malarialääkitys

(Luettu 146942 kertaa)

Sasse

• Reissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #40 : 08.04.2007, 10:08:47 »
Mulla ei tullu lariamista mitään. Jännitti kovasti koko kuuri ja oikein tarkkailin itseäni ja tuntemuksiani, mutta ei yhtikäs mitään. Ku näkkäriä ois syöny.  8)

keleo

• Aloittelija
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #41 : 18.05.2007, 11:28:48 »
Lariamia aloitin syömään tiistaina ja syön sitä 8 viikon ajan. Tähän mennessä ei ole tullut minkäänlaisia oireita mitä nyt lääkkeen oton jälkeen tuntui kuin sormenpäitäni olisi hieman kutittanut ja sitten välillä kyljessä kutitti ja olkapäässä. Kyllä, olin käynyt suihkussa sinä aamuna :lol:
Tiedä sitten oliko tuo lievä kutina vain siitä johtuvaa kun tiesin mahdolliset oireet ja sittenhän niitä alkaa kyttäämään itsessään tabun ottamisen jälkeen. Kutina katosi parin kolmen tunnin kuluttua.
Myös siskoni aloitti syömään samaan aikaan Lariamia ja hänellä on ollut päänsärkyä siitä lähtien. Lisäksi hän näkee sellaisia unia että huhhuh. Yksityiskohdista vaiettakoot :shock:

Tänään sitten työpaikallani juoksin alasti käytäviä pitkin, ulostin lattialle ja kierin lattialla alasti vaipuen syvään psykoosiin sikiöasennossa. Hävyttömyyksiäkin huusin mutta en muista mitään.

No joo toi vika oli joke johtuen lähestyvästä matkasta, joka alkaa maanantaina!!!!! Jiiiihaaaaa!!!!!!! :D
alaysia & Brunei trip 5-6/2007

Pirta

• Aloittelija
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #42 : 01.06.2007, 14:57:31 »
Olin itse Afrikassa, malaria-alueella ja lääkäri suositteli syömään Lariamia. Sain kuitenkin työtoveriltani tietää, että joku poika oli seonnut kokonaan niistä lääkkeistä, muuttunut aivan ihmeelliseksi. Toivottavasti on nykyään kunnossa.

Itse otin kaksi tabua ja koska aloin näkemään tosi ikäviä unia (kuolemasta yms.) jätin tabut heti pois. Sen jälkeen söin doksisykliniä jonkun aikaa, sitten lopetin nekin.

Kaikkein tärkeintä on suojautua pistoilta. Valkoinen väri ei houkuttele luokse. Off on hyvä esto karkottamiseen sielläkin. Valkoiset sukat on MUST. Sadekauden aikaan ei kannata ko. alueille mennä, jos ei ole aivan pakko. Ja kosteilta alueilta mielellään pysyy muutenkin pois (järvet, suot yms.)

Mitä tulee tsetse-kärpäsiin, niin pitävät kuulemma sinisestä väristä, joten kannattaa sitäkin välttää. Minulla oli sininen lenkkipuku päällä ja eläinsafarilla noita kärpäsiä kyllä sitten oli, jotta sai huitoa aivan rauhassa :)
lä elämäsi hymyillen, hymyile läpi kyynelten.

pihla-ilona

• Aloittelija
    • Profiili
lariam
« Vastaus #43 : 01.06.2007, 15:24:24 »
Söimme Afrikan reissua varten lariamia 7 viikon ajan, ilman minkäänlaisia oireita. Ja onneksi syötiin, olin ihan täynnä hyttysen pistoja. Ens kerralla Offia mukaan... :wink:

Nti Linnunrata

• Himoreissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #44 : 01.06.2007, 15:39:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Annitz"
Lainaus
Noh, ma sain kylla Lariamista hallusinaatioita. Ne oli sellaisia yolla herattyani koettuja, sekavia pelkotiloja, joissa varjot saattoi vaikuttaa ihmisilta.

Jep, mulla ihan samat sivuvaikutukset Lariamista.Kuurin söin loppuun mutta pelotti aina kun tiesi, lääkkeenottopäivän lähenevän:(

Likewise. Oon syönyt Lariamia kahdesti. Ekalla kerralla heräsin yöllä, ja olin varma, että mun silmät oli kovettumassa ja olin tulossa sokeaksi. Varmaan tunnin istuin sängyssä, tökin silmiä ja peilailin. Toisaalta tiesin, ettei asiassa oo mitään järkee, toisaalta ajattelin, etten voi noin vain kääntää kylkeä, jos näkö on menossa. Kuuri loppui pian...

Seuraavana vuonna Lariamista ei tullut mitään sivuoireita, sen sijaan malaria tuli.  :(
Light travels faster than sound. That's why some people seem bright just before they open their mouth.

sipuli

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - janika__k@hotmail.com
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #45 : 03.06.2007, 17:28:38 »
alle kuukauden päästä alkaa sellanen 90 päivän doxitin-kuuri.. odotan sitä jo niin innolla! toivottavasti ei tuu mitään järisyttäviä sivuoireita, tuskin sentään
yrics- just waste between solos

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #46 : 03.06.2007, 20:11:43 »
Lainaus käyttäjältä: "sipuli"
alle kuukauden päästä alkaa sellanen 90 päivän doxitin-kuuri.. odotan sitä jo niin innolla! toivottavasti ei tuu mitään järisyttäviä sivuoireita, tuskin sentään

Kestin sellaisen parin kuukauden doksisykliinikuurin hyvin, vaikka lääkäri ei heti meinannutkaan määrätä lääkettä minulle niin pitkäksi aikaa! Jostain luinkin suosituksen, jonka mukaan doksisykliiniä ei pitäisi syödä kuukautta kauemmin, koska sen pitkäaikaisemman käytön vaikutuksia ei ole tutkittu.. Hmm.
Hiivatulehduksiin kannattaa varautua, mikäli olet naispuolinen, muita haittoja ko. lääkkeellä ei kai pitäisi ollakaan. (Paitsi perinteiset vatsaoireet ja auringolle herkistyminen)

Puolen vuoden Kaakkois-Aasian kierto siintää minulla tulevaisuudessa, ja taitaapa käydä niin, että jää malarianestolääkkeet syömättä. :roll: Lariamiin en uskalla koskea, koska olen jo valmiiksi aika sekava silloin tällöin. (oikeasti, näen ihan tarpeeksi painajaisia jo omasta takaa ja pelkään satunnaisesti kärsimieni ahdistuskohtausten vain lisääntyvän lääkkeen myötä - ei tee mieli vaarantaa mielenterveyttä.) Doksisykliiniä taas ei voi syödä noin pitkää aikaa ja malarone ei ilmeisesti tepsi läheskään joka puolella kaasiaa ja on muistaakseni himputin kallis. OFF:it, hyttysverkot ja toivo hyvästä tuurista kehiin sitten vain.

*MaailmanMatkaaja*

• Reissaaja
    • Profiili
Malarone..
« Vastaus #47 : 21.08.2007, 20:33:50 »
Hey!

Osaisko joku kertoa kauanko Malarone merkkistä malaria lääkettä saa yhtä perään syödä? Olen lähdössä 40 päivän reissuun ja koko ajan liikun alueilla jossa lääkitystä tarvin. Olen kuullut että suositus olisi vain noin neljä viikkoa..

Osaisiko joku neuvoa muun merkin, jota voi käyttää puolitoista kuukautta putkeen.. ja sellaisen joka on hyvin siedetty..?

(Malaronen tahtoisin, koska kyseisestä lääkkeestä ei minulle ole koskaan tullut sivuvaikutuksia..)

Kiitozzz! :D
ulevat sanomaan,
että olet väärällä tiellä,
jos kuljet omaasi.

- Antonio Porchia

trilobiitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #48 : 21.08.2007, 23:23:17 »
Etsivä löytää, sanotaan.

http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ktl.mat?p_artikkeli=mat00031

Valmistaja suosittelee Malaronea korkeintaan 28 vuorokauden oleskeluun malaria-alueella. Yhdysvalloissa ja Kanadassa käytölle ei ole aikarajoitusta. Pitkäaikaiskäytöstä ei ole vielä riittävästi tutkimustietoa, mutta kertyneen kokemuksen perusteella Malarone vaikuttaa turvalliselta pitkäaikaisessa käytössä.
...and as all travelers I never was longing for arrival...

Pirta

• Aloittelija
    • Profiili
Re: lariam
« Vastaus #49 : 22.08.2007, 17:56:30 »
Lainaus käyttäjältä: "pihla-ilona"
Söimme Afrikan reissua varten lariamia 7 viikon ajan, ilman minkäänlaisia oireita. Ja onneksi syötiin, olin ihan täynnä hyttysen pistoja. Ens kerralla Offia mukaan... :wink:

Pihla-Ilona :) Sinä tunnut niin tutulle - ollaanko me tuttuja jostain muista yhteyksistä... ihana olet, voi juku vie. Hyvä, että pistit poskeen, kun kerran et muuten suojautunut noilta pistoilta - minä suojelin itseäni niin, että ei tainnut tulla kuin yksi pisto. Oli myrkyt nääs käsissä ja muuten olin kaulaa myöten puettu iltaisin.

Pirta

Ois kyllä kiva nähdä livenä, jos olet se, jonka muualta tunnen ;)
lä elämäsi hymyillen, hymyile läpi kyynelten.

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #50 : 23.08.2007, 13:20:15 »
Mua mietityttää tää malarialääkitys nyt Ugandan kynnyksellä kovastikin. Ugandassa on akuutti malariavaara kaupungeissakin ja tulemme menemään järville, soille ja ties mihin pusikkoihin. Hyttysenpuremia ei voine välttää ja kaikissa matkaoppaissakin mainitaan about joka aukeamalla, että on käytettävä hyttysenkarkottimia ja suojattava erittäin agressiivisia hyttysiä vastaan :roll:

Eli siis oon päättäny ottaa malariaprophylaxia, mutta mitä?! Lariam on täysin poissuljettu vaihtoehto.

trilobiitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #51 : 23.08.2007, 13:31:48 »
Jos olisit klikannut pari viestiä ylempänä mainitsemaani linkkiä, olisit löytänyt siitä seuraavan:

Trooppinen Afrikka
- - -
 Estolääkitysvaihtoehdot ovat meflokiini (Lariam), atovakonin ja proguaniilin yhdistelmä (Malarone) tai doksisykliini.

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #52 : 23.08.2007, 13:45:36 »
Klikkasin kyllä myös antamaasi linkkiä. Kunhan vain tässä ääneen pohdin :roll:

trilobiitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #53 : 23.08.2007, 14:35:53 »
OK. Kuten itsekin päättelit, ilman estolääkitystä Ugandan sademetsissä könyäminen ei välttämättä ole hyvä idea, vaikka kuinka läträisi myrkyillä. Lariamia et halua käyttää (mielestäni fiksua, jos et halua ottaa inhojen sivuvaikutusten riskiä, etkä ehdi kokeilla sen sopivuutta ennen lähtöä). Helioparien ongelma on resistentit kannat.

Mahdollisia vaihtoehtoja on siis peräti kaksi. Kumpikaan niistä ei ole optimaalinen, mutta elämä harvoin on. Kukaan (edes alan erikoislääkäri) ei voine antaa ehdotonta "tee näin!" -ohjetta.

Doksisykliinistä ja Malaronesta on keskustelua esimerkiksi tuolla (myös jotain Lariamista, sen voit sivuttaa):

http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/viewtopic.php?t=8166&postdays=0&postorder=asc&start=20

Jos hinta ei ole ongelma, Malarone on hyvä vaihtoehto. Sivuvaikutuksia on raportoitu vähemmän kuin doksisykliinillä, todennäköiset sivuvaikutukset rajoittuvat pääasiassa lieviin vatsaoireisiin. Malarone pitäisi nauttia ruuan (mieluiten rasvaa sisältävän), maidon tai vastaavan kanssa, koska sen toinen komponentti ei imeydy hyvin tyhjään vatsaan nautittaessa (huono liukenevuus veteen). Malaronea tosin käytetään myös malarian hoitoon, joten valveutunut matkailija haluaa ehkä välttää sen käyttämistä, jos muitakin vaihtoehtoja on.
Tarkempia lisätietoja:
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/7/1055057.shtml

Doksisykliini on edullisempi, mutta sivuvaikutusten todennäköisyys (esim. eriasteinen valoyliherkkyys) on hieman suurempi. Lisäksi valveutunut matkaaja ei myöskään välttämättä ole innoissaan myöskään antibioottien ylettömästä popsimisesta, varsinkaan pitempää aikaa. Doksisykliinin napsiminen altistaa naisilla hiiva-infektioille ja heikentää e-pillereiden tehoa.
Tarkempia lisätietoja:
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/7/496427.shtml

Molemmat antavat hyvän suojan malariaa vastaan. Täydellistä suojaahan ei anna mikään, paitsi ehkä kotona pysyminen. Saat siis päättää ihan itse! Päätöstä tehdossa vaikuttavat mm. seuraavat asiat:
-malaria-alueella oleskelun kesto (yli vai alle 28 vrk? vaikuttaa hintaan + yli kuukauden doksisykliinikuuri voi käydä rankaksi maksalle ja munuaisille, joskaan ei ole poissuljettu mahdollisuus)
-raha (onko sillä merkitystä? jos on, korvaako vakuutus?)
-mahdolliset aiemmat lääkeaineallergiat: jos olet aiemmin saanut allergioita antibiooteista, kuukauden doksisykliinikuuri voi tuottaa ikäviä yllätyksiä (jos olet aiemmin saanut allergisen reaktion jostain muusta tetrasykliinistä, doksisykliiniin ei tietenkään pidä koskea)
-muut vasta-aiheet (ks. yksityiskohtaiset tiedot kustakin lääkkeestä), erityisesti, jos käytät jotakin muuta lääkitystä

Itse valitsisin Malaronen, mutta doksisykliinikin on ihan kelpo vaihtoehto.

Edit: Lisätty linkkejä aiempiin keskusteluihin siltä varalta, että haluat lukea muiden kokemuksista ja ajatuksista.

http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/viewtopic.php?t=12434&highlight=malarone+doksisykliini
http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/viewtopic.php?t=3830&highlight=malarone+doksisykliini
http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/viewtopic.php?t=1532&highlight=malarone+doksisykliini

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #54 : 23.08.2007, 17:56:25 »
Kiitos vaivannäöstä!! Harvoin näin yksityiskohtaista vastausta täältä saa :D

Itseasiassa yksi hyvin hyvä ystäväni on trooppisten tautien erikoislääkäri (Patricia Schlagenhauf).  Ei hänkään osaa sanoa tosiaan sitä yhtä "tee näin" ohjetta mutta tämä on ensimmäinen kerta kun kuitenkin kehoittaa ottamaan jotain. Tähän asti hän on nimenomaa suositellut (monituntisin selon teoin) olemaan ottamatta mitään. Kun kerroin seuraavan kohteen olevan Ugandaan mutristi hän huuliaan ja puhisi, että sitten mun pitää kyllä prophylaxi ottaa ja selosti myös hyvin yksintyiskohtaisesti vaihtoehdot mutta päätöksenteon jätti kuitenkin minulle. Tapaan hänet vielä ensi viikolla ja sen jälkeen teen päätöksen.

Lariamin olen "testannut", seuraukset eivät olleet positiiviset. Hyvä, etten psykoosiin joutunut.

KIITOS vielä paneutuneesta vastauksestasi. Olen ihan älyttömän ilahtunut siitä sen jälkeen kun aikoihin tämän foorumin anti on ollut itselleni hyvin hmm... keskinkertaista ;)

tingatinga

• Aloittelija
    • Profiili
tosi luotettava linkki malariatiedostoon
« Vastaus #55 : 24.08.2007, 23:19:06 »
Malarialaakityksesta on tosi ajanmukaista neuvoa Lonely Planet Thorntree sivustoilla, klikkaa niiden terveystiedosto linkki ja seuraa nimimerkin Nutraxfornerves neuvoja. Kaveri on ammattilainen ja neuvonut matkaajia jo vuosia. Luonnonlaakitykseen uskovien kannattaa lukea sivut erityisen tarkkaan. Ja ihan vain vinkkina- malaria riski kannattaa ottaa selville ja seurata ohjeita.

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #56 : 12.09.2007, 17:25:19 »
Vähän kun tätä asiaa tutkin niin oli ihan helppo tehdä päätös Malaronen puolesta :) Pirun kalliit lääkkeet, mutta vakuutus maksoi :D

Vielä 9 päivää take offiin *juhuu*

siberian

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
malarialääkitys
« Vastaus #57 : 13.09.2007, 10:17:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Alppiruusu"
Vähän kun tätä asiaa tutkin niin oli ihan helppo tehdä päätös Malaronen puolesta :) Pirun kalliit lääkkeet, mutta vakuutus maksoi :D

Mikä vakuutus sulla on?

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #58 : 13.09.2007, 12:05:03 »
Intraksen puoliprivaatti aika alhaisella omavastuulla. Tosin itse maksan vain julkisesta ja korkealla omavastuulla ja työnantaja erotuksen. Nää on näitä Sveitsin pakollisen sairausvakuutuksen ihanuuksia ;)

Kajsa

• Tosireissaaja
    • Profiili
malarialääkitys
« Vastaus #59 : 13.09.2007, 19:41:06 »
Tänään klo 22.35 tulee kakkoselta Silminnäkijä: Murhaava lääkekuuri.

Maailma on häviämässä taistelun malariaa vastaan. Yhtenä syynä ovat huonolaatuiset ja väärennetyt lääkkeet. Tehottomat väärennökset uhkaavat miljoonia ihmishenkiä, ja ne tekevät malariasta entistä tappavamman taudin.

Voipi olla ihan mielenkiintoista katsottavaa. Ja laittaa ajattelemaan kannattaako paikan päältä ostaa niitä mahdollisimman halpoja malarialääkkeitä.