...Off Topic mutta jos joku tietää vastauksen tähän niin sanotko samalla mitä muuta sinne vaaditaan/tarvitaan.

Panamasta en osaa sanoa mitään, mutta Costa Ricassa käydessäni vuonna 2001 en muista kuuria syöneeni, vaikka kävin vaeltamassa muutaman päivän reissuja alueen kansallispuistoissa. Kaikki perusrokotukset olivat kunnossa.

Lainaus käyttäjältä: "Orange"
Olin tässä lääkärillä hankkimassa malariatabukuuria reissulle. Hän kertoi, että Lariamista on tehty tutkimuksiakin, jonka mukaan pahamaineisia sivuvaikutuksia tulee usein juuri nuorille naisille. Ei kuulema ollut tavannut ainuttakaan nuorta miestä, jolle olisi tullut pahoja sivuvaikutuksia tästä lääkkestä, mutta sen sijaan nuoria naisia ne tuntuivat usein vaivaavan.

Olen itse syönyt vain yhden kuurin Lariamia. Yths:n lääkäri kertoi samasta tutkimuksesta, mutta kirjoitti kuitenkin kuurin mulle vaikka kuulunkin tuohon "riskiryhmään" oireiden osalta. Kuurin alku sujui ihan hyvin, mutta jossain vaiheessa söin nappeja vahingossa aamulla tyhjään vatsaan. Tästä sitten kiitoksena hirvittävät vatsanväänteet ja sain vatsani loppureissun ajaksi kuralle  :twisted:
Tästäpä sitten viisastuneena tiedän, että yritän tästedes syödä aina ennen lääkkeen ku lääkkeen ottoa jotain.. :roll:
. where i lay my head is home ..

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #34 : 16.12.2006, 21:52:37 »
Antakee anteeksi, en jaksa selata koko ketjua... mutta ollaan siis piakkoin lahdossa akselille Laos-Kambotsa. Matkareitti menee Vientiane-Vang Vien-Luan Prapang-Siem Reap-Phnom Penh. Aikaa tohon reittiin menee  noin parisen viikkoa, vahan reilu. Kannattaako /pitaako nyt ottaa jotain malarialaakitysta vai riittaako pelkka hyttysverkko ja suihke? Vietnamissa otin viime vuonna aivan turhaan Lariamia ja nyt en enaa valttamatta tahtois! Tuntuu etta laakaritkaan ei tieda mita kannattaa ja kuinka. Tai ainahan ne oli Lariamia tuikkaamassa matkaan  :wink:
i]Sapere aude![/i]

Chemic

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - mattila_a@hotmail.com
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #35 : 16.12.2006, 22:39:19 »
Niin no kaipa tuo riippuu ihan täysin että saavatko ne moskiitot sua kiinni eli jos et anna niitten pistää niin turhaahan se lääkitys sitten on.. Eli jos on keskitasoa oleva majoitus, hyvät myrkyt, fiksut vaatteet, eikä kauheasti vaeltele öisin niin eipä se lääkitys välttämätön ole.. Omiin tapoihini kuuluu aina pieni huolimattomuus joten lariamia ajattelin samantyylisellä reissulla (tosin kestää 1,5kk) nappailla..

Mutta niitä hintatietoja kaipaisin vielä, eli mitä maksaa lariam esim bangkokissa?
quot;Ilma ympärillämme tuntui vapaammalta, kevyemmältä hengittää, siinä tuntui seikkailun maku." -Ernesto "Che" Guevara

zenix

• Reissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #36 : 02.04.2007, 21:40:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Chemic"
Niin no kaipa tuo riippuu ihan täysin että saavatko ne moskiitot sua kiinni eli jos et anna niitten pistää niin turhaahan se lääkitys sitten on.. Eli jos on keskitasoa oleva majoitus, hyvät myrkyt, fiksut vaatteet, eikä kauheasti vaeltele öisin niin eipä se lääkitys välttämätön ole.. Omiin tapoihini kuuluu aina pieni huolimattomuus joten lariamia ajattelin samantyylisellä reissulla (tosin kestää 1,5kk) nappailla..

Mutta niitä hintatietoja kaipaisin vielä, eli mitä maksaa lariam esim bangkokissa?

Niin... mitä se maksaa Bangkokissa ja saako sitä sieltä? Jos hankkisi alkukuurin Suomesta ja jatkaisi Thaimaasta ostetuilla napeilla. 9kk olen reissussa niin Lariam kuuri maksaisi Suomesta ostettuna reilun 200e.

Iitu

• Reissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #37 : 07.04.2007, 17:57:56 »
Koh Changin reissulle aloitin Malarone-kuurin, jonka lopetin neljän päivän käytön jälkeen pahan nokkosihottuman vuoksi.  Lääkepakkauksen mukaan mahdollisia sivuoireita olivat juuri ihottuma, ruuansulatusvaivat jne.

Ja törkeän kalliitakin olivat...

kiaa

• Aloittelija
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #38 : 07.04.2007, 22:47:56 »
Noh, ma sain kylla Lariamista hallusinaatioita. Ne oli sellaisia yolla herattyani koettuja, sekavia pelkotiloja, joissa varjot saattoi vaikuttaa ihmisilta. Jatkoin kuitenkin kuuria silla pidan jostain syysta painajaisista ja nama taisi olla sielta parhaimmasta paasta  :roll:

Yksi kamppiksistani (nainen) sai myos samanlaisia halluja, mutta hanella paljon voimakkaampia ja pelottavampia. Han kylla jatkoi kuuria myos, koska viimeksi lopetettuaan oli saanut heti malaria. Se nyt tietenkin oli hanen oma johtopaatoksensa. Ja tama mun kamppis olisi muuten syonyt antibiootteja, mutta sille tuli ilmeisesti joitain muita sivuoireita.

Kai noista voi olla aina montaa mielta niin kuin tassakin ketjussa on mainittu. Tietty kannattaa testa aina hyvissa ajoin. Lariamhan pitaa aloittaa kahta viikkoa aikaisemmin (nain trooppiset-taudit-keskus tms meille kertoi) eli silloin se kestavyys kannattaa tsekata mahd. pian. Sit jos ei kesta niin vaihto antibiootteihin.

Annitz

• Tosireissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #39 : 08.04.2007, 08:34:16 »
Lainaus
Noh, ma sain kylla Lariamista hallusinaatioita. Ne oli sellaisia yolla herattyani koettuja, sekavia pelkotiloja, joissa varjot saattoi vaikuttaa ihmisilta.

Jep, mulla ihan samat sivuvaikutukset Lariamista.Kuurin söin loppuun mutta pelotti aina kun tiesi, lääkkeenottopäivän lähenevän:(